Dapatkan pandangan PakTeh..!

Friday, January 20, 2012

Isu Potongan Gaji Melebihi 60%....

"gaji saya kalau dicampur elaun-elaun adalah rm3500 tetapi gaji bersih rm1400. layak tak saya buat pinjaman perumahan sebab saya ada site income perniagaan?".

"gaji saya dalam slip gaji rm3500 dan tiada pemotongan tetapi saya ada hutang rumah dan kereta rm2500 yang tidak masuk dalam slip. layak tak saya pinjaman perumahan kerajaan?".

"gaji bersih saya jika ditolak dengan bayaran balik loan perumahan akan melebihi 60%. adakah permohonan loan perumahan saya boleh diluluskan?."

 ..dan banyak lagi yang seumpamanya.

soalan-soalan di atas adalah berkaitan dengan isu potongan gaji melebihi 60%. ramai yang tanya pada PakTeh... ramai yang kemukakan soalan ini... ramai yang confius, PakTeh dulu pun konfius mengenai perkara ini. jadi tak salah pada mereka yang bertanya sebab perkara ini umpama "lain ladang lain belalang", lain tempat kerja lain lak peraturan atau prosedurnya. saudara kena terima seadanya jika tidak saudara ada 2 pilihan : berhenti atau tukar tempat bertugas..hihi.

seperti mana saudara sedia maklum, kerajaan ada menyediakan 3 jenis kemudahan pinjaman kepada kakitangan awam, iaitu :
  1. kemudahan pinjaman perumahan;
  2. kemudahan pinjaman kenderaan; dan
  3. kemudahan pinjaman komputer.
bagi pinjaman kenderaan dan komputer, kerajaan telah memberi syarat seperti berikut :

"jumlah semua potongan gaji hendaklah tidak melebihi 60% dari
 jumlah gaji pokok serta elaun-elaun"

ini bermakna, jika saudara ingin meminjam kenderaan atau komputer, jumlah potongan gaji dicampur dengan potongan sedia ada tidak boleh melebihi 60% daripada jumlah gaji pokok dicampur elaun-elaun yang tertera di dalam slip gaji.

walau bagaimanapun, syarat tersebut TIDAK terdapat di dalam peraturan kemudahan pinjaman perumahan kerajaan. ini bermakna, saudara layak memohon pinjaman perumahan kerajaan walaupun potongan gaji saudara melebihi 60%....bahasa mudahnya... jika gaji saudara tinggal rm200 pun di dalam slip gaji, saudara masih layak untuk membuat pinjaman perumahan kerajaan.

namun begitu, masalah keberhutangan yang berat adalah menjadi isu utama bagi kakitangan  awam. masalah keberhutangan berat dikesan akan mengakibatkan kakitangan awam bermasalah, kurang berdisplin, malas berkerja dan sebagainya. justeru itu, kebanyakan jabatan kerajaan (tidak semua) telah mengamalkan syarat yang diguna pakai di dalam peraturan pinjaman kenderaan dan komputer tersebut bagi memastikan kakitangannya tidak terjebak dengan masalah keberhutangan yang berat. adalah menjadi keutamaan untuk saudara memastikan terlebih dahulu kedudukan gaji saudara sebelum membuat komitment membeli rumah dan menjadi keutamaan juga untuk menyemak dengan ketua jabatan sama ada mereka ada menggunakan peraturan potongan gaji tidak melebihi 60% dalam memperakukan permohonan pinjaman perumahan. seperti yang telah saya perkatakan sebelum ini, "lain ladang, lain belalang" maka saudara perlu mematuhi peraturan yang telah ditetapkan oleh ketua jabatan saudara selagi berkhidmat di tempat tersebut.

walau bagaimanapun, terdapat isu perkiraan potongan 60% yang berbeza-beza bagi setiap jabatan. jika ada ruang dan ketika PakTeh akan kupas permasalahan ini di post yang lain pula.

moga ada perkongsian, moga ada ilmu.... "Berkongsi ilmu, Saling membantu", itu moto PakTeh. jika ada keraguan jangan ragu-ragu untuk bertanya kerana ilmu yang ada untuk dikongsikan, bukan disimpan. moga ada benarnya, insyaAllah.

258 comments:

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 258   Newer›   Newest»
joney said...

tq atas info yg menarik ni..

PakTeh said...

sama2 tuan...tapi bagi sesetengah orang x menarik sebab x layak nak pinjam kesan dari peraturan ini...hihi.

Sara Sofea said...

Ini saya dapat daripada laman web treasury. Boleh Pak Teh bagi komen sikit tak.

Soalan:
Jika ansuran bulanan saya melebihi 60% daripada gaji hakiki tetapi gaji bersih dicampur dengan elaun-elaun lain masih dapat menampung potongan bulanan dan jika ditolak pinjaman perumahan masih berbaki serta tempoh bersara saya masih panjang iaitu lebih kurang 20 tahun. Adakah saya layak memohon pinjaman berdasarkan kelayakan gaji semasa saya.

Jawapan:
Tidak boleh dipertimbangkan.

PakTeh said...

boleh sara sofea, harap treasury x marah..hehe. saya cuba jawab secara yang paling halus.

soalan ini adalah berkaitan kenyataan di dalam perkara 5, pekeliling perbendaharaan bil 5 tahun 2011 "...Walau bagaimanapun, bagi pinjaman pertama tertakluk kepada ansuran bulanan tidak melebihi 60% daripada gaji hakiki semasa,...".

peraturan ini menjelaskan bahawa kelayakan pinjaman perumahan adalah tertakluk kepada ansuran bulanan tidak melebihi 60% daripada gaji hakiki semasa (tidak termasuk potongan lain). sebagai contoh, ali menerima gaji hakiki rm1500, elaun2 rm1000 dan potongan rm1500. kelayakan pinjaman ali adalah rm205,000 tetapi berdasarkan ansuran bulanan tidak melebihi 60% ali hanya layak pinjaman rm188,000 (bayaran balik 30tahun) atau rm171,000 (bayaran balik 25tahun).

soalan ini agak teknikal untuk difahami dan contoh serta baca berulangkali syarat tersebut boleh membantu.

terima kasih.

Anonymous said...

salam, pakteh,
saya ada menghantar email pertanyaan kpd pakteh.
harap pakteh dpt membantu..thanks in advance! =)

PakTeh said...

walaikummussalam...
telah dijawab semalam...terima kasih.

izzaty said...

salam pak teh...jika gaji pokok 2057..elaun 1100 dan jumlah potongan 1200 jadi gaji bersih adalah 1900...boleh ke saya buat pinjaman perumahan dan berapa amaun yang layak saya pinjam?

PakTeh said...

walikummussalam izzaty...
boleh buat pinjaman dan kelayakan rm205k tertakluk kepada sokongan ketua jabatan. semoga membantu.

azli1996 said...

salam...

gaji pokok saya tak termasuk elaun RM3143...saya layak utk loan rumah RM300k tapi saya dah buat loan rumah RM100k . klu saya jual rumah tu saya boleh buat loan kedua????

Anonymous said...

salam tuan, saya baru merancang untuk membeli rumah dan mendapatkan pinjaman kerajaan.gaji pokok saya 1357.50.dan gaji bersih dalam 6ratus lebih..layakkah saya untuk membeli rumah dalam harga 150k..bagaimana prosedur untuk mendapatkan pinjaman..

PakTeh said...

walaikummussalam azli...
ok..boleh tetapi perlu beri perhatian kepada kelayakan pinjaman kedua. semoga membantu.

PakTeh said...

walaikummusalam...
ok, layak membeli rumah rm160k tetapi tidak layak untuk membuat pinjaman penuh kerana potongan bulanan lebih tinggi dari gaji bersih. semoga ada pencerahan.

Anonymous said...

terima kasih atas pencerahan.ok kalau camtu untuk playsafe.berapa ribu yang saya layak mohon berdasarkan gaji bersih tersebut

izzad said...

salam pakteh..
sy ada masalah.sy ingin membeli rumah dgn harga rm238k.
brapa klayakan sy untuk mendapatkan pinjaman dr krajaan.
gaji pokok sy rm2238.55 trmsuk alaun rm861.92.potongan rm959.sy telah memilih skim berpencen tetapi potongan kwsp masih dilakukan pihak sekolah.sebanyak rm344.brapekah kelayakkan pinjaman yg akan sy dapat?

PakTeh said...

sama2...sebaiknya dapatkan pandangan jabatan kerana ia melibatkan sokongan jabatan. terima kasih.

PakTeh said...

walaikummussalam izzad...

kelayakan rm238k tertakluk kepada sokongan jabatan. semoga membantu.

fiza said...

salam pakteh,,
saya fiza dari penang,,,nak tnya kalau buat gov loan ni nk brapa bulan pay slip,,,,gaji pokok skali dgn elaun adalah 2000 tp potongan kuarters dgn kwsp termasuk loan peribadi adalah sbnyk 1200,,,baki bersih adalah 800,,,layakah sy buat loan rm135000.umur 26thn

PakTeh said...

walaikumssalam fiza...

payslip terkini, sebulan aja cukup. layak pinjam rm135k tertakluk kepada sokongan jabatan. semoga membantu.

Mukhriz said...

Asmkm Pak Teh

Boleh tak saya nak beli studio dimana biliknya bersekali dengan ruang tamu serta dapur (sebahagian daripada servis apartment) dimana tanahnya berstatus komersial menggunakan pinjaman kerajaan?

Terima kasih.

riana said...

salam pak teh saya riana dari kl saya nak tanya gaji pokok saya rm 1321 x temasuk elaun jumlah potongan bank saya rm900 agak2nya bape saya layak pinjam kalu ikut 60peratus dari gaji pokok,harap pak teh dapat membantu.

PakTeh said...

walaikummussalam mukhriz...
boleh dengan syarat mempunyai ciri2 kediaman seperti bilik tidur, bilik mandi, dapur dan ruamg tamu. semoga membantu.

PakTeh said...

walaikummussalam riana...
anggaran layak rm165k termasuk insuran. untuk kiraan lebih tepat perlu tahu umur dan nilaian harta. semoga membantu.

riana said...

umur saya 31tahun nilai rumah yang hendak dibeli rm115k minta pak teh tolong kirakan berapa bulan2
terima kasih

Anonymous said...

Terima kasih Pak Teh

Mukhriz

PakTeh said...

riana....
anggaran rm576 sebulan. semoga membantu

mukhriz...
sama2 tuan.

Anonymous said...

Salam Pakteh,

Saya Nina, umur 31, Gaji pokok saya rm2145.31 + rm2110.31 (elaun2 + elaun memangku) TOTAL GAJI KASAR RM4255.62, jumlah potongan RM1614.GAJI BERSIH RM2641.

Soalan saya ialah;
I)adakah saya layak untuk membuat pinjaman 100% bagi rumah bernilai RM270K.

II)berapa jumlah duit yg saya perlu standy untuk perkara2 lain seperti lawyer fee + stamping & jika saya xdpt 100% loan.

Harap Pakteh dapat membantu saya.TQ

Anonymous said...

Salam pak teh..
sy nurul. Gaji pokok 2148.10. Campur elaun dlm 2900. Bersih dlm 2577. Umur 27. Brp loan yg sy layak. Tq

PakTeh said...

walaikummussalam nina...

ok...jawapan PakTeh :
1. mengikut gaji pokok layak rm255k, sehubungan itu tidak layak untuk pinjaman rm270k kerana memangku belum boleh dikira untuk tujuan kelayakan.
2. anggaran bayaran lain boleh rujuk di http://loankerajaan.blogspot.com/2011/12/persiapan-awal-dan-budgetuntuk-membeli.html ...jika kurang jelas, tanya PakTeh semula. semoga ada perkongsian.

PakTeh said...

walaikummussalam nurul...

layak rm255,000. semoga membantu.

Anonymous said...

Terima kasih pak teh..

Nurul.

PakTeh said...

sama2...senang2 dtg lagi bersama rakan.

one said...

salam...nak tanya pak teh..apakh syarat - syarat atau prosedur untuk membina rumah diatas tanah sendri dengan menggunakan pinjaman perumahan kerajaan

bung said...

Gaji hakiki 3199, umur 32, berapa kelayakan pinjaman perumahan saya.
Ada potongan tabung haji, loan bank rakyat, takaful dan zakat so baki 2329.

PakTeh said...

walaikummussalam one...

syarat bina rumah atas tanah sendiri adalah :
1. mempunyai tanah atas nama sendiri atau bersama isteri.
2. tanah boleh dibina bangunan.
3. buat pelan dan dapatkan kelulusan.
4. lantik peguam dan kontraktor buat perjanjian pembinaan.
5. lengkapkan borang permohonan dan hantar.
...semoga membantu.

PakTeh said...

salam bung...

layak rm320k tertakluk dengan sokongan jabatan. harap ada perkongsian. terima kasih.

Anonymous said...

salam..kalo sy keje gomen tetap dan isteri keje ngo bole ke wat submit couple..

PakTeh said...

walaikummussalam tuan...

boleh buat pinjaman bersama jika suami isteri adalah kakitangan awan/kerajaan yang berjawatan tetap dan telah disahkan jawatan.

semoga membantu.

Anonymous said...

assalamualaikum pakteh..

sy lia.. umur 32
gaji pokok sy rm2730+ rm 810(elaun) = 3540. setelah potongan tinggal rm2519.. jd sy nk tny..

1) brpa yg saya layak untuk loan perumahan gov?
2) boleh tak sy beli rumah yd dh siap yg ownernye india( non bumi lot)

terima ksih pakteh

Anonymous said...

Salam..
Sy sbelum ni keja ngan JBA Pahang... apabila dikoporatkan, sy tidak menyertainya..namum saya memilih untuk btugas dgn Pengurusan Air Pahang Berhad yg mana gaji serta kemudahan saya mengikut kakitangan kerajaan. Cuma nama jawatan sy terpaksa diubah dari Pembantu Tadbir (P/O) N17 ke Pembantu Operasi (N.E 2)mengikut kehendak syarikat GLC negeri Pahang ini. Layak kah saya mendapat pinjaman perumahan kerajaan kerana saya tidak menyertai syarikat. ini kerana semua gaji dan elaun serta pencen saya mengikut terma seorang penjawat awam. bahkan slip gaji saya masih dibayar oleh Jabatan Bekalan Air Negeri.

Anonymous said...

Salam. Sy benar2 tertekan kerana tidak mmembeli rumah awal. Dulu Sy btugas sebagai Pembantu Tadbir di Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang... Apabila dikoporatkan sy bertindak memilih Skim A... Ala Kerajaan yg mana gaji, elaun, perkhidmatan mengikut kerajaaan wpun sy btugasan di GLC baru ini. Layak kah sy mendapat pinjaman perumahan kerajaan. Harap Pakteh dpt ulas perkara ini.Gaji sy ikut kerajaan dengan taraf tetap & berpencen dgn umur persaraan 60 serta mendapat kemudahan sama seperti kakitang kerajaan lain cuma bertugas di Pengurusan Air Pahang Berhad, Anak syarikat milik penuh Kerajaan Negeri Pahang. Tima kasih.

PakTeh said...

walaikummussalam...

ada sebahagian badan berkanun yang menggunakan kemudahan pinjaman kerajaan tertakluk kepada permohonan pihak pengurusan dan kerajaan. di dalam kes ini, sebaiknya tuan/puan boleh merujuk kepada pentadbiran syarikat. semoga membantu.

Anonymous said...

assalam pak teh,

Saya Izah umur 25, Gaji pokok saya rm983.43 + rm595.00 TOTAL GAJI KASAR RM1578.43, jumlah potongan RM486.00 dan kwsp RM174.00 .GAJI BERSIH RM920.43

berapa loan saya layak dan berapa bayaran monthly

terima kasih

PakTeh said...

walaikummussalam...
layak rm105,000 tertakluk kepada sokongan jabatan. anggaran potongan bulanan rm550 sebulan. semoga membantu.

Anonymous said...

assalam ,saya chiepo umur 40 thn,pencen pada umur 56thn, gaji pokok saya rm2030 dan termasuk elaun adala.. rm2k lebih, setelah tolak loan dll gaji bersih hanya rm1100. bolehkah sy nak membeli rumah second hand rm110 000.berapa sy kena bayar sebulan.bolehkah tempoh bayaran tersebut dibuat hingga saya telah bersara nanti dalam tempoh tertentu.. terima kasih

PakTeh said...

walaikummussalam...

maafkan saya... chiepo = nama sebenar ke?

layak untuk pinjaman rm110k tertakluk kepada sokongan jabatan. anggaran bayaran balik adalah rm580 sebulan. tempoh bayaran balik maksima adalah 30 tahun atau sehingga umur 90 tahun mana yang terdahulu. semoga membantu.

Anonymous said...

pak teh mintak tolong kirakan.

gaji pokok sy 2726, elaun 640. gaji bersih saya 2500.
so berapa saya layak untuk pinjam bagi tempoh 25 dan 30 tahun?

Anonymous said...

salam pak teh,

saya seorang guru. inginkan nasihat dan pendapat pak teh. minta maaf sekiranya saya telah post di tempat yang salah. begini soalannya:
potongan gaji pada payslip saya telah mencecah ke 64%. sekaligus tidak melayakkan saya utk overlap di bank. bagaimanapun, pihak mbsb boleh membaikpulih potongan gaji saya kepada 58% selepas overlap, di mana mbsb akan membayar hutang saya di bank dan memulakan potongan yg lebih kecil dgn pinjaman baru.

pak teh, boleh ke ketua jabatan menghalang saya memohon pinjaman tersebut walaupun pinjaman baru dpt membaikpulih potongan gaji skrg kepada hanya tinggal 58% berbanding 64% sekarang.

terima kasih dan mohon maaf sekiranya soalan saya tidak sesuai di sini. saya betul2 buntu.

guru sedih
penang

PakTeh said...

anonymous 23 april : kelayakan adalah rm280k dengan tempoh maksima bayaran balik selama 30 tahun. semoga membantu.

PakTeh said...

guru sedih 27 april : walaikummussalam cikgu, secara dasarnya seseorang pegawai penagwal (ketua jabatan) berhak menyokong atau menolak sebarang permohonan pinjaman daripada kakitangan dengan alasan yang difikirkannya munasabah terutamanya demi menjaga kepentingan awam dan kerajaan. sehubungan itu, ketua jabatan boleh menghalang cikgu membuat pinjaman tersebut walaupun dengan alasan baik pulih potongan gaji. semoga ada perkongsian.

Anonymous said...

pak teh, terima kasih atas perkongsian tsebut ;)

guru sedih
penang

PakTeh said...

sama-sama cikgu. semoga urusan cikgu dimudahkan.

Anonymous said...

Salam,Pak Teh
Gaji saya campur degan elaun skali rm 2742 setelah tolak angkasa gaji bersih tinggal rm1802.
Soalan saya;

1) berapakah jumlah kelayakan untuk membuat pinjaman perumahan?

2) Saya nak beli rumah harganya rm145k, boleh tak saya buat pinjaman perumahan lebih daripada harga rumah tersebut?

Harap Pak Teh Sudi membantu,tq.

PakTeh said...

walaikummussalam...

1. untuk menentukan kelayakan adalah berdasarkan gaji pokok. berapa gaji pokok ya?
2. boleh jika nilaian rumah boleh mencapai harga yg tinggi, dipersetujui oleh penjual/peguam dan perlu diurus dengan betul.

...terima kasih.

Anonymous said...

gaji saya dalam slip gaji rm3500 dan tiada pemotongan tetapi saya ada hutang rumah dan kereta rm2500 yang tidak masuk dalam slip. layak tak saya pinjaman perumahan kerajaan?".

situasi saya sama dengan situasi di atas. adakah saya masih layak memohon pinjaman? gaji pokok saya gaji pokok saya 2529+ elaun 1000 = RM3529, tiada pemotongan lain.
Terima kasih

PakTeh said...

ok, ikut peraturan layak pinjaman perumahan kerajaan. kelayakan adalah berdasarkan gaji pokok dengan syarat potongan rumah berkenaan tidak melebihi 60% dpd gaji pokok tersebut. semoga membantu.

Afiq Muzaffar said...

Salam....

Basic sekarang nie 1068 tak termasuk elaun2 lain.dan potongan angkasa dalam 700...agak2 boleh lagi ke saya bt pinjaman perumahan nie..minimum berapa????

Anonymous said...

Salam ...

Pak Teh gaji pokok saya RM2840 + elauan RM1058 = RM 3898. Potongan dlm slip gaji RM 1742. Sy bercadang nak buat pinjaman berjumlah RM240K. Layakah sy memohon pinjaman tersebut?

PakTeh said...

afiq muzaffar 06 mei : walaikummussalam tuan, berdasarkan gaji basic tuan layak rm130,000.00 tertakluk kepada sokongan jabatan. semoga membantu.

anonymous 09 mei : berdasarkan gaji pokok tuan layak rm280k. justeru itu, tuan layak untuk pinjaman rm240k tertakluk kepada sokongan jabatan. semoga membantu.

Afiq Muzaffar said...

jika rumah yg sy ingin beli itu brharga rm189000 . cra yg mcm mana yg perlu s bt utk menaik kn jmlah pnjaman ke 189000 juga? harap pk teh blh bg cdngan sbb sy dah bknenan sngt dgn rmh tu.

PakTeh said...

jumlah kelayakan pinjaman adalah berdasarkan gaji hakiki. justeru itu, jumlah kelayakan hanya boleh dinaikkan apabila gaji meningkat seperti melalui pergerakan gaji, ptk, kenaikan pangkat dsb. semoga urusan tuan dimudahkan.

Azizul_Aji said...

salam..beberapa perkara jadi persoalan.
1. tanah atas nama ayah.
2. pelan rumah buat sdri.
boleh ke kita buat rumah atas tanah ayah dengan kebenaran bertulis dari tuan tanah?sekiranya boleh..dapatkah kita buat loan gov dengan mengambil penuh kelayakan pinjaman?harap dapat membantu..

my_jemy@yahoo.com said...

Umor saya 41 tahun, keje swasta dan gaji bersih + elaun RM2635.00 Layak ke saya buat pinjaman perumahan kerana umor dah 40++? dan berapa loan rumah saya layak? dan tempoh berapa lama? saya tak ada loan2 lain...tolong pak teh..

PakTeh said...

12 mei azizul : maaf, tidak dibenarkan. tanah perlu atas nama sendiri atau bersama isteri sahaja yang boleh dipertimbangkan. semoga ada perkongsian.

17 mei jemy : untuk makluman tuan, PakTeh mahir berkaitan dengan pinjaman perumahan kerajaan. untuk pinjaman swasta perlu merujuk kepada bank-bank yang sesuai kerana setiap bank mempunyai pakej dan prosedure yang berbeza. semoga membantu.

Anonymous said...

assalamualaikum pakteh ..
gaji pokok sy juz rm1100 ..dan klayakan ppk adalah rm135k,klu xsilap la ..boleh ke sy bt pnjaman utk rumah yg brharga rm180k ? ..sbb klo nk dikire,ptongan bg 180k slame 30 thn adalah rm9xx kan? ..dgn gaji pokok sy+elaun,sy bleh mnampung potongn tu ..utk makluman,,sy org smnanjung dan bkerja di sabah ..elaun tinggi ..adakah pmohonan sy tu bleh dpertimbangkan?

PakTeh said...

walaikummussalam,

maaf, syarat tidak membenarkan pinjaman melebihi kelayakan. untuk makluman, elaun2 tersebut akan ditarik balik juga ditukarkan ke tempat lain. semoga ada perkongsian.

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak Teh..

Saya amal seorang penjawat awam.. berumur 29 thn. gaji pokok 2529 + elaun 992 = 3521 manakala jumlah potongan ialah 1538 dan gaji bersih saya ialah 1983..

Soalan saya ialah;
I)adakah saya layak untuk membuat pinjaman 100% bagi rumah bernilai RM160K dan tempoh pembayaran ialah 30 thn.

II)kalau layak berapa bayaran bulanan yang saya kena bayar utk rumah tersebut.

III) berapa jumlah duit yg saya perlu standy untuk perkara2 lain seperti lawyer fee + stamping & jika saya xdpt 100% loan.

Harap Pakteh dapat membantu saya.TQ

PakTeh said...

walaikummussalam tuan...

ooo ok. jawapan PakTeh :
1. layak berdasarkan maklumat yang diberikan tertakluk kepada sokongan jabatan.
2. anggaran rm800 sebulan.
3. boleh rujuk di http://www.loankerajaan.blogspot.com/2011/12/persiapan-awal-dan-budgetuntuk-membeli.html

...semoga membantu.

qaseh said...

salam..pakteh..
saya qaseh, seorang penjawat awam..berumur 24tahun.. gaji pokok RM1096 + elaun RM445 = rm1541..jumlah potongan rm600, dan gaji bersih rm941..

saya berminat dengan sebuah rumah bernilai 130k,dijangka siap selama 2tahun selepas dari tarikh sign agreement.. pinjaman selama 30 thn dgn bulanan sejumlah rm650..sy masih belum membayar deposit atau membuat apa2 prosedur utk booking rumah tersebut..soalan sy,

1. Potongan akan dibuat slps 18bulan kan?apa yg saya lihat, jumlah potongan akan melebihi 60% jika membuat loan perumahan tersebut..jadi, layak kah saya utk membuatloan perumahan sejumlah 130k walaupun ianya akan melebihi 60% dari jumlah potongan?

yani said...

salam pak teh..sy tgh buntu pkir hal ni..hritu sy da booking rumah hrga 308k sbb agen tu kata sy layak bt full gov loan..sy x berrapa arif akan hal ni,bla mta t/t dgn ketua jabatan,sy mula buntu ,adakah sy layak utk memohon gov loan ni atas sbb:
gaji hakiki(+elaun2)=3505.04..gaji bersih = 2590.18
adakah sy layak bt pinjaman rm 308000?
klu layak,brp byran bulanan kelak?dan brp thun tempoh pinjaman tersebut?
smga pak teh dpt membantu sy,terima kasih..-guru buntu

Anonymous said...

saya telah membuat permohonan perumahan berharga 168k dan saya memohon pinjaman sebanyak 320k potongan akan dibuat selepas 2 thn namum begitu selepas potongan saya akan melebihi 60% tetapi saya akan menyelesaikan pinjaman peribadi saya setelah mendapat lebihan pinjaman perumahan kelak..agar potongan saya dapat dikurangkan daripada 60%..adakah saya akan diambil tindakan oleh pihak majikan

ziela said...

Assalamualaikum....pak teh,
Mohon pendapt pak teh, saya telah membeli tanah menggunakan loan kerajaan atas nama saya sendiri. Saya telah memohon pej tanah utk masukkan nama suami sekali dalam geran tetapi tidak dibenarkan atas alasan tanah tersebut kurang dari satu ekar(status tanah pertanian). Soalannya, saya bercadang utk join loan dgn suami utk bina rumah atas tanah tersebut. Mohon pak teh beri cadangan ye...tk

Anonymous said...

Assalamualaikum, Pak Teh

gaji pokok saya RM3283. Jumlah termasuk elaun=RM3823.90. gaji bersih saya RM 1859.00. saya bercadang untuk membeli rumah dengan harga RM195000.adalah saya akan memperolehi 100% loan. terima kasih atas makluman

PakTeh said...

22 mei qaseh : walaikummussalam, tuan. ok, jawapan PakTeh :
1. potongan selepas 18 bulan atau apabila tuntutan mencapai 95%, mana yang terdahulu.
2. layak dengan sokongan jabatan. semoga membantu.

23 mei yani : walaikummussalam cikgu, untuk menentukan kelayakan perlu maklumat gaji hakiki/pokok. anggaran rm1600 sebulan seelama 30 tahun. semoga membantu.

PakTeh said...

24 mei anonymous : lain majikan/jabatan lain amalan dan tindakan. untuk kes tuan sebaiknya perlu merujuk amalan dan tindakan ketua jabatan. terima kasih.

27 mei ziela : walaikummussalam puan. bagaimana kalau puan mohon untuk tukar syarat tanah kepada bangunan terlebih dahulu?. atau sebaiknya minta pandangan pejabat tanah berkaitan kerana lain pejabat tanah berbeza polisinya. semoga ada perkongsian.

28 mei anonymous : walaikummussalam... layak 100% loan tertakluk kepada sokongan jabatan dan nilaian harta. semoga membantu.

aidi said...

saya aidi.... just nak tanya.. gaji saya sekarang in termasuk elaun adalah RM3117.28.. selepas di tolak dengan angkasa dan KWSP adalah sebanyak RM1706.. jumlah bersih adalah RM1411.28... berapakah had kelayakan jumlah pinjaman perumahan yang boleh saya apply berdasarkan kepada kelayakan baki gaji saya. tq

wan said...

salam Pak Teh,

Saya Wan, gaji basic saya sekarang RM3040. Layak jika saya buat pinjaman perumahan RM240 ribu loan kerajaan jika saya ada potongan angkasa RM900? TQ

PakTeh said...

29 mei aidi : untuk menentukan kelayakan adalah berdasarkan gaji hakiki/pokok dan bukannya berdasarkan baki gaji. berapa gaji pokok tuan?.

31 mei wan : berdasarkan gaji pokok, tuan layak pinjaman maksima rm320k. sehubungan itu, tuan layak pinjaman rm240k tertakluk kepada sokongan jabatan dan nilaian harta semasa. semoga membantu.

Saiful EPP said...

As Salam Pak Teh..
Nama saya Saiful,
Nak mohon panduan dan tunjuk ajar pak teh
Gaji kasar sy RM3,400... tapi saya ada komitmen spt PERSONAL LOAN, KERETA (tinggal 1 tahun), Kad Kredit lebih kurang RM1,600.00... berapa amaun pinjaman boleh sy buat bagi LOAN KERAJAAN.. saya berminat nak beli rumah berharga RM400k..

atau jika tak lepas... berapa amaun pinjaman boleh dpt jika saya combine loan dengan gaji isteri. Gaji pokok isteri RM1,700.00 (staf kerajaan juga)..

Anonymous said...

salam pak teh,
Saya Aini seorang guru berumur 42 tahun. Nak mohon komen pak teh...
gaji RM4840.60. Gaji bersih setelah ditolak angkasa dan insuran berjumlah RM2594.85. adakah saya layak untuk pinjaman RM343K sebab kalu diambilkira had potongan 60% saya terkandas!!?

PakTeh said...

2 jun saiful : leh aja tuan, kelayakan pinjaman adalah berdasarkan gaji pokok terakluk kepada sokongan jabatan. gaji pokok tuan berapa ya? isteri tuan layak rm205k. semoga membantu.

3 jun cikgu aini : kelayakan pinjaman adalah berdasarkan gaji pokok. gaji pokok cikgu berapa ya? peraturan potongan 60% adalah bergantung pada gb/pengetua. adakah gb/pengetua cikgu mengamalkan peraturan had potongan 60%?. semoga ada perkongsian.

Anonymous said...

Salam pakteh
Tahniah atas usaha ikhlas pakteh dlm menyalur info2 berguna dlm blog ini
Semoga Allah merahmati pakteh dan keluarga selalu..

Saya cuma ingin mendapatkan pandqan pakteh
Saya telah membayar booking utk pmbelian studio apart lebih kurang 210k
Dan bercadag beli guna gov loan
Pemaju maklumkan peluang tipis kalu guna gov loan (title commercial).pasai dr 4kes 1 jer lepas..tp boleh cuba katanya.jpph on jer..(¹geng)
Dimaklumkan pemohon (sangkut) xde masalah kelayakan dan
Berdasr panduan PT sy rasa loan saya lepas..
Persoalannya jika gov loan sy tak lepas atas sebab2 lain (status pemajukpd bpp) bolehkah saya buat rayuan kpd bpp berpandukan kes yg diluluskan sebagai rujukan..@ ada cara lain

Backup sebelum terpaksa guna bank loan..deposit tak tahan tue nak cekau mana...hehe
makasih pakteh...man

Anonymous said...

Salam pak teh,

Sy ingin bertanya sy ade booking rumah yg bernilai RM309 000, dan mengikut kelayakkan sy layak meminjam sebnayak RM280 000 dan apabila berjumpa admin di tempat sy berkerja mereka menyatakan sy layak meminjam sebanyak RM320 000 ini kerana berdasarkankenaikkan gaji tahunan yang akan diterima pada bln Julai ini(yang sepatutnya sy dapat pada bulan Jan 2012)so backdated...tp menasihatkan sy melampirkan kew 8 sbgai bukti, persoaln sy:

i: adakah sy berpeluang membuat pinjaman sbyk rm 309 000(mengikut harga rumah) sedangkan nilai kenaikkan gaji tahunan sy belum appear lagi dlm slip gaji tp telah dibuktilan melalui kewangan 8

ii: sy berumur 28 thn,baru disahkan jawatan dan masih lagi memotong KWSP walaupun telah memilh skim pencen, (berdasarkan surat lantikan)baru berkhidmat selama 2thn adkah sy layak mendapatkan pinjaman perumahan sebanyak RM309 000 jika gaji hakiki sy RM3061(mengira kenaikkan gaji tahunan)+ elaun RM 800 dan potongan gaji dalam RM 400 dan zakat dalm 40

terima kasih, sy sgt menunggu jawapan drp pak teh..t.kasih

Anonymous said...

potongan gaji yg sy maksudkan diatas adalh potongan KWSP sebanyak lebih kurang RM 400 dan zakat RM40..mintak maaf tertinggal

Sal Sani said...

Assalamualaikum

Saya agak keliru dengan pinjaman perumahan kerajaan nih. Gaji hakiki saya ialah 2422.15 + elaun 640. ptongan dlm slip (personal loan dll) 415.

saya tahu kelayakan saya ialah 255k. Bolehkah saya membeli rumah yang bernilai 230k. Jika tidak, berapa jumlah sebenar yg saya layak?

Anonymous said...

Assalamulaikum tuan<

sy ade beberape persoalan yg bermain-main diminda dan sgt perlukan penjelasan, sblm ini sy ade jugak merujuk kepada beberape laman web namun masih lagi tidak jelas,permasalahan sy adalah sy dlam proses memohon pinjaman perumahan, pada awalnye sy merasakan nilai kelayakkan rumah sy hanya RM 255,manakala rumah yang sy ingin beli adalah RM285,000 oleh itu sy bercadang mengunAkan nama suami sy sbgai penama ke2 bagi tujuan mengeluarkan KWSP beliau bagi me'topu up' pembayaran rumah tersebut, walaupon sy sedar meletakkan 2 penama mempunyai risiko dikemudian hari,tetapi jumlah yg banyak utk di top up terlalu banyak jd sy perlukan suami sy membantu dlm pengeluaran kwsp beliau, namun seperti kes diatas CC sy menyatakan sebenarnya sy layak meminjam sehingga RM280.

Dipendekkan cerita sy telah melampirkan surat kelayyakn baru kpd BPP namun sy mengaku kekhilafan sy sy terlupe untuk menggugurkan penama ke2.Setelah mendapat sesalinan S&P baru sy perasan, perkara ini telah sy rujuk kpd developer drg menytakan jika ingin menggurkan penama ke2 perlu membuat permohonan semula, dan mereka memberi advice jika loan sdh lulus sy boleh pergi ke pejabat tanah untuk menggugrkan semula penama ke 2. adakah ini benar?

Persoalan sy:
1. Adakah ape yg dinytakn pihak developer benar bahawa sy boleh menggurkan penama ke 2 di pejabat tanah setelah loan sy diluluskan.

2. Jika ditakdirkan sy tidak panjang umur, adakah suami sy harus bertanggunjawab untuk meneruskan pembayaran pinjaman perumahan memandangkan dia adalah penama ke 2, sedangkan sy mengunakan full loan ats nama sy

3. Jika dr awal sy hanya mengunakan nama sy sbgai penama,andai ditakdirkan sy tidak panjang umur bagai mana dengan pembayaran balik pinjaman perumahan sy.

Mohon maaf banyak sgt persolan krna sy harus bersedia pada masa akan dtg, kerana cabaran pada masa hadapan kita tidak tahu

Anonymous said...

salam pak teh..

Saya adalah kakitangan kerajaan.Gaji pokok saya rm 2938.40.Jumlah pndapatan yang telah dicampur elaun adlh 3785.32 dan selepas potongan adalah rm2608.66.Sebenarnya saya telah membuat pinjaman kerajaan untuk membeli tanah sebanyak rm75k dan dengan potongan rm787.13 selama 10 tahun.Sekarang saya ingin membuat pinjaman untuk bina rumah atas tanah tersebut dlm anggaran rm200k.
Saya tak faham konsep pinjaman ini..adakah pinjaman tanah tu boleh digabungkan menjadi rm275k dan setelah dibuat anggaran untuk bayaran selama 25 tahun..saya perlu membayar dalam anggaran rm1500 sebulan.Adakah saya layak meminjam dengan jumlah itu..
Saya sangat perlukan penerangan pak teh.Terima kasih banyak-banyak.

Anonymous said...

salam

saya suriani seorang guru umur30 bergaji penuh rm 3333.77.. jumlah potongan rm 1700, jadi gaji bersih lebih kurang rm1600.

berapakah rm jumlah kelayakan pinjaman ?

Anonymous said...

1. Saya Ahmad seorang guru umur 30
gaji pokok 2933
elaun 850...
total 3733.
tolak potongan angkasa 1587.
balance bersih 2146

boleh tak nak wat loan rumah semi D 250k untuk 30 tahun. (pencen 60)

2. saya ada additional income dividen bank rakyat average 20k setahun. boleh ke guna untuk menguatkan sokongan

Anonymous said...

salam..pakteh...gaji pokok sya rm1069...cmpur elaun rm1600...tolak potongan tinggal lah rm1160.. sya ambil rumah 15 tahun...potongan bulanan dlm rm950.00... lebih 60%...
adakah sya layak? thanks pakteh...

PakTeh said...

4 jun man : ooo ok. jika syarat harta dipatuhi, tiada sebab untuk permohonan ditolak dan tidak timbul masalah ada permohonan yang lepas lulus. jika ditolak dan kemudian merujuk kepada permohonan yang telah diluluskan akan berlaku 2 akibat :
1. jika yang telah diluluskan adalah kes tersilap lulus, berkemungkinan besar kelulusan akan ditarik balik.
2. jika tidak, kajian terperinci akan dilakukan dan pinjaman tuan mungkin diluluskan.
...semoga ada perkongsian.

4 jun anonymous : walaikummussalam. ooo ok, jawapan PakTeh :
1. layak rm320k jika guna kew 8.
2. layak tertakluk kepada sokongan jabatan dan dapat mengemukakan salinan surat pengesahan memilih jawatan skim berpencen. semoga membantu.

PakTeh said...

6 jun sal sani : walaikummussalam, benar kelyakan adalah rm255k dan layak beli rumah rm230k. saya kurang jelas mengapa pula dikatakan x layak?.

6 jun anonymous : walaikummussalam. jawapan PakTeh :
1. leh gugur nama tapi perlu pinda snp.
2. jumlah baki pinjaman akan dicover oleh pihak insuran.
3. sama sperti di jawapan no 2 dan harta akan diserah kepada waris mengikut farid.
...semoga ada perkongsian dan dipanjangkan usia puan serta keluarga.

Anonymous said...

Terima Kasih pak teh kerana menjawab persoalan sy, semoga Allah memurahkan rezeki Tuan sekeluarga dan pengharapkan sy pak teh akan terus berkongsi ilmu kerana ia adalah pelaburan yang tidak ternilai harganya dan sy akan berkongsi ilmu ini pula kepada org lain...moga untuk kebaikkan bersama...Sekali lagi jutaan terima Kasih

Anonymous said...

Salam..nampaknya tidak semua soalan pak teh jawab:(

Anonymous said...

Salam..saya nk tnya pak teh..jika gaji cmpur elaun rm2043.potongan dlm rm1049..layak ka saya eli rmh bharga rm85000? Pinjaman 30 thun..Tolong ye pak teh...

Anonymous said...

salam.

boleh ke nak buat loan rumah sekali dengan urusan tambun tanah? (tanah bendang, kena tambun dahulu, status tanah dah jadi kampung, dah blh buat rumah).
terima kasih.

-kakwan-

Anonymous said...

Salam pak teh..sya ada kemusyikilan...saya ada buat loan combine dgn suami...tapi projek terbengkalai...gaji dah start potong..sya loan rm180000 suami rm105000...boleh ke saya batal loan dan buat pinjaman kedua baru utk miliki rumah lain dgn kerajaan...atau biarkan saja projek tu hingga pemaju sambung balik tapi x tahu bila..dan beli rumah kedua...baki bersih gaji rm2100. Tq...bella

harryviewers said...

salam. mhairi

pertanyaan pada pak teh...

gaji pokok saya 1800.45
elaun : 654.33
jumlah : 2454.78

potongan : 1302.50

baki gaji RM1152.28

Soalan...masih layak kah saya mohon pinjaman perumahan untuk beli rumah harga 160K..

harap tuan dapat membantu....

Anonymous said...

salam Pak Teh, mohon respon :
Umo sy 34 thun, gaji RM 3000.00. Potongan RM 1560.00...so baki RM 1440..layak mohon ke? klu layak,brpe klyakan pinjaman rumah dan jumlah ptongan monthly? brape thun pula?

Anonymous said...

Makasih banyak pakteh atas respon tersebut
Nampak gaya kena mencuba juga
Maksih pakteh...man

PakTeh said...

13 jun anonymous : terima kasih atas doa dan restu serta sokongan yang diberikan. semoga yang baik dapat dikongsikan dan yang kurang itu adalah atas kelemahan diri PakTeh sendiri. semoga moto PakTeh dapat direalisasi iaitu "berkongsi ilmu, saling membantu"...ameen.

15 jun anonymous : walaikummussalam, maaf atas kekurangan yang ada. untuk makluman, PakTeh sedaya upaya akan menjawab semua soalan dan berterima kasih atas pertanyaan yang dikemukakan. dari hari ke hari memang banyak soalan yang diterima hingga kekadang diluar kawalan sehingga mungkin ada yang tertinggal. harapan PakTeh jangan saudara putus asa dan teruskan bertanya. justeru itu, digalakkan bertanya melalui cal 0193533702 kerana jawapan adalah cepat dan bagi PakTeh mudah dijawab direct....boleh kan.

PakTeh said...

7 jun suriani : walaikummussalam cikgu, mengikut gaji pokok layak rm320k tertakluk kepada sokongan jabatan (gb/pengetua). jika kurang jelas cal PakTeh 0193533702. terima kasih.

8 jun ahmad : jawapan PakTeh cikgu :
1. layak pinjam rm250k selama 30 tahun tertakluk kepada sokongan jabatan.
2. untuk bpp tidak memerlukan sokongan dividen tersebut tetapi jika jabatan kurang menyokong mungkin ianya boleh membantu. terima kasih.

9 jun anonymous : walaikummussalam, layak tertakluk kepada sokongan jabatan. semoga membantu.

PakTeh said...

21 jun anonymous (kakwan) : walaikummussalam, boleh kos tambun tanah tapi kosnya perlu diletak berasingan dengan harga bina rumah di dalam snp. semoga membantu.

21 jun anonymous (bella) : walaikummussalam, rumah yang disahkan terbengkalai mempunyai hak keistemewaan yang diberi oleh kerajaan iaitu dikecualikan faedah dan jika dibatalkan boleh buat pinjaman baru serta masih dianggap sebagai pinjaman pertama.
apa yang perlu dibuat keputusan adalah tindakan mana yang sesuai dibuat dan ianya banyak bergantung kepada pertimbangan puan dan suami. semoga ada perkongsian.

23 jun harryviewers : walaikummussalam, layak pinjam rm160k tertakluk kepada sokongan jabatan.

PakTeh said...

26 jun anonymous : walaikummussalm, anggaran kelayakan adalah rm280k++ berdasarkan gaji bersih yang tinggal tertakluk kepada sokongan jabatan. anggaran potongan bulanan rm1440 selama 3o tahun. semoga membantu.

26 jun anonymous (man) : sama2 tuan...semoga dimudahkan urusan.

Anonymous said...

Salam Pakteh. Mohon pandangan.

Gaji hakiki: 3250
Elaun: 850
Potongan:personal loan, kuarters, kwsp=2100
Jumlah bersih:1100

Soalan saya, layak kah saya memohon pinjaman? Kalau layak, berapa harga rumah dah berapa potongan bulanan?

Personal loan adalah untuk tujuan pelaburan.

Anonymous said...

Eh silap. Gaji hakiki: 2350
Elaun: 850.
Potongan:2100
Gaji bersih:1100

Anonymous said...

soalan saya, boleh tak kalau kita potongan gaji kita tepat 60%.maksudnya tidak melebihi?

Anonymous said...

Salam Pak the.. Saya man putra.

Saya ingin membeli rumah beharga RM 170000

gaji rm 1896 + Elaun 750
Potongan - personal loan = Rm 1075
quarters 340 + keep 227
baki bersih = RM 1004 sahaja.
Berapa jumlah pinjaman yang dapat diluluskan??
Perlukah saya membayar duit snp sebelum pinjaman diluluskan?

PakTeh said...

27 jun anonymous : walaikummussalam, jawapan PakTeh :
1. anggaran layak pinjam rm210k tertakluk kepada sokongan jabatan.
2. potongan rm1100 sebulan.

29 jun anonymous : boleh tetapi agak sukar nak uruskan.

2 julai anonymous 9man putra) : walaikummussalam tuan, jawapan PakTeh :
1. rm170k tertakluk kepada sokongan jabatan.
2. ...duit snp? adakah yg dimaksudkan kos guaman? jika ya, perkara ini boleh dibincangkan bersama peguam...ada yg bayar ansur, ada yg bayar kemudian dan ada yg bayar dulu. bincang sebaiknya dgn peguam, boleh kan.

jamaliah84 said...

saya jamaliah
umur 28 tahun.
gaji hakiki 1078
elaun 545
potongan kwsp 170
pinjaman peribadi 420 tolak semua gaji bersih yang tinggal dalam payslip ialah rm990
saya ingin membuat pinjaman rm131,500. berdasarkan kelayakan saya ialah 130k sahaja. adakah sya perlu menambah sendiri nilai lebihan rm1,500. adakah saya masih layak untuk membuat pinjaman tersebut jika melebihi 60% dari gaji hakiki.
berapkah nilai bulanan yang perlu saya bayar jika ingin ikat selama 30 tahun

Anonymous said...

salam pak teh..semoga dlm keadaan sihat..nama saya ben.

saya ingin bertanya pak Teh situasi saya
gaji pokok rm 1,249.33
gaji kasar termasuk elaun rm 1,844.33
jumlah potongan rm 642
gaji bersih rm 1,202.33

saya ingin membeli rumah rm 149,900 layakkah saya membuat pinjaman 100%.jika tidak lulus boleh tak saya dapatkan sokongan ketua jabatan utk pinjaman 100%.

Anonymous said...

salam pak teh..semoga dlm keadaan sihat..nama saya joe 34 tahun.

saya ingin bertanya pak Teh situasi saya
gaji pokok rm 4720
elaun rm 1200
Bersih rm 4700

Telah mula bayar ansuran PPK Pertama sejak 9 tahun lalu. Nilai pinjaman pertama 85000.

sekarang saya nak mohon pinjaman kedua;
1. berapa jumlah pinjaman kedua yang saya layak?
2. berapa ansuran maksimum yang saya layak?

mohon bantuan. terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak teh

Saya nak tanya layak atau tidak saya beli rumah bernilai RM259,000. gaji pokok RM2,572 + elaun RM640 potongan bulanan RM1,600

mohon bantuan, terima kasih.

Anonymous said...

Salam Pak Teh

Saya nak tanya , apa kesannya jika beli rumah s&p ada 2 nama (suami & isteri) dan pinjaman menggunakan nama isteri sahaja.

Terima kasih

azreen22 said...

SALAM PAK TEH, GAJI SAYA 1729, LEPAS POTONG LOAN TINGGAL DALAM RM 1167, BERAPAKAH HARGA RUMAH YANG SAYA LAYAK BUAT PINJAMAN PERUMAHAN?

Miss Padora said...

Salam Pak Teh,

Berumur 27 tahun dan Gaji saya RM1,684.15 (termasuk elaun)dan ptongan loan bank rakyat RM440, dan gaji bersih sebanyak RM1,244.15...saya tiada apa2 komitment tmsk bayaran kereta...berapa harga rumah saya layak buat pinjaman perumahan?

Anonymous said...

Salam pak teh,
saya nak tanya kalau dah join akpk kemudian tu keluar dan bayar loan sendiri semula..boleh tak saya buat loan kerajaan beli rumah, kerana bankn dah tak terima

felly said...

salam pak teh,

saya nak tanya...ttg loan nak beli rumah...saya merupakan pegawai kerajaan gaji saya termasuk elaun dan pokok skrg ialah rm4121 dan potongan skrg dlm slip gaji 1514. soalan saya adakah saya layak buat loan rumah rm245k selama 20 tahun?? buntu dan ingin kepastian..terima kasih..

Anonymous said...

Salam pak teh. Sy fauziah.
Gaji pokok 2427
gaji kasar 3277
Potongn 1456
gaji bersih 1821
Umur 26
pencen 60

Sy nk tnya,
1. Sy nk beli rumh.brp sy layak pinjm gov?
2.brp anggrn bulnn yg akn d byr?
3.adakah pinjmn yg x trmsk dlm slip gji diambil kira, cnthnya pnjmn kreta & asb loan?

Anonymous said...

1.apa itu gaji hakiki? adakah ia gaji pokok?gaji kasar?atau gaji bersih?

2.penjawat awam gred 17 yg baru shja sah dlm jwtn dan gaji dlm P1 T1, berapakah jumlah pinjaman yg dia layak?

3.sekiranya penjawat gred 17 gaji P1T1 hnya layak mendapat pinjaman yg tdk sampai 130k, ada lagi ke rumah teres 1 tngkat yg harga kurang dari 130k?

mr.ampal

PakTeh said...

10 julai jamaliah : ooo ok.
1. betul, rm1500 perlu tambah sendiri juga kos guaman.
2. layak tertakluk kepada sokongan jabatan.
3. anggaran rm630. leh kira di sini http://bpp.etiqa.com.my/index.php?tpt=bpp&act=takaful&ch=pinjaman&pg=pg_takaful_mpr_pengiraanhttp://bpp.etiqa.com.my/index.php?tpt=bpp&act=takaful&ch=pinjaman&pg=pg_takaful_mpr_pengiraan.

10 julai ben : layak tertakluk kepada sokongan jabatan.

11 julai joe : walaikummussalam, pinjaman kedua layak setelah pinjaman pertama diselesaikan.
1. kelayakan adalah atas baki kelayakan semasa atau 1/4 bayaran balik gaji pokok semasa mana yang terendah.
2. bayaran balik maksima adalah 1/4 gaji semasa.

16 julai anonymous : walaikummussalam,layak tertakluk kepada sokongan jabatan.

16 julai anoymous : walaikummussalam, sebaiknya 1 nama aja kerana yang membayar seorang. kesannya berat jika berlaku perebutan harta kerana sebarang urusan harta perlu mendapat persetujuan kedua pihak.

16 julai azreen22 : walaikummussalam, layak rm205k tertakluk kepada sokongan jabatan.

16 julai miss padora : walaikummussalam, layak rm205k tertakluk kepada sokongan jabatan.

...semoga membantu.

PakTeh said...

17 julai anoymous : walaikummussalam, insyaAllah ok.

22 julai fauziah : walikummussalam, ooo ok :
1. layak rm255k tertakluk kepada sokongan jabatan.
2. anggaran rm1250 dan leh semak di http://bpp.etiqa.com.my/index.php?tpt=bpp&act=takaful&ch=pinjaman&pg=pg_takaful_mpr_pengiraan
3. bergantung kepada peraturan jabatan puan.

22 julai mr.ampal : jawapan PakTeh :
1. = gaji pokok.
2. kelayakan ikut gaji hakikinya. berapa gaji hakiki?
3. ada.

...semoga ada perkongsian.

Anonymous said...

Salam pak teh, gaji hakiki sy 2623, campur elauan lain 960 jadi jumlah gaji kasar dlm lingkungan 3583... Tp ade buat personal loan byrn Rm 683, kereta Rm 940. Brapa jumlah harga rumah yg Blh sy bli? Supaya tak melebihi 60%? Sy maseh lagi Blh berkhidmat dlm kerajaan 32 thn lagi... Harga ansuran bulanan Rm 650 layak ke tak?

felly said...

salam pak teh,
saya nak tanya...ttg loan nak beli rumah...saya merupakan pegawai kerajaan gaji saya termasuk elaun dan pokok skrg ialah rm4121 dan potongan skrg dlm slip gaji 1514. soalan saya adakah saya layak buat loan rumah rm245k selama 20 tahun?? buntu dan ingin kepastian..terima kasih.

PakTeh said...

26 julai anonymous : walaikummussalam, layak pinjaman rm280k tertakluk kepada sokongan jabatan. layak bulanan rm650 atau lebih tertakluk kepada sokongan jabatan juga.

27 julai felly : walaikummussalam, layak tertakluk kepada sokongan jabatan. kenapa tidak guna bayaran balik 30 tahun ya?

Anonymous said...

Assalam,

nak tanya kelayakan pinjaman perumahan:
Gaji pokok 4234, elaun 2000,
potongan 2913, gaji bersih 3321.

PakTeh said...

walaikummussalam...

layak rm380k tertakluk kepada sokongan jabatan. terima kasih.

Anonymous said...

Salam Pak Teh... saya Salman, berpendapatan basic RM2600. saya mempunyai hutang dengan bank (loan kereta RM900 sebulan, Loan ASB RM1200 sebulan) kedua2 tidak tercatat dalam slip gaji. Persoalan saya adakah Loan ASB (RM200000) diambil kira dalam kelulusan loan nanti? saya bercadang untuk memohon laon sebanyak 250K. Pada pendapat pak teh.. adakah boleh diluluskan pinjaman tersebut?

PakTeh said...

walaikummussalam...
1. berdasarkan gaji basic layak rm280k.
2. mengikut peraturan loan asb tidak diambil kira untuk loan.
3. boleh diluluskan tertakluk kepada sokongan jabatan.
...semoga ada perkongsian.

Azura said...

Assamualaikum pak teh..
Saya nak tanya saya hendak membuat loan perumahan. Gaji bersih RM3400.14 dan masih dipotong untuk KWSP RM350 dan Angkasa RM873.. Kereta RM610 atas nama saya tapi jumlah itu dibayar oleh suami. Umur saya thun ni 28. Berapa jumlah yg saya layak untuk pinjaman?

arfin said...

Assalamualaikum pak teh...

Saya ingin bertanya,

gaji pokok+elaun2 3554.. potongan 1596.. gaji bersih 1958..saya ingin beli rumah berharga 238,800.. pemaju beritahu kalau loan kerajaan 1225.. kalau loan bank 15++.. permasalahannya saya sudah berbincang dengan kerani kewangan di sekolah dan katanya saya tidak layak sebab dlm slip gaji perlu tertera gaji bersih 1421 selepas potongan loan kerajaan..
setelah membaca blog pak teh saya menjadi keliru tp dlm masa yg sama saya rasa macam harapan tu masih ada.. apakah yg perlu saya lakukan sekiranya saya layak dan sebaliknya?

PakTeh said...

4 ogos azura : walaikummussalam, untuk menentukan kelayakan perlu maklumat gaji pokok/hakiki/basic. terima kasih.

5 ogos arfin : walaikummussalam, mengikut peraturan cikgu masih layak pinjaman rm238,800 tertakluk kepada sokongan gb/pengetua. ia adalah berkaitan isu seperti post saya di atas. jika kurang jelas sebaiknya cal PakTeh 0193533702, ksemoga ianya lebih mudah difahami. terima kasih.

Azura said...

Pak teh gqji bqsic saya rm2550.14 n tambah elaun rm850.00

Anonymous said...

assalamualaikum,pakteh..
selamat berpuasa....saya syaira,umur 26 tahun,nak buat loan kerajaan untuk rumah second hand yang sekarang bernilai rm 40 000.ini kerana saya ingin take over rumah ni dari pakcik sayauntuk mengelakkan rumah ini dilelong kerana dia tak mampu untuk menjelaskan ansuran bulanan rumah.gaji basic saya adalh rm 1087 sahaja.dn ada pnjman angkasa rm 587.adakah saya layak untuk memohon dan bagaimanakah cara terbaik untuk saya menyelesaikan masalah ini.diharap dapat membantu.terima kasih pakteh..

Miss Padora said...

Salam Pak Teh,

Saya berminat nak membeli rumah perumahan rakyat berharga 185K dari owner rumah tersebut...dapat saya guna loan kerajaan? sebab saya tengah konfius samada guna loan bank atau loan goverment...Kalau dapat,macam mana prosedur nak loan goverment?

Untuk pengetahuan pak teh, saya berumur 27 tahun...Gaji RM1,684.15 (termasuk elaun) potongan angkasa RM440, dan gaji bersih bulanan RM1,244.15 dan tiada komitment untuk bayaran kewangan lain.

bole tak pak teh kira sekali bulanan yang perlu saya bayar?

terima kasih Pak teh....

PakTeh said...

7 ogos azura : layak rm280k tertakluk kepada sokongan jabatan. tQ

7 ogos anonymous (syaira) : walaikummussalam, layak untuk memohon pinjaman perumahan kerajaan. memandangkan amaun rumah hanya rm40k, menggunakan kemudahan pinjaman kerajaan adalah kurang berbaloi tertakluk kepada kemampuan. semoga ada perkongsian.

7 ogos miss padora : walaikummussalam,
1. layak memohon pinjaman perumahan kerajaan jika syarat lainnya lengkap.
2. memandangkan kelayakan pinjaman adalah rm205, adalah sesuai untuk membeli rumah harga rm185k.
3. anggaran rm900 sebulan. semoga membantu.

Anonymous said...

salam pak teh..
saya seorang guru ingin membeli rumah..gaji pokok rm 2958.98, elaun rm 1040.00..potongan dlm slip pulak
rm 2394.50..gaji bersih rm 1604.48berapa kelayakan loan rumah yang boleh sy dpt..umur saya skrg 31 thun dan opsyen pencen 60 tahun..mohon penjelasan..terima kasih
:-)

Anonymous said...

Anonymous said...

Salam Pak teh, saya nk tnya, adakah kesemua developer mengenakan deposit 10% bagi semua rumah 1st hand,bukan sub sale (sub mmg sentiasa 10% kan pak teh)? spt mana pak teh maklumkan, walaupun loan kerajaan provide 100%, tp masih kena prepare 10% deposit.X boleh ke kalau kita xperlu byr apa-apa deposit(contoh mmg x cukup deposit 10%) dan kerajaan tanggung semuanya? so kita x payah refund balik 10% deposit dari loan kerajaan.

soalan lain, jika harga rumah yang ingin dibeli berharga harga 300,000 tetapi kelayakan 320,000, adakah loan maksimum 320,000 dijangka akan diluluskan oleh Perbendaharaan?

soalan terakhir, sekiranya pasangan joint loan, gaji pokok 2559.00, umur 33, + gaji pokok pasangan 3327.00, umur 27, bagaimana pengiraan kelayakan?dan jumlah kelayakannya? Dan jika bayaran balik dalam tempoh 25 tahun?

Anonymous said...

terima kasih pakteh atas perkongsian ilmu.hm..adakah ini bermaksud,seandainya saya guna loan gov untuk rumah tu,saya akan kehilangan baki dari jumlah kelayakan pinjaman yang ada?adakah baki kelayakan hanya dapat digunakan untuk renovation sahaja walaupun bakinya masih banyak? terima kasih ya pakteh.. (syaira 7 ogos )

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak Teh..
saya cykin..nk tanya apa perbezaan loan gov ngan loan bank?
saya seorang kakitangan kerajaan tetapi dan gaji pokok saya RM1500 manakala gaji bersih pula RM700. berapakan kelayakan saya?
dan berapakah bayaran bulanannya?

Teriam ksaih...

Anonymous said...

TRIMA KASEH,TERBAIKLAH PAK TEH

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak Teh..
saya fazly, ingin bertanye kpd pak teh 2 soalan.
1. Saya mahu membeli rumah berharga 185k drp seseorg dan ingin menggunakan loan kerajaan, tetapi layak ke sy berdasar gaji pokok sy rm 2000 dan elaun rm700. (total gaji rm2700), potongan koperasi dan angkasa 1230. Bersih gaji rm1470.
2. anggota keluarga sy ada menggunakan loan sy utk membeli kereta (rm470), adakah ianya diambil kira didalam kelayakkan pinjaman kerajaan.
diharap pak teh dpt membantu..

Anonymous said...

Saya ana umo 28...berapa kelayakan kalu nak wat loan untuk beli tanah pakai gov loan? Gaji basic 2000 n cmpur elaun 1000..tolak utang kat payslip tinggal 1700..tq sesangat

Anonymous said...

Sy shah gaji basic 1600 + elaun 900..tolak utang dn insurans 1000..sy minat ngn rumh harga rm138000..layakkah sy..tq pakteh

Ahmad Safuan said...

slm pak teh,
sy kerja govt bercadang membeli rmh berharga 304,200.gaji pokok 2550 dan elaun 850 memilih skim pencen tapi masih potong kwsp.dlm slip gaji tiada potongan tapi ada potongan ansuran kereta 918.layakkan sy mendapatkan full loan n brp?

Hafiz said...

Salam Pak Teh..

Sy ingin bertanya sedikit berkenanaan Housing Loan nie.. Sy berumur 25 tahun dan bekerja di syarikat swasta gaji RM1700.. Komitmen RM700 utk kereta dan RM180 utk ASB (RM30 ribu).. Sy ingin membeli rumah teres 1 tingkat kos murah (freehold) yang ingin dijual oleh seorang pemilik cina dengan harga RM40 ribu. Bermaksud sy akan beli sendiri atas tgn beliau.. Persoalan sy, pemilik tu meminta sy memberikan RM500 sbagi deposit untuk kos pengurusan prmohonan loan. Jikalau bank tidak luluskan permohonan loan sy tu, RM500 tersebut akan "burn". Adakah proses ini betul? Persoalan kedua sy, berapa percent loan yg bank akan luluskan utk harga rumah yg dijual RM40 ribu? (Rumah pertama & tidak pernah menjamin sape2)

Terima kasih atas penjelasan Pak Teh.

Anonymous said...

Salam Pak Teh,

Gaji Pokok saya 2500+elaun-potongan = 2000 gaji bersih.
Adakah saya layak mendapat 100% loan untuk rumah bernilai 280k tersebut.
Berapakah anggaran bayaran bulanan.
Harap dapat membantu.Tq

Rina Penang.

Anonymous said...

salam,

Adakah loan kerajaan boleh gabung dengan loan bank?

TQ

Rina Penang.

mira said...

salam pak teh.... gaji basic saya rm 1656. elaun total=Rm629.. gaji kasar =2385 ..saya ada buat personal loan = 378 sebulan. dan kereta 475 sebulan..berapa kelayakan pinjaman perumahan kerajaan saya? sekiranya saya refinance personal loan(sekarang baki 8 tahun) dan menjadikannya 20 tahun dgn ansuran yng lebih sedikit, adakah kelayakan pinjaman perumahan saya akan bertambah?
umur sekarang 27 tahun

Faizullah Hamzah said...

Assalammualaikum pakteh

Saya nak minta pendapat pakteh..

Gaji pokok saya rm1900
Elaun saya rm600
Saya ada wat pinjaman peribadi 120000 selama 20 tahun dan tolakkan dia adalah 900
So gaji bersih saya dalam rm1600
Berapa kah kelayakn saya untuk membuat pinjaman perumahan kerajaan??
Dan
Adakah saya layak untuk membuat pinjaman itu??

Segala bantuan dari pakteh saya dahulukan dengan ucapan terima kasih

PakTeh said...

8 ogos anonymous : walaikummussalam, layak rm280k.

8 ogos anonymous : walaikummussalam,
1. ikut peraturan deposit 10% tetapi penjual (termasuk pemaju) boleh pertimbangkan kurang atau tiada. secara amnya namapak baik tetapi secara peribadi PakTeh merasakan pembeli kurang bertanggungjawab jika tidak keluar deposit. moga ada benarnya.
2. tidak, diluluskan rm320k iaitu mana yang terendah.
3. pembahagian loan boleh ikut persetujuan 10%-90% atau 50%-50% dsb.

9 ogos anonymous (syira) : sama2...baki boleh untuk renovation dan pinjaman kedua.

9 ogos cykin : walaikummussalam,
1. perbeza laon kerajaan dan bank adalah, loan kerajaan :
- faedah rendah.
- 100% loan.
- gerenti dapat jika layak.
- faedah x berubah2.
- adalah kemudahan.
2. anggaran rm145k.
3. rm700 sebulan.

9 ogos anonymous : sama, terima kasih jua.

semoga menjawab soalan...

PakTeh said...

29 ogos fazly : walaikummussalam,
1. layak jika ketua jabatan sokong.
2. tidak diambil kira mengikut peraturan pinjaman.

30 ogos ana : layak rm127500.

30 ogos shah : walaikummussalam, layak tertakluk sokongan jabatan.

semoga membantu.

PakTeh said...

3 sept ahamad safuan : walaikummussalam, layak rm280k tertakluk sokongan jabatan.

5 sept hafiz : walaikummussalam,
1. mengikut peraturan deposit 10% dibayar apabila ttgn snp. deposit rm500 yg dimaksudkan adalah amalan.
2. bergantung kepada bank. tuan perlu bertanya maklumat tersebut dgn bank kerana lain bank berbeza prosedurenya.

8 sept rina penang : walaikummussalam...
1. layak.
2. anggaran rm1350 sebulan.

11 sept rina penang : walaikummussalam, boleh dgn syarat bank setuju gadaian kedua.

19 sept mira : walaikummussalam,
1. layak rm205k tertakluk sokongan jabatan.
2. kelayakan adalah berdasarkan gaji pokok/basic. jika gaji pokok/basic naik baru kelayakan naik.

19 sept faizullah hamzah : walaikummussalam, layak rm205k tertakluk sokongan jabatan.

...semoga ada perkongsian.

Anonymous said...

Assalam pakteh..
Sy suraya..bkerja d kwsp..
Sy nak tanya kelayakan permohonan pinjaman perumahan sy:
Gaji pokok+elaun = 3796
Jumlah potongan semasa dlm slip gaji (zakat,kwsp,socso,ptptn,angkasa,kelab n persatuan) = 2150
* Potongan angkasa tu personal loan n kereta sj dah = 1432
Gaji bersih = 1646

Harap pakteh dpt membantu sbb sy nk bercadang nk beli apartment lbh kurg 150k..sbelum pegi bank, sy nak cek dlu kelayakan, klu x layak, trpaksa la tggu gaji naik dlu..

Thnks ya..

Mummy Qiqi said...

Mohon bantuan pakteh, saya dah buat pertanyaan ke BPP dan ini jawapan yg sy dapat :

[Pertanyaaan/Komen] : Saya ingin mengetahui adakah saya masih layak membuat pinjaman perumahan sekiranya gaji pokok saya ialah RM 1191.22, Elaun2 ialah RM 545.00 dan jumlah gaji tersebut ialah sebanyak RM 1736.00. Potongan Biro Angkasa ialah sebanyak RM 596.00 dan saya tidak mempunyai komitmen lain selain daripada potongan tersebut. Adakah saya masih layak membuat permohonan pinjaman perumahan. sekiranya layak, berapakah jumlah kelayakan itu.

[Jawapan] : Puan, Kelayakan maksima pinjaman pertama berdasarkan gaji hakiki/gaji pokok semasa RM1,191 adalah RM130,000. Untuk makluman, amaun yang boleh dipertimbangkan adalah berdasarkan harga harta dalam perjanjian jualbeli atau amaun laporan penilaian mana yang terendah dengan syarat tidak melebihi kadar kelayakan. Kadar bayaran balik keseluruhan pinjaman termasuk premium takaful/insuran mesti tidak boleh melebihi 60% daripada gaji hakiki pemohon. Walau bagaimanapun kadar bayaran balik tidak boleh melebihi gaji bersih yang ada. Puan haruslah membuat pangiraan sendiri melalui laman web BPP di bahagian Laman Interaktif di Pengiraan Kelayakan Anggaran Bayaran Balik Pinjaman. Tempoh maksimum bayaran balik pinjaman pertama bagi pemohon Skim Berpencen adalah 360 bulan atau tertakluk kepada baki tempoh perkhidmatan bagi pemohon Skim KWSP.

Mohon pakteh bagi anggaran pinjaman yg boleh saya pohon sekiranya ingin membina rumah di atas tanah sendiri sekiranya saya tidak dapat membuat pinjaman penuh sebanyak 130k

Anonymous said...

Assalamualaikum pak teh..sy seorg guru yg bekerja d bawah JAIS dgn gaji RM1200. Manakala suami seorg penjawat awam(tetap)yg berpendapatan bersih RM1400. kami ingin mmbeli rumah dengan harga RM160k.Adakah kami layak dan brape yang perlu kami bayar setiap bulan? terima kasih...

Suhana said...

Salam Pak Teh,

Saya Suhana bekerja sbg guru di Penang,

Saya ingin membeli sebuah rumah berharga RM280000.

Gaji Pokok saya RM2590 + elaun - Potongan = RM1900

Tapi saya ada ansuran untuk kereta yang berjumlah RM 630 yang tak masuk dalam payslip dan ansuran tersebut dibayar oleh suami. Jadi gaji bersih = RM1270.

1. Adakah saya masih layak menerima pinjaman berjumlah RM280000 100%. Untuk makluman ansuran untuk loan rumah akan di bayar oleh suami.

2. Saya mengambil skim pencen, pemotongan untuk KWSP dalam Slip gaji akan dihentikan pada bulan November ini. Ini akan menjadikan jumlah pendapatan bersih saya bertambah. Tetapi permohonan loan dari Perbendaharaan perlu dibuat pada bulan Oktober
Adakah perbendaharaan akan mempertimbangkan mengenai hal ini.

2. Sekiranya saya beli rumah dalam pembinaan.pada bulan Oktober 2012,
Adakah ansuran bulanan akan bermula pada Oktober 2012 atau mengikut tempoh interim 2 tahun baru ansuran bulanan perlu dibayar.

Harap Pak Teh dapat membantu. Maaf atas soalan yang panjang ini.

Terima Kasih,

Suhana Penang.

naddy said...

assalamualaikum,
saya nad,ingin bertanya gaji pokok+elaun bersamaan rm3300.tolak ada bank loan rm1300.tingal rm2000.saya ada kereta rm600.layakkah saya membuat pinjaman rumah loan goverment.jika layak berapakah nilai yang saya layak pohon?
sebab saya ada berminat utk membeli rumah dengan nilai rm160000.tq

Anonymous said...

assalamualaikum pak teh..
sy shah mohon bantuan pak tek..
gaji bersih sy rm1200..tetapi pemotongan tdk termasuk di dlm slipgaji.
rumah yg hendak dibeli berharga rm190k lbh kurang rm900 sebulan.
agen hartanah ada mberitahu yg pinjaman dapat lulus hanya berdasarkan slipgaji tdk termsk potongan..
adakah kemungkinan pinjaman sy akan diluluskan?

Anonymous said...

assalamualaikum pak teh,
mohon bantuan....
gaji pokok saya rm1365 ,gaji total rm1960,jumlah potong dlm slip gaji (biro angkasa)rm725 ,jumlah gaji bersih rm1235
saya ingin membeli rumah yg berharga rm160k ,adakah bhagian perumahan boleh meluluskan permohonan loan rumah rm160k dengan gaji bersih rm1235? 60% tu dikira mcmana ye dri gaji pokok or bersih? tqvm

Anonymous said...

Assalamualaikum, Pak Teh.

Boleh tolong semakkan tak samada saya boleh lulus atau tidak dlm pinjaman perumahan.

Gaji hakiki Rm1247.62, Elaun Rm585. Potongan, Biro Angkasa RM644 dan KWSP Rm203. Adakah saya layak buat pinjaman perumahan berjumlah RM130K?

Terima Kasih

okawa said...

Assalam Pakteh, pertama sekali saya ingin ucapkan terima kasih kerana byk membantu kami disini.
Cuma disini, saya nak tahu berapa yg saya layak membuat pinjaman perumahan berdasarkan gaji saya ni:-

Gaji hakiki 2292.35, elaun 640. potongan angkasa 637 (slip gaji).

Jika ikutkan gaji hakiki, saya layak max sehingga RM255K. Tapi saya ingin membeli rumah teres separa kekal berhargar RM239,382 atau RM217,620.

Layakkah saya?

Dah pulak Bajet 2013 ni BPP nak lantik panel bank komersial, risau juga bank-bank ini akan kira komitmen luar dr slip gaji dan juga CTOS dan CCRIS.

Mohon pencerahan..

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM Pak Teh dan semua kakitangan awam.

Trima kasih byk2 Pak Teh kerana menyediakan laman ini.

SEDIH dan AGAK TERKILAN budget 2013 bila BPP nak lantik bank komersil sebagai panel, bila dah bank komersil tentu banyak kekangan utk kelulusan.

Saya ada baca dlm akhbar Ketua Setiausaha Kem Kewangan kata setakat ni (4 okt) sudah ada 4 local bank terbesar bersetuju jdi panel,selepas ni akan ada lagi bank yg akan bersetuju. Perkara berkaitan panel bank ini akan diputuskan by the year end.Katanya lagi sebelum ni kem kewangan peruntuk 6 billion setahun utk sedia pinjaman perumahan kakitangan awam.

CUEPACS (Datuk Omar Osman) kata 100% kena berurusan dgn bank dan CUEPACS akan teliti terlebih dahulu syarat2 bank ini sebelum bersetuju supaya kakitangan awam tidak terbeban. ALHAMDULILLAH dan terima kasih kerana CUEPACS prihatin dgn nasib kami kakitangan awam.

Knape kerajaan tidak mahu menjadi penyedia pinjaman perumahan kakitangan lagi? Tolonglah kerajaan sebagai majikan kami teruskan seperti sebelum sebelum ini.Tiada lagi keistimewaan pinjaman perumahan utk kakitangan. Kami terpaksa pinjam dari pihak luar (bank panel).Harap perkara ini dibatalkan. INSYALLAH. WAALLAH HUALLAM.Yang baik itu datang dari ALLAH SWT dan yg buruk itu dtg dari kelemahan saya sendiri..Tq.

MOHD ZUHAIRI BAHANUDDIN said...

askum pak teh..

mohon bantuan semakan / pandangan :-)
saya keje di jkr jawatan j17
gaji pokok saya rm1570.70
elaun2 rm595
jumlah rm2165.70

potongan rm1231 ( tmasuk kwsp,personal loan,kuarters )

soalan : saya skrg umur 30thn..30thn lg pencen..thn dpn bln 8 cukup 3 thn berkhidmat..saya rancang nak beli rumah di area kuantan dlm thn nie dgn harga rm70ribu dgn masih ada penyewa di rumah tersebut dgn kadar sewa rm400 sebulan....adakah saya masih layak dgn loan gov 4.00%?berapa kelayakan saya rasanya?

terima kasih diatas kerjasama y diberikan :-)

Anonymous said...

Salam pak teh..

mohon bantuan semakan / pandangan :
saya keje sbg N17
gaji pokok saya rm1191.22
gaji kasar rm1786.22
jumlah potongan rm728(tmasuk biro angkasa dan kuarters )

umur skarang 31 tahun, so barape kelayakan loan sy leh apply sbb cadang nak apply rumah harga rm189k....boleh lepas ke??

tk atas pandangan..

Anonymous said...

assalamualaikum tuan,
umur saya 29tahun..sy ingin membeli rumah menggunakan gov loan..rumah yg saya ingin beli Rm140,000..kelayakan gov loan sy RM130,000 shj..gaji saya termasuk elaun RM1986.22..potongan angkasa RM681.00..layakkah saya membeli rumah dengan menggunakan gov loan dari baki gaji saya sebanyak RM1305.00..melebihi 60% ke?
terima kasih

Anonymous said...

Max7717///

salam pak teh,
saya mohon bantuan pak teh untuk penggiraan anggaran kelayakan saya untuk membuat pinjaman kerajaan.
Gaji Pokok : rm2509.40
elaun : rm 779.15
ptgan : 1387.71 (potongan angkasa)
adakah saya layak memohon gov loan? brapa maks. byran bulanan yg saya boleh buat dan kelayakan berdasarkan gaji saya?


Anonymous said...

salam pak teh,
saya Ila, umur 34.
Gaji pokok campur elaun2 RM4064.
Jumlah potongan lam payslip Rm1600.
Boleh tak pak teh bg pandangan adakah saya layak untuk membeli rumah berharga RM270k. (full loan) dari pinjaman perumahan. terima kasih...

Anonymous said...

Akum. Pak teh, gaji pokok sy skg 1304.02, klu tmasuk elaun 1749, jumlah potongan 681.. sy nk beli rumah yg dh siap kira beli dr org lain lh.. harga umah rm150000. Brp ye bulanan, bleh tlg kirakn.. sy keje kerajaan, skg umur 28 thn.. dh sah jwtn. Hrp pak teh dpt bantu. Terima kasih.

Anonymous said...

Assalamuala pak teh...sya eny keje kerajaan salaam 7 thun umur 30 thun ...gaji pokok 2283.80 elaun tetap 982.57 .... Ptongan angkasa 1326.00 Dan tax 10.20...gsni bersih 1930.17...sya nk bli rumah projek spnb atas tangan owner rumah yg saya sewa skrg dgn harga 137000... Jd layak kah sya buat loan kerajaan dh bpe yg layak?

Anonymous said...

Assalammualaikum Pak Teh...cuma mahu minta pendapat iaitu...dulu saya kerja di UIAM dan membeli rumah dengan membuat pinjaman bank dan sekarang saya bekerja di uitm jadi macamana saya ingin memohon agar bayaran bulanan dapat di kurangkan kerana jika melalui pinjaman perumahan kerajaan kita akan kemudahan 4% pinjaman perumahan kerana semasa di UIAM dahulu saya mendapat kemudahan itu..apa pendapat Pak Teh...

sya said...

Salam pak teh...mohon info.sy keje gov.umur 26thn. Gaji pokok 2053, elaun 850, potongan angkasa 730. Gaji bersih. 2173...sy brminat membeli rumah brhrga 215k.. Layakkah sy memohon loan kerajaan?Brpe kelayakkan maksimum utk sy?kalo klayakan lbh dr hrga rumah, blehkah sy mengambil full loan?tq.

Anonymous said...

samekom pak teh....sy nk tanye.....GAJI SAYA TERMASUK ELAUN RM3875....POTONGAN RM1895....GAJI BERSIH SAYA RM1980...LAYAK KE SAYA BUAT LOAN GOVERMENT? BERAPA KELAYAKAN SAYA? BERAPA TAHUN? BERAPA BULANAN? FULL LOAN KE? .....

HARAP SANGAT PAK TEH DPT REPLY...

TERIMA KASIH PAK TEH...

Anonymous said...

pengarah jabatan saya lansung tak endah rayuan saya nak buat pinjaman perumahan kerana potongan gaji saya yg tinggi,dan kini saya anakberanak diarahkan keluar daripada rumah yang kami sewa sementara janji nak beli oleh tuan rumah,dan saya diarah oleh peguam perjanjian jualbeli rumah supaya membayar gantirugi sebanyak rm5ribu,maka jadilah seperti JATUH DITIMPA TANGGA..saya adukan pada pihak pengarah jabatan,dan jawapannya,ITU MASALAH AWAK,AWAK X LAYAK BUAT LOAN,JGN SEBABKN SAYA SOKONG LOAN AWAK,SAYA PULA KENE TINDAKAN,maka jadilah saya kakitangan yg digelar olehnya KURANG AJAR,kerana buku lima dah sampai kemukanya,dan saya rasa PAKTEH banyak bercerita kerana tiada apa yg mmpu dibuat..hidup kami anakbranak dah melarat d sbbkan 60%ni..joe-0173568765

Anonymous said...

Salam tuan,
Gaji saya basic saya 1957.35.. Slpas tolak potongan gaji bersih tinggal 1291.. Brp kelayakan pjmn perumahan sy n brp ansuran bulanan. Adakah sy masih layak membuat loan perumaha. Walaupun telah melebihi 60 peratus?? T.kasih atas bantuan tuan
-anggerik

Anonymous said...

tak payah pening kepala,gaji lebih 60% comfirm tak layak.

mila said...

Salam ..sy pn agk confuse,nk mntk khidmat nasihat.sy nk beli rumah guna gov loan. Berapa had kelayakan sy. Gaji pokok 4018, kalau campur elaun jd 5868. Tp gaji bersih lps potong angkasa dn income tag jd 3952..

Anonymous said...

Baik Hari untuk Anda.

Apakah Anda mencari pinjaman sangat asli? Pada tingkat yang terjangkau? Dalam waktu 2 sampai 3 hari kerja. Apakah Anda pernah ditolak secara konsisten? oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Kabar baiknya adalah ini! Kami menawarkan pinjaman mulai dari € 1,000.00 menjadi $ 30,000,000.00 Max. 3% bunga per tahun. PINJAMAN untuk mengembangkan ekspansi bisnis EDGE / bisnis yang kompetitif. Kami bersertifikat, dapat dipercaya, dapat diandalkan, efisien, cepat dan dinamis. Dan rekan-pemodal kerja Real estate dan semua bentuk pembiayaan usaha, Balas ke e-mail: perusahaan pinjaman betterdayfunds@aol.com

Kami menyediakan pinjaman jangka panjang dari satu bulan sampai lima puluh tahun.

Kami menawarkan jenis berikut pinjaman dan banyak lagi;

* Pinjaman Pribadi (pinjaman tanpa jaminan)

* Kredit Usaha (pinjaman tanpa jaminan)

* Konsolidasi Pinjaman * Kombinasi Pinjaman

* Home Improvement.


Silakan jika Anda senang dan tertarik dalam penawaran keuangan kita, tidak ragu-ragu untuk menghubungi kami jika Anda membutuhkan jasa kami karena Anda akan perlu untuk memberikan kami informasi berikut untuk memulai proses sesuai jumlah pinjaman Anda. Silakan jika Anda tertarik saat ini pinjaman mendesak E-mail kami dengan alamat email berikut: betterdayfunds@aol.com

Salam
Tedy Kate

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak Teh,

Kirim salam dekat Mak Teh, tapi sebelum tu jawab soalab matematik ini dulu.. heheh

A berumur 34 dan gaji basicnye rm1656. A juga dpt elaun rm 941 jd jumlah income nya rm2597.

Walau bagaimanapun, potongan gaji A sebanyak RM1418 sebulan hasil daripada hutang bank+kwsp+sedekah. Berapakah kelayakan Pinjaman Perumahan bagi A dan Anggaran Ansuran Bulanan bagi A jika dia memilih umur pencen 60 tahun.

Jawab jawab jangan tak jawab... :D

p.s: Pak Teh udah le ensem rajin pulak jawab post..klu Pak Teh tak buat blog..mesti ramai staf gov terkapai2 bab PPK ni.. Terima kasih Pak Teh yang baik hati

Anonymous said...

salam Pak Teh,
gaji hakiki saya 1478, elaun 445, potongan 925 dan gaji bersih 998.layak ke mohon pinjaman perumahan? kalau layak, berapa jumlahnya?terima kasih.

deviga saravanakumar said...

gaji pokok saya 2,447 campur elaun semua adalah 3147 tetapi selepas potongan kwsp gaji bersih saya adalah 2799... berapakah penjaman perumahan yang saya layak mendapat....

Anonymous said...

salam ....sy izah dr perak .sy nak bertanya gaji sy basic 1907.7 cmpur elaun semua dalam 2497..Dan mempunyai pinjaman pribadi 1250 sebulan .baki tggl 1150..bape jumlah pinjaman perumahan yang layak saya buat

Wani said...

salam....pinjaman perumahan saya baru sahaja diluluskan....saya mahu bertanya, bilakah pemotongan gaji akan dibuat selepas permohonan diluluskan dan sebelum pemotongan gaji dibuat, adakah saya perlu membayar secara manual setiap bulan sehingga gaji dipotong. Dan jika perlu, bilakah saya perlu mula membayar? Terima kasih Pak Teh..

Anonymous said...

wadi phg...
gaji pokok 1191.22 + elaun 745 total =1936.22
potongan =788
gaji bersih =1148.22
loan rumah=120k
layak ke saya?.

fender hemmet said...

gaji hakiki rm2360 potongan angkasa rm1868.saya nak beli rumah masihdlm proses pembinaan..harga rm205000.so layakkah saya untk govt loan?

Anonymous said...

Salam pakteh..sya cikgu.da bli rmh hrga 255k dgn loan gov 200k..yg xckup tu sya tmbh dgn personal loan n skt2 duit sndri.ni thn ke3 sya bli rmh tu.skrg rse nk bli rmh lain tp kwn ckp kna tggu 5thn bru blh jul rmh or else kna penalti..gaji bersih sya skrg 2200.gaji pokok2500..layak ke sya buat pinjaman ke2?klu layak bpe range hrga rmh yg layak sya bli..
Tq in advance :)

Anonymous said...

Gaji pokok 2800*

Anonymous said...

Selamat sejahtera, Saya Sham berkhidmat sebagai guru selama 3 tahun. saya telah dilantik dan disah jawatan. saya telah memilih sistem tetap dan berpencen. tetapi gaji saya masih dipotong untuk kwsp. saya ingin membeli rumah dengan pinjaman perumahan kerajaan. maklumat saya seperti berikut:
gaji hakiki : RM 2550.14
elaun : RM 850.00
potongan kwsp : RM 377.00
potongan angkasa : RM 1418.00
gaji bersih : RM 1605.14

Adakah saya layak untuk membeli rumah yang berharga RM 320,000 dan ke bawah? berapakah ansuran bulanan akan dikenakan jika mohon utk 30 tahun? Sila beri nasihat. Bantuan anda amat dihargai. Sekian, terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak Teh...,

Tahniah dan terima kasih atas budi baik Pak Teh dalam menjawab pertanyaan- pertanyaan tentang pinjaman perumahan ini....Mmmm...tapi agak lama tak baca post daripada Pak Teh sjak kebelakangan ini...kenapa ek..? mungkinkah Pak Teh sibuk atau tidak sihat..? Saya doakan Pak Teh sentiasa sihat sejahtera dan bersemangat menjawab pertanyaan di sini.. Saya suka membaca soal jawab di sini... banyak juga pengetahuannya... Saya pun ada soalan... tapi biarlah Pak Teh jawab soalan-soalan yang terdahulu...In sha Allah..., saya akan kemukakannya nanti... Semoga Pak Teh sentiasa diberkati Allah.. Aamiin.. ~ Alinn~

Anonymous said...

aameen.. sy pon menunggu utk memberi soalan n mencari ilmu..
... 0_o fatmah

Yana Mahmood said...

Salam Pakteh..sy bekerja di sebuah agensi kerajaan di bawah kementerian dalam Negeri. Soalan sy adakah sy layak utk mohon pinjaman prumahan krajaan kerana gaji sy byk potongan trmasuk bayaran kereta tiap2 bulan. gaji pokok sy ialah rm1162.22 campur elaun dapat gaji kasar rm1636.22 dan bersih sy dapat selepas semua potongan ialah rm763.60,baru 4 tahun berkhidmat. Bolehkah sy combine loan dgn suami sy tp dia bkerja sparuh krajaan iaitu badan berkanun. Gaji suami sy hampir sama dengan sy tp dia tiada potongan kecuali kwsp sahaja.
Jika layak, brp harga rmh y sy layak dapat.
Terima Kasih Pakteh.

Anonymous said...

salam..pak teh..saya banyak ikuti blog pakteh dan byk info2 yang membantu namun tetap ada kemusykilan dan ingin kepastian.
1. saya kije gomen dan bercadang ingin membuat pinjaman jenis IV untuk membeli tanah.. kemudian ingin membina rumah dengan membuat pinjaman jenis VI..jadi untuk membuat pnjaman VI adakah saya perlu membayar habis pinjaman IV..??
2. bagaimana pendapat pakteh jikalau saya membeli tanah menggunakan private loan manakala pembinaan rumah melalui pinjaman kerajaan.??
3. saya masih belum sah jawatan masih menunngu surat keluar kerana baru sign pencen..adakah saya boleh membuat permohonan pinjaman awal kerana beranggapan proses permmohonan mungkin lambat dan masa sama mungkin saya surat sah jawatan akan keluar..?

TQ.

fadzilah said...

ASSALAMUALAIKUM.. saya dan suami bercadang membeli rumah dlm thun ini. saya bekerja di sektor kerajaan manakala suami disektor swasta. masalah yang ingin saya ajukan. boleh ker saya membuat pinjaman kerajaan dlm masa yang sama suami membuatpengeluaran kwsp untuk tambahan nilai rumah dan sebagainya. harga rumah yang layak rm130k harga rumah rm135,800

Anonymous said...

Salam p.teh, sy nk combine loan bsame husbnd sy utk beli rumah teres kekal rm208800 percuma byrn peguam n cukai setem..
1) brp anggaran sy n suami layak loan rumah?
sbb sy n suami de potongan gj yg mungkin bg sy n suami xdpt memiliki rumah idaman harga rm208800.

(saya): Gred N17
28thn(12/02/1985)
gj pokok: rm1416.82 (blum kira kenaikan gj tahunan bln 4 ni)
elaun: rm595
POTONGAN
angkasa: rm667
Tabung hj: rm50
gj bersih: rm1294.82

(Husband): R1
27thn(8/9/1986)
gj pokok: rm1180.88
elaun: rm575
POTONGAN
angkasa: rm929
gj bersih: rm826.88

sy berharap p.teh dpt membantu sy cara yg terbaik spy loan gov. sy n suami ckup utk beli umh idaman. utk pengetahuan p.teh, kami sudah booking rumah tersebut..(baru tambak tanah)

maymay said...

Salam pak teh saya pekerja swasta gaji saya rm800.00 manakala gaji suami rm3000.00 .mahu beli rumah tapi si suami blacklist.umur pun sudah 31 tahun.mahu beli apartmen bernilai 110k.dapatkah saya apply loan beli rumah guna nama saya bukan nama suami?lebih kurang berapa bayaran bulanan?saya kurang pasti sebab gaji kecik.

Anonymous said...

Salam Pak Teh...saya adalah kakitangan sebuah IPTA(Badan Berkanun). Just nak mohon bantuan & sedikit info dari Pak Teh kalau 2 dpt membantu.

Gaji Pokok : rm1416.82
Imbuhan tetap: rm595.00
Potongan: rm895.23
Gaji Bersih: 1116.59

Layakkah saya membuat pinjaman peribadi sebanyak rm60k. Saya dah rujuk Bank Rakyat..dia kata takder masalah. Saya cuma risau dipihak saya ajer...adakah badan berkanun tertakluk pada syarat potongan sehingga 60% tu..mohon penjelasan Pak Teh...saya dah naik peningg...

Anonymous said...

1)gaji pokok 1134.83 umur 28thn nk bli umah 124k..gaji bersih 942.56 boleh ke sy buat pinjaman kerajaan..

2) sekiranya pinjaman kita tidak diluluskan oleh BPP...ape akan jadi pada tempahan rumah tersebut sekiranya tiada sumber kewangan lain untuk menanpung.

Anonymous said...

salam pk teh,sy mas umur 31 thn.gaji hakiki 5007.64 +elaun 2150=7157.64, tolak loan dan pcb tinggal cuma rm4024.berapa kelayakan pinj perumahan?layakkah sy dpt loan 100% untuk rumah rm 290 000 dan brp potongn sebulan?terima kasih pk teh.

Anonymous said...

slm pakteh.. sy nk tnye.. sy nk wt loan gov 100% iaitu kelayakan sy 130k. potongan personal loan rm460, potongan kuaters rm 332.00.gaji pokok rm 1078.43 elaun sume rm 595.00 kwsp sy mulai 1.5 ni tidak akn d potong lg.. iaitu sebanyak rm 185.00 kenaikan gji pn sebanyak rm95.00 akn naik pd bln 5 ni.. layak ke sy nk wt loan rumah ni ya. sy bli uma ni utk duduk teros dan akn keluar dr kuarters.. sy risau x lepas.. hmm,, harap dpt membantu

Anonymous said...

Salam..pak teh...jika ada cris atau ctos layak ke mohon loan perumahan kerajaan?

Anonymous said...

salam pak teh...boleh bagi tahu kebaikan dan keburukan combine loan perumahan kerajaan....

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 258   Newer› Newest»

Post a Comment