Dapatkan pandangan PakTeh..!

Sunday, September 8, 2013

Petua Masuk Rumah Baru



as salam...


memanjang cerita pasal loan dan kekadang selepas dapat kunci lupa lak petua-petua masuk rumah baru. main terjah aja kan. kalau beli rumah lama dan terutama yang telah lama ditinggalkan lagi seram kan heheheee.

apa-apa pun cuba petua ini. yang baik tak salah dikongsikan dan diamalkan. kalau ada yang nak tambah, silakan.

  1. Azan - Laungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yang dikenali sebagai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah atau bangunan yang tidak berpenghuni. 
  2. Baca Surah Al-Baqarah - Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."
  3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran - Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (Hadis riwayat Al-Baihaqi)
  4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas - Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya tujuh malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak 1 kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas Nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi 1 kali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.
semoga ada perkongsian. yang baik dari yang Maha Esa dan yang kurang dari kelemahan PakTeh sendiri.

7 comments:

Heikal said...

pak teh, boleh ke hanya perdengarkan bacaan melalui cd surah albaqarah sebelum masuk rumah? atau pun tuan rumah sendiri yang perlu baca surah ni.

PakTeh said...

ini adalah perkongsian yang diberi oleh mereka yang mahir terutamanya ustaz-ustaz. PakTeh war-war dan semoga menjadi panduan pada diri sendiri dan lainnya.
secara peribadi, sendiri buat lagi afdal..lagi pun bacan-bacaan daripada perkara-perkara amalan harian aja. semoga berfaedah.

Anonymous said...

slm pak teh, sy shaffiq, terima kasih atas perkongsian selama ni, kerana perkongsian itu jualah tergerak hati sy utk beli rumah sekarang dan sudah dlm proses. byk ilmu selok belok urusan pinjaman perumahan yg telah dipelajari daripada pembacaan saya dlm blog ini..didoakan semoga ilmu itu berterusan selamanya sbg satu amal jariah terhadap masyarakat...terima kasih atas segala inspirasi yg telah diberikan selama ni.

ticer anna said...

salam pak teh..
saya blm lagi menandatangani surat setuju terima. jd blh atau tidak sekiranya saya menolak pinjaman yang telah diluluskan dan apa kesannya..

Anonymous said...

Askum pak teh ada soalan yg saya nk tnya....sekiranya sesorng pgawai kerajaan buat loan rumah...dh approved dan rumah masih dlm pembinaan...kalu memohon tu meninggal dunia ada kah layak utk pewaris mendpt rumah yg di bli oleh si mati...dan loanya akan di lulus kan????

Anonymous said...

Salam Pak Teh…..baru2 ni saya dikenakan penalti 8 hari lewat dari pemaju sebanyak RM 539.18 . Setelah disiasat bersama peguam mengikut kronologi tarikh2 tertentu, terdapat kesilapan ejaan nama PENAMA KEDUA pada geran sehingga memaksa pihak peguam mengembalikan semula ke pejabat tanah negeri dan menunggu 2 minggu lagi untuk menerima kembali geran tersebut . Soalan saya , sekiranya saya mengemukakan surat ketidakpuasan hati terhadap penalti tersebut, agak2 Pak Teh……ada harapan untuk tidak dikenakan penalti/dikurangkan penalti tak?

Laima Jelena said...

Halo, nama saya Laima, saya adalah korban di tangan kreditur penipuan saya telah ditipu 27 juta, karena saya butuh modal besar dari 140 juta, saya hampir mati, tidak ada makanan untuk anak-anak saya, bisnis saya adalah hancur dalam proses saya kehilangan hubsand saya. Saya dan anak-anak saya tidak tahan lagi. semua ini terjadi Januari 2015, tidak sampai saya bertemu dengan seorang teman yang memperkenalkan saya kepada ibu ibu yang baik Alexandra yang akhirnya membantu saya mendapatkan mengamankan pinjaman di perusahaannya, ibu yang baik, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati Anda , saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang Indonesia, bahwa ada banyak penipuan di luar sana, jika Anda membutuhkan pinjaman dan kontak pinjaman dijamin ibu yang baik Alexandra melalui email perusahaan. alexandraestherloanltd@gmail.com
atau alexandraestherfastservice@cash4u.com,
Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; laimajelena@gmail.com untuk setiap informasi yang Anda perlu tahu, silakan dia adalah satu-satunya orang yang dapat diandalkan dan dapat dipercaya.
Terima kasih.

Post a Comment