Dapatkan pandangan PakTeh..!

Sunday, April 22, 2012

..membina rumah atas tanah sendiri.

  utk perkongsian rujuk...www.bina-rumah.com
...salam sejahtera semua. semakin hangat diperkatakan pada tahun 2012 ini bahawa harga rumah naik terlampau tinggi sehingga dikatakan kurang munasabah mahalnya. tapi yang peliknya, walaupun mahal hingga jutaan rm kesemuannya habis dijual...'sold out' kata orang jawa, hihi.

sebab itu, mungkin soalan berkaitan membina rumah atas tanah sendiri ataupun nak beli tanah kemudian nak bina rumah amat popular ditanyakan kepada PakTeh. mungkin, itulah caranya untuk memiliki rumah besar dengan harga berpatutan pada masa ini...dengan membina rumah sendiri. memang ada benarnya jika tahu caranya. memang terbukti tetapi perlu berhati-hati.

apapun alasannya, PakTeh nak kongsikan maklumat untuk menggunakan pinjaman perumahan untuk membina rumah atas tanah sendiri. jika belum mempunyai tanah, saudara boleh buat pinjaman beli tanah dan kemudian baru bina rumah.

perkara-perkara yang perlu diperhatikan apabila ingin membina rumah atas tanah sendiri adalah :
  1. pastikan saudara telah mempunyai tanah atas nama sendiri atau bersama suami/isteri dan tanah tersebut boleh dibina bangunan. soo, tanah atas nama orang lain adalah tidak dibenarkan. jika perlu beberapa tindakan boleh diambil seperti buat permohonan pecah lot, beli semua bahagian tanah, tukar nama kesemua bahagian tanah dsb.
  2. pastikan juga syarat tanah lainnya seperti tempoh pajakan dan sekatan kepentingan kerana urusan kebenarannya perlu memgambil masa yang lama.
  3. selepas itu bolehlah melantik akitek berdaftar untuk membina pelan dan dapatkan kelulusan daripada pihak majlis. nak jimat, lantik akitek sambilan tetapi apapun perlu berhati-hati. jika tanah di luar kawasan majlis, pelan diperlukan tetapi perlu dapat pengesahan pihak majlis bahawa tanah adalah di luar kawasan majlis adalah memadai.
  4. lantik peguam dan kontraktor seterusnya buat perjanjian pembinaan. jika nak jimat, buat sendiri rumah tanpa menggunakan kontraktor tetapi perlu dengan ilmu. 
  5. cara bayaran kos pembinaan perlulah mengikut jadual seperti contoh di bawah dan sebaiknya dimasukkan ke dalam perjanjian.

...kebaikannya membina rumah di atas tanah sendiri adalah saudara bebas untuk mereka bentuk rumah mengikut selera dan nafsu sendiri tetapi perlu la dikawal...tak gitu! 

bagi yang sedang merancang atau yang masih berangan-angan tuu bolehlah mulakan langkah sekarang. yang kurang yakin mengenai urusan pinjaman perumahan kerajaan berkaitan dengan membina rumah atas tanah sendiri sila hubungi PakTeh di 019-353 3702 pada bila-bila masa. yang sedang membina rumah tuu, semoga impian saudara tercapai. amin.

288 comments:

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 288   Newer›   Newest»
Nur said...

Assalamualaikum Pak Teh..artikel y mnarik dan bnyk membantu...saya nk tnya bbrp soalan:
1)-klu tanah atas nama suami, pinjaman perumahan pun mesti atas nama suami shj ke?
2)-kalu tanah dibeli 2 lot, 1 nma suami 1 nama isteri dan rumah akan dibuat ats kdua2 lot,mcmna dgn pnjmn perumahan?dua2 suami isteri kna mnta ke?
terimakasih
Nur

PakTeh said...

walaikummussalam puan...

terima kasih. jawapan PakTeh :

1. betul. jika isteri yang ingin membina rumah, perlu masukkan nama isteri.
2. syarat asasnya, hanya 1 lot harta dibenarkan untuk membuat pinjaman. dalam kes ini, sebaiknya satukan lot berkenaan. jika tidak, ia perlu masuk di dalam kes rayuan. semoga membantu.

Anonymous said...

assalamualaikum pak teh..kalau buat loan beli tanah then buat rumah...ada x tempoh masa yg dikenakan utk buat rumah selepas kita dah beli tanah?TQ

wan

Imran said...

Assalamualikum, Saya berhajat nak beli tanah lot dan membina rumah diatas tanah tersebut.

Soalan saya,
1. boleh tak guna loan kerajaan untuk tujuan beli tanah dan bina rumah?

2. jika boleh, apakah bentuk loan kerajaan tersebut?

Terima Kasih.

PakTeh said...

wan : walaikummussalam, x der tempoh masa...x buat rumah pun boleh tetapi kurang untung la sebabnya ia kemudahan yg sukar dilepaskan. semoga membantu.

imran : walaikummussalam... jawapan PakTeh :
1. boleh.
2. mula2 pinjaman beli tanah (jenis IV) dan kemudian pinjaman bina rumah (jenis VI). semoga ada perkongsian.

Imran said...

Kena selesai 1 1 dulu ke? Maksud saya 1st buat loan untuk beli tanah, then baru buat loan utk bina rumah..

Adakah loan utk bina rumah dikira sebagai loan ke-2?

mohd said...

salam pak teh...saya dalam proses Nak buat loan rumah Atas tanah sendiri. .tapi masalah nya. .geran tanah atas nama saya 7/8 manakala 1/8 lg atas nama sepupu saya sebagai pentadbir kepada simati. .bahagian adik tiri yg tidak dpt d kesan. .adakah saya layak pohon pinjaman @ kena setel nama dlm geran..mohon pandangan. .tqvm

PakTeh said...

imran : tepat tuan, perlu loan tanah dulu dan sebaiknya selepas penjual tanah terima wangnya leh uruskan pula pinjaman bina rumah.

mohd : walaikummussalam tuan... boleh memohon pinjaman bina rumah atas tanah sendiri tetapi perlu selesaikan masalah pemilikan tanah terlebih dahulu dengan mematuhi syarat "perkara 1" yang saya jelaskan di atas. semoga membantu.

betara said...

Salam Pak Teh.
Saya berminat nak buat rumah di atas tanah yg telah dibeli melalui pinjaman kerajaan. baki pinjaman ada rm 160k. tapi jika boleh ingin urus sendiri tanpa libatkan kontraktor. mungkin guna kontraktor berdaftar untuk urusan permohonan dan pendaftaran saja. boleh tak saya buat begitu?
-kelulusan pelan pembinaan telah diperolehi dari majlis perbandaran.

terima kasih.

aklaken said...

Salam pak Teh...saya ada tanah sebidang dalam kampung..namun tak ada geran atau surat tol..cuma tanah dalam kampung yg hanya ada pengesahan ketua kampung..( sini ,susah nak dapat surat atau geran tanah..)
..boleh ke tanah ni digunakan utk apply loan kerajaan ni..? wassalam..

Anonymous said...

Assalamualaikum pak Teh...saya dlm proses beli tanah dan rumah dan telah byr deposit utk harga tanah...pemaju minta sain s&p dan byrn deposit(deposit 10% dr harga tanah) tapi setelah diperiksa tanah masih berstatus pertanian dan tiada permohonan utk pertukaran dibuat oleh pemaju...pihak pemaju mengatakan sekiranya s&p tidak disain 2mgu dr tarikh deposit dibyr caj sebanyak 8% lagi akan dikenakan keatas harga tanah...apakah wajar dan terdapat dlm peraturan..

PakTeh said...

15 mei azhar : memang boleh dan itu yang PakTeh bicarakan di dalam post di atas. semoga urusan tuan dimudahkan.

17 mei aklaken : walaikummussalam tuan... maaf, tidak dibenarkan kerana tanah yang ada perlu mempunyai hakmilik sebagai jaminan kerajaan nanti. semoga membantu.

17 mei anonymous : walaikummussalam... pastikan pemaju mempunyai lesen dan permit yang aktif kerana perkara tersebut telah disemak oleh kementerian dan pejabat majlis yang berkenaan sebelum kelulusan diberi jika ia mempunyai lesen yang sah. semoga membantu.

Anonymous said...

salam pakteh.
sekiranya membeli tanah lot (geran kongsi), layak x membuat pinjaman untuk membina rumah?

PakTeh said...

walaikummussalam...
layak jika kesemua pemilik ingin menjualnya dan tuan ingin membelinya kesemua bahagian. semoga membantu.

Anonymous said...

salam pak teh,

berkaitan jawapan pak teh kepada anonymous 17 mei: "pastikan pemaju mempunyai lesen dan permit yang aktif kerana perkara tersebut .... jika ia mempunyai lesen yang sah" maksudnyer pemaju kena berdaftar dengan KPKT ke Pak teh??? Maksudnyer kalau pemaju tersebut tidak berdaftar dengan KPKT dan tidak mempunyai permit yang aktif, pinjaman perumahan kerajaan tidak akan diluluskan kah? Mohon Penjelasan..TQ

Imp said...

Salam pak teh,

Kalau says beli tanah dusun n buat rumah....Soalan says boleh ke saya buat pinjaman belian tanah Dan rumah sekali Gus.

Imp said...

Sambungan pertanyaan saya lg kalu pak teh tak keberatan, harga dusun rm450k. Berapa Bryan Bulanan stlh deposit 10% dikeluarkan dr kwsp untuk 30thn. Sekiranya saya n isteri combine gaji bersih 4k sbln Dan bkerja swasta. Umur kami 33 thn.

PakTeh said...

21 mei anonymous : walaikummussalam, istilah pemaju adalah apabila berdaftar dgn kpkt dan mempunyai lesen serta permit iklan bagi projeknya. jika tidak, ianya adalah bukan kes pemaju dan menggunakan peraturan berbeza mengikut kes.

21-22 mei imp : pinjaman beli tanah dan bina rumah perlu dibuat berasingan iaitu setelah urusan pembelian tanah selesai baru boleh memohon pinjaman bina rumah.

anggaran bayaran balik bulanan rm2,250 sebulan.

semoga membantu.

yob said...

pak teh nak tanya, kalau buat rumah tanpa melantik kontraktor tu macam mana?boleh jimat ke?saya tidak bercadang membuat pinjaman perumahan memandangkan ada sumber keewangan yang lain.ertikata lain, saya nak buat rumah "cash".bolehke begitu?

Anonymous said...

Salam pakteh..tumpang tnya..sekiranya saya ingin mendapatkan loan kerajaan bagi membina rumah atas tanah sendiri, macamana prosedur untuk bina rumah dengan cara upah tukang iaitu tidak menggunakan kontraktor..adakah perlu melantik peguam? Macamana kaedah duit pinjaman itu disalurkan? ...Terima kasih.

Anonymous said...

salam,
Saya Ghafar kakitangan kerajaan dan telah di sahkan jawatan bekerja di Banting, Selangor. Saya bercadang membuat rumah di atas tanah sendiri di Labis, Johor. Untuk makluman Pak Teh status tanah tersebut sememangnya lot rumah dah berada di luar kawasan majlis. Soalan saya adalah :
1. Berapakah bayaran bagi mendapatkan pelan dari arkitek
2. Jumlah gaji basic saya RM2133, elaun2 lain RM703 dan potongan saya adalah sebanyak RM1051, berapakah kelayakan bagi pinjaman perumahan saya. Adakah saya layak bagi pinjaman berjumlah 150k dan sekiranya layak berapakah ansuran bulanan yang perlu saya bayar.

Harap Pak Teh dapat membantu saya. Sekian, terima kasih.

PakTeh said...

5 jun yob : dengan melantik tukang rumah dan sangat jimat serta untung jika tahu caranya. hanya yang berpengetahuan mengenai pembinaan rumah dan punya tukang yang dipercayai sahaja sesuai guna cara ini. kalau punya cash memang sesuai bina rumah cara ini.

5 jun anonymous : walaikummussalam, boleh tanpa guna kontraktor dan ramai yang telah lakukan dengan jayanya. sebaiknya kongsikan dgn mereka yang telah berjaya melalui carian di google. urusan peguam adalh wajib bagi setiap pinjaman perumahan kerajaan terutama bagi urusan tuntutan bayaran.

8 jun ghafar : walaikummussalam, jawapan PakTeh :
1. bayaran arketik sangat berbeza2 dan untuk anggaran leh rujuk post PakTeh di http://loankerajaan.blogspot.com/2011/12/persiapan-awal-dan-budgetuntuk-membeli.html
2. layak rm150k tertakluk kepada sokongan jabatan dan anggaran bayaran balik rm780 sebulan.

...semoga membantu semua.

jusmanggis said...

salam pak teh..
sy ada sebidang tanah pertanian.sy ingin membina rumah dgn pinjaman perumahan kerajaan.tetapi semasa membeli tanah tersebut, sy membuat pinjaman dgn agrobank dan membuat cagarn geran tersebut..bolehkah sy memohon pinjaman dgn kerajaan utk membia rumah?

PakTeh said...

walaikummussalam...
boleh jika tanah tersebut layak untuk dibina rumah. caranya adalah dengan convert pinjaman tanah kepada kerajaan. setelah selesai, baru masuk untuk pinjaman bina rumah. jika punya cash, boleh selesaikan hutang bank dan kemudian baru masuk untuk pinjman bina rumah. semoga ada perkongsian.

Unknown said...

salam pakteh,

saya baru membeli rumah dan telah tandatangan S&P pada january 2012.Saya telah masuk rumah ini pada bulan april 2012 dan menyewa dengan penjual untuk bulan 4 dan 5.Untuk bulan 6 saya dah mula membayar monthly installment pada bank.Soalan saya,adakah penjual berhak menuntut duit sewa untuk bulan 6 daripada saya,alasan penjual selagi dia belum mendapat bayaran sepenuhnya dia masih berhak menuntut sewa dan memberitahu rumah itu masih milik penjual?

jusmanggis said...

salam pak teh..

bolehkah sy membeli tanah bendang dengan pinjaman kerajaan. adakah terdapat syarat2 tertentu. jika tanah tersebut benilai RM250k, bolehkah sy membelinya. sy juga berhasrat untuk membina rumah di atas tanah tersebut.

Anonymous said...

Salam pakteh. ..
Saya Sue, saya ingin bertanya, layakkah saya memohon loan kerajaan sbnyk rm280k..gaji pokok saya ialah rm2836, gaji kasar rm3731 dan gaji bersih pada slip gaji ialah rm2700 tp saya ada hutang kereta yg tak masuk slip gaji iaitu sbnyk rm484..tq

PakTeh said...

13 jun mohd badrul. : walaikummussalam, sebaiknya berhubung dgn peguam mengenai perkara ini. sepengetahuan PakTeh, selagi belum selesai bayaran belum layak terima kunci rumah. semoga ada benarnya.

PakTeh said...

14 jun jusmanggis : walaikummussalam tuan, boleh jika syarat tanah boleh dibina bangunan dan syarat tanah lainnya dipatuhi seperti sekatan kepentingan tanah, syarat pajakan dsb jika ada. semoga membantu.

PakTeh said...

16 jun sue : layak tertakluk kepada sokongan jabatan. cal PakTeh 0193533702 jika kurang jelas. terima kasih.

Anonymous said...

salam..
pak teh..
boleh terangkan prosedur, apabila sy nak beli tanah..bagaimana caranya..apa yg perlu sy buat selain ke pejabat tanah untuk carian lepas sekatan dn sbgnya.

Anonymous said...

Salam pakteh..sy abby nak mintk pedpt..nenek sy ade sebidg tnh seluas 66x75 kaki dn sy nk beli dg harga rm9k..mslhnye mak sy nk tnh tu sy beli atas nme die..bermakna dlm geran adlh name mak sy dn name sy hanye sbgai pewaris..mak sy nk sy bt rumah atas tnh tu..sy rse kurg secure disini mmndgkn sy ade 4 adik beradik yg lain..jika mk jual tnh tersebut diluar pengetahuan sy..sy xbleh buat ape2..mlh..jika adik beradik claim tnh tu sbgi tnh pusaka (ble mk dh xda sy pon xleh bt pape) ape pendpt pakteh?sy dh ckp kt mak nk tnh tu nme sy tp mak ckp tnh tu mesti ats nme die..

Anonymous said...

Salam Pak Teh, saya ada beli tanah berkongsi dengan mak saya iaitu 2.8 ekar. Bahagian saya 2 ekar tapi dalam surat tol tu ada nama ibu saya juga untuk lagi 0.8 ekar tersebut.
Boleh kah saya mohon pinjaman untuk bina rumah dgn status tanah yang begitu. Tanah adalah kawasan pamah, tanah kampung.

Lagi satu untuk loan kerajaan ni hanya uk kakitangan kerajaan sahajakah sbb saya bekerja swasta. Harap membantu.
Ros

Anonymous said...

saya ada tanah sendiri lebih kurang 1 ekar. Kalau saya ingin membuat rumah 2 tingkat sederhana (munkin harga dlm $200 ke $250K) bagaimana cara untuk saya membuat pinjaman bank dan apakah document yang diperlukan? Senang ke dilulus pinjaman itu dan brapa anggaran perlu dibayar ke pada bank setiap bulan?

PakTeh said...

17 jun anoymous : walaikummussalam, pastikan tanah berbaloi dibeli dan tanah boleh dibina bangunan. setelah itu lantik peguam dan buat perjanjian (snp). lengkapkan borang permohonan dan hantar ke penilaian serta bpp untuk kelulusan. semoga membantu.

18 jun anoymous : walaikummussalam, soalan ini sesuai untuk pakar motivasi atau kaunseling rasanya..hehe susah gak PakTeh nak bagi pandangan kerana bagi PakTeh ibu ada syurga di bawah kakinya. sebagai wanita, perintah ibu harus dipatuhi selagi belum bergelar isteri. cuba minta pandangan mereka yang mahir berkaitan perkara ini kerana PakTeh tidak pakar mengenainya. sekadar turut berdoa semoga dimudahkan urusan...ameen.

PakTeh said...

20 jun anoymous (ros): walaikummussalam, maaf kerana pinjaman perumahan kerajaan adalah untuk kakitangan kerajaan yang berjawatan tetap dan telah disahkan jawatan sahaja. tetapi ruang masih terbuka untuk puan memohon pinjaman bank. semoga dimudahkan urusan.

23 jun anoymous : untuk makluman, PakTeh mahir mengenai pinjaman perumahan kerajaan. sekadar berkongsi ilmu, tuan boleh bertanyakan perkara ini di bank-bank yang berpotensi kerana setiap bank mempunyai prosedure yang berbeza mengenai pinjaman. semoga dapat diusahakan.

Anonymous said...

Salam pak teh, saya dh bayar 10%booking utk hg tanah dan dh sign s&p...tetapi mps still x lulusan KM lg utuk tanah tu..developer plak dh paksa utuk saya sign CA dn byr lak lg utuk hg rumah plak...jd adekah patut saya sign CA skrg atau tgu KM di approve dulu?pemaju ade hak ker utk kenan penalti klau saya lambat sign CA?

PakTeh said...

walaikummussalam...

maafkan saya, KM dan CA tuu apa ya? kena penalti jika melanggar syarat perjanjian. rujuk snp atau tanyakan peguam jika kurang yakin. tanya lagi jika kurang jelas, semoga urusan dimudahkan.

pat ahmad said...

Assalamualaikum pak teh,

utk lulus loan bank bina rumah sendiri,kdg2 pihak bank akan tgk kawasan,lokasi tanah,prasarana dan bermacam2 lagi. Adakah sama bg loan kerajaan. sbb sy ada tanah status bangunan,geran individu di jalan kempas bukit kapar,masalahnya ialah tiada jalan bertar di kawasan tanah lot tetapi api dan air sudah ada.harap pak teh boleh membantu.

PakTeh said...

walaikummussalam tuan...
bagi kes pinjaman perumahan kerajaan, pejabat penilaian daerah akan melawat tempat dsb. setahu saya, jalan bertar adalah optional dan yang penting adalah ada jalan masuk ke rumah. semoga ada benarnya.

Anonymous said...

Assalamualaikum Pakteh,saya nak buat rumah atas tanah yg akan diberi oleh ayah saya,tetapi tanah tersebut belum ditukarkan ke atas nama saya,bagaimana utk tindakan lebih lanjut?

soalan kedua saya pula ialah,jika tanah tersebut telah ditukar kepada nama saya,berapakah pinjaman yang layak utk saya untuk membina rumah impian saya tersebut?

Terima Kaseh

Dg RaMLaiLasaH FN BraMa said...

Assalammualaikum pak teh..
Saya dan suami merancang untuk membuat pinjaman perumahan kerajaan bersama,.cuma ingin tahu berkenaan potongan pinjaman tuh nanti..adakah bayaran itu dibahagi dua sama rata dalam pay slip or ditanggung sepenuhnya di antara salah satu dari kami suami isteri?
tqvm..

Anonymous said...

Assalammualaikum pak teh......

saya ada 1 soalan utk pak teh.
Kelayakan pinjaman perumahan kerajaan saya adalah rm380,000 dan ingin membuat pinjaman sebanyak itu. Apakah syarat2 supaya permohonan pinjaman saya rm380,000 boleh lulus.

Anonymous said...

Salam,sy yati.sy mrupakan kaki tgn kerajaan.sy blm disahkan jwtn lg.sy bminat utk Mbeli umh Di kwsn sy mnyewa skrg.Dan sy bcdg utk bt loan bank.kerana nk simpan loan gov utk kgunaan apabila sy bpindah ke kg halaman kelak,mndgkn sah jwtn msih dlm proses.p pndpt p.teh bnk mna yg tbaik n twarkn low interest?
yg mbsb umh ptamaku tu mcmna pulak?tqvm p.teh

Anonymous said...

Salam..
Saya Shikin.Gaji hakiki saya RM 1247.00.Saya ingin membeli tanah berharga RM85,000 dan ingin membina rumah atas tanah tersebut.Soalan saya:
1)Bolehkah saya membeli tanah dengan pinjaman kerajaan pertama selama tempoh 30 tahun?

2)sepas 4 tahun,bolehkah saya membuat pinjaman kerajaan kedua untuk membina rumah?

3)Jika bolah, berapakah tempoh untuk pinjaman kedua?

PakTeh said...

04 julai anonynmous : walaikummussalam,

1. tanah perlu ditukar nama kepada nama sendiri atau bersama suami/isteri untuk membolehkan membuat pinjaman membina rumah.
2. kelayakan pinjaman adalah berdasrkan gaji pokok/hakiki. berapa gaji pokok tuan/puan?

semoga membantu.

04 Julai Dg RaMLaiLasaH BraMa : walaikummussalam,

1. bila joint loan, suami isteri boleh berbincang untuk tetapkan berapa pecahnya mengikut persetujuan seperti 50:50, 30:70 dsb.
2. potongan gaji akan bergantung kepada jumlah pinjaman masing2.

semoga membantu.

05 julai anonymous : walaikummussalam, syarat untuk dapat pinjaman penuh rm380k :

1. harga harta adalah rm380k atau lebih, dan
2. nilaian harta adalh rm380k atau lebih, atau
3. beli dari pemaju yang mempunyai lesen dan permit yang aktif dengan harga rm380k atau lebih.

semoga ada perkongsian.

PakTeh said...

11 julai anonymous (yati) : walaikummussalam, perancangan dan cdgn yang baik. untuk makluman, setiap bank mempunyai prosedure dan kelayakan yang berbeza. sebaiknya pergi ke bank2 yang berpotensi dan tanyakan kemudahan dan kelayakan yang disediakan termasuk mbsb. terima kasih.

16 julai anonymous (shikin) : walaikummussalam,
1. boleh.
2. boleh.
3. baki tempoh pinjaman tanah iaitu (30 - 4 = 26 tahun). semoga membantu.

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak Teh...
Saya shikin..Soalan yang sama diajukan pada bahagian pinjaman perumahan tapi ini jawapan yang diberikan..

1) Tidak boleh dipertimbangkan. Untuk makluman,
amaun kelayakan pinjaman jenis IV adalah tidak melebihi 50% daripada kelayakan semasa. Tempoh maksimum bayaran balik pinjaman adalah 360 bulan atau tertakluk kepada baki tempoh perkhidmatan bagi Skim KWSP. 2) Untuk makluman, pinjaman membeli tanah (pinjaman jenis IV) dan membina rumah di atas tanah tersebut (pinjaman jenis VI) merupakan satu pinjaman. Tetapi permohonan tidak boleh dipohon serentak. Terlebih dahulu Puan hendaklah memohon untuk membeli tanah(pinjaman jenis IV). Selepas urusan tanah sempurna iaitu harta telah digadai kepada kerajaan dan arahan potongan gaji telah dilaksanakan barulah boleh tuan memohon pinjaman untuk membina rumah diatas tanah tersebut(pinjaman jenis VI).

boleh Pak Teh terangkan tak?

PakTeh said...

walaikummussalam...

1. maaf, saya rasa soalannya tidak sama atau berlaku salah faham untuk soalan pertama. soalan 1 adalah berkaitan tempoh bayaran balik 30 tahun. jawapanya boleh dan jawapan bpp pun ada menyatakan "...maksimum bayaran balik pinjaman adalah 360 bulan atau tertakluk kepada baki tempoh perkhidmatan bagi Skim KWSP".
2. soalan kedua juga tidak sama dan soalan ke 3 tiada jawapan.
3. saya cadangkan untuk puan bertanyakan mengenai maksud yang kurang jelas mengenai jawapan bpp. rasanya tidak adil untuk saya terangkan kesemuanya memandangkan apa yang dinyatakan oleh bpp adalah benar. boleh kan.

Anonymous said...

salam..
Saya pun konfius jugak..sbb sy copy paste soalan pd pak teh ke bpp..soalan ke dua pak teh kata boleh dan bpp kata pinjaman beli tanah n buat rumah adalah 1 pinjaman..maksudnye tak bolah wat pinjaman kedua la..xpe la apepun terima kasih kerana membantu..

PakTeh said...

walaikummussalam...
oh ya ke. mengenai soalan kedua, beli tanah dan bina rumah memang 1 pinjaman (bina rumah bukan pinjaman kedua tapi masih dianggap pinjaman pertama). bpp ada sambung jawapan "Tetapi permohonan tidak boleh dipohon serentak."...maknanya perlu hantar pinjaman tanah terlebih dahulu dan permohonan bina rumah perlu dipohon kemudian (bila2 masa selepas apg dikeluarkan).

berbalik dgn soalan asal puan "2)sepas 4 tahun,bolehkah saya membuat pinjaman kerajaan kedua untuk membina rumah?". jawapannya, boleh (tapi masih dianggap sebagai pinjaman pertama).

untuk makluman puan, "pinjaman kedua" layak dipohon jika telah membuat pinjaman pertama dan menyelesaikan hutang pinjaman pertama tersebut. jika kurang jelas, harap dapat call PakTeh 0193533702. semoga dimudahkan urusan puan. terima kasih.

Anonymous said...

Salam pakteh, boleh ke beli tanah pertanian guna loan kerajaan ni? Kalau boleh, bila nak bina rumah kena tukar @ x status tanah pertanian kpd kediaman untuk membina rumah? terima ksih atas jawapan yang diberikan

Anonymous said...

Salam pak teh..

Sy bercadang nk buat rumah di atas tanah nama sy sendiri. Masalahnya saya perlukan sekurg2 260k utk buat rumah idaman sy. Gaji sy x ckp utk loan sbnyk itu.kalau sya nk buat loan bersama suami adakah sy perlu tukar nama suami didlm geran tanah tersebut? Selain itu..apekah kesannya jika sy mmbuat personal loan.sebanyak 100k dan setelah tapak rumah dah mula naik..sy tukar kepada loan perumahan bersama suami...tq

Anonymous said...

Assalamulaikum, Pak Teh. sya ada bahagian tanah pusaka di kampung. tanah tersebut masih lg di tanam sawah padi dan ada 4 nama di tanah seluas lebih kurang 1 3/4 ekar. saya merancang untuk membuat rumah kedai si situ. adakah sya boleh menggunakan pinjaman rumah kerajaan? Tk

PakTeh said...

19 julai anonymous : walaikummussalam, boleh jika keluasan tanah pertanian tersebut mencukupi syarat untuk dibina bangunan. jika tidak, perlu tukar syarat tanah terlebih dahulu.

21 julai anonymous : walaikummussalam, ok :
1. jika ingin membina rumah bersama, perlu masukkan nama suami bersama di dalam hakmilik.
2. tiada kemudahan pinjaman untuk tukar personal loan kepada pinjaman kerajaan.

23 julai anonymous : walaikummussalam, syarat tidak membenarkan. untuk membina rumah, tanah perlu atas nama sendiri atau bersama suami/isteri dan syarat tanah dibenarkan bina bangunan. semoga membantu.

purple AngEL said...

salam pak teh...if sy dh ade tanah sendiri...n then sy nk buat single storey agak2 berapa duit yg sy perlu ada utk bina umah atas tanah tu...boleh ke sy amik housing loan utk ini?

Anonymous said...

Salam Pak teh, gaji kasar saya rm 3563.00 so kelayakan pinjaman perumahan kerajaan saya adalah rm 380,000. Adakah saya layak untuk membeli tanah berstatus pertanian berharga rm250k untuk membuat rumah diatas tanah tersebut? mohon maklumbalas. terima kasih

PakTeh said...

1 ogos purple angel : walaikummussalam, kos yang perlu disediakan leh rujuk post PakTeh di http://www.loankerajaan.blogspot.com/2011/12/persiapan-awal-dan-budgetuntuk-membeli.html ...boleh guna pinjaman perumahan kerajaan. semoga membantu.

7 ogos anonymous : walaikummussalam, kelayakan beli tanah adalah 1/2 dpd kelayakan penuh. dalam kes ini = layak rm190k dan tanah pertanian yang cukup syarat utuk dibina rumah boleh dibuat pinjaman perumahan kerajaan. semoga membantu.

Anonymous said...

Assalam PakTeh,

Selamat berpuasa ;) Soalan saya:

1)Apakah risiko bina rumah di tanah lot berstatus pertanian berbanding yang berstatus bangunan/perumahan?
2)& Apa pulak risiko if buat pinjaman peribadi bukannya pinjaman perumahan untuk bina rumah di tanah status pertanian?

Thanks PakTeh

PakTeh said...

walaikummussalam...alahmadulilah dapat berpuasa penuh hingga kini.

1. risiko...maaf, saya tidak nampak ada resiko jika pembinaan mengikut peraturan.
2. juga tiada resiko dirasakan jika mampu kerana kemudahan pinjaman peribadi tidak semua orang layak dapat.

semoga membantu.

matagraphyku said...

Assalamualaikum.. soalan saya, setelah saya pecah lot, apakah syarat2 lot tersebut untuk membolehkan saya memohon pinjaman kerajaan. Contoh: adakah lot tersebut memerlukan jalan untuk masuk mengikut keluasan tertentu dan apakah syarat-syarat yg lain? terima kasih..

waz said...

Assalamualaikum tuan..sy terbaca jwpn tuan dlm blog yg tanah status pertanian boleh di dirikan rumah ttp kena mem enuhi syarat ?bleh tuan terangkan dgn lebih ter perinci apa kah syarat 2 tersebut.terima kasih ..

Anonymous said...

Salam pakteh. Pd thn 2008 sy tlh mengisi b0rang pmohonan umah krajaan negeri dgn syrt blm memiliki rumah. Pd thn 2010 sy tlh membeli rumah flat terpakai dgn mbuat pnjaman bnk cimb d tidak melalui pinjaman perumahan krajaan. Pd thn 2012 sy tlh dpggil untk tmduge umah krajaan negeri. Soalan saya :
1) adakah sy lyk d dpt dgn perumahan krajaan negeri?

Anonymous said...

Salam Pakteh

Saya bercadang untuk membeli sebuah tanah lot dan sebuah rumah telahpun didirikan di atas tanah tersebut. walau bagaimanapun rumah tersebut telah ditinggalkan sejak setahun yang lalu dan keadaannya agak uzur. Persoalan, adakah saya boleh membuat pinjaman untuk membeli tanah tersebut dan membina sebuah rumah baru (roboh rumah lama)?. Mohon pandangan pakteh.

Anonymous said...

salam.....
saya nak tanya, berapa tempoh maksimum utk buat pinjaman beli tanah. Adakah 30 tahun jugak ke

Anonymous said...

Nnk sy ada bbrp ekar tanah dn beliau membenarkan saya mbuat rmh d atas tapak tanahnya. So bole kh sy buat pinjaman dn buat surat akaun janji dgn nnk yg myatakan mereka membenarkan sy membuat rmh ats tanah mereka..

T.kasih...

bro pd said...

Salam pak teh,
Saya bercadang utk bina rumah dgn mengurus sendiri dan upah tukang rumah dgn menggunakan pinjaman kerajaan. Persoalan saya :
1. Apabila pinjaman diluluskan,bagaimana proses pengeluaran bayaran samaada sekaligus atau mengikut kemajuan kerja.
2. Sekiranya bayaran secara kemajuan kerja, boleh tak tuntutan pertama dibuat sblm kerja pembinaan dijalankan. Atau saya perlu mula kerja dahulu menggunakan modal sendiri.
3. Sekiranya perlu guna modal sendiri dahulu, berapa anggaran modal diperlukan sblm tuntuan pertama bleh dibuat.

terima kasih.

sitiaiasyahrania@gmail.com said...

asalamualikum
tertarik saye membaca artikal yg tertulis, terpikir saya byak kos lg yag akn saya keluarkn memandangkan saya tidak lah mempunyai keuwangan yg byak...saya dlm proses membina rumah..tanah dh tesedia..plan rumah pn telah ada...dn telah mendapat kelualuasn majlis..tp saya kurang pasti proseas yag sealnjut nya...melantik kontraktor n mencari bank yang nk meluluskn pnjaman..ap lagi kos yg tersembunyi yg saya harus lalui....wajib ke saya melantik peguam dan berapa pula angaran kos nya....

Unknown said...

Salam Pak Teh,
Apa bezanya membina rumah cash dengan membina rumah bergantung kepada pinjaman. Adakah kos yang boleh dijimatkan dengan membina rumah tanpa pinjaman kerajaan/bank? Terima kasih.

nor said...

Salam Pak Teh,

Ibu saya mempunyai sebidang tanah tetapi masih belum pecah geran kerana kesukaran mencari waris nama yang lain tetapi nama ibu saya ada dalam pencarian geran tanah di pejabat tanah,boleh kah ibu saya memasukan nama saya kedalam pencarian geran dan saya ingin memohon pinjaman perumahan kerajaan dan membuat rumah diatas tanah tersebut.

Anonymous said...

Salam pak teh, nk tanya, bolehkan kita bina rumah semi d atas tanah sendiri menggunakan pinjaman kerajaan? Terima kasih.

Anonymous said...

Salam Pak teh
Bagaimana pula kalau kami suami isteri bukan kakitangan kerajaan, dan nak buat pinjaman utk membina rumah. Apa pula kebaikan mencagarkan tanah utk mendapatkan pinjaman berbanding dengan membuat pinjaman perumahan dgn bank2 yang berdaftar. Yang mana lagi jimat sebenarnya

Anonymous said...

Assalamu'alaikum Pak Teh

Adakah perlu mendapat kebenaran dari kerajaan terlebih dahulu sebelum menghantar permohonan (dan semua dokumen berkaiatan) pinjaman jenis VI - bina rumah diatas tanah yg dibeli dari pinjaman kerajaan. Saya dimaklumkan oleh peguam berbuat demikian

Anonymous said...

farid..

as salam.. pak teh..
saya nk tnya.. sy nk beli tanah buat pinjaman kerajaan. kemudian saya nk mohon rumah mesra rakyat atas nama ibu saya utk didirikan atas tanah yg saya beli.
blh ke pmohonan rumah mesra rakyat tu dilakukan?

azrin said...

Arindol...
Salam pak teh
Bapa mertua saya ada tanah 3/4 ekar(tidak sampai 1ekar).dia mahu urus kan untuk beri pada isteri saya tanah tersebut, tetapi dia kata tanah tu nenek mertua saya dulu beli dan belum masuk kan nama anak atau cucu nya lagi.masih nama abg nenek mertua saya.baru2 ni mertua saya nak masuk nama anaknya(isteri saya) tapi abg mertua saya kata susah sebab anak abg nenek mertua macam berat nak benar kan untuk pindah milik dari diorg ke mertua saya untuk isteri saya.
Boleh ke mertua saya pindah milik melalui salah sorg waris abg nenek mertua saya atau angkat sumpah dari waris(anak atau cucu abg nenek mertua)?
Harap pak teh faham cerita saya.
Terima kasih

azrin said...

0192440435
Harap pak teh dapat bantu.
Kluputan ngapuro..

Unknown said...

assalamualaikum pak teh...saya berhasrat untuk membeli rumah sesebuah dengan kawan saya di kawasan kampung dengan harga 150K...Tetapi penjual ingan duit cash,,jadi bagaimana caranya yang terbaik untuk saya membeli tanah tersebut?? adakah dengan personal loan?loan government bolehker?

Unknown said...

assalamualaikum pak Teh,saya nak tanya,kalau kita ingin membina rumah di atas tanah bapa,perlu kena tukar ke nama geran tanah tu.kalau tak tukar tak boleh ke.

PakTeh said...

20 ogos matagraphyku : walaikummussalam...syaratnya tanah tersebut boleh dibina bangunan utk tujuan pinjaman. syarat yang tuan nyatakan adalah untuk tujuan kelulusan plan dan akitek lebih mahir mengenai perkara ini. semoga membantu.

24 ogos waz : walaikummussalam,sebaiknya rujuk di pejabat tanah daerah masing2. antara syaratnya adalah tanah perlu berkeluasan sekurang2nya 1 ekar dsb.

24 ogos anonymous : walaikummussalam, layak kerana saya tidak dapat sebabnya x layak.

25 ogos anonymous : walaikummussalam, boleh dengan syarat tiada pengesahan dpd penilaian berkaitan rumah sedia ada di atas tanah tersebut.

26 ogos anonymous : walaikummussalam, betul maksima 30 tahun.

semoga membantu semua....

PakTeh said...

27 ogos anonymous : maaf, peraturan tidak membenarkan. hanya tanah atas nama sendiri atau bersama suami/isteri sahaja.

29 ogos bro pd : walaikummussalam,
1. mengikut kemajuan seperti jadual g.
2. setelah selesai kerja baru boleh buat tuntutan kecuali untuk 10% pertama.
3. ikut jadual dan kadar di jadual g.

30 ogos sitiaisyahrania : walaikummussalam.. boleh rujuk post PakTeh di http://www.loankerajaan.blogspot.com/2011/12/persiapan-awal-dan-budgetuntuk-membeli.html

30 ogos mab : walaikummussalam, cash tentunya lebih flexsible dan lebih jimat.

semoga ada perkongsian.

PakTeh said...

3 sept nor : walaikummussalam... maaf syarat tidak membenarkan. hanya tanah atas nama sendiri atau bersama suami sahaja dibenarkan.

3 sept anonymous : walaikummussalam... hanya sebuah rumah sahaja di atas tanah.

6 sept anonymous : walaikummussalam, maaf..saya kurang jelas dengan soalan.

6 sept anonymous : walaikummussalam, setahu saya tidak perlu.

7 sept farid : walaikummussalam, boleh jika syarat pinjaman dipatuhi.

7 sept azrin : walaikummussalam, sebaiknya urusan pindah milik di rujuk ke pejabat tanah daerah berkaitan.

8 sept fadil mohd : walaikummussalam, kalau nak beli cash maknanya perlu ada cash ditangan atau pinjam termasuk personal loan. kemudian baru loan kerajaan pun boleh tetapi perlu tahi caranya.

20 sept aiman firdauss : walaikummussalam, perlu tukar atas nama sendiri jika ingin menggunakan loan rumah kerajaan.

...semoga membantu. jika kurang jelas sebaiknya call PakTeh 0193533702 "mudah, cepat dan lebih tepat".

effa said...

salam. minta bantuan.
boleh ke sy nak beli tanah pertanian menggunakan loan kerajaan. sy kakitangan kerajaan.
terima kasih banyak...

Anonymous said...

Salam Pak Teh,
Saya nak penjelasan. Saya kakitangan kerajaan. Memiliki tanah lot atas nama sendiri. Gaji banyak potongan. Adakah saya layak membuat cagaran tanah saya dan pohon pinjaman bina rumah?..adakah saya layak?

PakTeh said...

21 sept effa : walaikummussalam, boleh dengan syarat keluasan tanah mematuhi syarat untuk dibina rumah dan syarat lainnya dipatuhi seperti tempoh pajakan dan sekatan kepentingan...jika ada.

25 sept anonymous : kelayakan adalah berdasarkan gaji pokok/hakiki tertakluk kepada potongan tidak melebihi gaji bersih di dalam slip.

...semoga membantu.

embun said...

Assalamualaikum Pak Teh,

soalan sy.
1)selepas kita apply utk beli tanah JENIS IV: MEMBELI TANAH DENGAN TUJUAN MEMBINA RUMAH, then lepas 3-5 thn kemudian nak buat rumah JENIS VI: MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH PEMOHON YANG DIBELI MELALUI PINJAMAN KERAJAAN.. adakah pinjaman berkenaan dilakukan serentak atau asing2?
2)kalau buat loan kedua Jenis VI, adakah hutang loan pertama IV perlu dilangsaikan dulu baru bole apply second loan VI..
terima kasih pak teh.

HARIHARUDUIT(MOHD MUSLIM MD YATIM) said...

assalamualaikum pakteh.nama saya muslim.saya nak tanya pasal buat rumah ditanah sendiri.saya kakitangan kerajaan.boleh x beri panduan 1 persatu step by step apa yang saya perlu buat untuk memiliki rumah...saya k0song xtau apa2 pasal nak apply loan dan buat rumah...tolong ya..

azrin said...

Salam
Saya bukan kakitangan kerajaan.tapi saya berniaga sendiri.
Boleh saya mohon pakteh?

Unknown said...

Assalamualaikum pak teh n kwn2..

Saya nak tanya, pak teh ada tak kenalan-kenalan yang pernah membuat rumah sendiri atas tanah sendiri yg hanya meminjam lesen kontraktor shj tetapi membuat rumah dgn sendiri? saya nak jadikan mereka sbg mentor.

Atau ada sahabat2 dlm blog pak teh ni yg sudah membuat rumah sendiri atas tanah sendiri yg hanya meminjam lesen kontraktor shj tetapi membuat rumah dgn sendiri, sy nk minta bantuan dr segi panduan dan tnjuk ajar..tq

eiqa said...

Assalammualaikum..

Saya nak tanya ada tak kawan-kawan yang boleh buat rumah dalam lingkungan harga 40k.. tanah sendiri di labu lanjut, sepang..

terima kasih

Anonymous said...

salam pakteh...saya ada satu soalan..berapa biji rumah yang boleh dibina atas tanah status pertanian 1 ekar?

Terima kasih pakteh kerana banyak membantu dan meluangkan masa menjawab soalan2 kami. semoga pakteh dipanjangkan umur murah rezeki. amin

PakTeh said...

27 sept embun : walaikummussalam,
1. dilakukan asing2.
2. loan bina rumah masih dianggap sebagai loan pertama dan tidak perlu selesaikan pinjaman tanah.
...semoga membantu.

29 sept muslim : walaikummussalam tuan, rasanya post PakTeh ini telah ada step untuk bina rumah sendiri. selepas itu, lengkapkan borang permohonan dan hantar ke bpp untuk kelulusan. jika kurang jelas, sebaiknya call PakTeh.

30 sept azrin : pinjaman perumahan kerajaan adalah untuk kakitangan kerajaan berjawataan tetap sahaja.
...semoga ada perkongsian.

PakTeh said...

3 okt saiful : walaikummussalam tuan, memang ada pelanggan2 PakTeh yang menggunakan cara tersebut tetapi mungkin sukar untuk PakTeh dedahkan privasinya...maaf. apa yang boleh PakTeh cadangkan adalah buat carian google berkaitan "membina rumah sendiri" kerana terdapat banyak blog/web/forum yg berkongsi ilmu/pengalaman ini secara terbuka terutama yg menggunakan pinjaman perumahan kerajaan.

4 okt eiqa : untuk perkongsian berkaitan apa ya?

5 okt anonymous : walaikummussalam,
1. loan kerajaan hanya membenarkan 1 buah rumah sahaja dibina untuk tujuan pinjaman.
2. walau bagaimanapun, soalan berkaitan sesuai dikemukakan ke pejabat tanah daerah kerana ianya berkaitan undang2 tanah.

...semoga ada benarnya.

Anonymous said...

salam.. pakteh.. saya mastura..
saya nak tanye, kalau tanah tu nama mak saya, tapi saya nak buat rumah atas nama saya boleh ke? sbb sy keje kerajaan dan nak buat loan dgn bpp untuk bina rumah.. status saya ni layak ke? terima kasih.

Mahayu said...

Salam ...Pak Teh..saya Mahayu
Saya nak tanya kelayakan pinjaman kerajaan jika saya nak pinjam RM200K di bina atas tanah sendiri...
Gaji pokok - 2877.00
Elaun - 800.00
Potongan lain 1339.00
Gaji bersih - 2338.00
1)Adakah saya layak dpt pinjaman dgn kadar tersebut?
2)Apakah kelayakan pinjaman berdasarkan gaji pokok sahaja tanpa melibatkan potongan lain @ gaji bersih termasuk elaun dan melibatkan potongan lain2 pinjaman?
3)Adakah kelayakan pinjaman itu juga melibatkan pemotongan pinjaman yg tiada dlm slip gaji cth: pinjaman kenderaan?

Sekian terima kasih..

kak long said...

salam pak teh, mohon makluman jika pak teh ada maklumat tentang syarat atau jangkamasa mendapatkan surat kelulusan daripada majlis bandaran untuk membina rumah (surat ini diperlukan untuk memohon pengeluaran bagi membina rumah daripada akaun 2 kwsp).. terima kasih banyak2

Anonymous said...

haffiz said...

salam pakteh..
saya dh baca byk soalan n jawapan d atas..cuma sy kurang jelas dan nak pengesahan..gaji basic sy RM2652..sy berminat utk membeli tanah guna loan gov dan kemudian bina rumah atas tanah tu tadi guna loan gov..pak teh kata utk tanah 1/2 dari kelayakan..sy dh cek dan layak 280k..contoh la harga tanah dlm 60k sahaja..maka balance kelayakan sy jadi 220k la kn pakteh?so boleh bina rumah dengan harga 220k?

soalan ke2..contoh la sy beli tanah dgn hrga 60k pada tahun ni dan ingin bina rumah 2 tahun lagi di mana masa itu kelayakan sy dah jadi 320k...adakah sy layak buat pinjaman bina rumah 260k (320k-60k)?macam tu ye cara pengiraannya?tq pakteh

az ha d' said...

saya dan isteri kakitgn kerajaan...semasa saya bujang saya telah memiliki sebuah rumah dgn membuat loan kerajaan...kini setelah berkahwin saya dan isteri merancang untuk memiliki rumah lain... kami bercadang untuk membeli tanah dulu dgn menggunakan loan kerajaan dari isteri.. soalan saya...bolehkah saya melupus/menyerahbalik/menjual rumah yg sy miliki ketika ini untuk membuat rumah baru di atas tanah yg akn kami miliki nanti...?

Anonymous said...

salam..saya nk tnye..bole atau tidak 1 ekar tanah dipecahkan kepada 2 nama..dan membeli 1/2 ekar tanah itu dengan membuat pinjaman perumahan..

PakTeh said...

7 okt mastura : walaikummussalam, syarat tidak membenarkan. tanah perlu atas nama sendiri atau bersama suami.

7 okt mahayu : walaikummussalam,
1. layak.
2. betul tetapi ada isu. sila rujuk post PakTeh di http://loankerajaan.blogspot.com/2012/01/isu-potongan-gaji-melebihi-60.html
3. rujuk post yg sama, jika kurang jelas tanya lagi. boleh kan puan.

8 okt kak long : walaikummussalam, lain daerah lain tempohnya, lain pegawai lain juga tempohnya. banyak faktor mempengaruhi termasuk siapa yang menguruskannya. jika lengkap biasanya ianya cepat.

10 okt haffiz : walaikummussalam,
1. betul tuan.
2. tepat tuan.
tahniah, sebenarnya tuan telah faham...cuma kurang yakin agaknya.

12 okt azha d' : boleh, dengan menggunakan kelayakan pinjaman kedua. walau bagaimanapun, biasanya kelayakannya sedikit.

13 okt anonymous : walaikummussalam, boleh jika syarat lainnya ok terutama mengenai syarat tanah boleh dibina bangunan.

...semoga membantu.

Anonymous said...

salam pak teh....
sy ada soalan skit ja... :-)

1. sy ada beli tanah lot lidi atas nama isteri sy. bleh ke sy buat loan kerajaan utk bina rumah atas tanah tu...??
2. dan jika boleh buat loan, sy kena bina dulu 10% ke atau tidak perlu??

tima kasih jika pak teh sudi membantu...

Unknown said...

asalamualaikum pak teh ...

saya ada sedikit kemusykilan, harap pakteh dapat membantu ....
berapa keluasa tanah 120 depa dlm square feet/meterpersegi?
bh tak buat banglo atas tanah tu dan berapa keluasan maksimum banglo yg blh dibina atas tanah tersebut ....k pak teh ...tq...

Nur Fairus Binti Ruslan said...

salam pak teh,sy mahu bertanya..sy nk apply loan rumah..mcm yg sy baca si atas..nk buat loan rumah wajib lantik peguam..kl xlantik mcamana?dan peguam tu utk apa?sbb sy nk pakai tukang kampung sj tanpa kontraktor.

Anonymous said...

salam pak teh...
saya nak tanya, saya nak wat loan kerajaan utk wat rumah atas tanah sendiri...
1) basic saya rm1268, elaun 645, potongan 795... berapa kelayakan yg saya dpt pinjam.
2) berapa anggaran bayaran balik utk 30thn...
saya harap pak teh dapat membantu... terima kasih

Unknown said...

salam pak teh..saya ingin membina rumah di atas tapak tanah sendiri. dan skrang dalam proses arkitek plan..angaran kos arkitek sebanyak rm 3800..adakan bayaran itu berpatutan atau tidak..angaran keluasan 38 X 61 .. Semasa pembayaran arkitek perlukah saya melantik peguam untuk urusan pembayaran?

Anonymous said...

salam pak teh..

Saya adalah kakitangan kerajaan berumur 33 thn,telah lama hajat utk membina rumah tetapi tertangguh atas sbb kurang faham mengenai pinjaman ini..Gaji pokok saya rm 3163.40.Jumlah pndapatan yang telah dicampur elaun adlh 4021.57 dan selepas potongan adalah rm2828.36.Sebenarnya saya telah membuat pinjaman kerajaan untuk membeli tanah sebanyak rm75k dan dengan potongan rm787.13 selama 10 tahun.Sekarang saya ingin membuat pinjaman untuk bina rumah atas tanah tersebut dlm anggaran rm200k.
Saya kurang faham konsep pinjaman ini..adakah pinjaman tanah tu boleh digabungkan menjadi rm275k dgn tempoh pinjaman dilanjutkan kepada 25 tahun.
Saya sangat perlukan penerangan pak teh.Terima kasih banyak-banyak.

Unknown said...

Assalam, Pak Teh.

Soalan pertama:
Saya telah pun membuat pinjaman kerajaan utk membeli satu lot tanah dan segala urusan jual beli dan tukar nama tanah tersebut sudah selesai.

Soalan saya, boleh kah saya memohon pinjaman perumahan kerajaan juga untuk membina rumah atas tanah saya yg lain yg berstatus pertanian berkeluasan 2 ekar kerana saya dapati lokasi tanah yg dibeli dgn loan kerajaan tadi tidak sesuai didirikan rumah.

Jika tidak boleh, adakah saya perlu melangsaikan dahulu loan gov utk beli tanah tersebut aau apa yg perlu saya lakukan.

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam pak teh.
Saya ingin membina rumah sendiri disebabkan rumah yang dibina oleh pemaju ditujukan pada golongan berpendapatan tinggi bukan untuk golongan sederhana n rendah. Soalan saya ialah
1. Boleh x saya membeli tanah leasehold dgn pinjaman kerajaan.
2. Apakah prosedur yg patut sy lakukan utk membina rumah sendiri.
3. Berapakah harga untuk mengupah arkitek membuat plan rumah.
4. Jika budget sy rm150k berapakah keluasan rumah sy setelah menolak upah plan dll.
5. Apakah kebaikan dan keburukan membuat pinjaman kerajaan dgn pinjaman bank.
6.bagaimana sy hendak tahu dimana sy hendak mencari arkitek dan kontraktor yang ada lesen.
sekian terima kasih.

adlina alieya said...

Hi Pak Teh, saya mempunyai beberapa kemusykilan dengan gov. loan ni antaranya ialah
1. boleh kah saya menggunakan pinjaman kerajaan untuk membeli tanah berstatus LA?
2. Saya ini memohon pinjaman kerajaan utk membeli tanah dan mbina rumah. seperti yg terdahulu Pak teh ada menyatakan bhwa pinjaman mbli perlu diselesaikan dengan penjual tanah dahulu baru lah blh menghantar borg permohonan utk mbina rmh. persoalannya skrg ialah, bolehkah saya menggunakan pjman mbina rmh itu utk mbina rmh di atas tanah yg lain ( bkn atas tanah yg bru dibeli )?.

Anonymous said...

Baik Hari untuk Anda.

Apakah Anda mencari pinjaman sangat asli? Pada tingkat yang terjangkau? Dalam waktu 2 sampai 3 hari kerja. Apakah Anda pernah ditolak secara konsisten? oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Kabar baiknya adalah ini! Kami menawarkan pinjaman mulai dari € 1,000.00 menjadi $ 30,000,000.00 Max. 3% bunga per tahun. PINJAMAN untuk mengembangkan ekspansi bisnis EDGE / bisnis yang kompetitif. Kami bersertifikat, dapat dipercaya, dapat diandalkan, efisien, cepat dan dinamis. Dan rekan-pemodal kerja Real estate dan semua bentuk pembiayaan usaha, Balas ke e-mail: perusahaan pinjaman betterdayfunds@aol.com

Kami menyediakan pinjaman jangka panjang dari satu bulan sampai lima puluh tahun.

Kami menawarkan jenis berikut pinjaman dan banyak lagi;

* Pinjaman Pribadi (pinjaman tanpa jaminan)

* Kredit Usaha (pinjaman tanpa jaminan)

* Konsolidasi Pinjaman * Kombinasi Pinjaman

* Home Improvement.


Silakan jika Anda senang dan tertarik dalam penawaran keuangan kita, tidak ragu-ragu untuk menghubungi kami jika Anda membutuhkan jasa kami karena Anda akan perlu untuk memberikan kami informasi berikut untuk memulai proses sesuai jumlah pinjaman Anda. Silakan jika Anda tertarik saat ini pinjaman mendesak E-mail kami dengan alamat email berikut: betterdayfunds@aol.com

Salam
Tedy Kate

fizietranung said...

Salam Pak Teh
Saya ingin membuat rumah di atas tanah arwah saya.
Masalahnya dalam geran tanah tersebut ada nama adik beradik sy yang lain yg belum berumur 18tahun

Bolehkan saya tukar nama geran tersebut kepada nama saya atau saya perlu menunggu shingga adik sy berumur 18 tahun?
Bank memng perlukan nama sy secara tunggal dalam geran atau boleh jika penama adik beradik saya yg lain dalam geran tersebut?

Anonymous said...

Boleh tuan cadangkan tukang rumah yang boleh dipercayai untuk bina rumah atas tanah sendiri.

gee said...

salam..
suami sy mendapat 1/3 bahagian dr tanah lot ayahnya berukuran 4500 sq.ft. bolehkah suami memohon pinjaman bank untuk membina rumah?

Zack said...

Saya nak tanya saya dah beli tanah semua status geran semua satle bab tanah tu sekarang ni saya nak bina rumah tapi melalui pinjaman kerajaan disini saya nak tanya... saya nak bina sendiri rumah tersebut tanpa suruh kontraktor plan plak dah ada pak sedara pelukis plan berdaftar cuma rumah tu macam mana nak bina sendiri melalui pinjaman kerjaan caranya step by step dan apa yang diperlukan,adakah kena lantik peguam juga atau macam mana kene lesen kontraktor juga ke????

shairul said...

assalamualaikum wbt... pakteh saya ada beberapa soalan nak tanya...
1. sekiranya kita buat pinjaman untuk beli tanah adakah jumlah pinjaman akan dapat penuh?
2. adakah pinjaman beli tanah dan pinjaman bina rumah atas tanah sendiri senang mendapat kelulusan dari bahagian pinjaman perumahan?

terima kasih pakteh

Anonymous said...

Assalammualaikum Pak Teh,

Sy ida, sy nk tnya ibu mertua sy ad membeli 1 lot tanah tetapi beliau cuma ada dokumen angkat sumpah sahaja kerana tanah tsebut belum pecah lot. kalau suami saya nak buat loan untuk mendirikan rumah diatas tanah tsebut,macam mana ye..? Didalam surat akuan sumpah hnya mengatakan keluasan tanah sahaja,tetapi tidak menyatakan lot yg mana.. Ibu mertua saya hanya ditunjukkan dimana bahagian dia tanpa akuan specific diatas geran.. bagaimana ye Pak Teh..? Saya dah tak tahu nak buat apa...

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak Teh.

Saya Yan, saya ada beli satu lot tanah dengan menggunakan pinjaman bank. adakah boleh jika saya ingin menggunakan pinjaman kerajaan untuk membina rumah di tanah tersebut sedangkan loan tanah belum habis bayar. Atau adakah saya boleh buat pinjaman bank juga untuk tujuan bina rumah tersebut. TQ in advance.

Anonymous said...

assalamualaikum pak teh.

saya bercadang ingin membeli tanah lot dan ingin membina rumah, tetapi status tanah adalah jenis pertanian . Boleh ke nk tukar status tanah tersebut kepade kediaman dan bagaimana caranya. Adakah ia akan jadi sukar membuat pinjaman perumahan sekiranya geran tanah tersebut adalah geran kongsi .. Terima kasih pak teh

Mama Ain said...

Salam.. pak teh, sy Ain.. misalan kata saya buat pinjaman perumahan kerajaan untuk bina rumah, geran rumah akan dipegang oleh pihak pinjaman perumahan tersebut ke?

Anonymous said...

Salam Pak Teh.... Nak tanya tindakan yg boleh diambil terhadap sykt kntraktor yg dilantik membina rumah di bawah loan perbendaharaan...
1. Kontraktor masih belum menyiapkan rumah dan telah melepasi tempoh 8 bulan yg dinyatakan dlm perjanjian;
2. Mutu kerja kontraktor tidak begitu sempurna, ada hasil kerja yg tidak boleh diterima. Kntraktor telah diminta utk dibetulkan, tetapi kntraktor melengah-lengahkan tindakan dan beri mcm2 alasan;
3. Sekiranya pemilik rumah melantik syarikat/ individu lain utk menyiapkan kerja-kerja yg masih blm siap serta membetulkan keje-keje yg tak mencapai kehendak pemilik, apa kesannya pada loan govt? Bagaimana nak buat claim seterusnya, kontraktor telah menerima claim 70%.
Mohon pandangan dan idea utk tindakan lanjut yg boleh diambil.

Anonymous said...

assalamualaikum pak teh ayah saya telah bahagikn tanah seluas 2 ekar kepada 8 org anak secara Hibah supaya kesemua anak dpt merasa. saya ingin mendirikan rumah bolehkah saya membuat pinjaman perumahan dengan pemilikan tanah secara hibah atau saya perlu buat pecahan lot terlebih dahulu..bagaimana caranya. sekian terima kasih

qurratul ainni said...

mane saya boleh dapatkan buku tuu ?

shuib saad said...

salam pak teh... perlukah kontraktor yang dilantik berdaftar dengan bahagian pinjaman perumahan?

Anonymous said...

Hari baik,
    Ini adalah untuk menginformasikan masyarakat umum, bahwa Kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan, bisnis dan individu dengan bunga 2%, Butuh pinjaman apapun?

   Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda? Kami menawarkan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, pinjaman dari $ 10.000 - 800,000.00 USD hubungi kami sekarang: rolandfinance19@yahoo.com
dengan ketinggian suku bunga rendah
2%
? jika
jadi silakan mengisi pinjaman
Formulir pendaftaran dan mengembalikan
informasi berikut
Nama Lengkap: ....................
Negara: .....................
Kota: ..............
Status: ..............
Sex: .........................
Usia: .....................
Telepon Pribadi No: ...........
Jumlah Pinjaman: ...........
Pinjaman Durasi: .......................
Pendapatan Bulanan: ..........
Pekerjaan: ................... ....
Tujuan pinjaman: ......................... ...........
E-mail: ...................... ................
Apakah Anda diterapkan sebelumnya? .......................

Berharap untuk mendengar dari Anda
sesegera mungkin.

  E-mail di atas informasi sekarang: rolandfinance19@yahoo.com

rinie said...

Assalamualaikum pak teh, nenek suami saya bagi kebenaran membina rumah diatas tanah nya. Masalahnya boleh kah saya membuat rumah diatas tanahnya mengunakan pinjaman atas nama saya. Adakah masalah dari segi pinjaman loan dri pihak bank utk aply loan nanti. Saya keja swasta..ada ke bank memberi pinjaman utk membina rumah?

APIS Enterprise said...

Assalamualaikum Pak teh

Saya ada membeli tanah lot banglo mengguna pinjaman bank (belum habis bayar). Dan saya bercadang untuk membuat pinjaman kerajaan untuk membuat rumah di atasa tanah tersebut. Boleh kah saya memohon pinjaman kerajaan untuk membina rumah dan juga menyelesaikan baki pinjaman tanah tersebut.

terima kasih

Fieza Hussin Wedding Gallery said...

slm Pak Teh..nk tnya sy ada tanah 2 lot,1 lot atas nama isteri n 1 lot lg atas nma bapak mentua..tanah sblah menyebelah..klu sy nk wat pnjman nk wat umh atas nme sy boleh ker??

Anonymous said...

Salam pakteh, napa total percentage bayaran tu 80% ja pakteh? ada error or memang 80% ja bayaran pakteh pada kontraktor? kalau 100%, another 20% tu bila masa sesuai nak bayar ya? tq..

Anonymous said...

salam..pak teh...saya nak tanya bolehker kalau buat pinjaman perumahan kerajaan untuk bina rumah semiD.??

Anonymous said...

Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, rumah, kredit mobil,
pinjaman konsolidasi utang, modal ventura, dll, dalam jumlah berapa pun, atau
mungkin menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan konfigurasi
satu atau lebih dari solusi mereka, dan setiap kredit reasons.You
jumlah! Saya seorang pemberi pinjaman pribadi, pinjaman kepada perusahaan dan individu
dalam bunga rendah dan terjangkau dari 2 persen. Tertarik? menghubungi
kita untuk mengikuti untuk mentransfer kredit pengobatan dalam waktu 48
jam. KONTAK: pastoramos8@gmail.com
aplikasi

Nama: ..................................
Tanggal Lahir: .........................
Seks: ...................................
Status Pernikahan: ........................
Alamat: ...............................
Lokasi: ..............................
status perkawinan: ........................
Kode Pos: ...........................
Negara: ...............................
Telepon: .................................
E-mail: .................................
Tujuan dari Pinjaman Negara: .............
Jumlah Pinjaman: ...........................
Durasi Pinjaman: ......................
Bulanan laba bersih: ....................

Balas ke saya secepat mungkin untuk mengisi informasi di atas.
Harapan untuk mendengar dari Anda

Terima kasih dan Tuhan memberkati,

Pastor Amos

elia izham said...

salam pakteh.. saya nie kurang pasti laa ttg pinjaman2.. tetapi saya berminat nak bina rumah atas tanah sendri.. saya ada tanah.. tp saya tak tahu dekat siapa saya nak tuju untuk buat pinjaman.. saya pekerja swasta... ada ke peluang utk buat pinjaman??

terima kasih pakteh..

zmdyusof@fke.utm.my said...

Salam Pak Teh. Saya nak beli tanah guna loan may bank.........then nak guna loan kerajaan bina rumah memandangkan saya dah pernah buat pinjaman pertama saya dahulu. Boleh ke tidak?

Anonymous said...

TANAH KUBUR

yns1800 said...

salam pak teh,

bapak mertua saya mahukan kami suami isteri membina rumah di atas tapak tanahnya..mcm mana caranya saya nak buat loan kerajaan?apa yang perlu saya lakukan?

sekiranya jadi, saya bercadang mengupah tukang rumah kat kpg je tanpa melibatkan kontraktor..pelan rumah pun saya buat sendiri..plan simple2 je...boleh ke saya dirikan rumah di atas tanah bapak mertua n tanpa memohon kelulusan pelan rumah terlebih dahulu

Unknown said...

Salam ramadhan,

just for sharing, saya ada terdengar mengenai satu syarikat perumahan yang menyediakan khidmat membina rumah daripada kawan sy...cuba surf www.qwaris.com.
sharing is caring...=)

Azhar said...

Assalamualaikum Pak Teh.

Saya ada persoalan mengenai permohonan bersama. Harap sangat2 Pak Teh dapat membantu. Berikut detail saya suami isteri:

Suami:
1. Belum pernah buat pinjaman pertama
2. Gaji Pokok: RM3300
3. Potongan Dlm Slip: RM 1200

Isteri:
1. Pernah buat pinjaman pertama : RM72000
2. Telah selesaikan bayaran pinjaman pertama sepenuhnya pd BPP
3. Gaji Pokok : RM3300
4. Potongan Dlm Slip : RM 700

Maklumat Hartanah Yang Nak Dibeli:
Tanah : RM 140000
Bina Rumah : RM 200000

Soalan saya :
1. Bolehkah isteri saya membeli dahulu tanah tersebut dengan kelayakan pinjaman kedua?
2. Untuk membina rumah, bolehkah saya menggunakan sepenuhnya kelayakan pinjaman pertama saya?
3. Bolehkah saya menggunakan sepenuhnya loan saya untuk membeli tanah dan bina rumah? Adakah apabila saya mohon bina rumah akan dikira sebagai pinjaman kedua?

Harap Pak Teh dapat membantu..

Unknown said...

Assalamualaikum pak teh,

saya penjawat awam ingin membina rumah di tanah ayah saya sendri...boleh ke saya membina rumah di tanah ayah saya sendiri dengan membuat pinjaman rumah kerajaan...

saya betul betul mengharap pak teh dapat membantu memberi jawapan kepada saya.

Unknown said...

assalamualaikum pakteh.... saya zairi... nk bantuan pakteh... saya nak bina rumah atas tanah nma mentua saya.... klu ubah nama sahaja (x wat pembelian tanah) nama isteri n saya bleh wat pinjaman x.... isteri kerja swasta... wat pinjaman atas nama saya dan isteri boleh ke....? tima kasih....

Anonymous said...

Hello Sir / Madam
Tujuan kami adalah untuk secara signifikan memperkuat basis ekonomi semua fisik dan hukum praktisi orang dari kegiatan yang menghasilkan pendapatan melalui penyediaan kredit dan financement.Je seorang individu yang berkomitmen untuk membantu Anda secara finansial, apa pun masalah Anda asalkan Anda diberi kredit. Mengapa menunggu ketika saya menulis. Saya sepenuhnya Anda inginkan. Tingkat bunga 3% saya email saya: moraismanuel14@yahoo.fr

Anonymous said...

Salam Pak Teh,
Ingin bertanya. Saya membeli tanah lot lidi berkeluasan 4700 sqft berstatus pertanian. Tanah ini dibeli daripada developer tanah yang membuka tanah-tanah lot. Geran mempunyai banyak nama. Walau bagaimanapun, setiap nama ada mempunyai maklumat no. lot, luas lot/bahagian lot. Bolehkah saya memohon pinjaman perumahan kerajaan untuk membina rumah di atas tanah ini?

Anonymous said...

Salam p.teh...
Gaji pokok :rm 3200
Elaun rm700
Pinjaman personal rm 740
Nk tnya berapakah anggaran pinjaman yg bleh sy apply...
Mohon bantu yer p.teh...

Anonymous said...

Salam pak teh... Saya ingin membeli sebuah Tanah lot sekali dgn rumah ditanah tersebut. Harga yang ditawarkan RM180K. Rumah tu rumah batu setingkat. Agak2 bila dibuat penilaian berapa ribu sebab saya ingin membuat pinjaman RM250K. Sekiranya penilaian tak mencapai RM250K apakah cdgn pak teh supaya saya dapat membuat sedikit renovasi pada rumah tersebut. Patut tak saya minta pelan binaan rumah pada penjual kerana rumah tu penjual yang buat.

INTAN said...

Salam pak teh,Saya ingin menanya bolehkah saya membuat lanjutan tempoh tanah sebelum tamat tempohnaya ? Geran tanah saya 60 tahun, masih ada 39 tahun lagi sebelum tamat tempoh .
Berbaloikah saya membina balik rumah saya yang lama ini memandangkan geran tanah masih ada 39 tahun lagi sebelum tamat tempohnya ?

Perlukah melantik arkitek untuk membuat pelan rumah kerana orang ramai cakap tidak perlu . Sila beri nasihat.

terima kasih

Anonymous said...

pak teh..kalau saya nak buat loan kerajaan untuk bina rumah atas tanah, tapi tanah tu gerannya ada nama saya & pemegang amanah..boleh ke?kiranya tanah tu bukan atas nama saya secara individu..ni kes owner nak pecah lot tak lepas la ni..setiap pembeli dah di mentionkan keluasan tanahnya..sempadan..

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak Teh

mohon bantuan segera

saya berminat nak beli tanah pertanian dan nak buat pinjaman kerajaan IV. Adakah syarat tanah pajakan 99 tahun dan milikan sementara dibolehkan.

boleh jelaskan syarat bagi tanah yang boleh dibuat pinjaman kerajaan.

Rizal

Unknown said...

sambungan

sekiranya kelayakan 50% berjumlah RM120k

harga dijual RM120k

dal nilai dari JPPH RM100K

Loan yang lulus berapa PakTeh

Anonymous said...

salam pak teh, sy ada tanah 1 ekar lbh dan sy cadang nk bina dulu atas tanh tu bilik dgn personal loan pastu nak aply loan kjaan utk bina rumah ada masalah tak,maksud sy adakah syarat tanah tu mesti kosong? syukran

Unknown said...

salam saya ada pertanyaan, saya ada beli tanah dan baru bayar deposit 20000. Dalam surat perjanjian yang dibuat ada menyatakan jumlah deposit dan baki tersebut saya buat pinjaman. Dalam surat perjanjian tidak nyatakan urusan pecah geran.Soalan saya kalau ikut law sape yang tanggung kos pecah geran

zmdyusof@fke.utm.my said...

Lot tanah dah di beli. Share dengan kawan. Saya dapat 8000 kaki persegi. Perlu ke pecah lot tanah dulu utk buat rumah? atau tukar semua nama tanah kepada nama saya dulu , pecah lot sambil buat rumah.Ada ke bank nak pinjamkan duit sekiranya kita dalam proses pecah lot?

abdullah said...

Assalamualaikum.
Saya mempunyai sebuah rumah yg telah habis dibiaya di atas tanah milik sendiri. Sekiranya saya ingin membina townhouse di atas tanah lot yg sama bersebelahan rumah saya sekarang, adakah perlu lakukan pecah lot?
Apa pandangan tuan?
Terima kasih.

Fberry Cantik said...

Assalamualaikum..pak teh,

Nak tanya, kalo saya kerja kerajaan nak beli tanah dan bina rumah. boleh ke melalui pinjaman MOF dan bagai mana caranya? kena beli tanah dulu ke atau beli tanah terus buat rumah?

Unknown said...

aslmkm pak teh.kalau nak buat pnjaman buat rumah atas tanah sendiri..adakah duit pinjaman tu bank akan direct bayar ke kontraktor atau bank akan berikan kpd sy kmudian sy yg bayarkan kpd kontrktor

Unknown said...

assalammulaikum...
saya ingin bertanya... kalau seekar tanah pusaka yang mempunyai 7 adik beradik dan kesemua adik beradik ingin membuat rumah mesra rakyat. layak ke semua adik beradik memohon utk membena rumah mesra rakyat?

Anonymous said...

Assalamualaikum ,PakTeh. Saya ada sebidang tanah atas nama sendiri dan bercadang untuk memohon pinajaman kerajaan untuk membuat rumah. Soalan saya sekiranya permohonan saya diluuskan, bagaimana duit pinjaman tersebut akan diberikan?Terus ke akaun saya sendiri atau bagaimana?Saya belum membuat keputusan untuk membuat rumah melalui kontraktor atau tukang.

Anonymous said...

Salam Pak The...saya nak Tanya..bgaimn prosedur utk membuat pinjaman kerajaan utk membuat rumah ditanah sendiri..utk pengetahuan pak the..sya telah membeli rumah perumahan menggunakan loan kerajaan...jd bolehkah saya membuat pinjaman utk membuat rumah pula menggunakan loan kerajaan?

Amri Daud said...

Salam. Sekadar berkongsi, bagi membantu sesiapa yg memerlukan pelan rumah, bolehlah layari galeri design rumah kami di rekabentukrumah.com. tq

Bade said...

Salam Pak Teh..nak tanya.
Saya ada tanah setengah ekar dan bercadang nak bina beberapa rumah sewa. Boleh tak saya dapatkan pinjaman perumahan kedua dengan cagarkan tanah tu. Untuk pengetahuan, pinjaman pertama ialah pada 2010 ( loan bersama saya dan isteri) . Coz setahu saya selagi loan pertama tak selesai, tak boleh buat pinjaman ke-2.

Anonymous said...

salam pak teh,
Berapa kah kos duit bagi turun nama?

tualagebu said...

Hubungi 0192029881 untuk kontraktor design and build. Harga murah dan berkualiti. Memiliki lesen dan berpengalaman luas dalam membina rumah budget dan rumah banglo

Anonymous said...

Salam pak teh..

saya ade tanah 1.7 ekar...tanah pertanian...biasanya berapa anggaran kos utk convert kepada pembangunan? ada formula die ke?
Ade kawan bitau saya max sampai 25% mengikut harga semasa..

contoh...harga semasa utk 1.7 ekar ialah rm500000...

= 0.25 x 500000
= RM125,000 <---- btol ker?

harap ade sikit penjelasan...


wassalam..

brandy morgan said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman jika ya email kami sekarang brandymorganloanfirm@gmail.com. Informasi berikut

KREDIT APLIKASI

Nama pemohon: ................
Negara: .............................. ..
Pekerjaan: ...........................
Jenis Kelamin: .......................................
Tujuan pinjaman: .................. ..
Umur: .................................... ..
Telepon: ..................................
Jumlah yang dibutuhkan: ...................
Durasi Pinjaman: .....................
Pendapatan bulanan: ..................

Unknown said...

Hello , saya Mr Davies, pemberi pinjaman pinjaman peribadi
memberikan pinjaman peluang masa hidup.
Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman
untuk meningkatkan perniagaan anda ?
Anda telah ditolak oleh
bank-bank dan institusi kewangan lain?
Adakah anda memerlukan pinjaman atau gadai janji penyatuan ?
mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda
masa lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu
memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang
untuk membayar bil-bil , untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan ini
medium untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan
akan bersedia untuk menawarkan loan.So hubungi kami hari ini melalui e-mel:
Davieswashingtonloanoffer@gmail.com Data PEMINJAM ' S
1 ) Nama Penuh : ............................................. ..........
2) Negara: .............................................. .............
3 ) Alamat : .............................................. ............
4 ) Negara: .............................................. ................
5) Sex : .............................................. ..................
6) Status perkahwinan: ............................................. ....
7) pendudukan: .............................................. .......
8) Nombor Telefon : ............................................. ...
9) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .....................
10 ) Pendapatan Bulanan: .............................................
11) Jumlah Pinjaman Diperlukan : .....................................
12) Tempoh Pinjaman: ............................................. ...
13) Tujuan Pinjaman : ............................................
14 ) Agama : .............................................. ..........
15) Adakah anda memohon sebelum .................................
Terima kasih, Encik . Davies

Unknown said...

Jika anda memerlukan perkhidmatan kontraktor yang bertauliah dengan kerja berkualiti, untuk:
1. Ubahsuai rumah & bina baru
2. Pengubahsuaian Pejabat & ruang komersial
3. Kabinet dapur
4. Kerja Mengecat
5. Pagar besi
6. Siling plaster
7. Pemasangan granit & jubin
8. Kerja-kerja elektrikal
9. Partition
10. Kerja-kerja kaca
11. Binaan bumbung
Dengan Kepakaran yang dimiliki kami berbesar hati untuk menyediakan perkhidmatan profesional dengan kemahiran cemerlang dan berkualiti pada anda. Pengubahsuaian rumah anda dengan perkhidmatan kami mampu memastikan ketenangan fikiran, daripada tempoh awal projek sehinggalah tempoh siap pembinaan yang dijamin kualitinya.
Jika anda mempunyai sebarang rancangan untuk pengubahsuaian dan memerlukan kepakaran kontraktor dari kelas F sehinggalah kelas A yang bertauliah berbincanglah dengan kami.
Terima Kasih,
KAMI JUGA MEMBUAT PERHIMATAN A to Z . dari plan rumah , bina sampai ke keluar geran rumah .

0173225075 - aiman

Anonymous said...

Assalamualaikum. Isteri saya memiliki tapak lot rumah di Meru, Klang. Nama tiada didalam geran, cuma ada surat peguam menyatakan isteri saya adalah pemegang milik tanak lot tersebut. Bagaimana proses yang perlu dilakukan untuk mendapatkan pinjaman seperti rumah mesra rakyat, prima atau psnb boleh dilakukan. mohon pencerahan. terima kasih. Hafiz

Anonymous said...

salam..

saya terima bina banglo melalui loan kerajaan (bpp)..

melaka, negeri sembilan ,kl selangor


kami menguruskan dari mula hingga siap binaan.

0126323669
fendi

atau email pelan lantai untuk sebutharga.

affendiomar84@yahoo.com




tq


fendi omar
012 632 3669

Anonymous said...

salam..

pinjaman pertama tu, beli tanah atau beli rumah..


kalau loan pertama beli rumah,kena selesai kan dahulu baki pinjaman, atau layak pinjaman ubahsuai rumah sahaja..

kalau loan pertama, beli tanah.tuan layak untuk mohon bina rumah diatas tanah sendiri.


dan tetapi hanya layak bina 1 rumah sahaja.


fendi design n build
0126323669
call for construction.

Anonymous said...

salam


duit turun pada lawyer sebagai state holder(pemegang taruhan)..kemudiam baru diserah pada kontraktor,mengikut progress kerja.


fendi design n build
0126323669
affendiomar84@yahoo.com

Anonymous said...

tuan kena pecah lot dahulu.


fendi

Anonymous said...

Moshi Moshi,
Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang-utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah u ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya?
Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek?
mencari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu
membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang
untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di lantai 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini via email: emmanuelthomasloancompany@gmail.com

First Alliances Loan Firm said...

Hello,
Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda?
anda telah ditolak oleh
bank-bank dan agensi-agensi kewangan lain?
Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
mencari tidak lebih seperti yang kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda yang perkara yang telah lalu. Kami pinjaman dana kepada individu
yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang
untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: firstalliancesloanfirm@gmail.com

Unknown said...

Assalamualaikum Pakteh

Saya nak tanya, bagaimana prosedur untuk mohon pinjaman perumahan kerajaan untuk membina rumah diatas tanah milik Ibu mertua saya? Bolehkah dimohon atau ada prosedur lain yang perlu dilakukan terlebih dahulu.

Untuk makluman tanah tersebut seluas 3 ekar dan ada nama Ibu mertua saya dan 2 orang sepupunya serta telah ada dua buah rumah didirikan milik Ibu Mertua saya dan sepupunya.

untuk makluman juga, Ibu mertua saya telah memberi keizinan untuk membina rumah di tanah tersebut.

Unknown said...

Assalamualaikum... klu saya buat pinjaman bpp utk bina rumah atas tanah sendiri. Adakah jumlah yang layak dipinjam mengikut nilai tanah atau mengikut kelayakan gaji...

Unknown said...

Halo, saya Mr Rapheal Williams, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup waktu kesempatan pinjaman. Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh Bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan konsolidasi pinjaman atau hipotek? mencari lebih banyak karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit yang buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami menyediakan bantuan yang dapat diandalkan dan waris dan akan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email hubungi kami via

Email: raphealwillaims.loanfirm2015@gmail.com Terima kasih, kami berharap untuk prompt Anda menjawab.

Mr tanda Rapheal Roland Email: raphealwillaims.loanfirm2015@gmail.com

Allias Mohd Lin said...

Salam,

Perlukah memohon CF jika rumah yang dibina berada diluar kawasan majlis perbandaran?

Bagaimana cara menuntut baki 5% setelah tempoh 12 bulan dari tarikh pemilikan kosong tamat?

Tq

Unknown said...

aslmkum Pakteh.. sya ada soalan. sya ada tanah n atas nama sndiri tp masih bujang. layak ke sya nk apply rumah prima?

Anonymous said...

Engkau mempunyai banyak masalah kewangan? adakah anda Perlu pinjaman untuk membayar hutang? adakah anda dalam krisis kewangan? percaya kepada kami untuk merawat semua jenis pinjaman, lihat di bawah. Kami berdaftar dan
syarikat yang diberi kuasa untuk mengeluarkan pinjaman pada 2%, dengan tempoh minimum 6 bulan dan tempoh maksimum 30 tahun.
Kami memberi pinjaman kepada minimum pada tahun 2000 kepada maksimum 50 juta.
menawarkan perkhidmatan yang berbeza BAWAH *
Pinjaman Peribadi (selamat dan tidak bercagar)
* Pinjaman Perniagaan (selamat dan tidak bercagar)
* Peningkatan Home
* Pencipta Pinjaman
* Pinjaman Auto
* Perkahwinan Gadai Janji
* Pinjaman kesihatan, dan lain-lain
Jadi .. jika anda berminat, sila kembali kepada kami melalui e-mel kami loveloanfirm8@gmail.com
dengan Allah tidak ada yang mustahil

Micheal Benson said...

Untuk benar memperkenalkan diri, saya Encik Micheal Benson pemberi pinjaman swasta, i
Memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, ini merupakan peluang kewangan.
di muka pintu anda, mendapatkan pinjaman anda dengan cepat. Ada orang banyak keluar
Terdapat mencari peluang kewangan atau bantuan sekitar sudut, dan
Tempat, dan masih mereka tidak mampu untuk mendapatkan satu, tetapi di sini ia adalah.
Pembiayaan peluang pada langkah pintu anda dan oleh itu anda tidak mampu Untuk lepaskan peluang ini perkhidmatan ini disediakan untuk individu, syarikat, ahli perniagaan dan wanita, dan ketersediaan loans.The apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut.
Hubungi kami melalui e-mel: michealbensonloanagency@gmail.com.

Pinjaman borang permohonan dan mengembalikannya.

Nama Penuh ....................................

Nombor telefon peribadi ............................

Negara ...........................................

Alamat ......................................

Negeri ..............................

Umur .............................................

Anda telah digunakan sebelum atau tidak. .......................

Status .................................

Jumlah pinjaman yang diperlukan. .....................................

Tempoh pinjaman .................................

Pekerjaan ....................................

Pendapatan Bulanan .............................

Sebagai pengiktirafan kepada butiran ini kami akan menghantar perjanjian kami dengan jadual pembayaran balik, dan jika anda bersetuju dengan Terma dan Syarat ini, anda berpeluang untuk mendapatkan pinjaman anda dalam masa 24 jam, bergantung kepada keterukan dan mendesak, dan amanah.
Saya sedang menunggu maklum balas yang cepat anda.

Yang benar

Micheal Benson

Micheal Benson said...

Untuk benar memperkenalkan diri, saya Encik Micheal Benson pemberi pinjaman swasta, i
Memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, ini merupakan peluang kewangan.
di muka pintu anda, mendapatkan pinjaman anda dengan cepat. Ada orang banyak keluar
Terdapat mencari peluang kewangan atau bantuan sekitar sudut, dan
Tempat, dan masih mereka tidak mampu untuk mendapatkan satu, tetapi di sini ia adalah.
Pembiayaan peluang pada langkah pintu anda dan oleh itu anda tidak mampu Untuk lepaskan peluang ini perkhidmatan ini disediakan untuk individu, syarikat, ahli perniagaan dan wanita, dan ketersediaan loans.The apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut.
Hubungi kami melalui e-mel: michealbensonloanagency@gmail.com.

Pinjaman borang permohonan dan mengembalikannya.

Nama Penuh ....................................

Nombor telefon peribadi ............................

Negara ...........................................

Alamat ......................................

Negeri ..............................

Umur .............................................

Anda telah digunakan sebelum atau tidak. .......................

Status .................................

Jumlah pinjaman yang diperlukan. .....................................

Tempoh pinjaman .................................

Pekerjaan ....................................

Pendapatan Bulanan .............................

Sebagai pengiktirafan kepada butiran ini kami akan menghantar perjanjian kami dengan jadual pembayaran balik, dan jika anda bersetuju dengan Terma dan Syarat ini, anda berpeluang untuk mendapatkan pinjaman anda dalam masa 24 jam, bergantung kepada keterukan dan mendesak, dan amanah.
Saya sedang menunggu maklum balas yang cepat anda.

Yang benar

Micheal Benson

Micheal Benson said...

Untuk benar memperkenalkan diri, saya Encik Micheal Benson pemberi pinjaman swasta, i
Memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, ini merupakan peluang kewangan.
di muka pintu anda, mendapatkan pinjaman anda dengan cepat. Ada orang banyak keluar
Terdapat mencari peluang kewangan atau bantuan sekitar sudut, dan
Tempat, dan masih mereka tidak mampu untuk mendapatkan satu, tetapi di sini ia adalah.
Pembiayaan peluang pada langkah pintu anda dan oleh itu anda tidak mampu Untuk lepaskan peluang ini perkhidmatan ini disediakan untuk individu, syarikat, ahli perniagaan dan wanita, dan ketersediaan loans.The apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut.
Hubungi kami melalui e-mel: michealbensonloanagency@gmail.com.

Pinjaman borang permohonan dan mengembalikannya.

Nama Penuh ....................................

Nombor telefon peribadi ............................

Negara ...........................................

Alamat ......................................

Negeri ..............................

Umur .............................................

Anda telah digunakan sebelum atau tidak. .......................

Status .................................

Jumlah pinjaman yang diperlukan. .....................................

Tempoh pinjaman .................................

Pekerjaan ....................................

Pendapatan Bulanan .............................

Sebagai pengiktirafan kepada butiran ini kami akan menghantar perjanjian kami dengan jadual pembayaran balik, dan jika anda bersetuju dengan Terma dan Syarat ini, anda berpeluang untuk mendapatkan pinjaman anda dalam masa 24 jam, bergantung kepada keterukan dan mendesak, dan amanah.
Saya sedang menunggu maklum balas yang cepat anda.

Yang benar

Micheal Benson

Micheal Benson said...

Untuk benar memperkenalkan diri, saya Encik Micheal Benson pemberi pinjaman swasta, i
Memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, ini merupakan peluang kewangan.
di muka pintu anda, mendapatkan pinjaman anda dengan cepat. Ada orang banyak keluar
Terdapat mencari peluang kewangan atau bantuan sekitar sudut, dan
Tempat, dan masih mereka tidak mampu untuk mendapatkan satu, tetapi di sini ia adalah.
Pembiayaan peluang pada langkah pintu anda dan oleh itu anda tidak mampu Untuk lepaskan peluang ini perkhidmatan ini disediakan untuk individu, syarikat, ahli perniagaan dan wanita, dan ketersediaan loans.The apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut.
Hubungi kami melalui e-mel: michealbensonloanagency@gmail.com.

Pinjaman borang permohonan dan mengembalikannya.

Nama Penuh ....................................

Nombor telefon peribadi ............................

Negara ...........................................

Alamat ......................................

Negeri ..............................

Umur .............................................

Anda telah digunakan sebelum atau tidak. .......................

Status .................................

Jumlah pinjaman yang diperlukan. .....................................

Tempoh pinjaman .................................

Pekerjaan ....................................

Pendapatan Bulanan .............................

Sebagai pengiktirafan kepada butiran ini kami akan menghantar perjanjian kami dengan jadual pembayaran balik, dan jika anda bersetuju dengan Terma dan Syarat ini, anda berpeluang untuk mendapatkan pinjaman anda dalam masa 24 jam, bergantung kepada keterukan dan mendesak, dan amanah.
Saya sedang menunggu maklum balas yang cepat anda.

Yang benar

Micheal Benson

Unknown said...

Assalam pak te..beliau saya memiliki Tanah seluas 7 ekar lbih..kami bercadang mau pecahkan 3 ekar untuk projek perumahan..ttpi masalahnya dari segi kewangan kmi xda...jd saya nk Tanya apakah cara yg boleh kami lakukan untuk memajukan Tanah 3 ekar yg hendak kmi pecahkan tersebut utk dijdikan pembangunan perumahan..?apakh perlu kmi buat cagaran dgn pihak bank atau menjual kepada pihak syarikat perumahan..?

Unknown said...

Halo, nama saya Laima, saya adalah korban di tangan kreditur penipuan saya telah ditipu 27 juta, karena saya butuh modal besar dari 140 juta, saya hampir mati, tidak ada makanan untuk anak-anak saya, bisnis saya adalah hancur dalam proses saya kehilangan hubsand saya. Saya dan anak-anak saya tidak tahan lagi. semua ini terjadi Januari 2015, tidak sampai saya bertemu dengan seorang teman yang memperkenalkan saya kepada ibu ibu yang baik Alexandra yang akhirnya membantu saya mendapatkan mengamankan pinjaman di perusahaannya, ibu yang baik, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati Anda , saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang Indonesia, bahwa ada banyak penipuan di luar sana, jika Anda membutuhkan pinjaman dan kontak pinjaman dijamin ibu yang baik Alexandra melalui email perusahaan. alexandraestherloanltd@gmail.com
atau alexandraestherfastservice@cash4u.com,
Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; laimajelena@gmail.com untuk setiap informasi yang Anda perlu tahu, silakan dia adalah satu-satunya orang yang dapat diandalkan dan dapat dipercaya.
Terima kasih.

Unknown said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman?
Asuransi Kizittochris telah terjadi menjadi perusahaan keuangan nomor satu di Afrika Barat dan sekarang telah dunia dalam bantuan memberikan pinjaman, dan kami di sini untuk membantu Anda mencapai tujuan Anda jadi jika ada kebutuhan bantuan darurat, keuangan atau kecewa oleh Bank, kami menyediakan dana langsung antara lima juta dan persyaratan aplikasi dengan tidak ada jaminan dan menguntungkan bunga sebesar 2%. Anda tertarik menghubungi kami melalui Email Kizittochrisinsurance@gmail.com
Salam
Kizitto Mohammed kencan

Unknown said...

assalam pakteh...untuk pinjaman perlu ada Kontraktor yang berdaftar dan berlesen
1)berdafter dengan SSM dalam bidang pembinaan
2)berdaftar dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) dan Pusat Khidmat Kontraktor (PKK)
belehkan guna syarikat no. 1 ?

Unknown said...

Hello Am Puan, Morgan Debra Am pemberi pinjaman pinjaman yang sah dan boleh dipercayai memberi pinjaman
atas terma yang jelas dan mudah difahami dan syarat pada kadar faedah 2%. dari
$ 12000 kepada $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. jika anda
memerlukan pinjaman apa yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
di: morgandebra1986@gmail.com
Tuhan memberkati Anda.
Yang benar,
Puan Morgan Debra
E-mel: morgandebra1986@gmail.com


Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: morgandebra1986@gmail.com

Unknown said...

Hati-hati di sini. Tidak ada yang boleh membantu anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana anda bebas untuk mendapatkan bantuan kewangan. Setiap jawapan dari pemberi pinjaman kredit atas soalan anda, anda harus mengabaikan, kerana Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah mangsa yang saya koyak Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristian yang dimaksudkan saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kenalan lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka meluluskan pinjaman sebanyak $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam selepas bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan kehendak, pinjaman saya disimpan di dalam akaun bank saya tanpa cagaran. Saya akan menyesal Total hidupku, Kerana pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan keadaan hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

Unknown said...

Halo, Nama saya Sarah Soto, I Live di Indonesia, saya bukti apa (perusahaan pinjaman Stepwilliams) hidup telah dilakukan dalam hidup saya, sebelum sekarang saya sedang mencari pinjaman untuk memulai sebuah bisnis, saya pergi melalui pinjaman online perusahaan tetapi tidak dikabulkan pinjaman. Aku robek dan tidak pernah ingin menghubungi pemberi pinjaman online lainnya karena saya merasa semua itu same.Fortunately saya datang dalam kontak dengan (perusahaan pinjaman Stepwilliams) yang mana dapat meminjamkan jumlah i menempuh jalur dari mereka, itu mudah dan aman di 3 % pada pembayaran bunga, saya ditawari pinjaman tanpa masalah apapun dan itu disetorkan langsung ke rekening dinominasikan saya yang saya berikan kepada mereka. lihatlah saya melakukan besar dalam bisnis saya, semua berkat Tuhan yang membawa perusahaan pinjaman Stepwilliams menyeberang ke saya. Aku berdiri sebagai saksi hari ini. Saya yakin Anda adalah salah satu perusahaan pinjaman dapat diandalkan saya dapat merekomendasikan untuk anyone.for informasi lebih lanjut tentang Mereka, silahkan hubungi perusahaan pinjaman Stepwilliams melalui email resmi mereka (stephanie.williamsloanfirms@gmail.com) dan Anda juga dapat menulis saya di (sarahsoto1960 @ gmail.com) jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut, saya berharap yang terbaik keberuntungan. Tuhan Memberkati

Unknown said...

Halo, Nama saya Sarah Soto, I Live di Indonesia, saya bukti apa (perusahaan pinjaman Stepwilliams) hidup telah dilakukan dalam hidup saya, sebelum sekarang saya sedang mencari pinjaman untuk memulai sebuah bisnis, saya pergi melalui pinjaman online perusahaan tetapi tidak dikabulkan pinjaman. Aku robek dan tidak pernah ingin menghubungi pemberi pinjaman online lainnya karena saya merasa semua itu same.Fortunately saya datang dalam kontak dengan (perusahaan pinjaman Stepwilliams) yang mana dapat meminjamkan jumlah i menempuh jalur dari mereka, itu mudah dan aman di 3 % pada pembayaran bunga, saya ditawari pinjaman tanpa masalah apapun dan itu disetorkan langsung ke rekening dinominasikan saya yang saya berikan kepada mereka. lihatlah saya melakukan besar dalam bisnis saya, semua berkat Tuhan yang membawa perusahaan pinjaman Stepwilliams menyeberang ke saya. Aku berdiri sebagai saksi hari ini. Saya yakin Anda adalah salah satu perusahaan pinjaman dapat diandalkan saya dapat merekomendasikan untuk anyone.for informasi lebih lanjut tentang Mereka, silahkan hubungi perusahaan pinjaman Stepwilliams melalui email resmi mereka (stephanie.williamsloanfirms@gmail.com) dan Anda juga dapat menulis saya di (sarahsoto1960 @ gmail.com) jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut, saya berharap yang terbaik keberuntungan. Tuhan Memberkati

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Halo, Nama saya Tricia Taylor, saya tinggal di sini di Indonesia, saya bukti hidup dari apa (Ashley Bisnis Keuangan) telah dilakukan dalam hidup saya, sebelum sekarang saya sedang mencari pinjaman untuk memulai bisnis saya sudah hancur, saya pergi ke perusahaan pinjaman online yang berbeda pada tidak ekor akhirnya adalah perhatian dengan saya. saya ditipu dan scammed tidak sampai saya datang di kontak dengan (Ashley Bisnis Keuangan) yang mampu untuk meminjamkan sejumlah uang nyata saya diminta dari mereka RP 250.000.000 dalam waktu kurang dari 48 jam setelah prosedur normal hanya 2% bunga semua itu inginkan saya untuk bertemu pembayaran saya setiap bulan, mengejutkan terbesar saya pinjaman dikeluarkan kepada saya tanpa komplikasi langsung ke rekening bank saya saya disediakan, lo dan lihatlah sekarang bisnis saya sudah kembali dan berfungsi dengan baik, semua berkat bagi Allah yang membawa Ashley Bisnis Keuangan perjalanan saya berdiri sebagai saksi hidup today.believe kau itu adalah salah satu perusahaan pinjaman dapat diandalkan saya dapat merekomendasikan untuk anyone.for lebih pertanyaan silahkan hubungi Ashley Bisnis Keuangan melalui, bisnis ashley finance@gmail.com dan Anda juga bisa menulis saya di triciataylor982@gmail.com jika Anda membutuhkan informasi penting lainnya, saya berharap yang terbaik keberuntungan.

Anonymous said...

Kami disetujui pemerintah dan pemberi pinjaman kredit bersertifikat Perusahaan kami tidak menawarkan pinjaman mulai dari pribadi untuk pinjaman industri untuk orang yang tertarik atau perusahaan yang mencari bantuan keuangan pada tingkat bunga dinegosiasikan 2% kesempatan untuk membersihkan dept Anda., Mulai atau meningkatkan bisnis Anda dengan pinjaman dari pinjaman perusahaan kami diberikan di Pounds (£), dollar ($) dan Euro. Jadi mengajukan pinjaman sekarang orang yang tertarik harus menghubungi kami untuk informasi lebih lanjut. Mengisi informasi data peminjam. Hubungi kami sekarang melalui: jenniferdawsonloanfirm20@gmail.com
(2) Negara:
(3) Alamat:
(4) Kota:
(5) Sex:
(6) Status Pernikahan:
(7) Bekerja:
(8) Nomor Ponsel:
(9) Penghasilan Bulanan:
(10) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
(11) Jangka waktu pinjaman:
(12) Tujuan Pinjaman:

Terima kasih atas pengertian Anda karena kami berharap untuk mendengar dari Anda segera.

E-Mail: jenniferdawsonloanfirm20@gmail.com

Unknown said...

Hello, Saya Puan Joyce, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberi pinjaman wang kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur di rumah pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: joycemeyerloanfirm@gmail.com

epu said...

salam pakteh saya ada tanah sendiri syarat kediaman, saya ingin membina rumah jenis berkembar (semi-d) dua pintu adakah rumah jenis ini diluluskan. jika diluluskan pada pihak manakah harus saya bincangkan.

Unknown said...

Hello, saya Encik Stahl, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberi pinjaman wang kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman.
Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda.
Jadi hubungi kami hari ini oleh E-mel: stahlchristianloanfirm@gmail.com

asha said...

assalamualaikum pak teh, saya nak beli tanah 3/4 ekar status pertanian guna loan kerajaan, kemudian utk bina rumah. bolehkah?

Unknown said...

assalamualaikum pak Teh,saya nak tanya,kalau kita ingin membina rumah di atas tanah bapa,perlu kena tukar ke nama geran tanah tu.kalau tak tukar tak boleh ke.Saya nak pakai loan bank.

harlina said...

Pakteh..sy nak tanya..klu tanah yg sy nk buat rumah ni berstatus pertanian..blh buat loan kerajaan tak..?@ sy kena tukar status pertanian tu dulu..baru blh teruskan buat loan kerajaan..sbb nak pecah geran pastu tu nak tukar status tanah juru ukur minta mahal..harap pakteh dpt bg pencerahan..terima kasih

Unknown said...

Assalam. Saya ada pertanyaan. Saya ada membeli rumah teres 2 tingkat. setelah kami membeli baru diketahui bahawa kawasan rumah tersebut tanahnya adalah berstatus tanah industri. Bolehkah saya menjual rumah tersebut berdasarkan status tanah industri? Adakah sah penjualan tersebut?

Unknown said...

Hello, Saya Puan Kathleen Campbell, A pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang meminjamkan satu peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Sama ada seorang ahli perniagaan atau perempuan, Jika anda berada dalam kesukaran kewangan atau memerlukan wang untuk mula busines anda sendiri nAnda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, Kami menyediakan pinjaman, Perdagangan dan peribadi dengan kadar faedah tahunan minimum yang sangat serendah 2% dalam tempoh 1 tahun hingga 20 tahun repaymen untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: kathleenloancompany@gmail.com,,

Unknown said...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

Unknown said...

Amanda Firma Pinjaman adalah satu-satunya pemberi pinjaman benar talian kerana saya mendapat pinjaman saya daripada mereka.
Saya mahu menggunakan peluang ini untuk memperingatkan semua orang di sini untuk berhati-hati semua pemberi pinjaman pinjaman yang menimbulkan untuk menjadi nyata. Mereka semua penipuan dan palsu dan niat mereka adalah untuk merobek anda wang keras anda lakukan.
Selepas saya bertemu dengan terma dan syarat syarikat, pinjaman saya diluluskan dan saya terkejut besar, ia telah dipindahkan ke dalam akaun bank saya dalam masa kurang daripada 24 jam.
Anda boleh menghubungi Puan Amanda melalui e-mel beliau amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com dan anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya rasheedamuhammad10@gmail.com
Saya mahu anda mendapat faedah daripada tawaran pinjaman beliau

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 288   Newer› Newest»

Post a Comment