Dapatkan pandangan PakTeh..!

Tuesday, November 9, 2010

Rumah Pertama Ku


Salam sejahtera,

Macam tajuk karangan cikgu beri masa sekolah rendah aja tajuknya?. Tak pa lah, yang nak diceritakan adalah pengalaman membeli rumah pertama. Kebanyakkan orang malas nak fikir untuk membeli rumah terutama yang dah menumpang sejak azali kat umah mak bapak…duduk kat kampong lak tuu, wow bestnya. Serba serbi free la katakan, sehingga nak memasak pun leh dapat bahan disekeliling rumah.

Tapi kalau anda seorang kakitangan Kerajaan dan anda tidak menggunakan kemudahan pinjaman perumahan yang Kerajaan beri sesungguhnya anda berada di dalam tidak menguntungkan. Nama pun kemudahan, mestilah menguntungkan..bukan semua orang layak, ada peraturan-peraturannya lak tu. Tak la saya kata anda berada di dalam kerugian, cuma tidak menguntungkan…percaya lah!.

Berbalik kepada cerita saya "Rumah Pertama Ku", lebih 10 Tahun dulu saya mula mengagahkan diri untuk membeli sebuah rumah. Kena gagah, banyak fikir nak beli rumah ne sebabnya :
  1. Tak pernah beli rumah. Kalau tiap-tiap hari beli rumah rasanya tak la gementar sangat kot, betul tak?.
  2. Mahal harganya. Kalau harga rumah 5 sen ke!, seringgit ke!, seratus ringgit ke!, tak lah menung memikirkannya sampai mengigau dibuatnya.
  3. Pertama kali beli. Seumur hidup, itu lah sekali baru nak cuba beli rumah. Apa-apa pun yang pertama mestilah takut sebab tak ada pengalaman. Macam pengalaman malam pertama….aewah
  4. Cerita buruk orang lain beli rumah seperti rumah terbengkalai, rumah retak, rumah bocor, rumah runtuh dan sebagainya. Cerita seram sejuk mengalahkan cerita hantu ne pun dah buat kita seram. Cerita hantu tuu seram sebab ada muzik latar, cuba tak de muzik mesti x seram punya!!!. Tapi cerita buruk beli rumah ne, tak ada muzik latar pun dah seram. Betul kan?
  5. Banyak urusannya seperti urusan peguam, urusan pejabat tanah, urusan perjanjian jual beli, urusan pinjaman perumahan, urusan stamping, urusan gadaian, urusan bayaran. Wow banyak nya!. Ya la, nak beli stem 10 sen pun kena beratur, ne kan nak beli rumah ratusan ribu ringgit.
Tapi dari pelbagai alasan menakutkan di atas, digagahkan diri ini untuk membeli rumah disebabkan seorang insan yang bernama Encik Zaini..akan dikenang jasamu sampai bila-bila. Ceritanya, Encik Zaini ne kerja Kerajaan bergaji kurang dari RM900 sebulan, bujang, berumur sekitar 20an tetapi dimaklumkan mempunyai 3 buah rumah. Alamak, apa cerita ne? Apa dah jadi, bermacam persoalan bermain dan kebanyakkannya buruk-buruk aja. Dipendekan cerita, saya memanggil Encik Zaini untuk mencungkil rahsianya.

Katanya, 2 petua utama nak beli rumah adalah :
  1. Beli rumah tak perlu takut sebab jarang orang beli rumah rugi bila jual balik. Tapi kena servey juga lak area, pemaju, kadar sewa dan sebagainya. Kalau tak nak jual, boleh bagi sewa. Kalau beli kereta tuu memang biasa rugi bila nak jual balik..tapi ramai orang berani pulak beli kereta mahal-mahal lebih dari harga sebuah rumah pun ada, tambahnya…percaya lah!
  2. Ada dua cara untuk kita invest bila beli rumah. Pertama, lepas beli sewakan dan kemudian beli yang lain kerana rumah tersebut telah dibayar balik hutangnya oleh penyewa. Kedua, jual balik dengan harga yang tinggi kemudian beli rumah yang lain yang lebih mahal…dan begitulah seterusnya. Kebanyakkan orang bila dapat untung beli rumah, keuntungan tersebut dihabiskan buat enjoy, melancung, tukar kereta baru, tukar perabut, shoping sakan dan sebagainya…percaya lah!.
Walau pun alasan tersebut diterima akal tapi di dalam hati masih gemuruh. Kalau insan seperti Encik Zaini berani, malu gak aku tak berani beli rumah lepas kena taklimat motivasi. Aku pun mintak tolong sekali lagi agar beliau carikan rumah yang paling murah (bukan rumah murah RM25,000) yang sesuai untuk menjadi "Rumah Pertama Ku". Tak lama kemudian, Encik Zaini telah menunjukkan sebuah apartment di Seksyen 19, Shah Alam sesuai untuk dibeli dengan harga RM39,900. Setelah diservey, aku masih gemuruh nak beli dan meminta tempoh 2 minggu untuk memikirkannya. Setelah berfikir panjang, dengan alasan tak sampai hati menolak bantuan yang Encik Zaini berikan aku membeli rumah tersebut dengan rasa cemas.

Namun begitu, selepas membeli aku pun bercadang untuk menyewakannya. Apa yang memeranjatkan, belum habis aku menampal poster rumah sewa..ramai orang telah telefon untuk menyewa dengan kadar yang menguntungkan.

Hari berikutnya, dengan rasa ghairah dan penuh keberanian aku berjumpa Encik Zaini untuk memohon bantuan beliau mendapatkan lagi rumah-rumah untuk dibeli. Namun, beliau mencadangkan supaya aku cari sendiri…dan itu yang aku lakukan hingga sekarang untuk membantu diri sendiri dan setiap orang untuk mendapatkan rumah idaman tanpa bimbang…percaya lah!

Bersyukur lah bagi yang telah mempunyai rumah dan bersemangat lah bagi mereka yang sedang mencarinya. Kerana harta perlu dicari dan jarang datang mengolek!.

Note : Jika memerlukan bantuan, sila hubungi saya.

3 comments:

ctmz said...

salam pak teh.. sy ct dari srwk.. keinginan sy nk beli rumah tu tersangggggattt la tinggi.. sy dh survey dh hrga rmh yg sy nk beli tu.. kira mcm lowcost jugak la.. 179xxx kalau xsilap.. mcmana nk dpt kn skim rumah pertama ku ni eyk.. sy tnye dgn pihak pemaju tersebut, diorg xtahu menahu pn pasal skim tersebut,.. mungkin kat cni xbyk pemaju yang join skim tsbut sdgkn PM dh umumkan kat tv.. so, sy dh la baru keje almost 4 tahun.. pastu hujung tahun ni nk kawen plak, sy kira nk bli rumah dulu, then, after kawen, sy dh boleh dh dudok rmh sndiri.. tp gaji sy xmngizinkn kot,, sy pnye gaji pokok baru je mncecah 1k.. so, gaji bersih plak, tggal brp ratus je after byr kereta dll.. huhu~ tolong la sy.. sy nk miliki rumah sy sendiri,..!!! thanxx pakteh.. harap dpt membantu.. =)

PakTeh said...

walaikummussalam ctmz, rm179k = lowcost jugak..hehehe. untuk maklum, skim rumah pertamaku terbuka kepada kakitangan bukan kerajaan sahaja (kerana kakitangan kerajaan telah mempunyai kemudahan pinjaman perumahan). walau bagaimanpun, melalui perkongsian saya bersama bakal pembeli skim rumah pertamaku, mereka sukar memperolehi pinjaman yang dijanjikan daripada bank. sehingga kini, saya tidak mempunyai tettimoni yang telah berjaya memiliki rumah melalui skim ini. semoga ada perkongsian yang baik. tQ

Stanley Goh said...

Salam 1Malaysia
Berita Baik Untuk Kakitangan Kerajaan
Kami ingin bawa kepada perhatian semua kakitangan kerajaan mengenai Skim Pinjaman Ubahsuai Rumah anjuran MOF.
Jikalau anda ingin tahu lebih lanjut tentang pinjaman ubahsuai atau binaan rumah, sila tujukan pertanyaan anda kepada gohchintiong25@hotmail.com atau call saya di talian 012-3700275.
Sekian dan terima kasih kepada Pak Teh yang telah banyak berbudi kepada kita semua.

Post a Comment