Dapatkan pandangan PakTeh..!

Friday, November 28, 2014

Siri 1 - Beli Tanah Dan Bina Rumah (Pengenalan)


As salam dan selamat sejahtera rakyat Malaysia di mana jua anda berada. Ramai gak yang minat untuk bina rumah sendiri gamaknya. Buktinya, ramai yang tanya dengan PakTeh dan kalau tengok 'hit' yang baca post PakTeh di bawah topik  "Membina Rumah Atas Tanah Sendiri" ...adalah antara yang tertinggi dibaca oleh pelawat blog PakTeh, Alhamdullilah syukur pada Allah.
                                                                                  

Untuk kesinambungan, PakTeh akan kongsikan pengalaman peribadi membeli tanah dan kemudiannya  membina rumah daripada a to z. Daripada mencari tanah yang sesuai, proses beli, cari akitek, pilih peguam, cari kontraktor/tukang, proses bina rumah, loan rumah, sehingga la siap...in shaa Allah. Yang paling penting nak cari tanah dan bina rumah dengan budget yang paling minima...yang ngam-ngam dengan loan Kerajaan. Memandangkan kisahnya panjang, PakTeh akan pecah-pecahkan kepada beberapa siri...boleh kan? Antara topik yang PakTeh cuba kongsikan dan dibahagikan kepada mengikut siri seperti berikut :
  1. Siri 1 (Pengenalan) - kira pembuka kata la ne...dicampur dengan pengalaman peribadi.
  2. Siri 2 (Beli Tanah) - jenis-jenis tanah, tanah berangkai, pinjaman beli tanah, syarat-syaratnya, infra, peguam.
  3. Siri 3 (Pelan Rumah) - jenis-jenis pelan, akitek, anggaran kos, design rumah.
  4. Siri 4 (Kontraktor) - guna tukang, anggaran kos, kontraktor, perjanjian pembinaan, Jadual G.
  5. Siri 5 (Bina Rumah) - jenis-jenis rumah, persiapan awal, TNB, bekalan air sementara.
  6. Siri 6 (Loan Bina Rumah) - pinjaman bina rumah, penilaian, bina tanah sendiri.
  7. Siri 7 (Siap) - Sijil Kelayakan Menduduki, bekalan api dan air.
Susunan dan isi kandung di dalam siri ini adalah cadangan sahaja, pindaan akan dibuat berdasarkan kesesuaian dari semasa ke semasa.

Semoga perkongsian ini dapat memberi  munafaat  serta dapat dijadikan panduan dalam merealisaikan cita-cita untuk memiliki tanah sendiri dan kemudiannya membina rumah idaman mengikut bentuk serta citarasa sesukahati sendiri...wow bestnya! 

Tak la, gurau aja. Sebaiknya bincang sesama la kan. Daripada nak beli tanah dan kemudian bina rumah sebaiknya dibawa berbincang. Lain la nak duduk rumah tuu seorang-seorang dan kemudian tak bagi orang datang. ...ada ke? Sebaiknya, kalau yang telah berkahwin, bincang bersama suami isteri. Yang telah berkeluarga, bincang bersama suami, isteri dan anak-anak. Belum kahwin?...tanya la boyfriend atau girlfriend...jika tak ada yang special lagi, tanya la mak ayah.  Dan jangan lupa minta petunjuk daripada Yang Maha Pencipta dengan melakukan sembahyang istikharah. Moga hanya terbaik diperolehi...amin.

Kalau yang dah punya tanah sendiri tu, kena la tunggu 'Siri 3'....moga dapat bersabar ya.

Ok, moga diberikan masa untuk menulis dan bercerita. Moga PakTeh diberikan ayat yang mudah difahami untuk perkongsian bersiri ini seterusnya...amin.

8 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum pakteh.. bila nak mulakan siri seterusnya...?

Unknown said...

assalam...pak teh, tgh tggu entry siri 3 ni....;)

sucikanhatiku said...


SAlam...Pakteh...

Saya da byr booking 30k n da sign SNP tp belum submit loan ke bpp....sy nk cancell booking boleh tak sy dpt smule duit booking tu....

Alsan cancel....
R umah double story 30x90 semi d rm388k...tp leased hold....bile pk balik sy cdg nk beli tanah freehold n bina rumah loan gomen....apply beli Tnh then apply bina rumah plak.
Kelayakkan rm400,000...
Tak bebaloi rs byr 2k monthly tuk rumah leased hold....

30k tu saving sy....putih mate kalo tak dpt balik...

Susan bowman said...

BERITA BAIK! BERITA BAIK!

Untuk memperkenalkan diri dengan betul,
Ibu saya SUSAN [SYARIKAT PINJAMAN SUSAN BOWMAN]

Saya seorang pemberi pinjaman swasta, syarikat saya menyediakan pinjaman semua jenis dengan kadar faedah 2% sahaja. Ia adalah peluang kewangan di langkah pintu anda, memohon hari ini dan mendapatkan pinjaman cepat anda.

Terdapat ramai di luar mencari peluang atau bantuan kewangan di seluruh tempat dan masih, tetapi mereka tidak dapat mendapatkannya. Tetapi ini adalah peluang kewangan di langkah pintu anda dan dengan itu anda tidak mampu untuk melepaskan peluang ini.
Perkhidmatan ini menjadikan kedua-dua individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.
Jumlah pinjaman tersedia antara jumlah pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel:
Susanbowmanloancompany@gmail.com

Unknown said...

Kami menawarkan pinjaman kadar faedah 2% untuk kegunaan perniagaan dan peribadi sekarang hubungi kami melalui e-mel (trabadovillaspin@gmail.com)

Adi Elok said...

Saya kehilangan banyak masa untuk syarikat pinjaman palsu yang cuba mendapatkan pinjaman. tetapi itu tidak berlaku lagi.

Nah, saya melihat komen pada blog oleh Marianne Low yang memberi keterangan tentang mendapatkan pinjaman dari ibu Susan Bowman, yang saya fikir adalah salah satu syarikat palsu ini. Kemudian saya memutuskan untuk menghubunginya dan cuba lagi ... Apa yang mengejutkan saya selepas mengikuti segala prosedur yang diberikan kepada saya oleh ibu Susan. Kemudian dia meyakinkan saya bahawa saya akan dibiayai oleh bank langsung dari Indonesia yang harus saya pegang. Saya menunggu sehingga pinjaman saya diproses dan diluluskan dan kemudian saya mendapat pinjaman saya yang saya pakai untuk pergi terus ke akaun bank saya tanpa kos tambahan ... Semoga Allah memberkati ibu Susan untuk kerja indah yang dia lakukan ..... Kebanyakan kawan saya mereka yang memerlukan pinjaman juga terpakai dan mereka juga mendapat pinjaman ....

Anda boleh menghubungi ibu Susan Bowman dengan e-mel ini (Susanbowmanloancompany@gmail.com)
Juga pada WhatsApp +18597771805
untuk pinjaman anda sendiri dia tidak menipu saya

Dan jika anda juga boleh menghubungi saya di e-mel ini jika anda takut: aelok36@gmail.com

GLORIA'S LOAN COMPANY said...

Apakah Anda mengalami kesulitan keuangan atau Anda ingin memenuhi impian Anda dengan dana?
Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi tagihan Anda, Memulai atau memperluas bisnis Anda?
Apakah Anda mengalami kesulitan dalam memperoleh pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank karena tingginya biaya / persyaratan pinjaman?
Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
Maka khawatir kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pelamar yang tertarik baik lokal maupun luar negeri tidak peduli jenis kelamin atau lokasi tetapi usia harus 18 tahun ke atas.
Kembali ke kami untuk negosiasi jumlah yang Anda butuhkan akan menjadi keputusan yang bijaksana.
JENIS PINJAMAN KAMI
Pinjaman ini dibuat untuk membantu klien kami secara finansial, dengan tujuan mengurangi beban keuangan. Untuk alasan apa pun, pelanggan dapat menemukan rencana pinjaman yang sesuai dari perusahaan kami yang memenuhi persyaratan keuangan.

Data pemohon:
1) Nama Lengkap:
2) Negara
3) Alamat:
4) Seks:
5) Bekerja:
6) Nomor Telepon:
7) Posisi saat ini di tempat kerja:
8 Penghasilan bulanan:
9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
10) Periode pinjaman:
11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
12) Tanggal Lahir:
Hubungi perusahaan pinjaman Gloria S melalui email:
{gloriasloancompany@gmail.com} atau
Nomor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
Salam Hormat

Richard Chadwick said...

Are you an individual businessman or a business organisation that wishes to expand in business ??, we offer financial instrument such as BGs, SBLCs,MTNs, LCs, CDs and others on lease and sales at a rate of 4%+2% of the face value and reasonable conditionfrom a genuine provider. You are at liberty to engage our leased facilities into trade programs as well as in signatory project(s) such as Aviation, Agriculture, Petroleum, Telecommunication and any other project(s) etc.

Contact : Mr. Richard Chadwich
Contact Email: ribellodasilver01.finance@gmail.com


With our financial/bank instrument you can establish line of credit with your bank and/or secure loan for your projects in which our bank instrument will serve collateral in your bank to fund your project.

We deliver with time and precision as set forth in the agreement. Our terms and Conditions are reasonable and we work directly with issuing bank lease providers, this instrument can be monetized on your behalf for upto 100% funding. Intermediaries/Consultants/Brokers are welcome to bring their clients and are 100% protected. In complete confidence, we will work together for the benefits of all parties involved.

All relevant business information will be provided upon request.

BROKERS ARE WELCOME & 100% PROTECTED!!!

If Interested kindly contact me via

Email:~ ribellodasilver01.finance@gmail.com

serious enquiry only.

Post a Comment