Dapatkan pandangan PakTeh..!

Saturday, December 13, 2014

Siri 1 - Beli Tanah Dan Bina Rumah (Mulakan dengan angan-angan)

Sekarang ni PakTeh sedang bercuti bersama keluarga di Kuala Terengganu...balik kampung  mertua sempena cuti persekolahan. Sambil lepak-lepak tu, sempat la update blog dan buat coretan  baru untuk dikongsikan berkaitan bina rumah atas tanah sendiri. Ramai yang call PakTeh berkaitan perkara ne. Jadi PakTeh nak kongsikan antara angan dan pelbagai persoalan.

Kenapa susah-susah beli tanah? Kenapa ambil resiko untuk bina rumah? Kalau kontraktor lari kan tak berbaloi! Beli rumah dah siap kan lagi ok. Beli rumah daripada pemaju kan lagi senang.

Mungkin ini beberapa persoalan yang bermain difikiran  mereka yang ingin membina rumah...jika boleh bina sendiri. PakTeh hormati setiap keputusan masing-masing kerana pastinya setiap seorang mempunyai alasanya yang tersendiri. PakTeh ada seorang rakan baik yang hanya berminat untuk memiliki kondominium aja...kenapa kondo? Alasan rakan ianya paling selamat untuk keluarganya kerana beliau sering outstation. Bagi PakTeh alasannya munasabah walaupun tiada dalam list PakTeh untuk nak membeli kondo...jauh sekali mendiaminya. Kecuali kondo macam ne lihat...brooomm

PakTeh juga mempunyai alasan tersendiri untuk memiliki tanah sendiri dan kemudian membina rumah ikut citarasa sendiri. Untuk itu, mulakan dengan angan-angan, jadikannya impian kemudian usahakan supaya menjadi kenyataan.
BELI atau BINA SENDIRI ...rumah seperti ini anda boleh beli atau anda kena bina sendiri?
Kenapa bina rumah sendiri? Untuk itu, PakTeh mulakan dengan angan-angan seperti berikut :
  • Underground Room - Antara yang dicitakan adalah rumah yang mempunyai car porch dan bilik di bawah tanah. Untuk tujuan tersebut PakTeh akan mencari tanah yang berbukit supaya mudah kereta masuk dan air tidak mudah masuk serta menenggelami kawasan di bawah tanah tersebut. Kebiasaan pintu masuk rumah, bersekali dengan tempat letak kereta. Bagi PakTeh, tempat letak kereta perlu berasingan dengan kawasan masuk rumah.                                                                        Ramai juga PakTeh perhatikan sekarang,  tidak meletakkan tv dan setereo sistemya di ruang tamu kerana  ianya menggangu konsentrasi semasa melayan tamu gamaknya. Sebagai ganti, kebanyakkannya meletakkan di ruang hall atas rumah. PakTeh pula, berangan untuk meletakkannya di bilik bawah tanah supaya ianya lebih privasi.
hanya dengan bina sendiri, in shaa Allah jadi realiti.
  • Roof-Top : Rumah tanpa bumbung...macam pelik aja. Bukan lah tak berbumbung tapi ia lebih dikenali sebagai Roof-Top. Ianya tidak seperti rumah kebiasaan tetapi kawasan yang sepatutnya bumbung di slap dan boleh dijadikan tempat bersantai serta aktiviti lainnya seperti barbecue, membasuh baju dan menjemur kain. Kira boleh lepak-lepak la kat atas tu serta menjimatkan ruang. Roof-Top ne pun  pelbagai jenis seperti garden roof-top, ada yang buat kolam renang dan sebagainya. Maknanya fungsi bumbung sebagai perlindungan panas dan hujan telah dipelbagaikan mengikut kesesuai...kan baik tuu.
...lagi contoh rumah dengan roof-top.
...angan dan kemudian jadikanya realiti.
  • Lebih Murah : Beli rumah jauh lebih mahal dan biasanya perlu buat ubahsuai melibatkan ratusan ribu lagi untuk memenuhi citarasa peribadi. Bagi PakTeh buat baru lebih mudah dan selamat daripada ubahsuai rumah untuk memenuhi kehendak peribadi.
..kalau budget besar, boleh buat macam ne. best kan!
  • Rumah Ku Syurga Ku : PakTeh dapati di dalam ayat Al-Quran sering membayangkan syurga sebagai mengalir di bawahnya sungai-sungai dan banyak buah-buahan. So, dengan rumah bertanah dapatlah tanam banyak pokok buah-buahan juga buat fountain dan lengkap ala-la sungai yang mengalir gitu...semoga mengingatkan kita untuk mengejar syurga...ameen.
  • Solar System : PakTeh memang sangat berminat teknologi yang terkini tetapi yang berguna dan membantu untuk perniagaan serta kehidupan. Teringat masa mula-mula keluar handphone dulu PakTeh antara yang mula-mula beli walaupun mahal dan besar kedabak sekitar Tahun 1995 dengan jenama Emartel-013 oleh MRCB, selepas tu jadi TM Touch kini dikenali sebagai Celcom. Kata orang, baling anjing memang boleh mati dan bila jalan tu semua orang perhati...hihi. Untuk rumah, PakTeh juga dah guna lampu LED sejak mula lagi dan memang menjimatkan. So, sistem solar ne pun teknologi terkini bagi menampung tenaga eleterik dan TNB akan ada skim tertentu bagi subsidi kos pembinaannya. Dan kita boleh jual dengan TNB tenaga solar yang lebih tuu, dapat duit lagi. Dengan rumah sendiri, kita boleh design papan solar mengikut kedudukan yang terbaik.
...biasanya solar panel diletak di atas bumbung rumah.
  • Ruang Legar Di Luar Rumah : Ruang santai yang luas di luar rumah menjadi idaman kerana ramai orang suka melepak di luar rumah kerana lebih nyaman dan terbuka serta santai. Jika ditambah dengan ruang yang selesa, disediakan tempat duduk, ditepi air mengalir bersama pancutan air serta pelbagai ikan pastinya lebih mempesona.
  • Rumah Pasang Siap (Light Weight Steel dan Papan Panel Pasang Siap) :  YA, buat rumah tanpa besi konkrit, batu bata dan sebagainya. Rangka rumah menggunakan struktur 'Light Weight Steel' dan dinding menggunakan papan panel. Teknologi ini memang biasa di negara maju seperti Australia juga terdapat di Malaysia tetapi kurang meluas lagi. Kebaikannya, rumah cepat disiapkan, ringan dan tahan gempa, lebih sejuk, tidak mudah terbakar, mudah diubahsuai, kebal anai-anai dan perosak lainnya. Jika punya ruang, PakTeh akan kongsikan teknologi ini kerana PakTeh telah saksikannya sendiri dan telah berkesempatan berjumpa dengan pembekal serta kontraktor berkaitan...yang pastinya untuk rumah PakTeh. Ianya realiti dan bukannya fantasi!.
 
Bukan angan...salah sebuah rumah yang di bina di Malaysia
Itu antara sebab yang PakTeh angankan, bagaimana pula dengan saudara?. Berangan tidak semestinya jadi kenyataan tapi jika diteruskan menjadi impian dan diusahakan dengan penuh harapan, in shaa Allah menjadi kenyataan. Mungkin tidak semua angan jadi kenyataan...sebahagiannya pun sudah pasti memuaskan.

Ingat, beli rumah bila mampu dan perlu...moga apa jua pilihan saudara ianya adalah yang terbaik.

Nak tengok apa design rumah yang PakTeh dapat daripada angan-angan...tunguuuu.

8 comments:

Anonymous said...

Saya pun sama minat sperti rmh yg pak teh angankn..ya roof top...tak membazir ruang ats rmh...anak2 pun boleh main kat atas rmh...tak timbul soal bumbung bocor atau bumbung melayang bila ribut....mlm2 boleh santai dgn isteri sambil tgok bulan dan bintang...syabas pak teh...

Unknown said...

Saya memang selalu pening memikirkn tentang membeli rumah..sebelum ni dah pernah beli rumah Teres'& semi d.

Sebnrnya beli tnh dan design rumah sendiri adalah lebih berbaloi..

Anonymous said...

pak teh.....
boleh share kontraktor pasang siap tu :)

Unknown said...

BERITA BAIK

Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk bermula?
Saya pengarah Nadira Muhammad Loans Limited,
Perkhidmatan pinjaman Nadira Muhammad adalah lesen kredit pelaburan undang-undang, kami menawarkan
Pinjaman kepada Individu dan perniagaan dan menyediakan
Perkhidmatan dan pelaburan yang boleh dipercayai untuk tahap pelanggan / calon
Dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
(3000 $ / € / Rp) untuk jumlah pinjaman maksimum ($ 700 miliar $ / € / Rp) dengan
Tempoh 1 tahun hingga 25 tahun. Hubungi kami dengan syarikat
E-mail di: Nadiramuhammadloancompany@gmail.com

Misi syarikat ini adalah untuk menyediakan individu dan syarikat
Pertubuhan diri sendiri
Memenuhi keperluan mereka, berharap dan membantu meningkatkan jiwa kita
Dan komuniti mereka. Perlu pinjaman prom? Sekitar
48 jam perkhidmatan penuh untuk pelanggan kami.

Saya berharap dapat bertanya kepada anda secepat mungkin untuk bermula
Seketika, kami bersedia untuk melayani anda
Cari pinjaman yang berminat untuk mengisi borang permohonan di bawah gaji

Susan bowman said...

BERITA BAIK! BERITA BAIK!

Untuk memperkenalkan diri dengan betul,
Ibu saya SUSAN [SYARIKAT PINJAMAN SUSAN BOWMAN]

Saya seorang pemberi pinjaman swasta, syarikat saya menyediakan pinjaman semua jenis dengan kadar faedah 2% sahaja. Ia adalah peluang kewangan di langkah pintu anda, memohon hari ini dan mendapatkan pinjaman cepat anda.

Terdapat ramai di luar mencari peluang atau bantuan kewangan di seluruh tempat dan masih, tetapi mereka tidak dapat mendapatkannya. Tetapi ini adalah peluang kewangan di langkah pintu anda dan dengan itu anda tidak mampu untuk melepaskan peluang ini.
Perkhidmatan ini menjadikan kedua-dua individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.
Jumlah pinjaman tersedia antara jumlah pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel:
Susanbowmanloancompany@gmail.com

Unknown said...

Kami menawarkan pinjaman kadar faedah 2% untuk kegunaan perniagaan dan peribadi sekarang hubungi kami melalui e-mel (trabadovillaspin@gmail.com)

Arya Theresia said...

Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk bermula? Saya pengarah Nadira Muhammad Loans Limited, Perkhidmatan pinjaman Nadira Muhammad adalah lesen kredit pelaburan undang-undang, kami menawarkan Pinjaman kepada Individu dan perniagaan dan menyediakan Perkhidmatan dan pelaburan yang boleh dipercayai untuk tahap pelanggan / calon Dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, dengan jumlah minimum pinjaman dari (3000 $ / € / Rp) untuk jumlah pinjaman maksimum ($ 700 miliar $ / € / Rp) dengan Tempoh 1 tahun hingga 25 tahun. Hubungi kami dengan syarikat E-mail di: Nadiramuhammadloancompany@gmail.com Misi syarikat ini adalah untuk menyediakan individu dan syarikat Pertubuhan diri sendiri Memenuhi keperluan mereka, berharap dan membantu meningkatkan jiwa kita Dan komuniti mereka. Perlu pinjaman prom? Sekitar 48 jam perkhidmatan penuh untuk pelanggan kami. Saya berharap dapat bertanya kepada anda secepat mungkin untuk bermula Seketika, kami bersedia untuk melayani anda Cari pinjaman yang berminat untuk mengisi borang permohonan di bawah gaji

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Post a Comment