Dapatkan pandangan PakTeh..!

Tuesday, October 30, 2012

Himpunan jawapan kepada soalan berulang....




PakTeh...
ada menerima soalan yang berulang-ulang melalui pelbagai pertanyaan yang dikemukakan. semoga himpunan soalan dan jawapan ini dapat mengurangkan soalan berulang serta menyakinkan saudara untuk membuat keputusan...insyaAllah.




  1. apakah perbezaan pinjaman sppp dan spppi?
    • hampir tiada bezanya. jika saudara seorang muslim dan kos guaman adalah sama..pilihlah spppi. moga ianya lebih baik. biasanya kos guaman untuk spppi lebih mahal (rm200 hingga rm500) kerana urusan dokumentasi gadaian yang lebih banyak.
  2.  saya telah mengambil pinjaman sppp, bolehkah saya menukar kepada spppi?
    • boleh, jika surat setuju terima pinjaman (lampiran e) belum dihantar dan diterima oleh bpp.
    • tidak boleh, jika lampiran e telah diterima bpp.
  3. berapa kadar faedah pinjaman kerajaan?
    • 4% atas baki berkurangan (berbeza dengan perkiraan bank). jika dibandingkan dengan perkiraan faedah bank adalah lebih kurang bersamaan 2% bank.
    • memang berbaloi-baloi, sebab itu ianya dinamakan "kemudahan".  jika layak dan cukup syaratnya pasti dapat sehingga 100% loan...dijamin. 
  4. kelayakan pinjaman?
    • kelayakan pinjaman adalah berdasarkan gaji pokok/gaji hakiki/gaji basic (rujuk jadual kelayakan) dengan syarat ada baki gaji di dalam slip gaji untuk potongan bayaran balik pinjaman.
    • potongan gaji di dalam slip gaji dan di luar slip gaji tidak diambil kira untuk menentukan kelayakan.
    • citos/blacklist dsb juga layak pinjaman mengikut kelayakan.
    • maknanya selagi ada baki gaji di dalam slip gaji, saudara layak pinjaman.
    • terdapat sesetengah ketua jabatan tidak menyokong permohonan bagi kes potongan gaji yang banyak atas dasar peraturan pentadbiran dalaman. sehubungan itu, pastikan dahulu perkara ini dengan jabatan saudara kerana ketua jabatan ada kuasa untuk menyokong atau tidak menyokong permohonan pinjaman.  
    • isu potongan gaji melebihi 60% rujuk di sini.
  5.  berapa lama tempoh kelulusan pinjaman?
    • kebiasannya, jika permohonan lengkap kelulusan boleh diperolehi seminggu.
    • untuk makluman, bukan kelulusan sahaja yang perlu diperolehi segera tetapi keseluruhan proses sehingga penjual menerima wangnya perlu diuruskan tepat waktunya kerana kelewatan bermakna penalti/denda. ramai peminjam lepas tangan mengenai perkara ini dengan mengutamakan urusan kelulusan sahaja dan mengabaikan urusan selanjutnya.
    • tempoh keseluruhan proses pinjaman amat subjektif untuk diramal dan sangat bergantung kepada jenis pinjaman, kedudukan harta, permohonan yang lengkap dsb. kelewatan berlaku kerana banyak sebab rujuk di sini.
  6. bolehkah tanah pertanian dibuat pinjaman beli tanah?
    • tanah yang boleh dibuat pinjaman adalah tanah tersebut boleh dibina bangunan (termasuk tanah pertanian yang cukup keluasannya) dan kesemua pemilik di dalam hakmilik/geran bersetuju menjual.
    • sehubungan itu, tanah pertanian yang cukup syarat (keluasan) untuk dibina bangunan boleh dibuat pinjaman. rujuk pejabat tanah daerah jika kurang yakin mengenai tanah pertanian yang boleh dibina bangunan.
  7. tanah yang boleh dibuat pinjaman bina rumah?
    • tanah yang boleh dibuat pinjaman bina rumah adalah tanah boleh dibina bangunan (termasuk tanah pertanian) dan tanah dimiliki oleh peminjam atau bersama suami/isteri.
    • sehubungan itu, jika tanah pertanian yang cukup syarat (keluasan) untuk dibina bangunan boleh dibuat pinjaman. rujuk pejabat tanah daerah jika kurang yakin mengenai tanah pertanian yang boleh dibina bangunan. 
    • perlu ada pelan rumah yang telah diluluskan jika tanah di dalam kawasan majlis daerah. jika di luar kawasan majlis, dapatkan pengesahan tanah di luar kawasan majlis daripada majlis daerah.
  8. adakah PakTeh kakitangan Bahagian Pinjaman Perumahan?
    • bukan..tidak...no no no.
    • PakTeh berpengalaman lebih 20 Tahun menjadi perunding menguruskan Pinjaman Perumahan bagi kakitangan Kerajaan seluruh Malaysia sama ada melalui orang perseorangan, peguam, kontraktor mahupun pemaju perumahan sehingga sekarang.
    • jika saudara perlukan perkhidmatan PakTeh sila cal 0193533702...insyaAllah semua jadi mudah. 
mungkin saudara telah tahu mengenai perkara ini tetapi kekadang kurang yakin kerana jarang menguruskannya. komitmen panjang juga menjadi sebab saudara risau dan perlukan jawapan tepat  supaya tidak berlaku masalah dikemudian hari...tidak begitu?

semoga perkongsian ini dapat mencerahkan sesuatu yang malap....dan semoga urusan saudara dimudahkan, ameen.

83 comments:

afitri said...

salam pakteh, bagaimana cara nk buat pinjaman sekaligus utk beli tanah dan bina rumah atas tanah tu.. time kaseh pakteh.

PakTeh said...

walaikummussalam tuan...

untuk pinjaman membeli tanah dan membina rumah,ianya perlu dilakukan satu persatu (tidak dibenarkan serentak). maksudnya, perlu uruskan pembelian tanah dan pinjaman sehingga arahan potongan gaji diterima barulah kemukakan pinjaman bina rumah pula.

semoga membantu.

HARIHARUDUIT(MOHD MUSLIM MD YATIM) said...

pakteh caj berapa untuk urus pinjaman?..

Unknown said...

Aslmz pak teh..semoga pak teh berada di dlm keadaan sihat walafiat..sy ade beberapa pertanyaan n kemusykilan..sy dan isteri berkhidmat sbg kakitgn kerajaan..kami merancang untuk membina sebuah rumah melalui pinjaman kerajaan diatas tanah ibu saya..di dalam geran tanah tersebut terdpt jg nama nenek sy,arwah abg kepada ibu sy,seorg adik lelaki dan seorg adik perempuan ibu sy..Soalan sy:

1. Adakah senarai nama dlm geran tanah tersebut perlu ditukar kpd nama sy dan isteri terlebih dahulu ATAU tidak perlu.
2. Sekiranya perlu bagaimana prosesnya.
3. Apakah langkah pertama yg perlu sy buat utk meneruskan niat sy utk membina rumah tersebut samaada berhubung terus dgn lawyer ataupun trus dengan kontraktor pemaju
4. Untuk makluman pak teh kesemua nama didalam geran tersebut bersetuju dan tiada masalah utk sy membuat rumah

Terima kasih atas kesudian pak teh m'jwb soalan sy..tq

PakTeh said...

mohd muslim : tentunya tergantung kepada urusan seperti dari a to z hanya rm500. untuk detail sebaiknya cal PakTeh. terima kasih.

unknown : walaikummussalam tuan...
1. perlu tukar nama kepada tuan dan isteri.
2. pergi ke pejabat tanah buat permohonan tukar nama.
3. uruskan tukar nama dahulu jika ingin menggunakan pinjaman perumahan kerajaan.
4. persetujuan sahaja tidak memadai kerana hak harta adalah berdasarkan pemilik tanah dan bukannya pemilik rumah.
...moga ada perkongsian.

zira said...

assalamualaikum pakteh..
saya zira,perlukan pencrahan drpd pakteh bkenaan pmblian rmah yg bkaitan dgn faraid.
spasang suami istri membli rmah ats nma kdua2 mreka tnpa membli insurans prumhan.mrka mempnyai 2 org ank prmpuan brusia 22 dn 11 thun.stelah kmatian istri,phk bank mnghntar ntis utk mlelong rmah bknaan krana suami tdk lg mmpu utk membyar pnjman rmah mreka.adkh suami bknaan dpt mnruskn niat utk mnjual rumah bkenaan?atau adkh mgkin akn tganggu akbt ktiadaan wasiat istri bknaan rmah bknaan?
saya tlalu mghrpkan pncerahan drpd pakteh scepatnya..
tlg ya pakteh..
ribuan terima kasih..

Anonymous said...

askum pakteh..
saya ader beberapa soalan..
1. jika kelayakkan saya adalah sebanyak 250k, benarkah cuma 50% sahaja yg digunakan bagi pembelian tanah?
2. perlukah sy membayar deposit kepada penjual sedangkan saya membuat loan kerajaan?
3. adakah saya akan dapat geran tanah dari penjual setelah penjual menerima wang?

PakTeh said...

zira 1 nov : walaikummussalam, maaf kerana PakTeh mahir mengenai urusan pinjaman perumahan kerajaan dan selayaknya ustaz berkaitan layak menjawabnya. keduanya, PakTeh rasa sangsi ada bank tidak mengenakan insuran bagi melindungi pinjaman?

anonymous 2 nov : walaikummussalam...
1. betul maksima rm125k.
2. mengikut peraturan perlu membayar deposit 10% apabila sign snp kecuali penjual bersetuju mengurangkannya.
3. geran tanah akan dipegan oleh kerajaan sehingga hutang tanah selesai.
...semoga membantu.

Anonymous said...

Max7717///

salam pak teh,
saya mohon bantuan pak teh untuk penggiraan anggaran kelayakan saya untuk membuat pinjaman kerajaan.
Gaji Pokok : rm2509.40
elaun : rm 779.15
ptgan : 1377.71 (potongan angkasa)
adakah saya layak memohon gov loan? brapa maks. byran bulanan yg saya boleh buat dan kelayakan berdasarkan gaji saya?

PakTeh said...

walaikummussalam,
1. layak pinjaman rm280k.
2. bayaran maksima adalah baki gaji yg ada di dalam slip gaji.
...semoga membantu.

PakTeh said...

walaikummussalam,
1. layak pinjaman rm280k.
2. bayaran maksima adalah baki gaji yg ada di dalam slip gaji.
...semoga membantu.

Najah Mama Shop said...

Salam Pak Teh,

Saya nak tanya, kalau tanah saya tu geran berkelompok, boleh ke mohon pinjaman kerajaan untuk bina rumah.

intan said...

assalamualaikum Pak teh, saya ingin menjual rumah yang saya duduki sekarang untuk membeli rumah yang lebih selesa untuk keluarga. bagaimanakah saya boleh mengira baki pinjaman dan jumlah yang saya boleh terima selepas urusan jualan selesai? Terima kasih atas bantuan.

Rahman said...

Salam Pak Teh,

Seseorang ingin menjualrumahnya kepada saya dan saya berminat kerana harganya sangat murah namun saya telah membeli sebuah apartment menggunakan SPP. Bolehkah saya menjual apartment yang baru saya beli dan menggunakan SPP untuk kali ke 2 bagi membeli rumah tersebut? Kalau boleh bagaimanakah prosesnya?

Terima kasih

PakTeh said...

04 nov najah : walaikummussalam, syarat tidak membenarkan.

16 nov intan : walaikummussalam, dapatkan baki hutang terkini dan tolakkan dengan harga jualan.

17 nov rahman : walaikummussalam, boleh tetapi perlu mengambil kira mengenai kelayakan pinjaman kedua kerana pinjaman kedua biasanya amaun kelayakkannya rendah.

...semoga membantu dan jika kurang jelas sebaiknya call PakTeh 0193533702, cepat dan tepat insyaAllah.

Anonymous said...

hi,

salam,

saudara, sy ada soalan..
1)kalau developer hnya sediakan pinjaman SPPP shj, bolehkah kita sndiri yg urus utk apply SPPI?
2)betul ke thn 2013 pinjaman perumahan kerajaan diswastakan kpd pihak bank?
3)kl betul,,xboleh la dpt 100%loan kan?

terima kasih

terima kasih

PakTeh said...

walaikummussalam...
1. kenapa macam tuu ya? boleh pilih antara keduanya.
2. ada cadangan seperti di dalam pembentangan budget 2013.
3. kurang pasti kerana belum dilaksanakan lagi.
...moga ada benarnya.

Cikgu Khairuddin said...

Salam Pak Teh,

Saya nak tanya:


1.Adakah saya akan mengalami "kerugian" kerana menggunakan Pinjaman Perumahan Kerajaan dalam usia yang muda?
--> Kerana rakan saya kata, kita perlu tunggu gaji naik, jadi kelayakan pinjaman kita akan naik, dan boleh beli rumah lebih mahal..

2. Jika ya, adakah berbaloi untuk menggunakan loan bank jika hendak membeli rumah yang mahal (pinjaman bersama suami isteri)?

3. Apa pendapat Pak Teh tentang menangguh pembelian rumah menggunakan pinjaman kerajaan.. kerana nak tunggu kenaikkan kelayakan pinjaman.. Tetapi, harga rumah akan naik setiap tahun..
--> contoh: pada 2012 harga rumah teres 2 tingkat adalah RM280 ribu. Kelayakan gaji saya adalah RM280 juga. Namun, dalam 15 tahun akan datang, mungkin harga rumah yang sama bernilai RM450 ribu. Kelayakan gaji juga RM 450 ribu. Hutang banyak, tapi rumah sama.

Harap dapat membantu.

Anonymous said...

Salam pak teh..sy ad t'bc dlm blog ttg pjaman krajaan..byk info yg ad..trime ksh byk..sy ckgu yg postg pd akhr 2010..gj pkok=rm 2550 n elaun= rm850..tolak kreta rm590 tp xmsuk dlm payslip..skrg 25thn n msh bujang..sy ad tfkir nk bli rmah..tp xthu mcm mane..tkot xmampu..nk dpt kn pndangn pak teh..brape loan yg sy bleh bt?n brape byar blan2..

terima kasih m'bntu.

wan

Anonymous said...

salam Pak Teh...sy telah tsalah pilih pinjaman SPPP kerana tidak mengetahui perbezaannya. Adakah saya masih boleh menukar kepada pinjaman SPPI...untuk pengetahuan Pak Teh, pinjaman saya telah diluluskan tetapi saya belum menghantar surat setuju terima kepada pihak BPP...apakah yang patut saya lakukan untuk tukar kepada pinjaman sppi??? terima kasih atas bantuan Pak Teh...

Anonymous said...

Pak teh apa wang beza yang di maksudkan oleh bpp?

Anonymous said...

Salam Pak Teh,

sy mahu membeli rumah lama bapa sy, adakah sy perlu melantik peguam terlebih dahulu atau pun pergi jabatan penilaian tanah utk menilai rumah tersebut?

Anonymous said...

Salam pak teh..
Saya nak tanya ttg pembelian dgn individu.saya dikehendaki menghantar borang penilaian kpd jabatan penilaian.jabatan tersebut mahu saya menyerahkan pelan ubahsuai rumah terlebih dahulu barulah permohonan saya blh diproses.masalahnya di sini tuan rumah yang saya nak beli ni telah kehilangan pelan ubahsuai tersebut.soalan saya bagaimana cara utk mendptkn semula pelan tersebut.adakah pihak2 tertentu mempunyai salinan simpanan atau bagaimana..minta pencerahan dari pak teh..terima kasih

Anonymous said...

Salam pak teh
Saya mempunyai sebidang tanah perumahan yg dibeli dengan pinjaman kerajaan.(Saya bekerja swasta dan isteri bekerja kerajaan. Geran tanah yg dibeli atas nama bersama.)Soalan:
1-Bolehkah saya bina rumah diatas tanah tersebut dgn menggunakan loan perumahan bank?
2-Loan bank dibuat atas nama saya seorang atau join loan dgn isteri?
Terima kasih

Anonymous said...

salam pak teh...
saya cuba nak call pakteh...tp tak dapat...

uchiro izaki said...

Salam pak teh.. saya minta pandangan pak teh harap pak teh boleh tolong saya.. saya sudah buat pengiraan kelayakan pinjaman saya iaitu RM 168k, saya membeli rumah dengan harga RM 152k dengan ansuran bulanan RM 7k.. ok soalan saya:-

Sekirannya saya buat pinjaman rumah dengan harga yang lebih rendah dari rumah itu iaitu sebanyak RM 12k dan ansuran bulanan RM 5k ( Tujuannya adalah untuk mengecilkan ansuran bulanan ) bolehkah tidak?

jaja said...

salam..pak teh saya nak tanya...saya ada beli tanah dengan loan kerajaan dah 2 dua tahun buat potongan gaji..saya ingin membina rumah masalahnyer pelan rumah saya dah dua tahun siap tetapi pihak mps tidak luluskan lagi sebab pihak mps bgth tanah tersebut tiada infra...sampai la pelan umah saya tersebut minggu lepas tamat tempoh..persoalannyer mcm mane saya nk buat untuk dapat loan kerajaan sebab pihak MPS tidak meluluskan pelan rumah saya itu..sedangkan Infra itu bukan kerja saya tetapi kerja pihak MPS.saya rasa teraniaya sgt sebab harga pelan saya byr harga RM4500 tetapi tidak boleh diguna pakai lagi sebab tidak diluluskan pelan tersebut atas alasan tanah tersebut tiada infra sedang itu masalah pihak MPS..Saya perlukan saya bantuan pakteh untuk mencari jalan penyelesaian....

Anonymous said...

salam...pak teh nk tanya...saya sudah beli rumah guna loan bank ..persoalannyer saya hendak convert loan bank kepada gov loan..Macam maner prosesnyer yer? adakah merugikan dan proses yg amat rumit?

Anonymous said...

Kepada rakan2 semua. Sy telah guna perkhidmatan pakteh. Memang puas ati n memudahkan urusan. Urusan beli umah saya selesai dalam 4 bulan je compare nga member saya xguna khidmat pakteh smpai sekarang xselesai lg (hmpr 7 bulan) alasan dia xnk kuar duit lebih.. Sekadar berkongsi berpengalman. Y elok perlu dihebahkan.. tq pakteh..

Anonymous said...

SELAMAT DATANG perusahaan pinjaman FRED

Kami tahu Anda membutuhkan pinjaman komersial,
pinjaman pribadi, perumahan pinjaman dan kredit mobil,
konsolidasi utang pinjaman, pinjaman tanpa jaminan dan
Modal ventura dll ... Atau apakah Anda telah ditolak pinjaman dari bank
atau lembaga keuangan satu atau lebih reasons.You berada di tempat
tepat untuk menemukan solusi untuk pinjaman Anda.! Saya kreditur
swasta, handal dan terkemuka, dan saya memberikan pinjaman kepada
bisnis, individu dan tingkat suku bunga rendah dan harga yang terjangkau, 3%. itu
peminat harus ingin berpartisipasi pelacakan
pengolahan dan transfer kredit dalam waktu 48
jam.


fredloan2@gmail.com

omerta said...

Assalam pak teh...
Bagaimana dan dimanakah untuk saya dapatkan geran tanah rumah pinjaman kerajaan arwah bapa saya( bekas tentera) yg telah habis dibayar pinjaman sepenuhnya..
Sehingga sekarang tidak tahu dimana ia berada..
Terima Kasih..

Anonymous said...

Apakah Anda membutuhkan bantuan keuangan? hubungi fredloan2@gmail.com

clever investor said...

assalamualaikum wrt wbt pak teh..
saya muhammad
saya telah membeli 1 lot tanah mwnggunakan pinjaman kerajaan pd thn lalu. di bandar muar (MPM).. saya baru sahaja selesai kerja tanah(tambak). tanah seluas 7200kps saya ingin membina sebuah banglo 2 tingkat (dgn budget 200-250k)dan berhasrat menguruskan sendiri pembinaannya menggunakan khidmat tukang indon(dah dpt PR) yg dah amat berpengalaman sejak hampir 20 thn. apakah prosedur seterusnya yg perlu saya lakukan. mohon tunjuk ajar yg detail dari tuan.

Anonymous said...

saya telah buat pinjaman bpp untuk tanah dan berkira untuk buat pinjaman bpp untuk rumah pula.
1. Adakah perlu isi borang online sekarang mengikut pengumuman BPP?.
2. Adakah perlu lukisan lengkap arkitek dahulu baru boleh memohon kerana melibatkan penilaian?
3. Sekiranya saya menggunakan nama kontraktor tetapi membina sendiri, saya perlu menggunakan duit sendiri dahulu. Adakah bayaran dari bpp mengikut progress siap bangunan? dan siapakah yang menilai progress tersebut?
Terima kasih.

ckeen

Anonymous said...

Saya Pendeta Dave Smith pemberi pinjaman uang pribadi, dengan lebih dari (9) Sembilan
tahun pengalaman dalam bisnis .. Kami menawarkan jenis berikut
pinjaman. Pinjaman Pribadi (Aman dan Tanpa Jaminan). Kredit Usaha (Secure
dan tanpa jaminan). Konsolidasi Pinjaman. Saya menawarkan pinjaman dengan modal dasar
antara minimum. sebesar $ 5,000.00 dan up. jumlah $
10.000.000,00 dolar AS, terbuka untuk individu, bisnis dan
lembaga bekerja sama terlepas dari status perkawinan mereka, jenis kelamin, agama,
dan lokasi, tapi harus ada cara yang legal untuk membayar kembali pinjaman dalam
waktu yang ditentukan, dan takut God.And biaya transfer bank adalah
penting bahwa pelanggan yang mengajukan pinjaman harus membayar.

Pemohon Detail: *
Nama Pemohon: ............................................. . *
Alamat: De: ..........................................
Pemohon * Kota: .............................................. .
Jumlah Dibutuhkan: ..........................................
Durasi: .........................................
* Negara: ............................................... ................. *
Negara: ............................................... ..............
email: davemorloaninvestment@gmail.com

Anonymous said...

Apakah Anda membutuhkan bantuan keuangan? Tertarik pemohon harus menghubungi
Pinjaman Kantor Fred melalui email di (fredloan2@gmail.com) untuk segera
proses.

Anonymous said...

salam pak teh,
saya mohon bantuan pak teh untuk penggiraan anggaran kelayakan saya untuk membuat pinjaman kerajaan.
Gaji Pokok : rm1027.15
elaun : rm 545
ptgan : 556 (potongan angkasa,kwsp dan zakat)
adakah saya layak memohon gov full loan rm130K?
mmg pasti saya bolew buat full loan.

Lulu Bobo said...

Salam Pak Teh... Saya beli rumah staff kakitangan kerajaan. Beliau pula menggunakan perkhidmatan bank dan bukan bpp. Beliau masih mempunyai hutang dengan bank. Berapa lama bpp mengambil masa untuk memproses sehingga penjual mendapat bayaran? Rumah tersebut bernilai RM90k. Hutang di bank masih ada RM38k. Wasalam.

Anonymous said...

Asalamualaikum pak teh sy ada nk menjual rumah dlm pembinaan boleh ke pak teh terangkan A - Z caranya dan sy ingin melantik pak Teh menguruskan borang client sy ini secepat mungkin.tkasih

PakTeh said...

09 dis 2012 cikgu khiaruddin : walaikummussalam cikgu...
1. ada pro dan kon. beli waktu muda, insuran murah tetapi kelayakan kecil. waktu berumur pula insuran tinggi tetapi kelayakan tingi dan mungkin rumah semakin mahal. pertimbangan ditangan sendiri.
2. jika mampu boleh loan bank dan loan kerajaan untuk rumah baru yang lain.
3. seperti jawapan 1 di atas, ada kebaikan dan keburukan. perlu pertimbangan sewajarnya berdasarkan kemampuan dan keperluan.

16 dis 2012 anonymous : walaikummussalam cikgu dan terima kasih. layak rm280k dan pembelian rumah tidak perlu takut serta perlu beri pertimbangan atas kemapuan dan keperluan untuk perancanagan jangka panjang.

16 dis 2012 anonymous : walaikummussalam, perkara ini telah saya jelaskan di atas.

17 dis 2012 anonymous : wang beza adalah perbezaan antara harga harta dan jumlah kelulusan pinjaman.

17 dis 2012 anonymous : lantik peguam, sign snp, lengkapkan borang permohonan dan baru hantar permohonan ke penilaian.

semoga ada pencerahan.

PakTeh said...

25 dis 2012 anonymous : walaikummussalam... plan boleh diperoleh daripada akitek yang dilantik. jika gagal juga, boleh lantik akitek dan lukis semula. tertakluk kepada denda dan kerjasama majlis.

27 dis 2012 anonymous : walaikummussalam..
1. boleh jika bank setuju gadaian kedua.
2. tertakluk kepada syarat bank. lain bank lain keperluannya.

PakTeh said...

07 jan 2013 anonymous : tidak dapat atau tidak angkat ya?
1. jika tidak dapat mungkin line problem atau bateri hp ko kerana PakTeh akan pastikan handphone sentiasa on.
2. jika tidak angkat, mungkin ada halangan untuk PakTeh seperti di dalam bank, sedang berurusan dgn pelanggan dsb. yang pasti jika tiada halangan pasti akan diangkat 24 jam. mungkin belum rezeki lagi, cuba call la lagi kerana ia yang paling PakTeh suka..cepat dan tetap.

10 jan 2013 uchiro izaki : walaikummussalam...haitt.
jawapannya boleh tetapi kurang untung sebab inaya kemudahan sekali seumur hidup.

29 jan 2013 jaja : walaikummussalam... PakTeh mahir mengenai urusan pinjaman perumahan kerajaan dan akan kongsi maklumat lain jika tahu. dalam kes ini PakTeh kurang mahir, mungkin ada pembaca lain yang boleh kongsikan. maaf ya.

29 jan 2013 anonymous : walaikummussalam...
1. pertamanya, jika mampu teruskan loan bank dan loan kerajaan untuk rumah baru yang lain.
2. jika tiada perancangan untuk guna loan kerajaan, convert boleh digunakan.
3. mudah jika tahu caranya dan tahu prosedurnya.
4. untuk convert, dapatkan persetujuan bank, lantik peguam, lengkapkan borang permohonan dan hantar.

...semoga ada perkongsian.

laniey said...

Salam pak teh..
1. Boleh ke saya buat loan 100%?jumlah rm160k..
2. Rumah yg sy bakal beli ni tuan punya rumah ada tunggakan mantainance..blh ke kita dapatkan kelulusan daripada peguam jika tunggakan itu blm selesai?
3.sekiranya tidak mendapat kelulusan, boleh ke kita dapatkan 10% drpd jumlah pinjaman itu utk mmbayar tunggakan tersebut dahulu?atau ada cara lain x?

Anonymous said...

salam pakteh,

gaji pokok saya 3362.91
gaji kasar 4862.91
potongan sedia ada 1791.45
gaji bersih 3071.46

soalan saya, adakah saya masih layak memohon pinjaman utk pembelian pertama rumah dalam binaan bernilai rm236,000 dengan anggaran ansuran rm1246 bagi tempoh 25 tahun?

sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Salam,
Terlebih dahulu tahniah kerana pakteh banyak membantu menjawab soalan pinjaman kerajaan ini.
Diharap persoalan saya akan terjawab.
Saya telah membayar penuh pinjaman pertama pada 17 april 2013. Sekarang ni saya dalam proses membeli harta kedua dan merancang untuk menggunakan pinjaman kedua bersama suami. Harga rumah rm583k dan apabila gabung kelayakan saya bersama suami ialah rm380000(suami) rm228000(saya) =rm608000 ( iaitu kelayakan semasa saya tolak pinjaman pertama: rm380000-152000). Persoalan saya;

1. Adakah saya boleh memohon pinjaman kedua sekarang ini? ( jika rujuk baki d portal perbendaharaan berbaki kredit, maksudnya perbendaharaan telah menerima bayaran dari saya dan saya terlebih bayar)

2. Mengikut syarat, bayaran balik adalah 25 tahun dan potongan bulanan samaada 50% atau 1/4 dr gaji pokok, gaji pokok saya ialah rm3740 potongan dlm slip gaji rm755. Adakah saya layak memohon pinjaman kedua berjumlah rm204k dan bayaran balik selama 25thn?

Mohon pencerahan dari pakteh. Terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum pak teh.... saya perlu mendapat bantuan dr pak teh...saya telah mendapat CF keatas rumah yg saya beli pada tahun 2009...masalahnya sehingga kini saya belum mendapat geran atau hak milik ke atas rumah tersebut...apa yang perlu saya lakukan...pihak lawyer hanya berkata 'perkara tersebut akan diproses" ....

Anonymous said...

Assalamualaikum pak teh.... saya ingin mendapat bantuan dari pak teh. Saya telah membuat pinjaman perumahan kerajaan dan telah mendapat CF pada 2009...tetapi sehingga kini saya belum mendapat geran atau hak milik..Apabila saya mengaju soalan kepada pihak lawyer, jawapannya adalah "akan diproses... Apakah yang patut saya lakukan?

Emiza Hanum Taib said...

Nak tanya
Sah dalam jawatan maksud nye surat sah jawatan dari Majikan atau surat taraf berpencen dari JPA

Anonymous said...

Saya ingin membeli rumah tapi rumah itu masih dalam awal pembinaan dan telah membayar duit guaman pada hujung tahun lepas.Saya dimaklumkan tempoh rumah itu siap ialah dalam 2 tahun.Tapi dalam iklan rumah dinyatakan sept ini.Sekarang developer telah hubungi utk urusan pinjaman kerajaan.Melalui info Pak Teh,potongan gaji ialah setelah 19 bulan borang E diterima kan?Adakah cara untuk memohon dan memberitahu agar developer tunggu hingga rumah itu siap baru urus pinjaman?Saya risau jika rumah itu tidak siap-siap.Saya ada merujuk senarai hitam developer projek sakit sehingga jun 2013 dan nama developer A ada.Untuk makluman,dulu developer itu terkenal dengan banyak projek perumahan dan ada kawan saya yang telah membeli rumah yang telah siap dgn developer itu.Saya telah ambil iklan rumah di pejabat developer A tapi pada iklan nama developer ialah developer B.Saya risau...

standardloancompany said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman?
Apakah Anda memiliki kredit yang buruk?
Anda membutuhkan uang untuk membayar tagihan?
Anda perlu memulai bisnis baru?
Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai di tangan karena dana miskin?
hubungi kami melalui mail
standardloan1990@outlook.com

Anonymous said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak? Jika ya email kami email kami hari ini di: jonnafinance@outlook.com dan mendapatkan pinjaman Anda.

terima kasih

Mino said...

As Salam. Saya seorang yang disenarai hitam (BUKAN bankrap) oleh pihak bank. Atas sebab saya menjadi "penjamin" kepada kawan yang membeli kereta. Sekarang, baki hutang (setelah dilelong) pembelian kereta tersebut masih ditanggung oleh si penghutang (baki <10k). Dibayar melalui ansuran bulanan. SOALAN: adakah saya layak untuk memohon pinjaman perumahan kerajaan.?

Mino said...

As Salam. Salah satu syarat-syarat asas pinjaman perumahan kerajaan adalah: si pemohon bukan seorang bankrap @ siberhutang hukuman.... Adakah "blacklisted" itu sama maksud dengan "bankrap dan siberhutang hukuman"?

wan said...

salam pakteh.. sya telah beroleh cek pembayaran bayaran balik pinjaman daripada bahagian pinjaman perumahan. namun cek itu telah tamat tempoh kerana saya gagal tunaikan disebabkan berkhidmat di luar negara. jadi apakah yang harus saya lakukan untuk mendapatkan cek yang baru.

Anonymous said...

salam pakteh, sy ingin bertanya kalau saya membuat pinjaman perumahan kerajaan dan sy berhenti kerja sebelum habis pembayaran pinjaman,adakah kadar faedah masih sama 4% atau kadar faedah akan bertambah?

Dot Zincs said...

Mendapatkan pinjaman yang sah telah sentiasa menjadi satu masalah besar bagi pelanggan mengalami masalah kewangan. kredit dan cagaran adalah sesuatu yang pelanggan sentiasa berminat dalam mencari pinjaman dari pemberi pinjaman yang sah.
Tetapi perkhidmatan kredit peribadi membuat perbezaan dalam industri pinjaman.

Masthaven Pinjaman bercagar syarikat menawarkan pinjaman pada 3% telah dikreditkan kepada pelanggan tempatan dan antarabangsa. Kami telah menerima
memenuhi keperluan kewangan mereka.

Pelanggan MASTHAVEN menerima pinjaman dengan kadar faedah yang sangat rendah dan masa yang baik untuk membayar balik. Adakah anda kehilangan tidur pada waktu malam bimbang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman Legit untuk memulakan perniagaan atau mengembangkan yang sedia ada ? mengapa tidak hubungi kami hari ini pada pinjaman Masthaven untuk memberi pinjaman serta-merta.

* Mortgage Kedua
* Pinjaman Antarabangsa
* Hutang Penyatuan
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman Peribadi
* Pinjaman kepada pelabur
Keselamatan sosial dan tidak ada pemeriksaan kredit adalah jaminan 100%.
 
true.Contact kami Via Email. masthavensecuredloans@live.com
Secara jujur, saya menunggu jawapan anda.

Salam
Mr.Dot Zink "s

Anonymous said...

assalammualaikum
saya ingin bertanya pakah ada perbezaan interest bg loan kerajaan.
antara islam dan konvensional.
tq

Anonymous said...

salam pak teh.. sy arie.. sy staf gov n nk beli rumah 2nd hand... soalan sy... sy bcadang untuk beli rumah flat rm80k.. tp pemilik asal masih belum habis bayar ke bank...


1) bagainana jika sy dh membeli rumah tu...hutang bank hanya melibat kn owner asal sj


2) bagaimana dgn pertukaran nama pmilik (drp owner ke sy)adakah sekali ngn snp

Anonymous said...

halo

Kami adalah Christian Organisasi dibentuk untuk membantu orang dalam kebutuhan membantu, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda kurang dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar
tagihan Anda, memulai bisnis yang baik, atau Anda kesulitan untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal kami menawarkan pinjaman sebesar 3% ramah Hubungi kami melalui email: GTLENDERS@YAHOO.COM

Anda menyarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

KREDIT FORMULIR PENDAFTARAN

Nama pemohon:
Jumlah yang dibutuhkan:
Jangka waktu pinjaman:
Negara:
Pekerjaan:
Sex:
Umur:
telepon:
Pendapatan Bulanan:
Tujuan pinjaman:

silakan hubungi kami melalui email: gtlenders@yahoo.com

terima kasih

rezzuan said...

assalamualalikum...
saya ingin membuat pinjaman pembelian tanah pertanian 3 ekar...
apakah prosedur yang perlu sy lakukan ?
adakah loan 100%?
brp lamakah tempoh kelulusan?

Anonymous said...

AS SALAM..
PAKTEH,

Saya ingin bertanya bolehkan saya menggunakan loan kerajaan untuk membeli tanah dan berapa lama tempoh pembayaran pinjaman yang saya boleh buat 10 thn,20 thn atau lebih lagi.
klu buat personal loan hanya boleh buat 10 tahun shj dan bulan2x mahal bayaran..

SyahJohor said...

Salam pak teh...bolehkan saya membuat pembiayaan semula perumahan kerajaan untuk mendapatkan tunai ditangan...atau ada cara yg lain.

NADA syafi said...

Salam pak teh, boleh ke kalau saya baru je posting guru 1 blan saya nk apply loan gov ni??

HOLLY UNDERWOOD said...

Jaminan 100 % Pinjaman tawaran memohon
Kami menawarkan pinjaman kepada mereka yang memerlukan kewangan untuk menyelesaikan masalah mereka. Jika anda memerlukan kewangan , hubungi kami melalui
e-mel: allenthy1@hotmail.com

orkid desa said...

Salam,

Pak Teh, sy ada kemusykilan. Gaji pokok saya RM3605.53. Elaun2 tetap RM800.00. Gaji bersih saya dalam payslip RM2491.73.
Layakkah saya mohon pinjaman kerajaan dengan harga rumah RM240,900 ? Harap dapat membantu. Terima kasih.

jimi rizmi said...

Slm pak teh.. saya nk tanye pro n corn tuk mmbuat pinjaman kerajaan bersama suami dn istri? Saya bercadang untuk mengambil loan 320k dan istri rm120k... jika apa- apa berlaku pada salah seorng, adakah saya atau istri perlu menghabiskn semua bayar baki loan pasangan juga? Atau sume loan akn di cover insurans? Terima kasih

grantloan microfiniancescheme said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda mahu menjadi kewangan yang stabil? Atau adakah anda ingin mengembangkan perniagaan anda? Kami menawarkan pinjaman syarikat, pinjaman kereta, pinjaman perniagaan, dan peribadi

pinjaman pada kadar faedah yang sangat dikurangkan sebanyak 3% dengan tempoh yang selesa yang boleh diniagakan. Tawaran ini adalah terbuka kepada semua yang akan dapat membayar kembali dalam masa yang sewajarnya. sila

kembali kepada kami jika berminat dengan e-mel ini; grantloanscheme@gmail.com

ISI BORANG DI BAWAH

Nama Penuh ...
Hubungi Alamat ...
Umur ...
Nombor Telefon ...
Status Perkahwinan ...
Sex ...
Pekerjaan ...
kedudukan ...
pendapatan bulanan ...
Jumlah Pinjaman ...
Tujuan untuk pinjaman ...
Tempoh ...
Negara ...

Terima kasih dan Tuhan memberkati
Puan Tina Johnson
e-mel; grantloanscheme@gmail.com

chandran chan said...

Salam sejahtera PakTeh.. suami saya baru dpt geran tanah di kwsn port klg dan kami ingin pajak geran tersebut utk dapatkan wang, dan seterusnya ingin menggunakan wang tersebut utk membaik pulih rumah yg lama kami duduki di tanah tersebut. Ttp kami tdk tahu bank mana yg menawarkan loan utk tanah.. Harap dpt bantuan dr pihak PakTeh.. Sekian..

Anonymous said...

salam. saya sekarang guna bank loan untuk beli rumah. if nak convert kpd loan gomen macamana ye prosesnya? dan adakah jumlah bayaran bulanan lebih rendah?

Thinking Toki said...

As'kum...
Kalau saya berhenti kerja gomen, adakah pinjaman perumahan saya perlu dibayar seperti biasa (melalui by hand/bank in) atau pun perlu ditukarkan pinjaman tersebut kepada pinjaman bank?

Saya pernah bertanya dahulu pada kaunter bppk, kalau saya berhenti kerja gomen, interest akan dicharges kepada 7%... Soalan, Adakah saya perlu dibayar kepada bulan2 mengikut 7% tu kah atau saya perlu menutup loan kerajaan (kene bayar 7%) dan perlu membuat loan bank dengan interest 7% lagi?
(cth: RM100k harga rumah + 7% bayar kpd kerajaan + 7% loan bank)

*terasa macam kejam jugak kerajaan dgn penjawat awam yang nak berhenti... :)

Khairuzi Ngah said...

salam.. saya ingin membina rumah sendiri.. keluasan rumah 2250 kaki persegi, berapakah anggaran pinjaman yang saya akan dapat?

MRS Helen Bugan said...

Hello Orang
Daftar pemerintah, MRS Helen Bugan PINJAMAN pemberi pinjaman. Kami memberikan pinjaman maksimum untuk minimal 1000U.S dolar 100.000.000.00US dolar. Mereka yang membutuhkan bantuan pinjaman.
Apakah Anda dalam setiap jenis kesulitan keuangan, Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk
membersihkan dept Anda? Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita yang dimaksudkan untuk
memperluas Nya atau usahanya? Kami menawarkan semua jenis PINJAMAN suku bunga rendah dari 3%;. silakan hubungi kami melalui
email: (helenbugan@outlook.com)

PINJAMAN FORMULIR PENDAFTARAN
NAMA .................
KREDIT JUMLAH DIPERLUKAN ....................
NEGARA ...................
NEGARA .............
NOMOR TELEPON .............
AGE ..................
SEX ..................
BULANAN PENGHASILAN .................
PINJAMAN JANGKA WAKTU ...................
TUJUAN KREDIT .................
STATUS ............

Terima kasih
MRS Helen Bugan

Mrs Maria Omer said...

Hello People .....
Daftar pemerintah, MRS MARIA Omer PINJAMAN pemberi pinjaman. Kami memberikan pinjaman maksimum untuk minimal 1000U.S dolar 100.000.000.00US dolar. Mereka yang membutuhkan bantuan pinjaman.
Apakah Anda dalam setiap jenis kesulitan keuangan, Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk
membersihkan dept Anda? Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita yang dimaksudkan untuk
memperluas Nya atau usahanya? Kami menawarkan semua jenis PINJAMAN suku bunga rendah dari 3%;. silakan hubungi kami melalui
email: (Mariaomer@outlook.com)

PINJAMAN FORMULIR PENDAFTARAN
............... NAME
KREDIT JUMLAH DIPERLUKAN .................
NEGARA ..................
NEGARA .....................
NOMOR TELEPON ................
UMUR .............
SEX .............
BULANAN PENGHASILAN .................
PINJAMAN JANGKA WAKTU ..................
TUJUAN KREDIT ...............


Terima kasih
MRS MARIA Omer

Anonymous said...

Slm pak teh...
Sy ada satu soalan nk tanya...
Apakah syarat2 baru utk membuat pinjaman perumahan kerajaan..sy ingin membeli rumah yg 2nd yg mempunyai dua bilik di tanah rancangan dlm anggaran harga lebih kurang 80k ...gaji bersih sy dlm payslip 2k...adakah blh sy buat pinjaman kerajaan dan apakah syarat2nya

Victoria Sanchez said...

halo
Aku Victoria Sanchez dari victoria perusahaan pinjaman sanchez, kami adalah perusahaan yang terdaftar, meminjamkan uang kepada orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan mendesak, dan mereka yang telah ditolak kredit dari bank karena skor rendah kredit, pinjaman bisnis, pinjaman pendidikan, pinjaman mobil , pinjaman rumah, pinjaman perusahaan dan banyak lagi, atau Anda ingin membayar utang atau biaya, atau Anda telah scammed sebelumnya oleh pemberi pinjaman uang palsu? Selamat Anda sekarang berada di tempat yang tepat, perusahaan victoria sanchez pinjaman terpercaya, yang memberikan pinjaman dengan tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%, kami telah datang untuk mengakhiri semua masalah. kita menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan rahasia dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: victoriasanchezloanfirm@gmail.com atau victoria sanchezloanfirm@mail.com
banyak cinta
Ibu Victoria Sanchez

suhana bt saari said...

bagaimana cara saya memohon semula jika kehilangan boring kelulusan pembiayaan perumahan perbendaharaan

suhana said...

*surat

Karina Agus said...

`Nama saya Karina Agus, tinggal di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati tentang scammers karena mereka bulan everywhere.Few lalu saya secara finansial turun, dan karena kebutuhan saya, putus asa dan kemiskinan , saya telah scammed oleh beberapa perusahaan pinjaman yang disebut di online. Aku kehilangan harapan tidak sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Mrs Clara Alderman yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 79.000 dalam 24 jam tanpa tekanan, pada awalnya itu seperti mimpi bagi saya sampai saya melihat waspada angsuran pertama saya 2 jam setelah saya diterapkan. Saya mendorong sesama Indonesia yang membutuhkan pinjaman untuk silahkan hubungi Mrs.Clara melalui: claraloans@financier.com atau hubungi mereka di +447045730449
  Hati-hati! Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui: Karinaagus2@gmail.com

Purity Finance Loans said...

Hi , aku Purity Hernadez , pemberi pinjaman pinjaman pribadi . Aku memberikan pinjaman kepada mereka yang membutuhkan pinjaman , dan mereka yang memulai business.I baru memberikan Bisnis dan kredit investasi , pinjaman pribadi, pinjaman rumah , pinjaman bisnis dan pinjaman mahasiswa .
E - mail kami sekarang : purityfinanceloans@gmail.com

Isi rincian Anda di bawah ini

Nama lengkap:

negara :

Jumlah yang dibutuhkan :

Durasi Pinjaman :

Pendapatan bulanan :

E - mail kami sekarang : purityfinanceloans@gmail.com

Ikmaluddin Husnah said...

Aku harus bersaksi tentang perbuatan baik Ibu Amanda dari Amanda Firm Loan.
Saya tidak pernah berpikir saya akan sepanjang hidup saya bertemu seseorang seperti Ibu Amanda. Dia adalah permata yang langka. Saya Husnah dan saya meluangkan waktu saya untuk bersaksi tentang Mrs. Amanda karena dia akhirnya menawarkan apa tidak ada orang lain bisa.
Saya dan suami saya masuk ke utang yang sangat besar dengan debitur dan Bank dan kita mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda di internet tapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak utang. mereka merobek kami kami sulit memperoleh uang dan akhirnya meninggalkan kami pecah dan kering sampai saya datang di Mrs. Amanda, Dia menawarkan saya pinjaman meskipun pada awalnya saya takut itu akan berakhir seperti pinjaman perusahaan lain saya telah menemukan tapi dia wasn 't seperti mereka. Dia menawarkan saya jumlah pinjaman saya mencari dan saya akhirnya dan akhirnya mendapat pinjaman saya ditransfer ke rekening bank saya beberapa jam setelah aplikasi. Itu begitu mengejutkan bagi saya bahwa saya meminta suami saya untuk juga mengajukan permohonan pinjaman dari dia dan mengejutkan untuk kami berdua, dia juga menyetujui pinjaman suami saya dan sekarang kami telah akhirnya menetap hutang kami dan memulai bisnis kecil dengan uang yang tersisa dari pinjaman.
Harap berhati-hati penipu palsu di sini di internet dan menghubungi Mrs. Amanda melalui salah satu email berikut.
amandarichardssonloanfirm@gmail.com, amandaloan@qualityservice.com, amandaloanfirm@cash4u.com atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut dan saran tentang cara untuk mengajukan pinjaman dari Ibu Amanda di ikmalhusnah@gmail.com

Anonymous said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan, dan jika ada, sila hubungi kami di: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

nama:
Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
negeri:
negara:

Anonymous said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan, dan jika ya, sila hubungi kami di: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

nama:
Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
menyatakan:
negara:

Anonymous said...

salam pakteh,
saya bercadang untuk membeli tanah status pertanian di tempat kerja saya keluasaanya dlm 1.4ekar, masalah sekarang dlm geran tersebut ade dua penama dan hanya seorang sahaja yang bersetuju menjualnya seorang lagi tidak. Soalan saya apakah cara terbaik untuk saya membeli tanah tersebut dengan menggunakan loan kerajaan.
adakah mereka perlu pecah bahagian dahulu buat 2 geran baru saya boleh membelinya? minta pencerahan.

pn Z

Post a Comment