Dapatkan pandangan PakTeh..!

Sunday, December 14, 2014

Siri 2 - Beli Tanah Dan Bina Rumah (Beli Tanah)

Beli tanah untuk tujuan bina rumah memang perlu perancangan jangka panjang terutamanya apabila ingin menggunakan kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan. Banyak perkara perlu diberi perhatian agar tanah yang dibeli sesuai dibina bangunan serta selesa didiami sesuai dengan hasrat yang diimpikan.

Bagi yang menggunakan kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan untuk membeli tanah, ada beberapa perkara tambahan yang perlu dititik beratkan bagi membolehkan dan memastikan pinjaman yang dipohon kelak boleh dipertimbangkan seterusnya diluluskan oleh Kerajaan. Perkara utama yang perlu dicari adalah tanah yang BOLEH dibina rumah kerana tidak semua tanah boleh dibina rumah. Perlu diingat juga, hanya 1 lot tanah sahaja dibenarkan jika menggunakan kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan. Kelulusan khas perlu diperolehi jika ingin membeli 2 lot tanah dan biasanya hanya dibenarkan bagi kes-kes tertentu seperti tanah tersebut terlalu kecil untuk pembinaan sebuah rumah.

Beberapa perkara utama lain juga perlu diberi perhatian dan diketahui semasa memilih tanah, semasa membeli tanah, semasa membuat pinjaman dan seterus membina rumah. Antaranya :

1. Tanah Berangkai : Juga dikenali sebagai "Tanah Lot Lidi", di mana beberapa pemilik yang ada namanya dalam satu hakmilik/geran. Masalah utama yang sering berlaku adalah tidak semua pemilik bersetuju untuk menjualkan tanahnya. Dalam kes ini, ianya TIDAK BOLEH dibeli dengan menggunakan kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan. Ianya tidak menjadi halangan jika kesemua pemilik bersetuju menjualkannya. Jika tidak, permohonan pecah lot perlu dibuat sebelum boleh membelinya.

2. Pecah Lot : Selain kes tanah berangkai yang memerlukan pecah lot, banyak juga kes lot tanah yang besar dan perlu dipecah-pecahkan lotnya kerana pembeli yang ramai.  Untuk tujuan penjimatan, biasanya urusan tukar nama dibuat serentak dengan permohonan pecah lot serta tukar syarat tanah kepada "bangunan". Ianya pembelian beresiko ditipu dengan sengaja dan kekadang terpaksa menempuhi jalan sukar seperti berlaku kematian pemilik semasa urusan sedang berjalan yang kemudiannya menjadi lebih parah bila waris tidak mahu meneruskan urusan penjualan tanah tersebut..                                                                                                                                 

Walau bagaimanapun, PakTeh telah terjebak dalam pembelian tanah yang memerlukan dipecah-pecahkan lotnya ini memandangkan harganya jauh lebih murah dan yang paling penting tanah yang sesuai serta PakTeh kehendaki...tanah yang tinggi berbukit serta berhampiran dengan Putrajaya-Cyberjaya. Bagi mengurangkan resiko, penjualan perlu dilaksanakan secara teratur seperti:
  • Melalui peguam yang dilantik dengan MOU/perjanjian yang jelas seperti maklumat tanah, harga jualan, lot cadangan dan sebagainya yang ditandatangani oleh semua pihak;
  • Tidak membayar harga penuh jualan tetapi deposit yang munasabah sebagai tanda komitment dalam anggaran kurang 10% daripada harga jual. PakTeh telah membayar RM5,000 dengan harga jualan dipersetuju (RM16/kaki persegi) RM80,000 selot tanah seluas 5,000 kaki persegi.
  • Penjual hendaklah melantik konsultan, perancang dan juru ukur (pemaju tanah), membina infra, mengurus pecah lot dalam tempoh yang dipersetujui. Setelah permohonan pecah lot selesai, barulah PakTeh melantik peguam, sign perjanjian jualbeli, memohon pinjaman (jika berkaitan) dan membayar penuh harga jualan mengikut keluasan sebenar yang diluluskan oleh Pejabat Tanah Daerah.Di peringkat ini, pembelian BOLEH menggunakan kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan ataupun bank.
  • Pastikan infra telah dibuat seperti jalan raya, peparitan, api, air dan mendapat kelulusan daripada Pihak Berkuasa Majlis Daerah bagi memastikan urusan kelulusan pelan dapat di pohon.
  • Elakkan membeli tanah berangkai dengan terus memasukkan nama tanpa membuat pecah lot terlebih dahulu. Ianya memerlukan kos yang tinggi seperti kos premium tukar syarat tanah, juga urusan-urusan lain seperti kos infra dan sebagainya.. juga komitment semua penama. 
3. Tanah Pertanian : Tanah syarat pertanian boleh dibina rumah dan boleh menggunakan kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan jika keluasanya lebih 2/5 hektar (1 ekar) dan atas nama seorang. Sehubungan itu, tanah pertanian yang keluasan kurang daripada itu TIDAK BOLEH dibina bangunan dan seterusnya TIDAK BOLEH dibeli menggunakan kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan. Harga tanah lot status pertanian adalah lebih murah tetapi banyak kekurangannya. Sebaiknya tanah pertanian dapat ditukar syarat tanah kepada "bangunan" supaya ianya bernilai tinggi dan mudah untuk urusan bina bangunan.

4. Tanah Pajakan (Leasehold) : Tanah pajakan adalah tanah yang diberi tempoh oleh Pihak Berkuasa Negeri untuk tempoh tertentu biasanya 99 Tahun dan bermakna anda bukanlah pemilik yang mutlak. Apabila tamat tempoh pajakan, tanah anda akan diambil semula tanpa pampasan. Tetapi kebiasaanya anda boleh menyambung atau memanjangkan tempoh pajakan kepada tempoh maksima 99 Tahun dengan membayar sejumlah premium kepada pihak Kerajaan. 

Tanah pajakan yang ingin dibeli melalui kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan perlu mempunyai baki tempoh pajakan sekurang-kurangnya 15 Tahun daripada tarikh akhir bayaran balik. Ini bermakna, jika anda ingin membuat pinjaman tanah selama 30 Tahun, baki tempoh minima pajakan adalah 45 Tahun (15 + 30).

5. Sekatan Kepentingan : Sekatan kepentingan merupakan batasan atau sekatan ke atas hak-hak tuan tanah bagi maksud mengawal kepentingan tanah tersebut. Sekatan Kepentingan boleh dikenakan buat selama-lamanya atau untuk satu tempoh yang ditetapkan. Sehubungan itu, anda perlu mendapatkan kelulusan sekatan kepentingan apabila ingin membuat pembelian tanah atau membina rumah atas tanah sendiri menggunakan kemudahan Pinjaman Perumahan Kerajaan.

Biasanya, ia tercatat di sebelah bawah muka surat pertama hakmilik/geran seperti berikut : 


Membeli Tanah untuk tujuan membina rumah adalah mudah jika tahu caranya dan patuhi syaratnya. Jika kurang jelas, jika kurang nyata jangan lupa call atau whatsapp PakTeh di 019-353 3702. Jika tersilap nyata, tersilap bahasa PakTeh mohon maaf dan jangan lupa juga call atau whatsapp PakTeh di 019-353 3702 maklumkan apa yang sebenarnya. Jika punya pandangan juga tambahan, sila ajukan kepada PakTeh untuk dikongsikan.

Sekadar berkongsi ilmu untuk saling membantu. Semoga ianya dirahmati oleh Ilahi...ameen.

57 comments:

Khairul Izwan said...

Mcm mn nak call pak teh tuk mndapatkan lbh pencerahan tentang pembelian rumah?

muhd zahid said...

Assalamualaikum..

Pelaburan/pemilikan rumah mampu milik di Klang valley!!

Siapa2 yg berminat ingin membeli atau melabur dalam hartanah baru..sekitar klang valley..Harga murah..pm sy..insyaAllah..gain RM100k selepas rumah siap..(Pelaburan)..Lokasi menarik!!!

Gov loan boleh mohon!!
Top developer!!

012- 2363684 Zahid

jOhORiAn said...

pak teh, byk yg sy nak tahu ttg pembelian tanah ni.. boleh call pakteh??

PakTeh said...

khairul amin, johorian : boleh call aja at any time...24 jam sehari. jika tiada halangan pasti dijawab in shaa Allah. ya la, kekadang sedang berurusan atau sedang makan dsb pasti x selesa untuk menjawab. jika tidak, call balik sampai dapat...boleh kan.

Amirul Amir said...

Sy nak tnya.. kalau saya nih masih lagi student. dan mempunyai perancangan awal untuk membeli tanah kegunaan perniagaan.. macam mana ya.. lepas ka.?? apa prosuder dia.. & kalau boleh minta beri nasihat.. terima kasih..

PakTeh said...

amirul : PakTeh mahir urusan loan perumahan kerajaan yang layak khusus untuk kakitangan awam sahaja. maaf, PakTeh kurang pasti persoalan sebenar saudara.

Aniki Kun said...

Assalamualaikum.
Setelah dokumen yg di perlukan untuk permohonan loan membeli tanah, berapakah masa selalu di ambil sehingga cek di keluarkan

Fyda said...

Assalamualaikum...
Saya hendak membeli 1 lot tanah menggunakan pinjaman kerajaan. Buat masa sekarang, tanah tersebut masih dalam proses pecah lot. Pemilik meminta saya membayar 10% daripada harga tanah untuk tujuan booking tapak yang dikehendaki. Saya ingin bertanya, di peringkat manakah saya sudah boleh untuk memohon pinjaman kerajaan untuk membeli tanah tersebut? Pemilik tanah memberitahu geran pecah lot tersebut akan siap dalam masa 3 bulan lagi..
Mohon Penjelasan...

Terima kasih...

Fazie said...

Slm pak teh, nak tanya kalau kita nak angkat loan pinjaman kerajaan tanah lot & rumah sekali boleh ke?

wan said...

assalamualaikum..saya ingin bertanya..saya ada 3 relong tanah sawah satu geran yang mempunyai 2 nama.bahagian saya dlm 2 relong dan selebihnya nama ibu. saya ingin membuat rumah dengan pinjaman kerajaan.boleh pak teh terangkan dengan lebih detail..terima aksih

Unknown said...

Salam pok teh, adakah benar kalu membuat pinjaman pembelian tanah lot tanpa rumah interest rate lebih tinggi berbanding pinjaman membeli tanah yg telah ada rumah?

Hasmah Asfa said...

assalam pak teh
saya ingin bertanya pada pak teh ,jika saya ingin membeli tanah pertaniah sebanyak 6 ekar dalam 1 geran bolehkah saya memohon loan kerajaan?

PakTeh said...

aniki : walaikummussalam, tempoh tertakluk kepada banyak perkara.

fyda : walaikummussalam, setelah pecah lot selesai.penting utk diingatkan, jangan sampai nama terus dimasukkan di dalam geran ya.

PakTeh said...

fazie : walaikummussalam, boleh jika cukup semua syaratnya.

wan : walaikummussalam, telah dijelaskan caranya di atas. kalau x jelas juga, hubungi PakTeh ya. tQ

unknown 18 sept : walaikummussalam, tidak benar.

PakTeh said...

hasmah : walaikummussalam, boleh in shaa Allah. rujuk no 3 post di atas. tQ

Rina Ali said...

Salam, klw nk bli tanah skali dgn pinjaman utk bina rumah boleh x?

zulsubha abdullah said...

Klu beli tanah 5 ekar loan kerajaan boleh ke?

AinKaloi said...

kalau nak buat pinjaman kedua untuk bina rumah di atas tanah sendiri boleh ker?

never give up said...

Aslm pak teh betulke ada pindaan baru yg mnyatakan xboleh buat loan kerajaan ke atas tanah pertanian..

never give up said...

Aslm pak teh betulke ada pindaan baru yg mnyatakan xboleh buat loan kerajaan ke atas tanah pertanian..

Ridzuan ramli said...

As salam p.teh,saya tertarik dengan point tanah pertanian.tanah tersebut kurang daripada 1 ekar.adakah sy perlu menukar syarat kpd bangunan supaya sy boleh membuat pinjaman perumahan.

Erene Man said...

Assalamualaikum. Saya baru pergi tengok tanah lot untuk dijual. Kata broker jual tanah tersebut 3600kp adalah harga RM52K. Siap buat longkang dgn jalan untuk setiap lot (16 lot). Jadi apakah soalan yg saya perlu tanya lagi kpd broker tersebut sblm nk beli?

ina said...

Salam pak teh.. sy nak tanya sy dh kerja kerjaan setahun lbh..blom sah jawatan..tp jawtn ttp.. layak ke sy mohon pinjman kerajaan utk beli tanah & bina rumah?

Anonymous said...

salam pak teh... boleh ke kita buat pinjaman perumahan kerajaan untuk bina rumah di atas tanah berangkai yang mempunyai nama kita...? kalau boleh susah tak urusannya.?

Anonymous said...

Assalam.saya juga berminat membeli tanah dgn hatga 85k.boleh ke saya nak buat loan kerajaan?bagaimana caranya ya.ini tanah individu dan bercadang nk buat rumah

Nicole Marie said...

Bagaimana My Life Telah Mengubah oleh Encik Martinez Lexie

Nama saya ialah Nicole Marie dari Ohio, United State dan kehidupan bernilai hidup dengan selesa untuk saya dan keluarga saya sekarang dan saya benar-benar tidak pernah melihat kebaikan ditunjukkan kepada saya ini banyak dalam hidup saya, kerana saya seorang ibu bergelut dengan dua kanak-kanak dan saya mempunyai telah melalui satu masalah serius kerana suami saya mengalami kemalangan yang teruk lepas dua minggu, dan doktor menyatakan bahawa dia perlu menjalani pembedahan halus untuk dia dapat berjalan lagi dan saya tidak mampu bil untuk pembedahan kemudian saya pergi kepada bank untuk pinjaman dan mereka berpaling saya ke bawah yang menyatakan bahawa saya tidak mempunyai kad kredit, dari sana i berlari kepada bapaku dan dia tidak mampu untuk membantu aku, maka ketika saya melayari melalui jawapan yahoo i terserempak dengan seorang lelaki yang takut akan Allah (Encik Martinez Lexie) yang menyediakan pinjaman pada kadar faedah yang berpatutan dan saya telah mendengar tentang begitu banyak penipuan di Internet kebanyakannya Afrika, tetapi pada keadaan ini terdesak saya, saya tidak mempunyai pilihan daripada untuk memberikan usaha disebabkan oleh hakikat bahawa syarikat itu adalah dari United State of America, dan menghairankan ia adalah semua seperti mimpi, saya telah menerima pinjaman sebanyak $ 82,000.00 USD dan i payed untuk pembedahan suami saya dan mengucapkan terima kasih kepada ALLAH hari ini dia ok dan boleh berjalan, keluarga saya gembira dan saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya akan bersorak dunia keajaiban ini hebat dan bertaqwa Man Encik Martinez Lexie lakukan untuk saya dan keluarga saya; jadi jika ada yang dalam keperluan yang tulen dan serius pinjaman hubungilah ALLAH lelaki takut ini melalui E-mel: (Lexieloancompany@yahoo.com) atau melalui laman web Syarikat: http://lexieloans.bravesites.com OR teks: 18168926958 terima kasih


Luis david said...

Halo, saya Mr luis david , pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup . Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda ? Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek ? Tidak terlihat lagi karena kami berada di sini untuk semua masalah keuangan Anda di masa lalu . Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan , yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan , untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2 % . Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami membuat handal dan penerima bantuan dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman . Jadi hubungi kami hari ini melalui e - mail di : ( davidsluis036@gmail.com )

rashidah msalleh said...

Pak Teh. Saya dan suami nak beli rumah. Tapi kawassan tu berpaya/lembah berhampiran laut. Di Sarawak. Apa pendapat pak Teh tentang struktur tanah tu ye. kalau dapat membantu?

Ali Bobo said...

assalamualaikum pak teh. saya ada nk beli satu ekar tanah bendang. bolehkah buat loan tuk beli tanah satu ekar tu? saya kerja swasta.terima kasih

Ali Bobo said...

assalamualaikum pak teh. saya ada nk beli satu ekar tanah bendang. bolehkah buat loan tuk beli tanah satu ekar tu? saya kerja swasta.terima kasih

Maria Sedner said...

PELUANG LAIN LAGI, APAKAH ANDA USAHA MAN / WANITA, A PEKERJA DI ORGANISASI, Wiraswasta? Membutuhkan pinjaman pribadi untuk bisnis tanpa stres, Jika demikian, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada tingkat bunga rendah dari 2%, Anda dapat memulai tahun baru dengan senyum di wajah Anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika Anda tertarik, mengisi formulir aplikasi pinjaman di bawah ini:
Informasi Peminjam:

Nama lengkap: _______________
Negara: __________________
Sex: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
Durasi Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nomor ponsel: ________

Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email: mariasednerloanfirm@gmail.com

Dewa Poker said...

Terima Kasih atas informasinya min..

pokerv
Agen Poker Online Terpercaya

Hannah Boss said...

Tahun ini segera akan berakhir, adakah anda mencapai matlamat anda yang anda tetapkan untuk tahun ini? Kami berada di sini untuk membantu anda merealisasikan impian anda. Memohon untuk pinjaman serta-merta hari ini dan membina semula perniagaan anda dan memulakan usaha yang lebih baik dan menangkap impian anda. Kami memberi seluruh dunia pinjaman dan apa-apa jumlah yang anda mahu. Hubungi kami sekarang (hannahbossloanfirm@gmail.com) Berimanlah i, Puan Hannah Boss. masa depan anda adalah selamat.

Hannah Boss said...

Tahun ini segera akan berakhir, adakah anda mencapai matlamat anda yang anda tetapkan untuk tahun ini? Kami berada di sini untuk membantu anda merealisasikan impian anda. Memohon untuk pinjaman serta-merta hari ini dan membina semula perniagaan anda dan memulakan usaha yang lebih baik dan menangkap impian anda. Kami memberi seluruh dunia pinjaman dan apa-apa jumlah yang anda mahu. Hubungi kami sekarang (hannahbossloanfirm@gmail.com) Berimanlah i, Puan Hannah Boss. masa depan anda adalah selamat.

Ank Jati Pahang Pahang said...

Sekiranya sy sudah membuat pinjaman perumahan kali pertama... Masih layak ke saya utk membuat pinjaman melalui pebendaraan utk membeli tanah...

nasi kerabu said...

Salam Pak Teh. Nak tanya, mak mentua saya dah selesai potongan untuk rumahnya (loan kerajaan), tinggal lagi nak ambik geran, soalan: adakah apa2 perlu di bayar semasa nak ambil geran nanti?

nasi kerabu said...

Salam Pak Teh. Nak tanya, mak mentua saya dah selesai potongan untuk rumahnya (loan kerajaan), tinggal lagi nak ambik geran, soalan: adakah apa2 perlu di bayar semasa nak ambil geran nanti?

Anonymous said...

Salam Pak Teh,saya ada membeli Tanah Pecah Lot dikawasan saya. Namun tiada geran yang dipindah milik dan tiada geran individu atas nama saya. Cuma setelah membuat pembelian, saya hanya diberi S&P sebagai bukti pembeli tanpa geran. Adakah dokumen S&P itu selamat, atau pecahan geran masih diperlukan supaya tiada berlaku hal2 yang berbangkit selepas ini. Mohon Pencerahan dari Pak Teh

shonda tasono said...

Selamat siang.

Aku tidak bisa menyembunyikan kesaksian besar yang terjadi dalam hidup saya, saya akan senang semua orang tahu itu dan mendapat bagian itulah mengapa saya selalu menempatkannya pada jawaban, saya Mrs, Shonda Tasono dengan nama, saya tinggal di Texas, Amerika Negara Amerika, saya ingin berterima kasih (Mr.Smith Alexanda) untuk kebaikannya pada kehidupan keluarga saya. Aku tidak pernah tahu bahwa masih ada pemberi pinjaman bagus seperti ini di internet dan bumi di sini. Hanya beberapa Bulan Kembali, saya dalam mencari pinjaman sebesar $ 100,000,00 seperti saya kehabisan uang untuk makan dan sewa. Saya scammed $ 700 Dolar dan saya memutuskan untuk tidak melibatkan diri saya dalam bisnis seperti lagi tapi Teman saya memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman karena penampilan dan perbuatan saya. Dan saya mengatakan kepadanya bahwa saya tidak tertarik dari kesepakatan pinjaman lagi tapi dia mengatakan kepada saya bahwa masih ada pemberi pinjaman baik yang ia akan merekomendasikan saya untuk, dan saya membuat sidang dan saya sangat berterima kasih beruntung aku hari ini, aku diberi jumlah pinjaman sebesar $ 100,000.00usd, oleh Perusahaan besar ini (Smith Alexanda pinjaman Perusahaan) yang dikelola oleh (Mr.Smith Alexanda) Jika Anda membutuhkan pinjaman asli atau legit atau bantuan keuangan dan Anda dapat diandalkan dan dipercaya mampu membayar kembali pada saat jatuh tempo dana saya akan saran Anda untuk, menghubungi dia melalui: (smithloanfirm2016@gmail.com) Dan Anda akan bebas dari penipuan di internet. Semua berkat Mr.Smith Alexanda Anda adalah orang yang menghapus saya dan keluarga saya keluar dari kemiskinan. Alasan mengapa saya melakukan ini adalah bahwa, saya berjanji Mr.Smith Alexanda bahwa jika saya benar-benar mendapat pinjaman saya, saya akan advertize perusahaannya dan membawa pelanggan untuk perusahaannya. Menghubunginya via (smithloanfirm2016@gmail.com) untuk Kredit Anda telah mencari.

Terima kasih
Shonda Tasono

Anonymous said...

salam pak teh, sy ada membeli tanah yang dipecahkan menjadi lot banglo, tanah masih status pertanian dan geran masih lagi hanya terdapat nama penjual, yang menjadi masalahnye sebahagian tanah tersebut iaitu 4 lot di hadapan sahaja yang ditandakan dan akan diambil alih oleh kerajaan bagi membina lebuhraya, iaitu termasuk lot saya,

1)Persoalan pertama, dari pemahaman saya kesemua pembeli-pembeli adalah berhak menuntut pampasan yang akan dibayar walaupun lot2 mereka tidak diambil alih.....adakah betul
2) bagaimana darisegi pembayaran pampasan oleh kerajaan, adakah kerajaan pembayar terus pada lot2 banglo yang terlibat atau pemegang amanah atau, syarikat Penjual yang memjual tanah lot banglo tersebut

Sulis Susanti said...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

Smith Alexanda said...

Selamat siang.

Aku tidak bisa menyembunyikan kesaksian besar yang terjadi dalam hidup saya, saya akan senang semua orang tahu itu dan mendapat bagian itulah mengapa saya selalu menempatkannya pada jawaban, saya Mrs, Shonda Tasono dengan nama, saya tinggal di Texas, Amerika Negara Amerika, saya ingin berterima kasih (Mr.Smith Alexanda) untuk kebaikannya pada kehidupan keluarga saya. Aku tidak pernah tahu bahwa masih ada pemberi pinjaman bagus seperti ini di internet dan bumi di sini. Hanya beberapa Bulan Kembali, saya dalam mencari pinjaman sebesar $ 100,000,00 seperti saya kehabisan uang untuk makan dan sewa. Saya scammed $ 700 Dolar dan saya memutuskan untuk tidak melibatkan diri saya dalam bisnis seperti lagi tapi Teman saya memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman karena penampilan dan perbuatan saya. Dan saya mengatakan kepadanya bahwa saya tidak tertarik dari kesepakatan pinjaman lagi tapi dia mengatakan kepada saya bahwa masih ada pemberi pinjaman baik yang ia akan merekomendasikan saya untuk, dan saya membuat sidang dan saya sangat berterima kasih beruntung aku hari ini, aku diberi jumlah pinjaman sebesar $ 100,000.00usd, oleh Perusahaan besar ini (Smith Alexanda pinjaman Perusahaan) yang dikelola oleh (Mr.Smith Alexanda) Jika Anda membutuhkan pinjaman asli atau legit atau bantuan keuangan dan Anda dapat diandalkan dan dipercaya mampu membayar kembali pada saat jatuh tempo dana saya akan saran Anda untuk, menghubungi dia melalui: (smithloanfirm2016@gmail.com) Dan Anda akan bebas dari penipuan di internet. Semua berkat Mr.Smith Alexanda Anda adalah orang yang menghapus saya dan keluarga saya keluar dari kemiskinan. Alasan mengapa saya melakukan ini adalah bahwa, saya berjanji Mr.Smith Alexanda bahwa jika saya benar-benar mendapat pinjaman saya, saya akan advertize perusahaannya dan membawa pelanggan untuk perusahaannya. Menghubunginya via (smithloanfirm2016@gmail.com) untuk Kredit Anda telah mencari.

Terima kasih
Shonda Tasono

Nurliana Novi said...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

saint monica said...

Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan dari, apakah Anda yang serius membutuhkan pinjaman mendesak dari, apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk Mencapai keinginan Anda Karena Kami menyediakan pinjaman pribadi, bisnis pinjaman, dan kredit korporasi, dan segala macam pinjaman pada tingkat bunga 2% ini hampir sampai ke akhir tahun ini dan kami berada di saint perusahaan pinjaman monica, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dan memasuki tahun baru dengan senyum di wajah mereka, Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email {}saintmonicaloanfirm@gmail.com peminjam informasi:
Nama lengkap: _______________
Negara: __________________
Sex: ______________________
   Umur: ______________________
   Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: Pinjaman Durasi _______: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
   Nomor ponsel: ________
(Saintmonicaloanfirm@gmail.com)

Marywillson loanfirm said...

Aku Mrs.Mary Willson, uang pinjaman, menawarkan berbagai macam jasa keuangan (LOAN) untuk individu dan pemilik bisnis. Kami bekerja dengan individu, kecil, menengah, dan usaha skala besar untuk membantu mereka baik memulai atau memperluas ke wilayah-wilayah baru. Kami membantu mendanai usaha kecil bila diperlukan paling untuk memperluas bisnis yang ada, membeli peralatan modal, membayar biaya dan untuk kebutuhan lainnya seperti iklan, sewa, renovasi dll Salam, (marywillsonloanfirm@gmail.com
Pribadi
Akun saya) Kebahagiaan Anda adalah perhatian kami.

maike dwisetiowati157 said...

i Mrs Maike dari Surabaya, Indonesia, saya menggunakan media untuk menginformasikan saudara-saudara bagaimana saya mendapat pinjaman dari ibu yang baik ketika anak saya sakit dan membutuhkan transplantasi ginjal saya tidak punya uang semua orang menolak saya saya saya, bank saya menyesal saya sampai paman saya memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang baik bernama Arnold Roland, mereka memberi saya pinjaman untuk membayar tagihan medis anak saya dan mendirikan usaha tanpa agunan dengan bunga hanya 2%, mereka kuman belakang kehidupan saver, semoga Tuhan terus memberkati dia untuk perbuatan baik nya, jika Anda membutuhkan pinjaman atau bantuan keuangan untuk melunasi utang Anda atau berinvestasi dalam bisnis Anda saya akan mendorong Anda untuk menghubungi perusahaan melalui email arnoldrolandloanfirm157@gmail.com
dalam kasus untuk dan pertanyaan atau saran saya dapat dihubungi melalui email di maikedwisetiowati157@gmail.com. semoga damai dan berkah Allah menjaga kita semua.

Dewi ahmad said...

halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman perusahaan pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang Anda seorang pengusaha yang Anda pedagang atau Anda memiliki perusahaan yang yang untuk memperbesar pantai atau Anda memiliki mimpi untuk membangun kredit Anda bisnis, akan ketidakstabilan keuangan benar atau Anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad lender menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tingkat yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberikan out hingga 5 miliar dari mata uang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian keuangan Anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi keuangan Anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk aplikasi pinjaman Anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk formulir aplikasi pinjaman Anda hari ini dan akan mendapatkan setiap hal yang dilakukan dalam waktu kurang dari 24 jam terima kasih untuk dukungan Anda Tuhan memberkati Anda

Lady Jane said...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Adung Alak Sri on said...

Halo Setiap Satu, nama saya Adung Alak seorang wanita Muslim dari Indonesia, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan curang, ada banyak pemberi pinjaman palsu kredit di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, saya ingin meluncur kesaksian bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan pinjaman asli nyata telah mengubah hidup saya dari rumput kasih karunia, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internet, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, asuransi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan pinjaman saya. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka bahwa saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman kredit online asli tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya baru-baru ini mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mrs Gabriella CEO GABRIELLA ELEANOR pINJAMAN PERUSAHAAN. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah dari 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, itu ditransfer ke rekening bank saya dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang perlu pinjaman panggilan cepat asli sekarang email di: Gabriellaeleanorloanfirm@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan akan memberkatinya untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di Adungsrionalak@gmail.com untuk informasi lebih lanjut.

nenisyahir@gmail.com said...

aasalamaluikum, saya ialah syahir neni, ibu muslim dari Kuching, Sarawak Kuching dewan bandar utara di malaysia, saya mahu menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada semua pencari pinjaman perlu berhati-hati kerana terdapat penipu di blog ini. i bodoh di sini di laman web ini pada tahun lepas saya dari segi kewangan ke bawah, dan dalam keadaan terdesak, saya telah ditipu oleh peminjam banyak palsu di blog ini. Saya telah hampir berputus asa sehingga saya pergi di televisyen mengenai syarikat yang pesat berkembang firma pinjaman dipercayai bernama Devya Ajjaade rumah kredit yang mengesahkan saya pinjaman tidak bercagar Rm 579,000 pada kadar yang sangat rendah 1% dalam 4 jam tanpa tekanan dan kelewatan, mereka sangat cepat dan cepat untuk menyampaikan dana dengan caj pemindahan dan bayaran pendaftaran seperti yang lain di blog ini. ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa saya mendapat pinjaman saya pada 5 Januari 2017, kini saya mempunyai cadangan perniagaan saya bekerja sekarang jika anda perlukan, besar, tulen kenalan pinjaman pelaburan yang cepat melalui: ((devyajjaade.loanfirm@gmail.com )), anda perlu tahu bahawa firma itu tidak tahu memberi keterangan im dalam media, im sangat gembira untuk melakukan ini, e-mel saya adalah (nenisyahir@gmail.com) boleh allah memberkati dan memakbulkan doa anda pada tahun ini seperti saya

BAMBANG LARRY said...

Halo, saya bernama BAMBANG LARRY. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang, dan karena putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender online. Aku hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal bernama HARTFORD FINANCIAL SERVICE yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp600.juta dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 1.5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan setiap pinjaman apapun, menghubunginya via email nya: hartfordfinancialservice@gmail.com
Anda juga dapat menghubungi saya di email saya burgerlarry22@gmail.com
Sekarang, semua saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekeningnya bulanan.

Rose Anna Moore said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Roseanna Moore, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (roseannamoore70@gmail.com)

Widya Okta said...

Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Glory Chilly said...

Hello,
Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? mendapatkan pinjaman sekarang dan memulihkan perniagaan anda, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka tahun baru ini. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: (gloryloanfirm@gmail.com). mengisi borang Maklumat Peminjam di bawah:

Nama penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor telefon bimbit: ________

sila memohon syarikat yang sah.

Kresimir Previc said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik Kresimir previc, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (kresimirprevic4@gmail.com)

fred mantin said...

Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (fredmantin@gmail.com)

Post a Comment