Dapatkan pandangan PakTeh..!

Tuesday, July 17, 2012

betul nee, bukan tak nak jawap tapi...

terima kasih atas sambutan hangat yang diberikan atas blog PakTeh ini melalui pertanyaan yang diterima non stop melalui pelbagai sumber. PakTeh sangat menghargainya dan sebaik mungkin PakTeh akan cuba jawap soalan yang dikemukakan. walau bagimanapun, soalan yang diterima terlampau banyak untuk dijawap dalam waktu yang cepat. justeru itu, PakTeh menggalakkan saudara cal PakTeh di 0193533702 untuk jawapan on-the-spot.



susunan keutamaan jawapan PakTeh sekarang adalah :

1.  panggilan telephone.
2.  chat di blog.
3.  chat di fan page.
4.  post di fanpage.
5.  email
6.  massage di facebook/fanpage.
7.  comment di blog.


soo, jika perlukan jawapan segera...saudara tahu nak tanya di mana. diharap saudara dapat memahami dan dapat berkerjasama dengan PakTeh untuk "Berkongsi Ilmu, Saling Membantu". terima kasih atas sokongan semua.

19 comments:

Anonymous said...

salam....sy yana dr gemas n9..sy prlukn khidmat nasiat pk teh...sy nk beli rumah d gemas n.9..dgn hrge RM125...tp sy belom mntk diskaun lg dgn owner...sy bekerje dgn gov dgn gj pokok RM1200..ade org ckp skrng interst bnk rendah berbanding loan gov...ape pndapat pk teh..saya mmg xde duit tok 10% tu....bole ke sy mntk tgguh dgn budi bicara owner...& klu bole sy nk dpt duit ckt la dr loan tu..tok masok rmh...satu lg..sy pening skrng..sy nk mula dr mne...rumah dh tgk...tolongla pkteh norlianayahya@gmail.com

PakTeh said...

walaikummussalam...
1. saya kurang yakin dengan kenyataan "...skrng interst bnk rendah berbanding loan gov.."
2. kenapa tidak menggunakan pinjaman kerajaan ya?
3. boleh tangguh jika owner setuju.
4. sebaiknya cal PakTeh 1093533702 untuk perkongsian selanjutnya. terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum
Saya Abdullah Dr Swk. Tuan, apa yg pelu di Tanya kpd peguam semasa nak tandatangani s&p.

PakTeh said...

walaikummussalam, tanya isikandung/syarat2 yang penting diketahui di dalam s&p dan detail kos keseluruhan guaman. tQ

Anonymous said...

salam pak teh,

saya dan isteri memohon pinjaman perumahan kerajaan bersama. pinjaman telah diluluskan pada 5 julai 2012 dengan amaun 225k untuk saya dan 225k lagi untuk bahagian isteri saya, namun pihak peguam telah mendapati berlaku kesilapan. bahagian pinjaman perumahan kerajaan telah meluluskan pinjaman bahagian saya lebih 60k dari yang saya mohon. jadi pihak peguam telah memaklumkan untuk pihak bahagian pinjaman perumahan membuat pembetulan.

sehingga kini masih belum dapat jawapan. soalannya, pihak peguam memaklumkan, mulai 2 ogos 2012 saya akan dikenakan denda lewat urusan dokumen oleh pemaju. pihak peguam memaklumkan, mereka tidak dapat menguruskan dokumen selagi pembetulan ke atas bahagian pinjaman saya tidak dilakukan.

dalam kes saya, bolehkan saya memohon untuk mendapatkan pengecualian bayaran denda? sebab, saya merasakan pihak saya dan peguam telah menguruskan dokumen awal. namun berlaku kesilapan di bahagian pinjaman perumahan.

seperkara lagi, berapakah nilai denda sehari ya?

spyro

Anonymous said...

Salam Pak Teh,

Sy nk mnta pendapat..sy bakal bpindah ke KL awal tahun baru nanti Dan sedang mencari-cari Umah untuk dibeli kerana sy rasakan adalah tidak berbaloi untuk byr sewa bulanan yg tinggi di KL(lebih baik bayar installment dgn bank)..

Mslh sy ialah sy ada personal loan yg belum selesai..boleh x atau Ada x mana2 bank/institusi yg benarkan pinjaman perumahan sambil overlap personal loan yg lama tu..

Harap dpt berikan advise

Anonymous said...

salam pak teh,
saya seorang guru.dah 4 thn berkhidmat dan telah disahkan jawatan.umur 29 tahun dan ingin membeli rumah dengan harga 145k.
saya ingin membuat loan kerajaan tai tidak tahu byk perkara.
antaranya:
i)berapakah tempoh maksimum untuk sy membuat bayaran balik pinjaman kerajaan tersebut?
ii)berapa interest?
iii)berapa anggaran bayaran bulanan yg sy perlu bayar utk harga rumah mcm tu?
iv)apa langkah pertama saya klu dah cnfm nk beli rumah tu?

harap pak teh dapat membantu.terima kasih

PakTeh said...

08 ogos spyro : walaikummussalam,semoga dimudahkan urusan tuan.
1. boleh memohon pengecualian tetapi tertakluk persetujuan pemaju menerima alasan tersebut.
2. denda sehari perlu merujuk kepada snp yang dipersetujui kerana ada perbezaan bagi setiap perjanjian.

08 ogos anoymous : walaikummussalam. maaf, PakTeh mahir mengenai pinjaman perumahan kerajaan. bank perlu merujuk pada bank yang berpotensi kerana setiap bank mempunyai prosedurnya sendiri.

PakTeh said...

19 sept anonymous : walaikummussalam...
1. 30 tahun.
2. 4% atas baki berkurangan.
3. anggaran rm700 sebulan.
4. lantik peguam buat perjanjian.

Unknown said...

Slam pak teh....
sy nak tanye mcm mane melayakkan sy untuk mohon pinjaman perumahan kerajaan dimana sy nak bina rumah atas tanah isteri sy..... tanah di kelantan dan mcm mane nak buat milik bersama..... tq

Anonymous said...

Assalam pak teh..sy telah membeli rumah dgn harga rm325800.namun mengambil kita kelayakan pinjaman sy hanyalah rm320k.jd sy Harus membayar Wang beza sebanyak rm5800.skrg sy sudah mendapat surat setuju terima.utk menjelaskan Wang beza, apakah prosedur yg perlu dibuat?adakah yuran peguam turut akan dikenakan?jika ya, berapakah bayaran yg patut sy jelaskan sebenarnya?tq...

Anonymous said...

salam pak teh..saya bercadang membeli tanah yang telah tersedia rumah di atas tanah tersebut di kampung berharga RM150ribu. Persoalannya kaedah mana yang terbaik untuk urusan mendapatkan tanah dan rumah tersebut sama ada melalui government loan atau personal loan?adakah kedua-dua loan ini dilindungi insurans?

PakTeh said...

29 mac abdul wafi : walaikummussalam, tanah perlu ada nama sendiri baru layak pinjaman perumahan kerajaann.

31 mac anonymous : walaikummussalam, wang beza perlu dijelaskan apabila ada tuntutan. kos guaman juga perlu dibayar dan sebaiknya telah dibincangkan awal sebelum menggunakan perkhidmatannya. untuk tujuan budget, kos urusan guaman adalah 5% untuk snp dan urusan loan.

29 april anonymous : walaikummussalam, loan rumah dan personal loan adalah berbeza kaedah dan peraturan. pemilihan yang tepat adalah diperlukan tertakluk tujuan dan kemampuan. keduanya memang dilindungi insuran.

Unknown said...

Fit: Salam pakteh, saya ingin membeli rumah yg sudah siap, dh bayar booking fee, bilakah masa yg sepatutnya memohon pinjaman kerajaan, adakah selepas sign snp ataupun sekarang, mohon penjelasan, tq

Unknown said...

Assalam pakteh..saya sy telah menandantangani s&p dan loan aggrement dgn bank bulan lepas.kini saya telah disahkan jawatan dan ingin tukar ke loan kerajaan. S&p dan loan agreement tu msh belum stamping. Apakah yang harus saya lakukan dan mungkinkah saya akan incur double cost guaman? Tgh consider nak tukar loan.

Unknown said...

Pak Teh, saya hendak bertanya mengenai pemilihan insuran takaful rumah daripada panel insuran mana yang terbaik ye?

Susan bowman said...

BERITA BAIK! BERITA BAIK!

Untuk memperkenalkan diri dengan betul,
Ibu saya SUSAN [SYARIKAT PINJAMAN SUSAN BOWMAN]

Saya seorang pemberi pinjaman swasta, syarikat saya menyediakan pinjaman semua jenis dengan kadar faedah 2% sahaja. Ia adalah peluang kewangan di langkah pintu anda, memohon hari ini dan mendapatkan pinjaman cepat anda.

Terdapat ramai di luar mencari peluang atau bantuan kewangan di seluruh tempat dan masih, tetapi mereka tidak dapat mendapatkannya. Tetapi ini adalah peluang kewangan di langkah pintu anda dan dengan itu anda tidak mampu untuk melepaskan peluang ini.
Perkhidmatan ini menjadikan kedua-dua individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.
Jumlah pinjaman tersedia antara jumlah pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel:
Susanbowmanloancompany@gmail.com

Unknown said...

Kami menawarkan pinjaman kadar faedah 2% untuk kegunaan perniagaan dan peribadi sekarang hubungi kami melalui e-mel (trabadovillaspin@gmail.com)

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Post a Comment