Dapatkan pandangan PakTeh..!

Wednesday, August 17, 2011

Bahagian Pinjaman Perumahan, Perbendaharaan Malaysia

Kakitangan Awam yang ingin memohon Pinjaman Perumahan Kerajaan untuk harta/rumah yang dibeli di seluruh Malaysia perlu berurusan dengan Bahagian Pinjaman Perumahan (BPP), Perbendaharaan Malaysia, Kementerian Kewangan Malaysia di Presint 2, Putrajaya. Juga dikenali sebagai Bahagian Pengurusan Pinjaman Perumahan yang terletak di alamat dan butirannya seperti berikut :

Bahagian Pengurusan Pinjaman Perumahan
Perbendaharaan Malaysia
No 9, Kompleks Kementerian Kewangan
Persiaran Perdana, Presint 2,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62592 Putrajaya.

Tel : 03 - 8880 1800 / 2000 / 2200 / 2400 / 2600
Laman Web : www.bpp.treasury.gov.my/web
Email : pinjamrumah@treasury.gov.my    

Semua permohonan, pertanyaan, maklumat terkini berkaitan kemudahan pinjaman perumahan Kerajaan adalah boleh didapati daripada bahagian ini yang menjalankan fungsinya "Menguruskan Pinjaman Perumahan Untuk Penjawat Awam".

PakTeh hanya sekadar berkongsi pengalaman dan pandangan sahaja. Siapa PakTeh dengan BPP? PakTeh boleh dikatakan peminjam tegar yang setiap hari berurusan dengan BPP untuk membantu menguruskan permohonan pinjaman perumahan pelanggan seluruh Semenanjung Malaysia yang yakin dengan PakTeh. Sebagai pelanggan BPP sepenuh masa, PakTeh memang faham masalah peminjam perumahan...memang sangat sangat faham!. Faham betapa susahnya mendapatkan maklumat terutama maklumat yang betul, tepat, yang up-to-date, maklumat hari ini mungkin telah berubah esoknya, betapa sukarnya membeli rumah dan memohon pinjaman, pening mengisi borang permohonan, serabut berurusan dengan penjual, peguam, ketua jabatan, pejabat penilaian dan bermacam pihak lagi. 

...tidak habis disitu sahaja, PakTeh faham sangat betapa marahnya Saudara bila dikenakan faedah/denda lewat oleh pemaju/penjual...bukan sedikit, ribuan malahan puluhan ribu ringgit!. Siapa perlu disalahkan bukan isunya lagi, tetapi siapa yang perlu bayar? Jawapannya sudah pasti Saudara yang perlu bayar.

Pokoknya rumah perlu ada dan kemudahan perlu guna, tak gitu! PakTeh cuba membantu sedayanya yang ada, yang boleh dibantu insyaAllah...yang tidak boleh PakTeh mohon maaf sangat!

Kerana segala peraturan, pertimbangan, peraturan, dasar-dasar yang dikeluarkan adalah di bawah kuasa bahagian ini untuk mempertimbangkannya. Saudara perlu berhubung dengan Seksyen yang berkenaan bagi sesuatu persoalan yang berkaitan. Seksyen di bawah BPP adalah :
  • Seksyen Proses Dan Bayaran
  • Seksyen Cagaran
  • Seksyen Akaun
  • Seksyen Khidmat Pengurusan
  • Seksyen Teknologi Maklumat
  • Seksyen Perundangan
  • Seksyen Dasar Dan Perancangan Strategik
Sehubungan itu, untuk maklumat pinjaman perumahan Kerajaan hubungilah atau hadir ke BPP ya!.

Jika perlu pandangan, buah fikiran, berkongsi pengalaman boleh tanyakan PakTeh... bila-bila masa dengan pelbagai cara supaya saudara tiada alasan untuk tidak membeli rumah dan tidak menggunakan kemudahan Kerajaan beri. Nak bantu urus permohonan pinjaman perumahan Saudara pun boleh...call la PakTeh!

(Bermula Tahun 2016, BPP telah dilembagakan dengan nama Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam ringkasannya LPPSA. Masih menggunakan alamat di atas dan boleh dihubungi di 03-8880 1600... boleh melayari laman webnya di www.lppsa.gov.my)

961 comments:

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 961   Newer›   Newest»
Nice man said...

Adakah pinjaman bank boleh ditukar kepada pinjaman kerajaan selepas 3-5 tahun. Harap PakTeh boleh memberi penjelasan dengan selanjutnya.

EMAIL: babbulu99@yahoo.com

Terima kasih

PakTeh said...

boleh, jika ikut peraturan sekarang...tetapi tidak digalakkan kerana banyak kos melepas yang merugikan seperti penalti bank, faedah berbayar bank, kos peguam charge dan recharge etc. semoga membantu.

Anonymous said...

Salam Pak Teh,

Sy beli rumah area Sipitang Sabah tahun 2006 harga RM138K dgn gov loan. Loan tu stat potong April 2009 dan ada tunggakan RM2400 (3bln kerani lewat buat pemotongan gaji) dan baki pinjaman tu skrg RM136K.

Soalan sy..perlukah sy membuat permohonan dari Bahagian Pinjaman Perbendaharaan untuk kebenaran mjual rumah tsbt?

PakTeh said...

walikummussalam,

jika saudara ingin menjual rumah yang dibeli dengan menggunakan pinjaman perumahan kerajaan, saudara perlu memohon kebenaran menjual daripada bahagian pinjaman perumahan menggunakan surat. tQ

Anonymous said...

Salam wrt Pak Teh,

Sy dan isteri tgh bercadang2 untuk membeli rumah. Setelah melakukan survey, sy dan isteri dah jumpa rumah terbeut dan bersetuju utk membeli. Tetapi, masalahnye, sy dan isteri kurang arif sedikit dalam urusan utk membeli rumah, dari proses utk memohon pinjaman perumahan.Bagaimana utk sy dapatkan full loan kerajaan. Untuk makluman pak teh, sy dan isteri adlah pegawai kerajaan, Boleh ppak teh terangkan dgn jelas proses utk membeli rumah bermula dari awal proses sehingga selesai proses. Maaf, kalau soalan nie terlalu pnjng.

email : najmi_addin@yahoo.com

PakTeh said...

walaikummussalam wbkt,

untuk makluman, proses pinjaman perumahan adalah berbeza mengikut jenis, bebanan dan syarat tanah, kelayakan dan sebagainya. justeru itu agak mustahil untuk menerangkan semua proses diruangan yang terhad ini.

sehubungan itu, untuk mengetahui proses pinjaman secara KASAR saya memerlukan maklumat seperti di atas.

dan untuk proses secara DETAIL pula saya memerlukan salinan hakmilik dan perjanjian.

memang proses pinjaman perumahan kelihatan rumit kerana terdapat pelbagai jenis dan keadaan yang sudah pastinya jarang dialami oleh seseorang. tetapi percayalah, jika telah diketahui jenis dan keadaan tersebut ia adalah amat mudah sekali. cara yang paling baik untuk memahami proses pinjaman ini dengan cepat adalah melalui perbincangan, chat atau cal. semoga tidak serik dan teruskan bertanya. terima kasih.

humaira' said...

Assalamu'alaikum Pak Teh,

Saya ingin bertanya, wang proses yang kita bagi kepada BPP bersama semua dokumen berkaitan permohonan pinjaman perumahan tu untuk apa ye? Satu soalan lagi, biasanya berapa yg kita akan bayar kepada peguam kita dan bila kita perlu bayar? Terima kasih.

PakTeh said...

walikummussalam humaira....wang proses sebagai hasil kerajaan. biasanya charge peguam ialah rm100k pertama = 1% dan berikutnya = 0.5% dan bayar ikut perbincangan dengan peguam. terima kasih.

humaira said...

Assalam'alaikum pak teh, terima kasih banyak di atas maklum balas. Saya ada soalan tambahan, kalau saya beli rumah second hand drp pemilik rumah, dan ada hakmilik individu, saya kena prepare borang/dokumen
1) yg diperlukan untuk pinjaman jenis 1
2) dokumen tambahan untuk beli hartanah yang ada hakmlik individu/strata daripada individu di pasaran sekunder (gadaian) atau
dokumen tambahan jika membeli hartanah yang mempunyai hakmilik individu/strata (gadaian)?

Terima kasih pak teh.

PakTeh said...

walaikummussalam humaira....soalan yang baik tetapi jawapannya panjang jika diperincikan. secara kasar jawapan saya adalah :
1. borang/dokumen untuk jenis 1 adalah :
- slip gaji
- borang permohonan
- borang 1
- borang 2
- borang 3B
- salinan hakmilik
- salinan cf
- salinan snp
2. pasaran skunder yang mempunyai hakmilik individu/strata :
- salinan snp penjual
- salinan borang 14a
- borang 5b
- borang 10
jika memerlukan maklumat lengkap sila email di pakteh@muslim.com atau cal PakTeh 019-353 3702. terima kasih.

sue said...

assalammualaikum Pak Teh.
sekiranya saya ingin membeli rumah yg berharga 290k. max pinjaman saya hanya 255k. bolehkah baki tersebut dibuat pinjaman perumahan bank oleh suami saya yg bekerja swasta. walau bagaimanapun, saya juga mempunyai komitmen pinjaman peribadi yg dipotong melalui payslip saya menjadikan baki bersih gaji saya ialah rm1700.buat pgtahuan pak teh, pinjaman peribadi saya dibayar separuh oleh suami kepada saya.adakah pihak kerajaan mengambil kira perkara tersebut?

PakTeh said...

walikummussalam sue...

boleh pinjam bank tetapi sukar mencari bank yang setuju second charged. buat masa ne, saya dimaklumkan hanya bsn aja yg terima bersyarat, cuba la.

tentang baki gaji bersih, kebiasannya ketua jabatan puan yang pantau. di dalam kes pinjaman perumahan, jika ketua jabatan sokong maka puan layak pinjaman rm290k. jika kurang jelas sila cal saya sebab perkara ini kekadang mengelirukan. terima kasih

Anonymous said...

pak teh,
saya ada berbincang dgn maybank yg saya akan ambil govrmnt loan sebanyak 200k untuk beli rumah...harga rumah adalah 300k.suami saya bekerja swasta dan ingin ambik loan (perumahan) maybank sebanyak 100k untuk baki rumah tersebut. saya baru mendapat tahu bahawa, cara tersebut tidak boleh.bolehkah pak teh bagi saranan lain bagaimana saya dan suami nak beli rumah tersebut?

PakTeh said...

maaf, boleh jelaskan maksud "...cara tersebut tidak boleh."

untuk makluman puan, cara yang ada adalah dengan membuat gadaian kedua dengan bank tetapi agak sukar untuk mencari bank yang setuju kecuali bsn (bank simpanan nasional). semoga berhasil.

Anonymous said...

kalau bekerja di swasta boleh ke apply? gaji kecik jew .. apply kerja kerajaan tak dilayan

Anonymous said...

salam pak teh...
saya ingin membeli rumah second hand yang beharga rm330k tapi max pinjaman saya hanya rm255k sahaja.apa perlu saya lakukan untuk mengcukupkan jamlah tersebut?saya dan suami bercadang agar pihak suami saya membuat pinjaman peribadi kerana suami masih belum layak untuk membuat pinjaman kerajaan. adakah cara saya ini betul pak teh?

PakTeh said...

maaf, hanya untuk kakitangan kerajaan sahaja. teruskan usaha memohon kerja kerajaan sebab ianya yang terbaik pastinya. semoga dimudahkan urusan.

PakTeh said...

walaikummussalam....
oooo ok...ada betulnya jika tiada cara yang lain tetapi perlu juga mengambilkira kos-kos yang lain seperti kos guaman dan urusan pinjaman. semoga membantu.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum...

Saya beli rumah dengan loan kerajaan,

boleh ke saya nak tukar ke loan bank?

kalau boleh macam mana caranya?

sekian terima kasih

PakTeh said...

walaikummussalam...

soalan agak unik kerana biasanya loan bank ke loan kerajaan.aya tahu sebab apa ya?

jawapannya, boleh. caranya :
1. dapatkan bank dan peguam yang akan menguruskan.
2. memohon melalui surat hasrat untuk menyelesaikan pinjaman dengan menyatakan penuh maklumat bank dan peguam.
3. tunggu kelulusan dan buat urusan pinjaman bank setelah lulus.

semoga membantu dan jika kurang jelas cal la PakTeh di 019-353 3702. terima kasih.

hana said...

Assalamualaikum..

Suami saya telah membeli rumah menggunakan bank loan sebagai penama pertama dan saya penama kedua.Buat pengetahuan Pak Teh saya adalah kakitangan kerajaan di bawah badan berkanun..

Soalan saya
1.Bolehkah suami saya refinance rumah tersebut kepada saya dengan menggunakan loan kerajaan yang masih belum saya gunakan.

2.Jika boleh bagaimana prosedur nya.

PakTeh said...

walaikummussalam hana...

ok...pastikan badan berkanun yg layak kemudahan kerajaan kerana ada badan berkanun yg tidak layak kerana mempunyai kemudahannya sendiri.

jawapan saya :
1. boleh, istilah tepat adalah convert loan ke gov loan iaitu berdasarkan baki hutang bank.
2. caranya dapatkan penyata bank, lengkapkan borang permohonan dan hantar, tunggu kelulusan.

semoga membantu.

Anonymous said...

salam pakteh..
saya nak buat loan untuk bina tanah sendiri..
mula-mula sekali apa yg perlu saya buat.

PakTeh said...

walaikummussalam...
ok, caranya :
1. pastikan mempunyai tanah atas nama sendiri atau bersama suami/isteri dan tanah boleh dibina bangunan.
2. buat pelan dan dapatkan kelulusan.
3. lantik peguam dan kontraktor seterusnya buat perjanjian pembinaan.
4. isi borang permohonan dan hantar untuk kelulusan.
semoga membantu.

ita said...

salam pakteh,
kelayakan pinjaman saya adalah 255k. Bila dicalculate harga rumah (252k) + insuran, pinjaman menjadi 260k.
Agak-agak lepas tak kalau nak buat loan kerajaan?

PakTeh said...

walaikummussalam ita...

layak kerana saya tidak nampak sebab tidak lepas. semoga membantu.

Anonymous said...

assalamualaikum Pak Teh...
Saya n suami masih sedang dalam usaha mencari rumah..cuma di sini saya ade 1 soalan berkenaan dgn permohonan pinjaman perumahan kerajaan yg memerlukan kita sertai dokumen salah satunya sijil nikah..masalahnya saya n suami masih dalam proses memohon surat nikah di Malaysia.Bolehkah saya memberi surat nikah luar negara utk memohon?harap sgt dpt feedback dari pakteh...tashyana_85@ymail.com

Anonymous said...

Assalamualaikum Pakteh
Sy ada kemusykilan.Sy bru booking sebuah rumah dgn hrga 180k.Kmi ingin combine pinjaman dimana sy bekerja di sekolah di bawah kementerian pelajaran manakala isteri sy bekerja di mrsm di bawah mara.Jika ikut kelayakan, sy boleh memohon sebanyak 130k manakala selebihnya ditanggung oleh isteri sy.Sy berasa keliru mengenai gadaian pertama dan kedua manakala geran hnyalah ada satu.Adakah pihak isteri sy(mara) akan bersetuju menjadi gadaian kedua?pihak kerani perumahan memaklumkan pinjaman drpd pihak mara mgkin tidak akan diluluskan disebabkan geran akan mnjdai milik pihak sy dan beliau menyarankan agar membuat personal loan untuk baki 50K..

PakTeh said...

walaikummussalam tashyana...

sijil nikah yang sah di malaysia adalah diperlukan bagi memastikan nikah tersebut sah dari segi perundangan negara. semoga ada perkongsian.

PakTeh said...

walaikummussalam tuan...

ok, jawapan PakTeh :
1. betul, geran ada 1 sahaja. jika ada 2 insitusi yang perlu memegang gadaian maka timbulah term gadaian pertama iaitu insitusi yang memegang geran tersebut dan mendapat hak utama dan pemegang gadaian kedua.
2. menjadi pemegang gadaian kedua adalah kurang selamat dan kebanyakan institusi kewangan tidak bersetuju. berkaitan dgn mara, tuan perlu mendapatkan pengesahan terus dengan mara kerana ianya merupakan perkara dasar.
3. bpp tetap akan menjadi pemegang gadaian pertama dan jika pihak yang lain tidak bersetuju untuk menjadi pemegang gadaian kedua maka urusan pinjaman dpd sumber kedua tidak dapat dilaksanakan. salah satu cara adalah dengan melalui personal loan.
...nasihat saya, confirmkan dulu dgn mara berkaitan isu second charge sebelum bertindak. mungkin perkara ini sukar utk difahami secara bertulis. jika begitu, cal PakTeh 0193533702 untuk penjelasan lanjut. semoga membantu.

Anonymous said...

Terima kasih atas penjelasan pakteh tadi..Jika isteri sy ingin membuat loan bank, bank mana yang menawarkan interest yg terendah dan setuju menjadi pemegang gadaian kedua?Selepas itu, jika ingin convert ke loan kerajaan, bank mana yg menawarkan charge yg rendah untuk seatlement loan tersebut melalui pinjaman perumahan kerajaan?

PakTeh said...

sama2 tuan...
bank yang sudi utk second charge biasanya hanya bank simpanan nasional. interest sebenarnya boleh di nego dan bergantung kepada bank masing2. apa yang penting adalah perlu rajin buat servay di setiap bank yang dirasakan boleh membantu. semoga ada perkongsian.

Lilyana said...

salam pak teh,
saya tumpang bertanya ye..
saya berkenan dgn sebuah rumah yg berharga rm270k..tapi masalahnya buat masa sekarang saya hanya layak 255k saja... tapi kalau di tambah dgn gaji baru selepas SBPA pada april nnt saya akan layak 280k... boleh kah saya terus apply loan dlm bulan ini(mac) juga atau perlu tunggu gaji bulan april dulu... sebabnya saya risau rumah tu akan terlepas kerana bilangan yg tinggal adalah terhad...

dan satu lagi masalah gaji bersih yg tinggal sekarang hanya rm1300 je selepas ditolak epf,kuaters & personal loan.. layakkah saya utk mendapat full loan?

terima kasih diucapkan..moga pak teh dimurahkan rezeki :)

PakTeh said...

walaikummussalam lilyana...

ok..bukan gaji sbpa tapi ssm yang ditambah baik..

1. dalam kes ini saya mencadangkan puan buat booking rumah dan memohon menangguhkan sign snp pada awal mei kerana info yang saya dapat gaji ssm 13% akan diperolehi pada apri 2012, insyaAllah.
2. layak full loan tertakluk kepada sokongan jabatan.
semoga membantu dan terima kasih atas doa..semoga puan dimudahkan urusan jua.

Lilyana said...

pak teh, terima kasih atas nasihat itu ye..

PakTeh said...

sama2 puan...sekadar "berkongsi ilmu, saling membantu". senag2 datang la lagi bersama rakan.

farah said...

salam,bole tak terangkan ape kebaikan ambil loan kerajaan ye.sy blur

safiah said...

Salam.
Proses pembelian rmh saya skrg telah sampai ke peringkat cagaran. Untuk makluman, rmh yg dibeli adalah rumah telah siap 2nd hand dan lease hold serta masih di bawah master title dan urusan cagaran hanya melibatkan mot dan doa.berapa lama proses yg diambil oleh bpp di peringkat ini.dan bilakah bayaran akan dikeluarkan?jika doa dihantar pd 6 april, bilakah anggaran tempoh semua akan setel kerana bab lawyer saya x risau sbb lawyer sy mmg pantau dan saya agak tegas dgn lawyer cuma bpp saya x dapat nak estimated proses kerja mereka berapa lama

PakTeh said...

walaikummussalam farah...

kebaikan loan pinjaman perumahan kerajaan adalah :
1. nama sebenarnya adalah kemudahan pinjaman perumahan kerajaan. bila dikatakan 'kemudahan' bermakna memang istemewa dan terbaik untuk kakitangan kerajaan sahaja.
2. kadar faedahnya yang amat rendah iaitu 4% atas baki berkurangan.
3. loan 100%.
4. geranti dapat jika layak.
...dan leh baca post ini juga http://loankerajaan.blogspot.com/2010/11/untung-memang-beruntung-kerja-gomen_08.html
...semoga ada perkongsian.

PakTeh said...

walaikummussalam safiah...

untuk tempoh urusan agak subjektif untuk dinyatakan kerana banyak perkara mempengaruhi spt yang PakTeh kongsikan dalam post ini http://loankerajaan.blogspot.com/2011/11/kenapa-pinjaman-perumahan-saya-lambat.html ..jika semuanya ok, seminggu memadai untuk urusan tersebut.

urusan yang perlu dilalui adalah :
1. dokumen doa akan disahkan jika lengkap dan akan dikembalikan.
2. jika harta digadai pada bank, urusan seterusnya adalah bayaran kepada bank, pengeluaran cek kepada peguam. jika tiada gadaian bank, terus tindakan perkara 4.
3. peguam akan buat bayaran kepada bank dan membuat pelepasan hakmilik dpd bank.
4. peguam akan daftarkan dokumen dan akan kembalikan kepada bpp untuk urusan bayaran, pengeluaran cek kepada peguam.
5. peguam akan buat bayaran kepada penjual.

...semoga membantu.

Anonymous said...

rmh sy dibeli ats loan suami(bank) tetapi nama rmh adlh nama bersama.soaln sy, bagaimana prosedur utk convert dr bank loan ke gvrmnt loan memndangkan sy msh blm mnggunakan kemudahan tersebut? adakah prosesnya rumit dan bagaimana dgn charge yg akn dikenakan.trma ksh

nsznee said...

Salam pak teh...
Saya nak tanye.. saya nak beli rumah. saya bekerja kerajaan manakala suami saya bekerja di sektor kerajaan. boleh ker saya membuat 'Join Loan' dan jika boleh bagaimana cara nya?

PakTeh said...

anonymous 24 april : boleh untuk convert jika syarat2nya dipenuhi dan tidak lah terlalu rumit. charge apa ya yang dimaksudkan?. sebaiknya call PakTeh di 0193533702 jika memerlukan respon awal. terima kasih.

nsznee 09 mei : walaikummussalam puan, boleh tetapi biasanya agak sukar untuk suami kerana perlu menyari bank yang setuju second charge. sebaiknya tanyakan bank yang sesuai untuk urusan second charge tersebut. semoga membantu.

Anonymous said...

Salam Pak Teh yang berilmu

Saya ingin bertanya tentang gov loan yang bakal saya buat. Saya cuma keliru dengan step untuk membeli rumah.

1. Saya bercadang membeli sebuah condominium, saya membelinya dari 2nd owner, tetapi masalahnya title masih atas nama 1st owner. Adakah saya boleh membuat pinjaman kerajaan? Menurut agen, perkara berkenaan tidak mempunyai masalah, adakah ianya benar?

2. Saya keliru, bila sebenarnya saya boleh membuat permohonan pinjaman kerajaan? Adakah selepas saya membayar deposit sebanyak 3% kepada agen penjual, kemudian bawa dokumen snp penjual kepada BPP untuk buat pinjaman, setelah lulus baru bayar baki 7%. Atau saya perlu bayar 10% selengkapnya kepada agen penjual kemudian baru saya leh buat permohonan pinjaman kepada BPP. Saya keliru dengan SNP, agen kata lepas byr 3%, agen akan bagi SNP penjual & saya akan bawa SNP berkenaan kepada BPP untuk permohonan pinjaman. SNP penjual tu adakah SNP penjualan antara saya dan penjual atau antara penjual dgn 1st owner sebelum ini.

Mohon bantuan Pak Teh..pening saya memikirnya.

PakTeh said...

walaikummussalam...

ooo ok. jawapan PakTeh :
1. jika saudara/i adalah pembeli ke tiga adalah tidak dibenarkan.
2. pinjaman hanya boleh dipohon setelah snp di tandatangani. berkaitan kes agen memang berlaku berbeza2 cara atas alasan perniagaan dan keuntungan. sebaiknya cal PakTeh 0193533702 untuk penjelasan lengkap. semoga ada perkongsian.

Anonymous said...

Salam Pak Teh

Berkenaan dengan pembeli ketiga, kalau saya pembeli ketiga, bermakna saya tak leh nak apply loan gov? walaupun title dah tukar atas nama pembeli ke-2? Kalau tak leh..sedihnya :-( Pak Teh ada kengkawan yang keje bank yang leh uruskan home loan? Dah check kat gov, so far takde masalah, tak tau plak kalau kat bank..dengar cite mcm susah je..

Anonymous said...

Salam Pak Teh,

Saya ada 2 soalan:

1. Saya ingin membeli sebuah rumah 2nd hand yang berharga RM120k. Bolehkah saya membuat pinjaman kerajaan lebih daripada nilai RM120K tersebut utk tujuan pengubahsuaian?

2. Bolehkah saya mengupah peguam sahaja utk menguruskan pinjaman perumahan kerajaan ini dan berapakah charge peguam?

Terima kasih banyak2 Pak Teh..

PakTeh said...

23 mei anonymous : walaikummussalam, maaf saya kurang jelas dengan persoalan dan tidak nampak kenapa ianya tidak dibenarkan. cal PakTeh please untuk pengesahan kedudukan. tkasih.

31 mei anonymous : walaikummussalam, jawapan PakTeh :
1. mengikut peraturan tidak dibenarkan tetapi perkara ini boleh dilaksanakan jika kena cara dan cukup syaratnya.
2. pembelian dan pinjaman perumahan memang mewajibkan penggunaan peguam. anggaran charge le rujuk post PakTeh di http://loankerajaan.blogspot.com/2011/12/persiapan-awal-dan-budgetuntuk-membeli.html
..semoga membantu.

Anonymous said...

saya bercadang nak menggadaikan rumah saya yang saya beli,boleh tak saya membuat gadaian dan di manakah saya hendak gadai

rozita said...

saya dan suami bekerja dengan kerajaan.kami ada membeli rumah berharga 150 ribu menggunakan pinjaman bank disebabkan suami saya belum disahkan dalam jawatan.soalannya,selepas suami saya disahkan dalam jawatan nanti yang mana satu lebih menguntungkan saya samaada kekal dengan pinjaman bank @ pinjaman kerajaan.Jika saya tukar kepada pinjaman kerajaan selepas 10 tahun adakah saya akan dikenakan apa -apa bayaran oleh kerajaan

Anonymous said...

lann9

saya ingin bertanya, saya ada membeli rumah lelong. Hampir setahun. Boleh ke saya nak convert ke loan kerajaan? Rumah atas nama ayah dan nama saya. Tapi saya yang bayar setiap bulan. Saya kakitangan kerajaan. Kalau boleh, apa prosedur nya. Harap dapat membantu

Anonymous said...

Assalamualaikum pak teh,

Saya ada beberapa soalan, maaf sekiranya menyusahkan. Saya dan suami bercadang membeli rumah menggunakan joint loan bank sebab suami saya kerja swasta dan saya kerja kerajaan tetapi masih belum disahkan jawatan. Jadi, soalan saya,

1) Bolehkah saya menukar pinjaman bank tersebut (yg telah dijoint dgn suami) kepada pinjaman kerajaan saya selepas disahkan jawatan dan cukup syarat, sebab sekarang saya masih belum layak memohon pinjaman kerajaan dan saya tidak dapat tunggu sebab rumah di kawasan tersebut semakin terhad dan mahal.

2) Adakah suami saya perlu jelaskan semua bahagian pinjamannya sebelum dibenarkan untuk menukar ke pinjaman kerajaan?

3) Sekiranya suami saya menjelaskan semua bahagian pinjamannya dan pinjaman saya dibenarkan untuk ditukarkan ke pinjaman kerajaan, adakah pinjaman tersebut akan dikira berdasarkan harga rumah atau baki pinjaman yang masih belum dilangsaikan..

Harap pak teh dapat membantu, terima kasih..

PakTeh said...

6 jun anonymous : biasanya boleh buat gadai di bank atau institusi kewangan.

6 jun rozita : jika mampu, teruskan dgn pinjaman bank dan pinjaman kerajaan utk rumah yang lain. jika tiada cdgan untuk menggunakan pinjaman kerajaan utk membeli harta lain, leh la convert untuk penjimatan.

11 jun lann9 : maaf tidak dibenarkan kerana harta mempunyai nama ayah. harta yang dibenarkan adalah atas nama sendiri atau bersama suami/isteri sahaja. semoga membantu.

PakTeh said...

12 jun anonymous : walaikummussalam, ooo ok. jawapan PakTeh :
1. boleh jika cukup syaratnya antaranya kelayakan lebih/sama dgn baki hutang semasa. jika mampu, pinjaman kerajaan untuk rumah yang lain.
2. perlu selesaikan kedua2 hutang. jika tidak, bank perlu bersetju untuk second charge dan pastinya agak sukar.
3. untuk convert, amaun yang diambilkira adalah atas baki hutang semasa sahaja.
...semoga membantu.

Anonymous said...

salam ingin bertanya potongan bulanan jika buat loan rumah RM160.000.00 skrg saya cuma ada 17 tahun sebelum pencen.masih layak kah?

Anonymous said...

1. Saya dah buat loan kerajaan untuk beli rumah pertama (2001), boleh tak saya buat pinjaman untuk renovate rumah.

2. Kalau boleh, berapa saya layak buat pinjaman tu.

3. Macama mana nak dapatkan borang permohonan renovate rumah tu...

Terima kasih

Anonymous said...

hei pak teh,
salam 1 Malaysia
saya ingin menukar loan bank ke loan kerajaan . loan bank saya lebih dari 5 tahun .apa butir-butir yang saya perlukan kalau memohon online

Anonymous said...

hello pak teh ,
kalau mengisi borang online menukar loan bank ke loan kerajaan , perlu kita minta dokumen dari bank dan lawyer . seperti yang diperlukan manualy dulu? dulu saya pernah mohon loan kerajaan secara mengisi borang tapi tidak diluluskan

mieeerul said...

Salam Pak Teh

saya ingin mendapatkan penjelasan lanjut, bagaimana caranya utk membuat pinjaman kerajaan untuk membeli tanah. apa syarat-syarat & prosedur yang perlu diikuti..terima kasih

mat keliru said...

Saya ingin bertanya jika gaji pkok 1468.76 elaun 575. ..ptongan skarang rm1049...brapa kah pinjaman yg bleh saya perolehi untk pinjaman perumahan..adakah saya layak...(pinjaman kali pertama)

Satu lg. ..adakah saya bleh join loan dgn isteri saya yg bkerja dgn MARA?

Lan said...

Saya ingin membeli rumah daripada seseorang(katakan Mr.A) Masalahnya rumah yang ingin dijual itu telah digadai kepada pihak bank disebabkan Mr. A mempunyai hutang.Difahamkan kepada saya bahawa saya perlu mendapatkan dokumen baki hutang 6 bulan kehadapan drpd pihak bank baharulah proses penjualan boleh dilaksanakan. Lagi satu bahagian penilaian menilai harta tersebut RM115K sedangkan saya mahu memohon pinjaman sebanyak RM120k. Minta jawapan daripada Pak Teh

aida said...

salam..saya baru booking untuk membeli rumah..nk tanya mcm mana proses memohon loan kerajaan..saya kena isi borang loan dulu or sign s&p dulu?

Unknown said...

Assalamualaikum Pak Teh...
Saya berumur 31 tahun bercadang untuk membeli tanah dgn loan kerajaan dan bina rumah dgn. loan kerajaan. So kelayakan pinjaman saya adalah 280k.
Tanah yang nak dibeli 85k keluasan 7340 sqft berstatus bangunan dan luas rumah yang akan dibina 2500 sqft.
1. Bagaimana step proses yang perlu saya lakukan?
2. Jika loan beli tanah diluluskan..layakkah sya memohon 195k untuk bina rumah?
3. Berapa tempoh pinjaman beli tanah dan pinjaman bina rumah?
Harap Pak Teh bantu..

najeeha / alina said...

Assalamualaikum Pak Teh.....saya dah beli rumah loan kerajaan. Tapi saya bayar RM 1400 sebulan selama 18 tahun sahaja. Maknanya saya akan habis bayar rumah sebelum saya pencen. Soalannya, boleh tak saya revise perjanjian tu nak jadikan 30 tahun sebab rasa perit pulak bayar banyak setiap bulan ....kalau 30 tahun dapat bayar dlm RM 800++ je....terima kasih

nora said...

assalam...sy ingin membuat pinjaman perumahan kedua untuk membuat ubahsuai rumah saya...bagaimana caranya...saya adalah kakitangan kerajaan

Anonymous said...

1. kelayakn pnjmn perumahan sy 250k...tp sy nk bei rumah hrga 160k...boleh ke sy nk buat pnjmn full 250k?

2.boleh tak beli rumah 2nd hand gunakan loan kerjaan ni?...kalau boleh,kena byr deposit tak?....hrga rumah 160k,owner mntk deposit 10%...deposit tu duit kt sndri or tolak dr pnjmn tu?

PakTeh said...

14 jun sonia may : walaikummussalam, anggaran potongan rm770 sebulan dan layak untuk 30 tahun.

15 jun anonymous : 1. boleh, jika tuntutan 95% (atau rumah siap) telah dibuat lebih 5 tahun.
2. layak baki kelayakan semasa.
3. dari pejabat, online dan kalau guna perkhidmatan PakTeh..leh dapat borang dari PakTeh.

16 jun anonymous : hai...untuk pinjaman perumahan kerajaan, borang manual diutamakan dan jika punya masa boleh guna online.

16 jun anonymous : dokumen berkaitan diperlukan dan perlu dihantar ke bpp bersama borang permohonan lainnya. jika kurang jelas, call PakTeh di 0193533702 pada bila2 masa.

PakTeh said...

17 jun mieeerul : walaikummussalam, untuk beli tanah :
1. pastikan berbaloi dan tanah boleh dibina bangunan.
2. lantik peguam dan sign perjanjian.
3. lengkapkan borang permohonan dan hantar ke bpp serta penilaian.

18 jun mat keliru : layak rm168k tertakluk kepada sokongan jabatan. boleh joint loan dgn isteri tetapi mara perlu bersetuju sebagai pemegang gadaian kedua.

19 jun lan : ok, jawapan PakTeh :
1. jika harta yang hendak dibeli digadai kepada bank, perlu dapatkan akujanji dan penyata baki hutang untuk tujuan kelulusan.
2. jika nilaian harga harta rendah, tuan boleh merayu untuk dinilai semula.

19 jun aida : walaikummussalam, untuk memohon pinjaman perumahan kerajaan perlu sign snp dahulu kemudian lengkapkan borang permohonan seterusnya hantar ke bpp.

semua : semoga membantu dan jika kurang jelas call PakTeh di 0193533702. terima kasih

PakTeh said...

23 jun zandar zack : walaikummussalam, jawapan PakTeh :
1. buat perjanjian dan mohon pinjaman beli tanah dahulu. sebaiknya selepas penjual tanah dapat wangnya, baru kemukakan permohonan bina rumah pula.
2. layak tertakluk kepada nilaian rumah.
3. tempoh untuk tanah 30 tahun dan rumah baki tempoh tanah.

30 jun najeeha/alina : walaikummussalam, boleh mohon lanjut tempoh pinjaman jika kelulusan pinjaman sebelum januari 2009.

1 julai nora : pinjaman ubahsuai layak dipohon :
1. 5 tahun setelah rumah siap jika membeli rumah sedang bina, atau
2. 5 tahun setelah setuju terima kelulusan jika membeli rumah siap.
3. untuk mohon, lantik akitek buat pelan dan dapatkan kelulusan (jika melibatkan struktur bangunan), lantik kontraktor dan peguam seterusnya buat perjanjian, lengakap borang permohonan dan hantar ke bpp serta penilaian untuk kelulusan.

1 julai anonymous : jawapan PakTeh :
1. boleh jika tahu caranya. call PakTeh 0193533702 jika kurang jelas.
2. boleh beli rumah second dan layak pinjaman jika cukup syaratnya. ikut peraturan deposit 10% perlu dibayar semasa tandatangan perjanjian dan akan dikembalikan jika kelulusan pinjaman 100%.

semua : semoga membantu dan jika kurang jelas call PakTeh 0193533702 pada bila2 masa. terima kasih.

Unknown said...

Salam Pak Teh,
Sy bminat untuk mbuat pinjaman perumahan kjaan..
tetapi sy msih blom disahkan dlm pkhidmatan dan bekerja kurang dari 1 tahun..
Perumahan itu dijangka siap pada 2014,dan slps itu baru pemotongan byrn akan dibuat melalui potongan gaji...jd sy rasa dalam itu,insyaAllah sy akan sah dalam pkhidmatan..
Soalannya,adakah sy layak untuk mbuat pinjaman prumahan yg mana prumahan itu hnya akn siap pd 2014...

Presint 3,ptjya.

Unknown said...

Terima kasih Pak Teh...

Anonymous said...

salam pak teh..
saya dan suami bersetuju membeli rumah secara join income dan telahpun sign spa.kami dua2 keje gov.suami telah sah jawatan manakala saya belum lg menerima surat sah jawatan wp tlh masuk 3thn bekerja.soalan saya ialah:
1)adakah permohonan kami akan diluluskan kerana saya tiada bukti pengesahan jawatan?
2)apa yang perlu dibuat jika permohonan dengan BPP xlulus?
3)apa yang dimaksudkan dengan denda lewat?Adakah denda dikenakan sekiranya permohonan lambat dihantar ke BPP?

pasir gudang..

Anonymous said...

salam pak teh..tumpang bertanya. sekiranya dalam SPA beli umah ade 2 nama (suami & isteri) tapi hanya isteri sahaja yg buat gov loan.adakah dikategori sebgi 1st party or 3rd party dalam urusan cagaran harta? betul ke kalau 3rd party hanya boleh buat loan secara biasa bkn secara islam?apa beza kedua2nya (secara biasa dan secara islam)?mohon penjelasan...

Aishi said...

Salam.pak teh sy nk bertanya..sy ingin beli rumah 2nd berharga 250k.agen tersebut ckp bank value 230k shj.rumah telah hbs dibyr owner.rumah dah berusia 12thn namun masih master title.kelayakan pinjaman sy adalah 280k.soalan sy
1.mengapa perlu byr 10persen utk beli rumah 2nd?
2.apa risiko beli rumah under master title?
3.bolehkah sy dpt full loan?memandangkn sy ada terbaca syarat kelulusan pinjaman adalah ikut mane yg terendah dr syarat harga hartanah,amaun dipohon atau kelayakan pinjaman.
Terima kasih pak teh.

zhen said...

Selamat sejahtera Pak Teh. tumpang bertanya, sy ingin membeli rumah secondhand berharga 280k. sy perlu mbayar downpayment 28k cash semasa mnandatgni S&P. kalau sy memohon pinjaman dgn BPP, adakah saya hanya boleh memohon pinjaman 252k shj selepas tolak downpayment yg sy bayar ataupun 280k? pembayaran akan dibuat terus kpd owner? kelayakan pinjaman sy ialah 280k. Terima kasih Pak Teh.

PakTeh said...

5 julai nurul : walaikummussalam, syarat utama untuk layak memohon pinjaman adalah telah disahkan jawatan dan sekurang2nya setahun berkhidmat tanpa pengecualian.

6 julai zandak : sama2...

10 julai anonymous : walaikummussalam, ok :
1. perlu pengesahan jawatan untuk layak memohon pinjaman.
2. perlu cari pilihan lain seperti pinjaman bank, personal loan dsb.
3. denda lewat adalah denda yang dikenakan oleh penjual kerana lewat membayar harga jualan mengikut tempoh di dalam snp.

...semoga membantu.

PakTeh said...

22 julai anonymous : walaikummussalam, ok :
1. 3rd party.
2. boleh pinjaman sppi.
3. sppp dan sppi hampir tiada bezanya tetapi jika kos guaman adalah sama pilih lah sppi semoga ianya lebih baik.

23 julai aishi : walaikummussalam, ok :
1. mengikut peraturan, 10% perlu dibayar apabilan ttgn snp kecuali atas persetujuan bersama.
2. kurang terjamin kerana tiada pegangan hak yang nyata tetapi tidak menjadi masalah besar pada masa ini.
3. betul, tertakluk kepada penilaian mana yang terendah.


23 julai zhen : ooo ok :
1. boleh mohon penuh harga beli rm280k.
2. semua pembayaran akan dibuat kepada peguam.

...semoga membantu.

Anonymous said...

salam
saya kerja gov. saya ingin membeli rumah berharga RM334k, dan kelayakan loan sy cuma RM244k. wang beza RM90k tersebut isteri sy nk buat loan dgn BSN. saya nk tanya : 1. surat perjanjian tersebut perlukah ada 2 penama?
2. apakh dokumen yng d perlukan utk isteri sy sediakan kpd bank?

pohon tuan jwb dengan segera..tq

PakTeh said...

walaikummussalam, ok tetapi adakah loan BSN adalah loan rumah juga (second charge). jika ya :
1. perlu 2 nama.
2. pastikan bsn bersetuju second charge. dokumen bank perlu confirm dgn bank kerana lain bank berbeza keperluan dan PakTeh mahir pinjaman perumahan kerajaan aja. terima kasih.

MRVX said...

askum pak teh... sy ada buat loan dgn BPP dan membeli rumah daripada syarikat BBGM / chamber developement...
sy telah bayar booking pada bulan feb 2012, manakala S&P pula telah dimati stamp pada 23hb/july yg lepas... masalahnya pihak pemaju BBGM dah telefon minta bayar RM35k sebab pembinaan banguna sudah siap dalam 40% manakala dokument sy di pihak BPP pula baru sahaja masuk sistem BPP pada 27hb/july.. dalam perjanjian jual beli.. tempoh pemaju dapat bayaran penuh adalah 21hari dari tarikh perjanjian jual beli.. pemaju BBGM semuanya lepas tangan dan segala urusan pembeli yg tanggung disamping bayaran 10% telahpun dijelaskan...dahlah kos guaman sy sudah bayar hampir RM7000 untuk 2 perjanjian...wajarkan sy dikenakan charge RM35k tu sedangkan BPP baru shj terima borang permohonan?

pidot said...

Asalam pak teh

saya berminat untuk membeli tanah lot untuk didirikan rumah pada masa akan datang tapi saya lansung tiada pengelaman dan rujukan untuk memulakan proses pinjaman harap pakteh dapat memberi tunjuk ajar
Terima kasih

Anonymous said...

assalamualaikum pak teh,
saya ingin membeli rumah dah sudah 'booking' minggu lepas..

-bila borang permohohan pinjaman perumahan ini boleh mula diisi?..bolehkah sy terus isi online sekarang atau perlu tunggu sebarang dokumen drp pemaju dahulu.

terima kasih.

PakTeh said...

27 julai mrvx : walaikummussalam...
1. sebaiknya baca post PakTeh berkaitan di http://loankerajaan.blogspot.com/2011/07/dah-terantuk-baru-nak-terngadah.html ...supaya jangan sampai jadi begitu.
2. berkaitan kes ini, sila semak berkaitan tempoh bayaran yang dikenakan penalti...biasanya 3 + 1. memandangkan tarikh stamping adalah 23 julai maka tiada keperluan untuk bayar lagi kecuali tempoh dikenakan penalti telah aktif.
3. ada baiknya risau sekarang agar ada motavasi untuk uruskan dengan baik dan segera bagi mengelakkan penalti.

29 julai pidot : untuk pinjaman tanah :
1. dapatkan tanah yang berbaloi dan boleh dibina bangunan.
2. lantik peguam dan buat perjanjian.
3. lengkapkan borang permohonan dan hantar ke penilaian dan bpp.
...untuk detail perlu maklumat lengkap dan sebaiknya cal PakTeh.

30 julai anonymous : walaikummussalam, ok tahniah kerana berjaya memiliki rumah. borang boleh disediakan awal serta isi mana yang berkaitan dan lengkapkan bila terima salinan snp. boleh isi online tetapi yang utama adalah yg manual. terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum...
Saya ingin bertanya, adalah untung atau rugi( tindakan yang betul ) apabila berhasrat untuk convert loan bank ke loan kerajaan. Harap boleh jelaskan tindakan yang baik untuk saya ambil.

MOHD LAILI IDRIS said...

ASSALAMUALAIKUM PAK TEH SAYA MAHU BAYAR BALIK PINJAMAN PERUMAHAN .RUMAH DAH DIJUAL. JADI MACAM MANA NAK TAHU BAKI PINJAMAN YANG TERKINI. DAN ADAKAH INSURAN DI POTONG SEKALI

Unknown said...

Assalamualaikum..
saya ingin bertanya tentang pembelian ruman 2nd hand..mcm mana prosedur nye?untuk makluman rumah yg ingin dibeli dr bapa mertua..

Anonymous said...

salam pakteh...soalan sy:
bagaimana cara utk tukar govrnmnt loan ke bank loan?
sy bercadang utk bli rmh ke 2 dgn gvrmnt loan (bersama suami sbb suami jg kakitgn kerajaan).kelayakan pinjaman sy pada masa kini ialah rm380k,ttp sy telah bt gvrnmnt loan bg rmh pertama sebyk rm140k.

Unknown said...

Assalammualaikum pak Teh.

Sy nk tnye ckit ni.sy cdang nk bli rumah hrga rm380k tp pnjman perumahan krajaan sy layak rm280k. Boleh x sy buat loan personal di mna2 bank utk topup lg 100k tu?

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Saya ingin membeli rumah 2ndhand yg bernilai rm 70000. saya dan suami kakitangan kerajaan dan kami bercadang untuk join loan kerajaan. apakah prosedur nya saya dan suami perlu buat..?

zetty sudin said...

Salam, saya mohon penjelasan bagaimana pengiraan pinjaman perumahan kerajaan. Contohnya harga rumah RM273 000 .
Pembeli membayar deposit 10% (RM27 300).
Baki harga rumah ialah RM 273 000 – RM 27 300 =RM 245 700.
Maka pinjaman yang perlu dibuat iaitu RM 245 700 akan dikenakan faedah 4%?
Jadi jumlah sebenar yang perlu dipinjam ialah RM245 700 x 1.04 = RM 255 528.

Jika tempoh pinjaman 25 tahun, maka
bayaran tahunan ialah RM 255 528 / *25 thn = RM10 221.12
bayaran bulanan ialah RM 10 221.12 / 12 bln = RM851.76

1. Adakah pengiraan pinjaman perumahan dikira seperti itu?
2. Apa pula yang dimaksudkan dengan:
“kaedah pengiraan faedah berdasarkan ‘baki pinjaman tertunggak pada kadar baki yang berkurangan’ “? Adakah faedah 4% dikenakan ke atas baki tertunggak pada tahun seterusnya?
contohnya baki pada tahun kedua RM 255 528 – RM 10 221.12 = RM 245 306.88
adakah 4% akan dikenakan ke atas RM 245 306.88 dan seterusnya pada tahun2 mendatang?

Anonymous said...

Assalamualikum tuan

mohon penjelasan dari pihak tuan .. saya bakal membida sebuah rumah lelongan bank.. namun sedia maklum bahawa saya tidak boleh membuat pinjaman kerajaan terhadap hartanah ini kerana ia adalah lelongan bank... dan saya sesungguhnya terpaksa membuat pinjaman bank... namun hartanah ini akan dinamankan diatas nama saya dan isteri bagi memudahkan proses refiannce yang menuntut hartanah adalah nama suami isteri

soalannya ialah :-

1. bolehkah pinjaman bank saya itu nanti di refinance semula dgn pinjaman kerajaan dek kerana hartanah itu hasil dari lelongan bank?

2. Jika boleh refinance semula... selepas berapa lama tempoh ? 1 tahun ? 2 tahun ?

Anonymous said...

salam Pak Teh. saya sudah memebli sebuah rumah teres dengan loan kerajaan. boleh ke rumah tu di refinance semula dgn perbendaharaan malaysia & apakah maksudnya melanjutkan tempoh bayaran balik?

anonymous said...

salam, sekarang saya sedang membuat pinjaman perumahan dengan kerajaan sebanyak RM200K untuk membeli sebuah rumah yang masih dalam pembinaan. Sehingga bulan November 2012, BPP telah membayar 55% jumlah pinjaman kepada pemaju dan pemotongan gaji saya akan bermula November 2012.

Pada bulan tersebut juga, saya telah meletak jawatan dalam sektor perkhidmatan awam untuk bekerja di universiti swasta.

Soalan saya, adakah boleh jika saya membuat pinjaman perumahan bank untuk membayar semula jumlah 55%, dan bakinya dibayar kepada pemaju mengikut progress kerja?

Aluta said...

Saya Mrs.Jessica, seorang, Reputable sah, Bersertifikat, Reliable & sebuah Pemberi Pinjaman uang terakreditasi. Aku pinjaman uang kepada individu dan badan hukum yang membutuhkan bantuan keuangan. Apakah Anda memiliki kredit buruk atau Anda membutuhkan uang untuk membayar tagihan? Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa saya memberikan bantuan penerima dapat diandalkan sebagai saya akan senang untuk menawarkan pinjaman dengan tingkat bunga 3% flat. Apa bank Anda katakan tentang memiliki pinjaman dari mereka???? Jangan merasa kecewa jika mereka menolak memberikan Anda pinjaman. Aku benci apa yang bank lakukan ketika pelanggan / konsumen bersedia untuk meminjamkan uang bahkan dengan jaminan dan dokumen yang sah. Saya berharap memungkinkan saya untuk melayani Anda. Send me an-E-mail saya dengan membalas email paydayloaninvestors@gmail.com saya dan saya akan melakukan yang terbaik untuk membantu Anda dalam situasi keuangan yang buruk Anda.
Salam,

Anonymous said...

salam pak teh..saya berhajat ingin membeli rumah second hand yang mana rumah ini masih lagi dicagarkan kepada Kerajaan oleh tuan punya. setahu saya pinjaman akan dipotong daripada gaji bulanan. malangnya saya bukan penjawat kerajaan.bolehkah saya menyambung pembayaran bulanan bagi rumah ini dan jika boleh bagaimana caranya?? atau saya perlu membuat penyelesaian penuh bagi jumlah keseluruhan baki pinjaman Tersebut?? ada tak cara lain??

Anonymous said...

slm..saya beli rumah mnggunakan loan kerajaan pada 2006..soalannya bolekah sya refinance rumah tersebut kpd pihak bank?

Anonymous said...

Semua orang hari yang baik, Saya Puan Rhoda Emmanuel, seorang pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang
memberikan pinjaman peluang kehidupan masa untuk membayar bil peribadi dan hutang anda
dan untuk memulakan perniagaan anda sendiri kepada individu dan syarikat-syarikat swasta di
kadar 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel, rhodaemmanuel@gmail.com

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN:

Nama:
jantina:
negara:
Keadaan:
alamat:
Nombor telefon:
Occupation:
Jumlah yang diperlukan:
Tempoh Pinjaman:
Pernahkah anda memohon pekerjaan sebelum ini?

E-mail: kadar faedah 2% setiap tahun.
E-mail: rhodaemmanuel@gmail.com

Anonymous said...

Salam Uncle teh
Saya telah mendapat sms bahawa kelulusan permohonam bpp atas pembelian condo yang tengah dibina. Amin. saya tengah menunggu surat setuju terima loan tu daripada bpp.
Saya ingin tahu apa kah prosidur yang kemudian. Pemaju menanggung S&P lawyer fee. Tapi pada tahap ini. adakah saya perlu bayar duit untuk lawyer buat loan documentation bagi pihak bpp dan saya? Saya amat keliru. Sila pak teh tolong jelas kan tq

abeh yong

Anonymous said...

Salam Pak Teh...
saya telah membeli sebuah rumah pada tahun 2008 dengan loan kerajaan untuk tempoh 25 tahun. rumah tersebut adalah atas nama saya seorang.tetapi saya bercadang untuk meletak jawatan & bekerja dalam sektor swasta dalam masa terdekat

soalan saya,
bolehkah loan saya tu di convertkan pembyran kepada isteri saya yang juga kakitangan kerajaan?
kalau boleh, bagaimanakah caranya?TQ

-Azhar-

Anonymous said...

Baik Hari untuk Anda.

Apakah Anda mencari pinjaman sangat asli? Pada tingkat yang terjangkau? Dalam waktu 2 sampai 3 hari kerja. Apakah Anda pernah ditolak secara konsisten? oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Kabar baiknya adalah ini! Kami menawarkan pinjaman mulai dari € 1,000.00 menjadi $ 30,000,000.00 Max. 3% bunga per tahun. PINJAMAN untuk mengembangkan ekspansi bisnis EDGE / bisnis yang kompetitif. Kami bersertifikat, dapat dipercaya, dapat diandalkan, efisien, cepat dan dinamis. Dan rekan-pemodal kerja Real estate dan semua bentuk pembiayaan usaha, Balas ke e-mail: perusahaan pinjaman betterdayfunds@aol.com

Kami menyediakan pinjaman jangka panjang dari satu bulan sampai lima puluh tahun.

Kami menawarkan jenis berikut pinjaman dan banyak lagi;

* Pinjaman Pribadi (pinjaman tanpa jaminan)

* Kredit Usaha (pinjaman tanpa jaminan)

* Konsolidasi Pinjaman * Kombinasi Pinjaman

* Home Improvement.


Silakan jika Anda senang dan tertarik dalam penawaran keuangan kita, tidak ragu-ragu untuk menghubungi kami jika Anda membutuhkan jasa kami karena Anda akan perlu untuk memberikan kami informasi berikut untuk memulai proses sesuai jumlah pinjaman Anda. Silakan jika Anda tertarik saat ini pinjaman mendesak E-mail kami dengan alamat email berikut: betterdayfunds@aol.com

Salam
Tedy Kate

Anonymous said...

Assalamuallaikum Pak Teh,

Saya merupakan seorang kakitangan awam dan telah membuat loan peribadi semaksimanya (RM 200k) selama 18 tahun.

Adakah saya layak lagi untuk membuat pinjaman perumahan?

Ady.

Anonymous said...

Hello Pak Teh,
Bagaimanakah dapat saya buat pinjaman mengubahsuairumah rakyat yang telah dibeli dan mulai usang. Bolehkah pinjaman kos ubahsuai melebihi harga sebenar rumah ?

Layakkah saya membuat pinjaman kerajaan?
Teo

salwani said...

assalamua'laikum pak teh..
nak tanya, boleh ke kalau nak jual rumah atas biayaan pinjaman kerajaan ketika tempoh mula penolakan instalment rumah tu dlm payslip baru 3 bulan? kalau tak boleh, agaknya berapa lama tempoh saya perlu tunggu utk membolehkan rumah itu dijual?terima kasih..

Anonymous said...

salam..pak teh.
Hujung thn 2011 saya tlh mbuat loan gov (beli tnh) utk tempoh 12thun dan berhasrat utk buat 2nd loan pd thn 2013 ini utk bina rumah.soalan sy,adakah bnr bg 2nd loan,tempoh pnjmn tdk boleh melebihi 25thun@ bagaimana?tmksh ats pnjlsn..

Anonymous said...

Salam pak teh..harap pak teh tak penat utk mjwb soaln sy ni dgn soaln dr yg lain yg blum lg trjwb.. Name sy Jai, ade skit prtnyaan.. Sy dh buat loan krjaan pd thn 2006 atas rmh rm130k & baki pnjmn rm107++k.. Skg ni sy trfkr utk mnjual rmh tsb & beli yg lain..Soaln sy:
1. Bole tak rmh tu dijual pstu sy beli rmh lain(rmh
trpakai) dgn gov loan jgk?
2. Klu tak bole, pak teh ade idea lain x?
Utk pgetahuan pak teh, syg akn brsara dr ATM pd 2014(21 thn) & skg brumur 39 thn. Hrp sgt pak teh dpt mmbntu. Ni email sy: (airtal2555@yahoo.com)

Unknown said...

pak teh isteri saya seorg guru sekolah menengah di utara ..bercadang membeli sebuah rumah semi D 2nd hand. apa yg perlu kami sediakan sebelom memohong loan dr kerajaan..

harap pak teh dpt membantu. macam mana nk hubungi pak teh?

whyza82 said...

salam, bolehkah rumah yang baru sahaja beli melalui pinjaman kerajaan dijual?

Unknown said...

Salam..pakteh,

Soalan?
1. Ingin menrefinancekan rumah yang dibelii pada harga 90K pd tahun 2003. Baki semasa 72K..dalam masa yg sama setelah refinance diluluskan oleh bank swasta , bermakna slip gaji..kerajaan saya menjadi bersih..dalam masa yg sama saya ingin membeli sebuah kondo dengan bantuan slip gaji yg bersih..saya buat permohonan sekali lagi gov loan.

Persoalan nye..berapala anggaran yang saya boleh dapat sekiranya saya refinance dalam 120K. Dan dokumen apa yg perlu saya bawak ke bank untuk refinance.

Pening teman..harapmdapat membantu..

Anonymous said...

Salam,

Bila kita kena start bayar balik pinjaman?

Anonymous said...

Salam Pak Teh,
Pada pertengahan tahun 2012 saya buat surat nak tahu berapa baki pinjaman. Kemudian bahagian pinjaman perumahan pun maklumkan jumlah yang patut saya bayar. Saya jelaskan mengikut apa yang diminta (tapi bayar dalam dua tiga kali sehingga saya rasa sudah habis mengikut perkiraan masa itu). Saya pun duduk diam-diam sehinggalah awal tahun ini saya buat surat nak tahu berapa baki lagi dan sekiranya sudah selesai saya apa yang perlu saya buat. 16 Jan terima surat saya masih ada baki 2 ribu lebih. Semak lawan web perumahan BPP terhutang dengan saya seratus lebih. Tak tahulah sampai bila hutang saya nak selesai. Inikah kerajaan ditepati atau dicapati?

Unknown said...

salam pak teh....saya & isteri hendak membuat gov loan perumahan...siapa yang patut isi borang permohonan?pembeli atau lawyer yang di lantik?terima kasih....

Yacho said...

Salam Pak Teh?

Saya nak jual rumah tapi tak tahu current value? Bagaimanakah nak dapatkan current value rumah dan boleh ke kita jual rumah lebih lagi dari current value?

Kalau boleh apa cara terbaik utk pembeli kerana lebihan itu tak boleh nak di masukkan dlm loan kan?

Hashimah Hashim said...

Pak Teh Dude,
Saya baru beli rumah dengan PKNS pada tahun 2013 ini, dapat la pulak satu lawyer fees antara saya dengan BPA (pinjaman). Hutang dalam dokumen BPA ialah RM360K. Lawyer ni charge saya RM4600, bhg paling besar sekali ialah RM3000 untuk 'property sales agreement'. Wakil lawyer terangkan, ini ialah charge kerajaan. BETUL kah? Terdapat juga service tax RM220, sejak bila pula kerajaan tax dua kali ni.

Anonymous said...

Hari baik,
    Ini adalah untuk menginformasikan masyarakat umum, bahwa Kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan, bisnis dan individu dengan bunga 2%, Butuh pinjaman apapun?

   Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda? Kami menawarkan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, pinjaman dari $ 10.000 - 800,000.00 USD hubungi kami sekarang: rolandfinance19@yahoo.com
dengan ketinggian suku bunga rendah
2%
? jika
jadi silakan mengisi pinjaman
Formulir pendaftaran dan mengembalikan
informasi berikut
Nama Lengkap: ....................
Negara: .....................
Kota: ..............
Status: ..............
Sex: .........................
Usia: .....................
Telepon Pribadi No: ...........
Jumlah Pinjaman: ...........
Pinjaman Durasi: .......................
Pendapatan Bulanan: ..........
Pekerjaan: ................... ....
Tujuan pinjaman: ......................... ...........
E-mail: ...................... ................
Apakah Anda diterapkan sebelumnya? .......................

Berharap untuk mendengar dari Anda
sesegera mungkin.

  E-mail di atas informasi sekarang: rolandfinance19@yahoo.com

ichigo said...

salam pak teh..
saya seorang anggota tentera dan saya ingin pendapat dari pak teh cara/proses untuk menjual rumah yang dibeli dengan loan kerajaan..

umie... said...

salam pak teh sy tlh membeli sebuah apartmen dengan loan kerajaan pd tahun 1997 dan sekrg ingin menjualkannya pada penyewa rumah saya .bgmanaprosedurnya.Adakah pembeli tersebut perlu terus ke bank untk membuat loan dan apa pula yg saya (tuan rumah) perlu buat.tk

Anonymous said...

salam pak teh.. boleh tlg jelaskan step2 tuk memohon pinjaman BPP untuk jenis VII..

Anonymous said...

As salam,sy dan suami nak beli rumah berharga 552k.suami sy keja gov .Dpt pinjam 320k shj..Jadi baki tu sy nak amik dkt bank. Semlm sy jumpa peg bank CIMB .2nd charge BLR+2.48.Dia bgtau kalau sy combine loan kene double chrge legal fee 7k.Maksudnye sy kene byr legal fee utk loan sy dan suami pun sama.Dan kene byr MOT 7k. Dia encourge kami buat full loan dgn dia. Persoalannya kami agak keliru. Boleh terangkan apa jalan yg terbaik utkkami nak beli rumh ini? Pn Syerizan.

Anonymous said...

assalamualaikum pak teh..
1) mcm mane nk jual rumah yg sekarang guna loan kerajaan.

boleh x emel lebih detail di jemms_jr@yahoo.com

eiziza giggs said...

Assalamualaikum pak teh....

saya kakitangan kerajaan yg telah berkhidmat selama hampir 11 thn.Baru2 nie saya ada terbaca Satu LELONGAN Rumah RM90K ( Mybe naik semasa lelongan awam ) dan saya berani sehingga 120K saja utk mendapatkan rumah tersebut.Bank Draf telah dibuat sebanyak 9K untuk mendapatkan rumah tersebut.masalahnya sekarang...Boleh ke saya buat pinjaman perumahaan sedangkan gaji bersih saya dlm lingkungan rm889.00????Bantu saya pak teh...insan buntu.

Anonymous said...

assalamualaikum pak teh...

saya dan suami baru buat pinjaman perumahan dengan kerajaan. Harga sebenar rumah tersebut RM220K, tapi kami buat full loan RM255K ikut kelayakan. Masalahnya sekarang bila buat penilaian harga tersebut hanya RM190K. Adakah caranya untuk mendapatkan loan penuh RM255K? Terima kasih.

formulaluarbiasa.com/fiza said...

assalamualaikum pak teh...........

i) saya bercadang hendak membeli rumah tetapi tidak tahu kelayakan saya memandangkan saya pernah buat loan peribadi.pendapatan kasar saya adalah 3266.37 dan potongan angkasa adalah sebanyak 1675.37.itu termasuk sekali dengan insuran.berapa jumlah yang saya layak untuk pinjaman kerajaan?Tambahan pulak ini rumah pertama.

ii)saya berminat nak membeli rumah second tetapi perlu merujuk kepada pejabat penilaian dahulu.soalan saya adakah proses itu memakan masa yang lama?

Pak teh boleh hantar email kepada saya fiza_sufi83@yahoo.com

Sekian terima kasih

Anonymous said...

Assalam pak teh...saya seorang penjawat awam.sy nk tnya blhkah sy buat loan gov utk beli rumah bapa saya?

Anonymous said...

Macamana nak cek baki pinjaman tersebut

Anonymous said...

GOOGLE "SEMAKAN PINJAMAN PERUMAHAN" SURE KELUAR..

fais said...

assalamualaikum pak teh..
saye bercadang ingin membeli rumah second hand berharga 174k....loan rumah masih tinggal 50k...
saye ingin anggaran kasar jumlah bayaran guaman yg akan dikenakan pada saya...adakah penjual turut menangung kos guaman?...

Anonymous said...

salam pak teh,
sy nk tnya beberapa perkara:
1. blh tak jika nk refinance umah dari loan kerajaan?
2. antara syarat2 refinance/jual rumah loan kerajaan ialah selesaikan baki hutang yg ada. Jadi, adakah baki tersebut perlu dibayar menggunakan wang sendiri terlebih dahulu atau dibayar setelah refinance?
tq

Izuddin said...

Assalamualaikum Pak Teh,

Saya ingin menjual rumah yang saya beli dengan harga RM 130,000.00 melalui Pinjaman Perumahan kerajaan pada tahun 2001. Apabila saya semak baki secara online pada bulan mei 2013, maka saya dapati bahawa baki tersebut adalah RM 98,000.00. Saya mahukan kepastian, sekiranya saya menyelesaikan baki pinjaman tersebut adakah saya perlu membayar jumlah tersebut atau amaun lain (smaada berkurang atau bertambah). Ini kerana saya dimaklumkan menerusi blog Pak Teh, bahawa kadar faedah adalah 4% ke atas baki yang berkurangan).

Anonymous said...

mcmmn nk buat fullsettlement pinjaman perumahan kerajaan?

Anonymous said...

Asalammualaikum.... saya ingin bertanya. Bagaimanakah proses untuk menjual rumah yang dibeli daripada pinjaman perumahan kerajaan. Saya bercadang untuk menjual rumah saya dan membeli rumah yang lebih selesa . Kadar kelayakan saya yang terkini ialah 360K dan pinjaman pertama saya ialah RM78k sahaja.
Saya telah merujuk kepada Bahagian Pinjaman Perumahan dan baki pinjaman pertama saya ialah lebihkurang RM50K sahaja.

Harap tuan dapat terangkan bagaimana saya nak uruskannya.

Anonymous said...

salam.
saya telah membeli rumah dengan harga rm 188,000
dan saya telah membuat pinjaman dngan bank sebanyak rm 159,000.
cadangan saya ingin mengubah suai rumah dan ingin memohn pinjaman dengan kerajaan. bleh ke? dan macammana caranya nye?
terima kasih.

Anonymous said...

Halo, saya Mr Peter Smith, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang
memberi hidup waktu peluang pinjaman untuk membayar tagihan Anda pribadi dan utang
dan untuk memulai bisnis Anda sendiri untuk perusahaan swasta dan perorangan di
sebesar 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui email, psmithfinancialservices@gmail.com

DATA PEMINJAM'S S

1) Nama Lengkap: .......................................................
2) Negara: ...........................................................
3) Alamat: ..........................................................
4) Negara: ..............................................................
5) Seks: ................................................................
6) Status Pernikahan: .................................................
7) Pekerjaan: .....................................................
8) Nomor Telepon: ................................................
9) Saat ini posisi di tempat kerja: .....................
10) Pendapatan Bulanan: .............................................
11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .....................................
12) Durasi Pinjaman: ................................................
13) Tujuan Pinjaman: ............................................
14) Agama: ........................................................
15) Apakah Anda sudah menerapkan sebelum .................................
16) Tanggal lahir ............................................. .......................
terima kasih,
mr Peter Smith
psmithfinancialservices@gmail.com

Anonymous said...

Salam pak teh.....
Saya nak minta tolong pak teh... Sy nie kerja kerajaan. Dah disahkan dlm jawatan. Sy nak beli rumah 2nd dengan harga 200k. Kelayakan pinjaman gomen rm255k.Nak tanye pak teh mcm mane proses nak beli rumah 2nd dgn gomen loan nie?... Adekah sy kena lantik agen penilai rumah menilai rumah tersebut? Tolong sy pak teh... Dah pening pale nie...
Saiful perak....

Anonymous said...

a'kum pak the..boleh pakteh jelaskan sket langkah2 apa kita sebagai penjual nak jual rumah kerajaan yg dibeli 5 tahun lepas..dan syarat2 boleh jual rumah kerajaan.cthnya lebih 5 tahun dll.tq.

JOSH FINANCIAL COMPANY said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman? Terapkan untuk menawarkan jaminan pinjaman di sini hari ini dengan tingkat bunga 3%. Untuk menerapkan hubungi kami melalui email: raymond.josh001@yahoo.com

Nama lengkap:
negara:
Alamat:
Jumlah yang dibutuhkan:
Lama pinjaman:

CATATAN: Kami hanya memberikan pinjaman kepada klien yang kepercayaan layak dan akan mampu membayar kembali pinjaman ketika jatuh tempo.

Raymond Josh.

red said...

saya membeli rumah dua nama, tapi nama peminjam hanya 1, nak keluarkan nama penama 1 lg yg bukan peminjam. cari borang 14A x dapat2.. harap dapat bantu.

red.redlover@gmail.com

Unknown said...

Kami menawarkan pinjaman yang berbeda untuk Individu (Personal Loan) dan bekerja sama badan-badan pada tingkat bunga 3% per annul.This adalah untuk membantu Anda memenuhi kewajiban keuangan Anda terutama dengan pada akan krisis keuangan dunia. Anda dapat meminjam antara 1.000 - 50.000.000 (Pounds, Euro atau dolar) Untuk keterangan lebih lanjut, silahkan hubungi kami melalui email (excelservices.managementonline@gmail.com) Salam.

Anonymous said...

Hari yang baik untuk Anda.

Adakah anda mencari pinjaman yang tulen? Pada kadar yang berpatutan? Dalam tempoh 2 hingga 3 hari perniagaan. Adakah anda pernah ditolak secara konsisten? oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Berita baik adalah ini! Kami menawarkan pinjaman antara dari € 1,000.00 kepada $ 30,000,000.00 Max. 3% faedah setahun. PINJAMAN untuk membangunkan EDGE / perniagaan pengembangan perniagaan yang berdaya saing. Kami disahkan, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik. Dan bersama-pembiaya kerja hartanah dan semua bentuk pembiayaan perniagaan, Balas kepada e-mel ini: firma pinjaman betterdayfunds@aol.com

Kami menyediakan pinjaman jangka panjang dari satu bulan sehingga lima puluh tahun.

Kami menawarkan jenis-jenis pinjaman dan banyak lagi;

* Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)

* Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)

* Pinjaman Penyatuan * Gabungan Pinjaman

* Peningkatan Home.


Sila jika anda berpuas hati dan berminat dalam tawaran kewangan kita, tidak teragak-agak untuk menghubungi kami jika anda memerlukan perkhidmatan kami kerana anda akan perlu untuk memberi kami maklumat berikut untuk memulakan proses daripada jumlah pinjaman anda sewajarnya. Sila jika anda berminat dalam pinjaman segera hari ini kami E-mel dengan alamat e-mel berikut: betterdayfunds@aol.com

Salam
tędy Kate

Unknown said...

salam pakteh. saya ingin menjual rumah yg dibeli melalui pinjaman perumahan kerajaan. baki pinjaman rm82K. adik saya ingin membeli dgn pinjaman bank. adakah harga rumah yg bakal djual saya tersebut akan ditolak baki pinjaman?

Mr Antonny wellinton said...

Hi dear

Jika Anda bosan Pinjaman dan bank Mortgage dan lainnya
lembaga keuangan mencari, atau ditolak
terus menerus oleh skema keuangan mikro. Ini adalah minimum
$ 2,000.00 per bulan $ 10.000.000,00 suku bunga maksimum berkisar
antara 3% kredit pengiriman adalah untuk memberitahukan Anda bahwa 100%
garansi. Kami kredit untuk meningkatkan bisnis. keunggulan /
Ekspansi bisnis yang kompetitif. Kami bersertifikat
diandalkan, handal, efisien, cepat dan dinamis dan pastikan
istirahat. Kerjasama adalah pemodal untuk real estate dan semua
jenis
pendanaan, kami memiliki pinjaman jangka panjang untuk setidaknya lima sampai
lima puluh tahun dan memberikan semua kepentingan dan untuk menghitung dan
harus dibayar setiap tahunnya. Kami memiliki jenis berikut pinjaman yang ditawarkan dan
banyak lagi;

Pinjaman Pribadi (Kredit Tanpa Agunan)
Kredit Usaha (Kredit Tanpa Agunan)
Pinjaman Konsolidasi
Pinjaman Kombinasi
Home Pembangunan

Anda harus mengisi formulir dan kembali ke kami jika Anda
Aku benar-benar membutuhkan pinjaman.
Nama:
jumlah:
durasi:
negara:
seks:
Umur:

Silakan kirim formulir yang sudah diisi ke rekening kami melalui:
k.antonywellinton@yahoo.nl

Best regards.
Mr Antonny Wellinton

idy razlan bin ismail said...

Saya telah menyelesaikan bayaran balik pinjaman perumahan saya dan isteri ( pinjaman pertama ) pada 16 Mei 2013 dengan bank draf ( tarikh resit 22 Mei 2013 )tetapi masih dipotong pencen saya bagi bulan Jun dan Julai 2013. Saya minta penjelasan sebab saya nak buat pinjaman perumahan rumah kedua saya dan isteri secepat mungkin. Terima kasih.

Anonymous said...

Pernahkah Anda berpikir untuk mendapatkan penyedia pinjaman yang sah di mana Anda akan
ingin kembali berinvestasi setelah banyak dividen? Ambil waktu ini kehidupan keuangan
menawarkan dan memberikan bisnis Anda, pendidikan, rumah dan konstruksi lift.
$ 5.000 sampai $ 200,0000,000 dengan maksimal 30 tahun di 3,0%. bunga.

Sayang Pemohon,

Jika Anda tertarik silakan hubungi kembali


Mr Joe kelly (MD).
Pinjaman / Penyedia Keuangan.
© 2013. email joekellyloanfirm@outlook.com

Ed said...

Assalamualaikum pak teh,
tumpang bertanya..saya dah pun membuat pijaman kerajaan pertama dan membeli rumah.baru 4 tahun dan masih berbaki 153k.sekarang saya berniat untuk membeli tanah sawah bernilai 200k. persoalannya :

1.bolehkah pinjaman kerajaan untuk beli tanah sawah?(bukan tapak rumah)sekiranya boleh :

2.bolehkah saya menjual rumah saya dan refinance semula ppk pertama untuk beli tanah sawah?

mohon nasihat pak teh

Unknown said...

Perhatian semua pencari pinjaman!!
Selamat datang
Apakah Anda membutuhkan pinjaman?
Apakah Anda tertarik untuk mendapatkan semua jenis pinjaman? Atau khawatir keuangan?
Jika demikian, silahkan hubungi kami sekarang melalui alamat e-mail perusahaan: klarabannyfinance@gmail.com:
Kami siap melayani Anda.
Best Regards,
Klara Banny
Direktur Kerjasama

Kontak: klarabannyfinance@gmail.com: pinjaman Anda saat ini, kami siap melayani Anda.

Apakah Anda membutuhkan pinjaman? JIKA YA-mail: klarabannyfinance@gmail.com: pinjaman Anda saat ini, kami siap melayani Anda.

Unknown said...

Perhatian semua pencari pinjaman!!
Selamat datang

Apakah Anda membutuhkan pinjaman? Apakah Anda tertarik untuk mendapatkan semua jenis pinjaman? Atau apakah Anda secara finansial khawatir.? Apakah Anda memiliki utang untuk membayar? Kami memberikan pinjaman kepada setiap bagian dari dunia. Suku bunga kredit kami adalah 3% per membatalkan waktu kerja, terlepas dari lokasi atau status kredit. Untuk mendapatkan pinjaman saat menghubungi kami melalui alamat e-mail perusahaan: klarabannyfinance@gmail.com

CATATAN: Kami diberikan tidak kurang dari 500,00 dolar / euro maksimal 50.000.000,00 dolar / euro, permintaan kredit dll harus dalam dolar AS atau euro, dan mata uang lain yang digunakan.

Pencari pinjaman Tertarik untuk mengisi formulir permohonan pinjaman di bawah persetujuan ..

(INFORMASI Peminjam)
Nama: ......................
AGE .............................
Status ..................
Kontak: ................
Negara .........................
Negara ........................
Telepon: ..........................
Email: ..........................
Pekerjaan: .....................
Pendapatan Bulanan: .........................
Agama: ..............................
Berikutnya Kin: .......................
(Informasi Pinjaman)
Jumlah yang dibutuhkan sebagai pinjaman: ..........
Durasi Pinjaman: ..................
Agunan: .....................
Pernahkah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? ................
Pembayaran Mode: bulanan atau tahunan? ...............
Apakah Anda berbicara atau mendengar bahasa Inggris? .....................

Terima kasih karena kami menunggu respon cepat Anda

Best regards.
Klara Banny

Membutuhkan pinjaman? Dapatkan segera kembali, Processment.

Anonymous said...

Anda membutuhkan pinjaman untuk membeli rumah, untuk melunasi hutang Anda, untuk memulai bisnis atau bagi Anda untuk menjadi apung finansial?
kembali ke kita sekarang pada davidpetersonloanfirm@gmail.com dan semua masalah Anda akan diselesaikan ............................... ......

Unknown said...

Boleh saya swap loan dr personal ke gov housing loan..tujuan beli tanah..
Berapa tempoh dibenar utk swap...
Jika personal loan 10 thn..bila swap nk bt 20
Email me at amirtmn@yahoo.com

Fisya said...
This comment has been removed by the author.
Fisya said...

Salam ... Nak tanya, saya ingin membuat rumah di tanah sendiri dan ingin memohon loan kerajaan. Masalah saya, rumah yang ingin bina itu merupakan tanah bagian. Adakah saya layak untuk memohon?

Anonymous said...

SHAH said...

Assalamualaikum Pak Teh...

Bolehkah seseorang kakitangan kerajaan menjual rumahnya yang belum diduduki? Maksudnya belum ada cf dan belum menerima kunci rumah daripada pemaju. Telah mendapat notis bayaran kemajuan bahagian pinjaman perumahan kepada pemaju. Misalnya bayaran kemajuan telah 80%. Bolehkah menjual rumah dalam tempoh tersebut? Potongan gaji pun belum dibuat oleh pihak kerajaan.

elijahloanfirm@hotmail.com said...

perhatian,

Memohon untuk pinjaman cepat dan mudah untuk membayar bil-bil dan untuk memulakan pembiayaan baru projek-projek anda pada kadar faedah yang paling murah sebanyak 3%. Sila hubungi kami hari ini melalui: elijahloanfirm@hotmail.com dengan jumlah pinjaman yang diperlukan sebagai tawaran pinjaman minimum kami adalah 1,000.00 kepada mana-mana pilihan pinjaman amount.I pagi disahkan, berdaftar dan legit lender.You boleh menghubungi saya hari ini jika anda berminat untuk mendapatkan ini pinjaman, hubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai proses pinjaman, proses seperti terma-terma dan syarat-syarat pinjaman dan bagaimana pinjaman akan dipindahkan kepada anda. Saya memerlukan jawapan mendesak anda jika anda berminat.

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN

(1) Nama Penuh:
(2) Jumlah Diperlukan sebagai Pinjaman:
(3) Nombor Telefon:
(4) Duration:
(5) Negara:
(6) State / Province:
(7) Pendapatan Bulanan:
(8) Status Perkahwinan:
(9) Umur / Jantina:
(10) Pinjaman Tujuan:

NOTA: Semua Jawapan hendaklah dikemukakan kepada: elijahloanfirm@hotmail.com untuk pemprosesan cepat.
Terima Kasih,

Encik Elia
C.E.O / elijahloanCompany.

Anonymous said...

Halo, nama saya adalah SR fred Peterson aku pemilik fredpetersonworldloan yang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga 3%. Jika Anda benar-benar membutuhkan pinjaman Anda akan diminta untuk mengisi formulir aplikasi Anda akan menemukan di bawah sebelum kita dapat mulai transaksi ini secara legal. data Anda aman bersama kami, sehingga Anda tidak perlu khawatir.Jika Anda tertarik, Anda dapat menghubungi saya melalui alamat email saya fredpetersonworldloan@yahoo.com.Fill belowAPPLICANT formulir DATA formulir DATA (1) nama lengkap: (2) negara: (3) Alamat: (4) negara: (5) * CENSORED *: (6) Status perkawinan: (7) berikutnya dari kin: (8) pendudukan: (9) nomor telepon seluler: (10) saat ini posisi tempat kerja: pendapatan bulanan (11): (12) jumlah pinjaman yang diperlukan: (13) pinjaman durasi: (14) tujuan pinjaman: (15) telah Anda diterapkan sebelum?: ()16) Apakah Anda memahami bahasa Inggris?: terbaik RegardsFred Peterson.

Anonymous said...

halo ladies and gentlemen, tua dan muda, kaya atau miskin, apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar tagihan Anda, utang, masalah diselesaikan, membangun rumah, membeli mobil atau untuk memulai hidup besar ..
Anda tidak perlu repot-repot lagi ..
hubungi kami melalui email sebagai johnlutherloanfirm1@outlook.com oke sehingga kami dapat membantu Anda keluar ..
kami juga menawarkan bentuk pinjaman ..
Pinjaman Xmas,, pinjaman jangka panjang pendek atau menengah ..
Selamat datang ..
salam
mr luther

Anonymous said...

Slm..pak teh.. Nak Tanya sekiranya sy ingin beli tanah guna loan kerajaan bagaimana harga tanah tersebut dinilai? Adakah berdasarkan harga semasa atau bagaimana..boleh jelaskan?trima ksh

RNGAJI SUTERA WANGI said...

Slm.nak tanye sekiranya sye pembida rumah lelong boleh ke sye aply trus pinjaman kerajaan..? Terima kasih

Anonymous said...

Halo , saya Mrs Becky Ovia , pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup waktu peluang pinjaman . Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda ? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek ? mencari lagi karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu . Kami Pinjaman dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan , yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan , berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2 % . Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman . Jadi hubungi kami hari ini melalui email di : (beckyovia99@live.co.uk)

Anonymous said...

Salam pak teh...
sy mempunyai satu soalan..boleh kah sy menjual rumah yg dibeli dgn loan kerajaan..

catherine said...

Be careful here. Nobody can help you here or even suggest how you can get financial help. Any answer of a loan lender to your question, you MUST ignore, because they are SCAMS…real SCAMS…i was a victim of which i was ripped thousands of dollars…well thank God for a Christian sister who referred me to a loan organization formed by some Christian Women. it is called Christian women Trust-funds Cooperative Organization.(C.W.T.C.O)christainwomentrustloans@gmail.com They made my life a valuable one and gave it a meaning. When the sister gave me their contact, I contacted them. Then I requested for a loan with all the necessary evidence to prove that I actually needed a loan, they approved a loan of $60,000.00 USD and in 48 hours after meeting up to their necessary requirements, my loan was deposited in my bank account without collateral. Though i was very nervous with the loan organization at first due to my previous bad experiences, especially when the issue of me settling the transfer charges came up, I hold on to my faith due to the fact that my relative referred me, got it cleared,and as God should have it, little did I know that my financial shortcomings has come to a final HALT. If not for that quick referral from a christian sister to that genuine source ,I would have regretted my total life,because at that point in time i just divorced the father of my son, and my son (Kennett) was faced with a life and death situation. I was faced with his hospital bills and i was also faced with foreclosure at my apartment. Details of this GOD-SENT organization won’t be disclose for now for fear of impersonation ( because it has been discovered that some persons are not really in need of financial help, but they just want to collect money from this genuine christian loan organization). And it is because of this reason they don,t give out loan anyhow. You must be able to convince them very well, and provide good proofs to show that you really need a loan before they can approve it for you. Their charge is very affordable and reliable compare to many out there,their interest rates is just 2%,little documentation,and little credit check. As i have earlier said, for security reasons i can only provide their email address. Embrace this new initiative.Feel free to contact them via Email (christainwomentrustloans@gmail.com) as their loan officer/rep sir perry smith will attend to you and you will be free from scams and financial burdens

Unknown said...

Hari yang baik ,

Saya Encik John Frank, seorang pengurus pinjaman pemberi pinjaman swasta Saya Pengarah John Frank Pelaburan Pinjaman. Ini agensi pinjaman kepunyaan pemberi pinjaman swasta, dan ia bersedia untuk membantu mereka yang memerlukan , supaya kemiskinan dan penderitaan boleh dihapuskan sepenuhnya di dunia. Kami berdaftar dan dikawal selia oleh pinjaman wang kepada Lembaga, dan semua urus niaga kewangan yang dipantau oleh kerajaan.

Kami menawarkan pinjaman peribadi dan perniagaan dengan modal asas antara sejumlah $ 2,000.00 kepada $ 50.000.000,00 Dolar AS, euro Eropah atau pound sterling untuk individu , syarikat dan badan-badan yang bekerjasama , tanpa mengira status mereka perkahwinan, jantina, agama, dan lokasi, tetapi mesti menjadi cara undang-undang pembayaran pinjaman dalam tempoh yang ditetapkan dan mesti layak amanah dengan kadar faedah serendah 2%.
Email: johnfrankloanlimited@gmail.com

Anonymous said...

Halo
Aku Mr Joel pemberi pinjaman kredit pribadi memberikan pinjaman dan tingkat bunga sebesar 2%, saya menawarkan pinjaman kepada individu dan perusahaan atau kelompok masyarakat yang secara finansial turun. Ini adalah kesempatan keuangan pada langkah pintu Anda hari ini dan mendapatkan tampilan cepat kredit di sana.
Ada banyak peluang pendanaan dan membantu dalam semua aspek dan masih menghitung. Tapi itu kesempatan keuangan di ambang pintu, dan musim kemarau akan segera berakhir, dan tidak bisa melewatkan kesempatan ini unik. Apakah Anda memerlukan bantuan keuangan? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk expandyour bisnis? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk memulai bisnis dalam skala besar? Anda membutuhkan pinjaman yang dapat mengubah hidup Anda dan status keuangan Anda saat ini? Anda membutuhkan pinjaman mendesak atau darurat untuk meletakkan segala sesuatu dalam rightplace? Maka tidak terlihat lagi, karena pinjaman Anda adalah langkah pintu layanan impian Anda today.The diberikan kepada perorangan, perusahaan dan menfemales bisnis. Jumlah kredit yang tersedia di kisaran $ 1,000.00 menjadi US $ 500.000.000,00 atau pilihan Anda, saya memberikan pinjaman untuk proyek, bisnis, pajak, tagihan, dan banyak alasan lainnya, pinjaman kita mudah dan * disensor * Untuk informasi lebih lanjut hubungi kami melalui e - mail: cashfirmarena@gmail.com
PERMINTAAN KREDIT
================================
Nama: ...................
Nama Kedua: ..................
Kontak Alamat: .................
Negara: ...................
Umur: ..........................
Seks: ....................
Nomor Telepon: ..............
Status: .................
Pekerjaan: ...............
Posisi: .................
monthlyincome: ..............
LoanAmount: .................
Tujuan untuk Pinjaman: ...............
Durasi: ....................
Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelum: ............
Anda mengerti bahasa Inggris: .................

MENJAWAB BEBERAPA PERTANYAAN (Frequently Asked Questions) Kami memiliki bentuk yang sederhana bagi Anda untuk mengisi untuk mengajukan pinjaman. mengisinya dan mengirimkannya kepada saya. Aplikasi ini mencakup topik-topik berikut. * Otorisasi * Kredit Peminjam information1.
Berapakah tingkat bunga? Tingkat bunga tergantung pada proyek. Tingkat adalah 2% bunga bulanan tingkat bunga hanya dibayarkan tahunan.
2. Akan masalah kredit saya? tidak
3. Di mana Anda pinjaman? Kami pinjaman Dunia
4. Berapa lama waktu yang diperlukan untuk mendanai? Setelah mengajukan aplikasi kredit, Anda dapat mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam dan pendanaan dalam 72-96 jam setelah menerima informasi yang kita butuhkan dari Anda.
5. Apa yang akan paymentsbe saya? Yang akan dihitung untuk Anda dan dikirim kepada Anda pada jadwal pembayaran disertai persyaratan pinjaman.
Kami berharap untuk hubungan bisnis yang kuat dengan Anda.
Hormat kami,
perusahaan kas...

Anonymous said...

Halo ,
Hal ini untuk menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa Nyonya Esther Veritas , pemberi pinjaman pinjaman pribadi telah membuka kesempatan keuangan untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan . Kami memberikan pinjaman dengan tingkat bunga 2 % kepada individu , perusahaan dan perusahaan di bawah syarat dan kondisi yang jelas dan mudah dipahami . hubungi kami hari ini melalui e - mail di : ( estherveritas@gmail.com )

DATA PEMINJAM 'S
1 ) Nama Lengkap : .......................................................
2 ) Negara: ...........................................................
3 ) Alamat : ..........................................................
4 ) Negara : ..............................................................
5 ) Seks : ................................................................
6 ) Status Pernikahan : .................................................
7 ) Pekerjaan : .....................................................
8 ) Nomor Telepon : ................................................
9 ) Saat ini posisi di tempat kerja : .....................
10 ) Pendapatan Bulanan : .............................................
11 ) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan : .....................................
12 ) Durasi Pinjaman : ................................................
13 ) Tujuan Pinjaman : ............................................
14 ) Agama : ........................................................
15 ) Apakah Anda sudah menerapkan sebelum .................................

terima kasih,
mrs Esther

Anonymous said...

Good Day.

Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, dll. OR Apakah
Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan untuk satu atau lebih
reasons.You berada di tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda! Saya seorang pemberi pinjaman pribadi, saya memberikan pinjaman kepada perusahaan-perusahaan dan
individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 3%. Tertarik? Hubungi kami untuk
menindaklanjuti pemrosesan pinjaman dan transfer dalam waktu 48 jam;

DETAIL APLIKASI
nama
Tanggal lahir:
Jenis Kelamin:
Status pernikahan:
alamat:
kota:
negara:
telepon:
Pinjaman:
Jangka waktu pinjaman:
Penghasilan bulanan bersih.

cimaloan308@gmail.com...

Anonymous said...

Salam Pak Teh....saya telah membeli sebuah rumah melalui pinjaman kerajaan (first loan) dan baru dibuat potongan pada April 2013...bolehkah saya menjual rumah tersebut dan bagaimana caranya?

Anonymous said...

Hello I am Mr. Joel private loan lender give loan and the interest rate of 2 % , i e - mail: cashfirmarena@gmail.com
PERMINTAAN KREDIT
================================
Nama: ...................
Nama kedua: ..................
Alamat Kontak: .................
Negara: ...................
Umur: ..........................
Sex: ....................
Nomor Telepon: ..............
Status: .................
Pekerjaan: ...............
Posisi: .................
monthlyincome: ..............
LoanAmount: .................
Tujuan untuk Pinjaman: ...............
Durasi: ....................
Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelum ............
Anda memahami Inglés: .................

Anonymous said...

Halo , saya pemberi pinjaman pinjaman swasta yang

memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup .

Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda ?

Anda telah ditolak oleh

bank dan lembaga keuangan lainnya ? Apakah Anda

membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek ?

mencari lagi karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu .

Kami meminjamkan dana kepada individu

membutuhkan bantuan keuangan , yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang

untuk membayar tagihan , berinvestasi pada bisnis di

sebesar 2% . saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda

bahwa kita memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan

loan.So hubungi kami hari ini melalui email : meetyourfinancialneeds@gmail.com

Terima kasih ,

Mrs Mary

Anonymous said...

Salam Pak Teh...Saya ingin bertanya beberapa soalan:
1)Bagaimana saya ingin menghubungi BPP kerana ada masalah nak login semasa mengisi borang online??Untuk pengetahuan,sya tlh menghubungi semua nombor2 yg diberi banyk kali tetapi hanya mesin yg jawab.
2)Sy telah mengisi semua dokumen yg diperlukan utk pinjaman jenis 1,tetapi penghantaran masih pending kerana menunggu statement bank untuk baki 6 bln hutang pemilik asal.Boleh ke sy menghantar borang tanpa statement berkenaan?maksud sy,statement tu dihantar kemudian?
--Untuk pengetahuan,tarikh sign s n p telah berlalu selama 2 minggu.
Saya rasa risau sgt.semoga pakteh dpt jelaskan.

Anonymous said...

Salam Pak The,

Saya ingin bertanya bahawa saya telah membeli sebuah apartment dengan loan kerajaan dan telah diluluskan tahun lalu. Kini saya bercadang untuk refinance rumah tersebut dengan pinjaman bank atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Boleh ka saya berbuat demikian dan kebiasaanya berapa lama proses tersebut.

Terima kasih

jane said...

Halo,
Hal ini untuk menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa Mrs Janet Robort , pemberi pinjaman pinjaman pribadi telah membuka kesempatan keuangan untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan . Kami memberikan pinjaman dengan suku bunga 2 % kepada individu , perusahaan dan perusahaan di bawah syarat dan kondisi yang jelas dan dimengerti . hubungi kami hari ini melalui e - mail di : ( janetrobort@gmail.com )

DATA PEMINJAM 'S
1 ) Nama Lengkap : .......................................................
2 ) Negara : ...........................................................
3 ) Alamat : ..........................................................
4 ) Negara : ..............................................................
5 ) Sex : ................................................................
6 ) Status Pernikahan: .................................................
7 ) Pekerjaan: .....................................................
8 ) Nomer Telpon: ................................................
9 ) Saat ini posisi di tempat kerja : .....................
10 ) Pendapatan Bulanan : .............................................
11 ) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan : .................. a ...................
12 ) Jangka waktu pinjaman: ................................................
13 ) Tujuan Peminjaman : ............................................
14 ) Agama : ........................................................
15 ) Apakah Anda menerapkan sebelum .................................


terima kasih,
Mrs Janet

Anonymous said...

Selamat datang ke Lucky Muda Pinjaman Perusahaan
90 Tottenham Court Road , London , WIP 0LP .
Tel : +44-70129-14473

Selamat siang ,
Apakah Anda lelah mencari pinjaman , Apakah Anda di setiap kekacauan keuangan atau apakah Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar tagihan Anda atau memulai bisnis yang baik ? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda menemukan kesulitan untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank / lembaga keuangan lokal lainnya ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman atau pendanaan untuk alasan apapun seperti ,
* Kendaraan Kredit
* Real Estat Pinjaman
* Pinjaman Bisnis
* Pinjaman Lainnya
* Line of Credit
* Pinjaman MasterCard
tarif: Minimum: $ 2.000 ( Dua ribu dolar ) Maksimum : $ 10.000.000 ( Sepuluh Juta USD )
Hubungi kami melalui email: luckyyoungloancompany@gmail.com
Website : luckyyoungloancompany.wordpress.com
Catatan : Pinjaman adalah memberikan dengan suku bunga hanya 2 % per tahun .
Mohon diperhatikan bahwa pinjaman akan diberikan kepada Anda di negara manapun Anda berada di dunia

Best Regard


Terima kasih dan Salam .

Dalam pelayanan ,
Mr Beruntung Muda
HP: 44-7 ( 0 ) 129-14473

Anonymous said...

Selamat datang ke Lucky Muda Pinjaman Perusahaan
90 Tottenham Court Road , London , WIP 0LP .
Tel : +44-70129-14473

Selamat siang ,
Apakah Anda lelah mencari pinjaman , Apakah Anda di setiap kekacauan keuangan atau apakah Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar tagihan Anda atau memulai bisnis yang baik ? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda menemukan kesulitan untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank / lembaga keuangan lokal lainnya ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman atau pendanaan untuk alasan apapun seperti ,
* Kendaraan Kredit
* Real Estat Pinjaman
* Pinjaman Bisnis
* Pinjaman Lainnya
* Line of Credit
* Pinjaman MasterCard
tarif: Minimum: $ 2.000 ( Dua ribu dolar ) Maksimum : $ 10.000.000 ( Sepuluh Juta USD )
Hubungi kami melalui email: luckyyoungloancompany@gmail.com
Website : luckyyoungloancompany.wordpress.com
Catatan : Pinjaman adalah memberikan dengan suku bunga hanya 2 % per tahun .
Mohon diperhatikan bahwa pinjaman akan diberikan kepada Anda di negara manapun Anda berada di dunia

Best Regard


Terima kasih dan Salam .

Dalam pelayanan ,
Mr Beruntung Muda
HP: 44-7 ( 0 ) 129-14473

Anonymous said...

Halo, saya Mrs Becky Ovia, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup pinjaman kesempatan waktu. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lagi karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: (beckyovia99@live.co.uk)

Linda said...

Salam Pak Teh, rumit tak proses permohonan pinjaman ubahsuai rumah? Sukarkah untuk dapat kelulusan? Terima kasih.

Anonymous said...

salam

pak teh sy bercadang nak beli rumah arwah org tua sy tp sy sudah ada rumah sendiri yg telah sy bt pinjaman perumahan melalui kerajaan n jd boleh ke sy beli rumah tesebut sedangkan rumah pertama baru 5 tahun sj
sekian

Anonymous said...

salam pak teh..sya nk bina rumah atas tanah sendiri. boleh tak kalo bina sendiri rumah tanpa guna khidmat kontraktor? gaji pokok 3000.14..gaji + elaun 3700.14 potongan angkasa 780.00..berapa kelayakan sya boleh dapat?

Unknown said...

salam.. soalan :-

harga rumah - rm200000

laon gomen - rm100000
loan bank - rm100000

bolehkah kita buat begini memandangkan kuota isteri hanya tinggal rm100000. tq

Anonymous said...

Salam pak teh....
saya ingin bertanya jika pinjaman adalah masing2 200k, 300k, 350k dan 400k. Berapakah ansuran bulanan setiap nilai pinjaman jika baki persaraan saya hanya tinggal 19 tahun... sekarang umur saya 42 tahun... tq

Mr Young Pao said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak ? Jika ya hubungi kami di (excelservices.managementonline@gmail.com) untuk informasi lebih lanjut .

nama:
jumlah :
durasi :
Pin Phone :
Negara :

menawarkan pinjaman

Ejan said...

Boleh saya tahu APA yg dimaksudkan dgn lease hold Dan freehold.mengapa perlu ada title ITU?

Unknown said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi , pinjaman rumah, kereta
pinjaman, pinjaman pelajar , pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, usaha
modal, dan lain-lain .. Atau telah anda menolak pinjaman oleh bank atau kewangan
institusi untuk satu atau lebih reasons.You di tempat yang betul untuk
penyelesaian pinjaman anda ! Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya memberi pinjaman kepada
syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan
2%. Faedah. Sila hubungi kami melalui e-mel divinegraceloanfirm@gmail.com

PEMINJAM 'S DATA S

1 ) Nama Penuh : .......................................................
2 ) Negara: ...........................................................
3 ) Alamat : ..........................................................
4) Negeri : ..............................................................
5) Seks : ................................................................
6) Status perkahwinan: .................................................
7) pendudukan: .....................................................
8) Nombor Telefon : ................................................
9) kedudukan Pada masa ini di tempat kerja: .....................
10 ) Pendapatan Bulanan: .............................................
11) Jumlah Pinjaman Diperlukan : .....................................
12) Tempoh Pinjaman : ................................................
13) Tujuan Pinjaman : ............................................
14) Agama: ........................................................
15) Pernahkah anda memohon sebelum ....................

terima kasih,
Puan Elizabeth Taylor

Unknown said...

Assalamualaikum,

Isteri saya merupakan penjawat awam & ada membeli sebuah rumah dengan menggunakan loan kerajaan. Rumah tersebut dijangkakan siap penghujung tahun ini. Tetapi diatas sebab-sebab yang tidak dapat kami elakkan, kami bercadang untuk menjual rumah tersebut. Pertanyaan saya :

1. Bilakah waktu @ ketika apa rumah tersebut sudah layak untuk dijual?
2. Apakah syarat dan peraturan yang perlu diikuti untuk menjual rumah berkenaan?
3. Adakah peminjam akan dikenakan special interest kerana menjual rumah tersebut - bagi kes seperti diatas?
4. Sekiranya kami telah berjaya menemui pembeli dengan tawaran harga yang kami mahukan, apakah langkah seterusnya sehingga rumah tersebut bertukar tangan?

Terima Kasih

Anonymous said...

Assalamualikum...macam mana jpph tentukan harga rumah second...adakah bergantung kepada hartanah kawasan itu atau bentuk rumah yang telah renovate...mohon penjelasan...terima kasih.

Anonymous said...

Selamat siang,
Apakah Anda membutuhkan pinjaman atau ditolak oleh bank di sini adalah kesempatan bagi Anda untuk menjadi bahagia lagi Firm Loan Global sini untuk mengakhiri semua masalah dan khawatir,
Kami menawarkan pinjaman kepada individu, perusahaan dan badan usaha berbadan hukum dengan bunga 2% dalam jangka panjang dari 1-40 tahun. jumlah minimum yang dapat dipinjam $ 1,000.00 dolar AS untuk maksimal $ 10.Million. kita disahkan oleh Pemerintah Federal sangat negara ini untuk memberikan pinjaman on line orang yang tertarik dapat menghubungi kami via Email: globalloanfirm101@gmail.com,
jangan ragu untuk mengajukan pertanyaan apapun,

kami menunggu respons yang cepat dan permintaan,

terima kasih

Anonymous said...

sawadikap masuk kot pintu kluar kot tingkap..kalu kaya gana??kitak mau belik rumah brpak kirak2 tu??kitak kaya...bnyk wang mas..mas tu kan abang..

hanie said...

salam pak teh saya ada satu soalan
saya dh ada pnjmn rumh dgn kerjaan yg dipotong strt dis 2006 sbyk 98k. baki skrg rm81k. sekrg sya nk jual rmh yg dh dibeli tu utk beli rmh yg lain hrga rm210k.[rmh 2nd hand]. tp nk buat gov loan juga. mcmana prosesnya. blh pak teh bgtau apa yg perlu sya buat mula2

Unknown said...

Jaminan 100% Pinjaman tawaran memohon
Kami menawarkan pinjaman kepada mereka yang memerlukan kewangan untuk menyelesaikan masalah mereka. Jika anda memerlukan kewangan, hubungi kami melalui
e-mel: allenthy1@hotmail.com

Anonymous said...

Salam pk teh... mohon panduan perkara perlu di buat if nak jual rmh gov loan yg belum habis....

Anonymous said...

Salam ..pk teh saya ingin tahu panduan bagaimana nk menjual rumah yg masih berbaki gov loan. Apakah borang2 yg berkaitan..mohon bantuan

Unknown said...

hello, saya nak tanya tentang goverment loan. Saya membeli rumah pertama saya dengan menggunakan goverment loan. Kalau saya nak beli rumah yang kedua dengan menggunakan goverment loan lagi, adakah mesti selepas habis bayaran ansuruan perumahan rumah yang pertama?

Unknown said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman cepat dan mudah? Saya Mr Jonna, CEO Jonna Finance Pinjaman Perusahaan, saya membiarkan Anda tahu bahwa ini adalah sebuah perusahaan pinjaman yang memberikan fasilitas pinjaman dengan tingkat bunga sebesar 2% menjadi organisasi orang / bisnis yang membutuhkan uang. Aku ingin kau tahu bahwa jumlah pinjaman Anda akan diberikan kepada Anda. Kami menawarkan semua jenis pinjaman kepada orang-orang berpikiran serius yang membutuhkan bantuan keuangan. Untuk mendapatkan prosedur pinjaman dimulai, mengirimkan kepada kami rincian sebagai berikut:-email: jonnafinance@outlook.com

Hidayah Mulok said...

As salam Pak Teh..minta tolong beri pendapat ye. Saya beli rumah guna loan kerajaan September tahun lepas. Rezeki suami dapat posting di tempat lain dan saya pindah sbelum sempat duduk rumah yang dibeli tadi. Memandangkan suami dijangka akan terus bertugas di tempat sekarang saya bercadang nk jual rmh yang saya beli tu. Tapi, kawan2 saya kate saya akan rugi dan jika saya nk beli rmh guna loan kerajaan pd masa2 akan datang, jumlah kelayakan akan dikira dengan menolak jumlah yg prnah saya pinjam sebelum ni. Betul ke Pak Teh? Harap dapat bantu saya..terima kasih

Anonymous said...

halo.
Dalam kemitraan dengan Microsoft Corporation, Pinjaman Lukas Keller Perusahaan Perseroan mengambil cepat dan mudah kredit tidak lagi kandidat yang tertarik. Jadi, inilah stres mengimplementasikan hari ini dengan cepat dan mudah mengajukan pinjaman adalah kesempatan untuk transaksi cepat on-line, dalam beberapa transfer bank, € 1.000.000,00 € '2, 000.00 menawarkan pinjaman dari 3% suku bunga penalti tanpa jam. Daftar sekarang dan sementara tawaran berlangsung, cepat, mendapatkan kredit Anda sendiri.

Roberthansonloan@Outlook.co saya: kandidat yang berminat harus menghubungi kami melalui e-mail khusus

Catatan: Hanya kandidat serius dan tertarik.

E-mail:
Roberthansonloan@Outlook.co saya

Unknown said...

Adakah anda memerlukan 100% Kewangan? Kami peminjam korporat; kita memberi pinjaman
personaliti yang sangat jujur ​​dan boleh dipercayai. Tawaran Ranges dari
$ 1,000.00 Min. kepada $ 50.000.000,00 @ faedah 3% setiap tahunan 1-25
tahun sebagai tempoh pinjaman. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga anda dan memiliki
impian rumah juga dengan scheme.contact Pinjaman Am kami
Email: ehisbenloanoffer@gmail.com Jika berminat, sila menyediakan
berikut:
nama:
Jumlah Diperlukan:
Tempoh pinjaman:
Nombor Telefon:
negara:
seks:
Tujuan pinjaman:
pekerjaan:

Peterson said...

Halo, Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah,
dll.? Kami sedang menawarkan Pribadi dan Kredit Usaha untuk setiap
individu yang tertarik dengan suku bunga 2% dari 1 sampai 30 tahun.
nama:
Tanggal lahir:
Jenis Kelamin:
Status pernikahan:
alamat:
kota:
Negara:
Telepon:
Jumlah Pinjaman:
Jangka waktu pinjaman:
Penghasilan bulanan bersih.
Hubungi kami: creditsolutionhome@outlook.com

Unknown said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman cepat dan mudah? Saya Mr Jonna, CEO Jonna perusahaan pinjaman keuangan, saya membiarkan Anda tahu bahwa ini adalah sebuah perusahaan pinjaman yang memberikan fasilitas pinjaman dengan tingkat bunga sebesar 2% menjadi organisasi orang / bisnis yang membutuhkan uang. Aku ingin kau tahu bahwa jumlah pinjaman Anda akan diberikan kepada Anda. Kami menawarkan semua jenis pinjaman kepada orang-orang berpikiran serius yang membutuhkan bantuan keuangan. Untuk mendapatkan prosedur pinjaman dimulai, mengirimkan kepada kami rincian sebagai berikut:-email: jonnafinance@outlook.com

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya telah membuat loan perumahan pada 2005 dengan pihak bank. Saya bercadang untuk menukar loan bank ke kerajaan tetapi tak tahu prosedur dan link yang perlu saya ikut..harap dapat bantu

Unknown said...

salam pak teh...saya ada membeli rumah d kawasan tawau. skrg rumah tu dah siap...tp sblm penyerahan kunci...pemaju telah memaklumkan saya perlu menyelesaikan kadar faedah lewat sebanyak 12k. terduduk saya dibuatnya. soalan sy ialah:

1. adakah sy layak untuk membuat pengecualian kadar bayaran faedah lewat memandangkan kelewatan bukan dari pihak saya
2. adakah sy boleh membuat permohonan untuk perbincangan daripada piha bpp dan pihak pemaju agar dpt mengurangkan 80% daripada faedah yang dikenakan kerana faedah tersebut sangat membebankan saya.

Anonymous said...

ANDA PERLU SATU SEGERA PINJAMAN?
Pemindahan * sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
* bayaran balik bermula 8 bulan selepas anda telah mengumpul wang di akaun bank anda
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan pembayaran balik bulanan

hubungi syarikat pinjaman yang sah dan berlesen authourised
untuk memberi bantuan kewangan kepada mana-mana negara.
untuk maklumat lanjut dan permohonan pinjaman borang kenalan kini melalui mel: worldcasharena@gmail.com

SIR Morgan jark
Ketua Pegawai Eksekutif
CASHarena FIRMA

Grant Loan Scheme said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda mahu menjadi kewangan yang stabil? Atau adakah anda ingin mengembangkan perniagaan anda? Kami menawarkan pinjaman syarikat, pinjaman kereta, pinjaman perniagaan, dan peribadi

pinjaman pada kadar faedah yang sangat dikurangkan sebanyak 3% dengan tempoh yang selesa yang boleh diniagakan. Tawaran ini adalah terbuka kepada semua yang akan dapat membayar kembali dalam masa yang sewajarnya. sila

kembali kepada kami jika berminat dengan e-mel ini; grantloanscheme@gmail.com

ISI BORANG DI BAWAH

Nama Penuh ...
Hubungi Alamat ...
Umur ...
Nombor Telefon ...
Status Perkahwinan ...
Sex ...
Pekerjaan ...
kedudukan ...
pendapatan bulanan ...
Jumlah Pinjaman ...
Tujuan untuk pinjaman ...
Tempoh ...
Negara ...

Terima kasih dan Tuhan memberkati
Puan Tina Johnson
e-mel; grantloanscheme@gmail.com

Anonymous said...

Assalam Pak Teh...

Saya telah membeli rumah pada tahun 2008 dengan menggunakan loan dari bank. Tapi sekarang saya ingin menukar loan bank kepada loan kerajaan. Apakah langkah2 yang perlu saya ambil?

Anonymous said...

Hello,

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan adalah anda serius memerlukan satu
pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, Adakah anda dalam hutang
Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana Kami memberi peribadi
pinjaman, pinjaman perniagaan, dan pinjaman syarikat, dan semua jenis pinjaman pada 3%
kadar faedah lebih
maklumat hubungi kami sekarang E-mel {moanmendfund@gmail.com}

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 961   Newer› Newest»

Post a Comment